انتظار ما و عملکرد روس‌ها

علی بیگدلی * سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران و رایزنی با مقامات کشورمان از جهات مختلف قابل توجه است؛ اول از همه اینکه اگرچه ما نتوانسته‌ایم از همه مواد و محتویات قرارداد ۲۰ ساله همکاری خود با روسیه استفاده کافی را ببریم اما به هر حال او آمده تا آن قرارداد را تمدید کند و امیدواریم که مواد بیشتری هم به آن قرارداد همکاری اضافه شود.

نکته دوم انتظارات ما از روسیه به خصوص در این مقطع زمانی حساس است. انتظار ما این است که روسیه جدا از قرارداد مذکور، در فضای بین‌المللی از ما حمایت کند به خصوص اکنون که مذاکرات حساسی در وین جاری است. توجه داشته باشید که روسیه و چین در این مذاکرات کاملا با احتیاط عمل کرده‌اند درحالی که می‌توانستند با لابی‌هایی که با اروپا و آمریکا دارند، مواضع جدی‌تری بگیرند.

به هر حال این دو دولت نیز مثل همه کشورهای دیگر در مواقع حساس جانب منافع خود را می‌گیرند و تجربه نیز این را به ما ثابت کرده‌ است. کمااینکه تاکنون چند بار هنگام صدور قطعنامه‌های بین‌المللی علیه ما به زیان ایران رای داده‌اند.

اکنون اما هم روسیه و هم چین درصدد آن هستند که با امضای قراردادهای همکاری با ایران همکاری اقتصادی خود با ما را تضمین کنند تا اگر طی تحولاتی تحریم‌های ایران رفع شد، بازار ایران را از دست ندهند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر در سطح منطقه به تعاملات ایران و روسیه بنگریم، خواهیم دید که روس‌ها عملا ما را بیرون برده و قطر را جای ما گذاشته‌اند. شاهدیم که روسیه بر اساس منافع خود در تعاملات منطقه‌ای از ما فاصله گرفته است. نمونه بارز این امر نیز آن است که در مورد بمباران مواضع ایران در سوریه توسط اسراییل واکنشی نشان نداد.

با همه اینها ما راهی نداریم غیر از اینکه برای بهبود روابط خود با این کشور تلاش کنیم. این سفر نیز امیدواری‌ها به افزایش همکاری و نزدیکی بیشتر را افزون می‌کند. اما به هیچ وجه در این باره به ما اطمینان خاطری نمی‌دهد. نباید فراموش کنیم که روسیه بارها در شرایط حساس بین‌المللی به ما کمک نکرده و طبق منافع خودش عمل کرده است. رای دادن به قطعنامه‌های علیه ایران و یا سکوت درباره موقعیت ایران سوریه مصداق آن است. حتی سفر اخیر آقایان لاوروف و پوتین به عربستان که در راستای ایجاد هماهنگی بین خودشان برای تقسیم بازار نفت بین‌المللی و پر کردن خلأ حاصل از تحریم‌های ایران بود نیز نمونه دیگری است که ثابت می‌کند اقدامات روسیه در لحظه‌ها و موقعیت‌های حساس اغلب به نفع ما نبوده است.

* تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 182893
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا