xtrim

اعزام رایزنان بازرگانی به پنج کشور هدف صادراتی

 به گزارش جهان صنعت نیوز: از سازمان توسعه تجارت ایران، «حمید زادبوم» اظهار داشت: برنامه اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای ترکیه، پاکستان و هند در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد فرآیند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف صادراتی تصریح کرد: افراد منتخب مطابق دستورالعمل مربوطه مراحل گزینشی مختلفی را طی خواهند کرد و آزمون و مصاحبه زبان انگلیسی، آزمون تخصصی و مصاحبه اولیه در سازمان توسعه تجارت برگزار می شود.

وی افزود: بعد از دریافت استعلام‌های لازم، افراد در کمیته‌ای متشکل از رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون توسعه مدیریت و منابع، رییس مرکز نوسازی، رئیس اتاق بازرگانی و رئیس اتاق تعاون مورد مصاحبه و بررسی قرار می‌گیرند و همچنین اطلاعات عمومی و تخصصی و برنامه این افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا در صورت وجود قابلیت و توانمندی‌های لازم، برای فعالیت در کشورهای هدف به عنوان رایزن بازرگانی، اعزام صورت می‌گیرد.

opal

معاون وزیر خاطرنشان کرد: افرادی که به عنوان رایزن بازرگانی به کشورهای هدف اعزام می‌شوند، علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با فعالیت بازرگانی، ملزم به گذراندن شش ماه تا یک سال دوره کارورزی در معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت و کار در میز مربوطه کشورهای هدف هستند. اما افرادی که پیش از این در میز کشور هدف خدمت کرده‌اند، از گذراندن این دوره معاف هستند و باید با اتاق‌ها، بخش خصوصی، انجمن‌ها و صادرکنندگان عمده به کشورهای هدف در ارتباط باشند و مشکلات و موانع صادرات و تجارت با این کشورها را بررسی کنند تا تجربه و اطلاعات لازم در مورد کشور هدف را به دست آورند و در مراحل اعزام قرار گیرند.

زادبوم اظهار داشت: در حال حاضر درخواست حضور رایزن بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی بیشتر از طرف وزارت امور خارجه و بخش خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌ها و صادرکنندگان فعال صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت حضور و فعالیت رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف برای این دو بخش، خاطرنشان کرد: اهمیت فعالیت رایزنان بازرگانی برای بخش خصوصی از این بابت است که فعالان اقتصادی بخش خصوصی رایزنان بازرگانی را به عنوان یاوران و همراهان خود در کشورهای هدف می‌دانند و معتقدند اگر این افراد در کشورهای هدف حضور داشته باشند، هزینه‌های صادراتی آنها به مراتب کاهش می‌یابد و می‌توانند از مشاوره‌های این افراد برای افزایش صادرات‌ و رفع موانع و مشکلات موجود بهره ببرند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بخش دولتی و وزارت امور خارجه نیز با آگاهی از اهمیت فعالیت رایزنان بازرگانی معتقد است این افراد به دلیل گذراندن آموزش‌های لازم و داشتن تجربه کافی می‌توانند یاور خوبی برای سفرای ایران در کشورهای هدف باشند.

زادبوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر رایزنان قبلی نیز که از محل ماموریت خود برگشتند، کماکان می‌توانند مشاوران بخش خصوصی در سازمان توسعه تجارت ایران باشند.

وی افزود: اطلاعات این افراد در حال حاضر در سایت سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و تجار برای صادرات به کشورهای هدف لازم است قبل از هر گونه اقدامی مشورت لازم با این افراد را داشته باشند تا تصمیم و اقدام ناسنجیده‌ای صورت نگیرد و هزینه‌های صادراتی آنها کاهش یابد.

کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال ۹۹، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵.۵ میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: کارنامه تجارت خارجی ایران در بهمن ماه، ۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 183605
لینک کوتاه :