حرکت بعدی پوتین

 به گزارش جهان صنعت نیوز: هفته‌نامه اکونومیست در جدیدترین جلد خود به شرایط این روزهای ولادیمیر پوتین ، رییس‌جمهور روسیه همزمان با سخنرانی سالانه او پرداخته و تهدیدهای روزافزون مرد اول کرملین را در داخل روسیه و خارج از مرزها نگران‌کننده خوانده و غرب را ملزم به اعمال تحریم‌ها و تنبیه‌های قاطعانه‌ای کرده تا رفتارهای خودسرانه و ناسازگارانه پوتین کنترل شود. این در حالی است که پوتین در این سخنرانی با اشاره‌ به اختلاف‌های اخیر گفت که واکنش روسیه به هر گونه تحرکی علیه این کشور سریع و قاطع و نامتقارن خواهد بود.

یک مرد یک حکومت پلیسی را فرماندهی می‌کند. دیگری حبس شده و نزدیک به مرگ است. با وجود این، ولادیمیر پوتین از زندانی خود بیمناک است. الکسی ناوالنی ممکن است از نظر جسمی ضعیف باشد: پس از بیش از یک ماه در اعتصاب غذا، وی در ۱۹ آوریل احتمالا برای تغذیه اجباری به بیمارستان زندان منتقل شد. با این حال او هنوز هم موثرترین رهبر مخالف روسیه است. فیلم‌های مبنی بر واقعیت او بسیار مورد توجه رای‌دهندگان قرار می‌گیرد. یکی از ویدئوها که بیش از ۱۱۶ میلیون بار مورد بازدید قرار گرفته، گشت و گذاری در کاخ پرزرق و برق پوتین است که مالکیت آن را انکار می‌کند. ناوالنی با تمسخر دروغ‌های کرملین جنبشی را به راه انداخته و حزب پوتین را در انتخابات به چالش می‌کشد. به همین دلیل او سال گذشته مسموم شد و سپس به اتهامات دروغین به زندان افتاد. به همین دلیل است که سازمان او افراطی شناخته شده و بی‌رحمانه تعطیل می‌شود. همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا پوتین که مشتاق تغییر موضوع و اخراج طرفداران میهن‌پرست روسی است‌، یک بار دیگر همسایگان را تهدید می‌کند.

تنش‌های غرب و روسیه با پیاده کردن بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روس در مرز اوکراین و مناطق مورد مناقشه به اوج خود رسیده است. بخش بزرگی از این نیروها در شبه‌جزیره کریمه مستقر شده‌اند که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد. جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه کنترل بخشی‌هایی از شرق اوکراین را در دست دارند و صف‌آرایی نظامی روسیه غربی‌ها را نگران شروع جنگی دیگر با اوکراین کرده است. با این حال، پنجشنبه گذشته وزیر دفاع او اعلام کرد که نیروهای روسی با تکمیل تمرینات خود دوباره از مرز اوکراین عقب رانده می‌شوند. در شرایط مشابه در گذشته، روسیه اغلب نیروهای قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. همچنین مشخص نبود که پوتین با این نمایش عظیم قدرت تلاش می‌کند چه نکته‌ای را بیان کند. هدف او ممکن است ترساندن رهبران اوکراین برای دادن امتیازاتی مانند خودمختاری رسمی برای دونباس باشد. یا ممکن است برای تنش‌های آینده آماده شود.

سخنرانی او درباره ملت فقط مبهم‌ترین سرنخ‌ها را ارائه داد. پوتین در این سخنرانی برای توده مردم اعانه و برای دشمنان خود رنج را وعده داد. او همچنین کشورهای غربی را به تلاشی خطرناک برای کودتا علیه دولت الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس و متحد خود، متهم و چنین اقدامی را محکوم کرد. او درباره عبور از خط قرمز این کشور هشدار و قول داد که کسانی که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند بیش از هر زمانی از اقدامات خود پشیمان خواهند شد.

پوتین ضعیف‌تر از آن است که به نظر می‌رسد، اما این مساله او را خطرناک می‌کند. ماجراهای قبلی وی در اوکراین زمانی رخ داد که اقتصاد روسیه دچار مشکل شده بود و جایگاه او در نظرسنجی‌ها نیاز به تقویت داشت. امروز محبوبیت او در نظرسنجی‌ها رو به کاهش است و به سختی یک چهارم روس‌ها از حزب او حمایت می‌کنند. اعتراضات به دستگیری ناوالنی در ژانویه، بزرگ‌ترین اعتراضات طی یک دهه گذشته بود. و حوادث بلاروس پوتین را نگران می‌کند: لوکاشنکو در اثر اعتراضات چنان ضعیف شده است که اکنون به حمایت روسیه برای ماندن در قدرت وابسته است. اگر اتفاق مشابهی برای پوتین بیفتد، او کسی را ندارد که به او مراجعه کند. او که در داخل کشور با اعتراض روبه‌رو شده، ممکن است به خارج از کشور برای مثال در اوکراین، بلاروس یا جاهای دیگر حمله کند.

همه این مسائل جو بایدن و متحدانش را به چالش می‌کشد. هنگام تصمیم‌گیری درباره چگونگی بازدارندگی پوتین، غرب باید واقع‌بین باشد. هیچ کس خواهان جنگ با یک قدرت هسته‌ای نیست و تحریم‌ها اغلب بی‌نتیجه هستند. اگر یک‌جانبه باشند‌، یا هدف آنها بیش از حد بلندپروازانه باشد‌، به ندرت کارگر می‌افتد. حتی سخت‌ترین تحریم‌ها در کاهش استبداد در کوبا و ونزوئلا شکست خورده است. در این میان صحبت از تحریم صادرات نفت و گاز روسیه ساده‌لوحانه است. جهان باید روزی گزینه‌های سوخت فسیلی را پیدا کند، اما ناگهان خاموش کردن تامین‌کننده‌ای به اندازه عربستان سعودی باعث لرزش‌های اقتصادی جهانی می‌شود؛ بنابراین این اتفاق نخواهد افتاد.

هدف از تحریم‌ها باید سخت‌گیرانه باشد: نه تغییر رژیم‌، بلکه باید برای پوتین به خاطر رفتارهای جنگ‌طلبانه در خارج و ظلم و ستم در داخل کشور هزینه داشته باشد. بایدن شروع خوبی داشته است، و به دلیل هک و دخالت در انتخابات ایالات متحده انبوهی از تحریم‌های مالی را نسبت به روسیه وضع کرده است و اگر پوتین تخلف بیشتری انجام دهد، می‌توان آن را تشدید کرد. محدودیت شدیدتر به موسسات مالی غربی که با شرکت‌های مرتبط با کرملین کار می‌کنند نیز این رنج را مضاعف می‌کند. بایدن همچنین تلاش می‌کند تا متحدان خود را برای ایجاد یک جبهه متحد ترغیب کند، زیرا آنها تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند. آلمان باید نورد استریم ۲ را هدف قرار دهد؛ خط لوله انتقال گاز که هدفش کنار گذاشتن و تحت فشار قرار دادن اوکراین است. انگلیس باید با پولشویی بیشتر برخورد کند. باید دارایی افراد درگیر در سوءاستفاده‌ها را مسدود کرده و از ورود به غرب منع شود.

ناتو باید در این مسیر گام بردارد. باید تعادل برقرار کند: اطمینان از همسایگان روسیه بدون تغذیه پارانویای کرملین. برخی از روس‌ها تصور می‌کنند که ممکن است ناتو برای کمک به اوکراین برای بازپس‌گیری خاک از دست رفته خود حمله کند. بایدن باید روشن کند که چنین نخواهد شد. اما ناتو باید حضور خود را در دریای سیاه تقویت کند و اعضای آن باید به تامین اوکراین با سلاح‌های دفاعی ادامه دهند.

اهمیت روسیه نسبت به چین یا در بحث اقتصاد جهانی یا گفت‌وگوهای اقلیمی بسیار کمتر از این کشور است. اما روسیه هنوز هم کشور بسیار مهمی است. این کشور به تنهایی پرکارترین عامل بی‌ثباتی در مرزهای اروپا و مسلماً پرانرژی‌ترین عامل دردسرساز در دموکراسی‌های ثروتمند، تامین بودجه احزاب افراطی، انتشار اطلاعات نادرست و ناسازگاری است. نحوه برخورد غرب با آن نیز می‌تواند یک رویه یا خط‌مشی را ایجاد کند. رهبران چین مطمئنا نظاره‌گر این وقایع هستند. اگر بایدن به روسیه اجازه دهد تا بر اوکراین غلبه کند، آنها ممکن است تصور کنند که عملکردشان نسبت به تایوان نیز یک بازی منصفانه است.

بایدن برخلاف سلف خود، پوتین را به وضوح می‌بیند. او به جای در آغوش کشیدن او را قاتل خوانده است. اما او همچنین ارتباطات را باز نگه می‌دارد. وی یک اجلاس را پیشنهاد داده است که اگر صرفا باعث افزایش اعتبار پوتین شود، رفتاری اشتباه خواهد بود، اما اگر تنش‌های نظامی را کاهش دهد و اخطارها حل شوند، مثمرثمر خواهد بود. اقدامات اولیه دیپلماتیک پیش از آن بسیار قاطعانه خواهد بود. خوشبختانه، در این زمینه بایدن تعداد زیادی از متخصصان روسیه را استخدام کرده است و واقعا به حرف آنها گوش می‌دهد.

این خارجی‌ها نیستند که درباره آینده روسیه تصمیم می‌گیرند. وظیفه سخت و طولانی ایجاد یک جایگزین برای سوء رفتار پوتین فقط توسط خود روس‌ها انجام می‌شود. در همین حال، دموکراسی‌ها باید همانند گذشته در دوران اتحاد جماهیر شوروی‌، از حمایت معنوی دموکرات‌های روسی برخوردار باشند. جو بایدن باید روسیه را قاطعانه تحت فشار قرار دهد تا ناوالنی فورا و بدون آسیب از زندان آزاد شود. جهان برای پاسخگویی به کرملین به مخالفانی مانند او نیاز دارد. بدون چنین بررسی‌هایی، روسیه به عنوان یک حکومت دزدسالار قاتل باقی خواهد ماند و همسایگان آن هرگز در امنیت نخواهند بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 184914
لینک کوتاه :