تلاش بی‌حاصل

 به گزارش جهان صنعت نیوز: خوشبینی به ثمربخش بودن این مذاکرات اما برخی را در داخل ایران و خارج از آن نگران کرده است. از یک سو طیف تندرو که نگران هستند گشایش‌های محصول این مذاکرات به کمک دولت روحانی و جناح حامی آن در انتخابات پیش رو بیاید و از سوی دیگر اسراییل و برخی کشورهای عربی که منافع خود را در ادامه انزوا و تحریم ایران می‌دانند.

همین است که شاهدیم وقتی انفجاری در یک انبار تسلیحاتی رخ می‌دهد و این نگرانی شکل می‌گیرد که شاید روند مذاکرات را بر علیه ایران تحت‌تاثیر قرار دهد، چطور کیهان موضوع را عکس یک کرده و می‌نویسد: «این انفجار بر خلاف اظهارات رسمی صهیونیست‌ها، یک حادثه نبوده است!» یا محسن دهنوی، ‏‏‏نماینده تهران و عضو هیات‌رییسه مجلس یازدهم در صفحه توئیتر خود می‌نویسد: «و ما رمیت اذ رمیت» اقتدار پوشالی گنبد آهنین با تنها یک موشک نسل قدیم ایرانی به باد رفت. اینکه یک موشک بود؛ با بارانی از موشک‌های پیشرفته ایرانی چه خواهید کرد؟ # دیمونا

بگذریم از اینکه دیگری هم از لاپوشانی واقعیت توسط اسراییل گفته و با بیان اینکه «وقتی که کسی شرارت می‌کند نباید انتظار داشته باشد که این شرارت به خودش برنگردد و در داخل خودش مساله نباشد» این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید پای ایران در میان باشد!

سفر هیات اسراییلی به آمریکا

این رویکرد مشکوک البته فقط یک سوی ماجراست و از سوی دیگر شاهد تلاش‌های اسراییل برای سایه انداختن بر مذاکرات مذکور هستیم. شاهد آنکه قرار است یک هیات بلندپایه اسراییل برای دیدار با همتایان آمریکایی خود و گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، در هفته‌های آینده راهی ایالات متحده شوند.

به گزارش الشرق‌الأوسط، هیات اسراییلی شامل آویو کوخاوی رییس ستاد ارتش، یوسی کوهن رییس موساد، و مئیر بن شبات رییس شورای امنیت ملی خواهد بود. بر اساس این گزارش، آنها قرار است مدارکی را ارائه کنند که نشان می‌دهد ایران به سمت توسعه برنامه هسته‌ای نظامی و طرح‌های موشک‌های بالستیک، با هدف سلطه بر منطقه، حرکت می‌کند.

در عین حال سفیر اسراییل در سازمان ملل در یک جلسه شورای امنیت اظهاراتی را علیه توافق هسته‌ای ایران مطرح می‌کند. آن طور که روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست گزارش داده، گلعاد اِردان در جلسه ماهانه شورای امنیت سازمان ملل دربازه خاورمیانه گفته است: «همان طور که می‌دانید، اسراییل در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد. ما تنها کشوری در جهان هستیم که حکومت ایران آن را تهدید به نابودی می‌کند. ایران برای اسراییل دربرگیرنده تهدیدهایی برای موجودیت آن است. به همین خاطر است که خودمان را مقید به هیچ توافقی نخواهیم دانست که کاملا به رفع تهدیدها علیه موجودیت اسراییل منجر نشود.»

در همین حین می‌بینیم که برخی رسانه‌های آمریکایی از تشدید اختلاف واشنگتن و تل‌آویو بر سر ایران گزارش می‌دهند. شاهد آنکه شبکه تلویزیونی الجزیره، اکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی نوشت که مقامات بلندپایه اسراییلی و آمریکایی یک روز پس از حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز گردهم آمدند و طی آن «مئیر بن شابات» مشاور امنیت ملی اسراییل از اینکه دولت آمریکا در هنگام پیوستن به پرونده هسته‌ای ایران به نگرانی‌های اسراییل در خصوص این پرونده به اندازه کافی اهمیت نمی‌دهد، ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، طرف آمریکایی نیز در این نشست از اینکه دولت رژیم اشغالگر قدس واشنگتن را در جریان عملیات و فعالیت‌های اطلاعاتی خود علیه ایران قرار نمی‌دهد، ابراز نگرانی کرد.

اکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی افزود: طرف اسراییلی از اینکه دولت آمریکا در خصوص پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی واشنگتن در نشست وین در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران شفاف عمل نمی‌کند، ابراز نگرانی کرد.

آمریکا تصمیم خود را گرفته

علی بیگدلی، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی البته معتقد است که هیچ یک از مسائل اخیر نمی‌تواند مذاکرات کمیسیون مشترک در وین را به حاشیه ببرد یا در مسیر آن مانع ایجاد کند. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» دلایل خوشبینی خود را شرح داد و با اشاره به روشن بودن خط‌مشی آمریکا در قبال برجام گفت: «بایدن علی‌رغم همه فشاهاریی که در داخل آمریکا به او وارد می‌شود و حتی با وجود فشارهای آیپک یعنی بزرگ‌ترین لابی یهودی در آمریکا به راه خود ادامه داده و تصمیم گرفته که به این مساله خاتمه دهد.»

وی حتی برخی مخالفت‌ها در آمریکا را صحنه‌سازی دانست و گفت: «برخی اقدامات مثل بیانیه پمپئو و … هیچ اثر جدی و حقوقی ندارد و این‌ها فقط می‌خواهند که به نوعی خاطره ترامپ را حفظ کنند. به نظر من این مسائل در شرایط فعلی مذاکره اثری ندارد.»

بیگدلی درباره سفر مقامات امنیتی اسراییل به آمریکا نیز گفت: «هدف از این سفر آن است که به بایدن تاکید کنند تا با ایران صرفا درباره مسائل هسته‌ای به توافق نرسد و مسائل دیگری یعنی تعهدات منطقه‌ای را نیز در نظر بگیرد. این موضوع حائز اهمیت نیست زیرا آمریکایی‌ها خودشان نیز همین رویکرد را دارند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «از همین‌ رو است که معتقد هستیم ایران باید در این مقطع سطح انتظارات خود را کاهش دهد. به خصوص با توجه به نرمش‌هایی که طرف آمریکایی نشان داده است.»

وی توضیح داد: «این مذاکرات دو بخش دارد. یک برجام که به نظر می‌رسد در این زمینه کار خوب پیش می‌رود، چنانچه سازمان انرژی اتمی هم تایید کرد که ایران در زمینه غنی‌سازی ۶۰ درصدی محدودیت ایجاد و کار یکی از آبشارها را متوقف کرده است. مساله دوم نیز مسائل جانبی مثل موضوعات حقوق بشری در داخل ایران، مسائل موشکی و همچنین نقش منطقه‌ای ایران است. هیچ کدام این‌ها در شرایط فعلی نمی‌تواند بر مذاکرات وین اثر منفی داشته باشد.»

بیگدلی ادامه داد: «دیدیم که ایران بعد از این مساله اصابت موشک و انفجار در اسراییل سر و صدای زیادی نکرد  و مقامات رسمی کشورمان خیلی در این باره سخن نگفتند، دلیلش همین است که نمی‌خواهند این مسائل بر امر مذاکرات سایه اندازد.»

وی در توضیح ایده خود مبنی بر لزوم کاهش سطح انتظارات نیز گفت: «برداشت تحریم‌های جزئی مثل تحریم سپاه یا بیت رهبری و … در شرایط فعلی چیزی شبیه باج‌گیری است و ایران نباید به دنبال این مسائل برود. به هرحال مردم ایران در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و لازم است که هر چه سریع‌تر تحریم‌های اقتصادی برداشته و دست ایران در تعاملات بانکی، فروش نفت و … باز شود. مساله مهم این است که ایران نباید اسیر جزئیات شود.»

بیگدلی تاکید کرد: «من از دو سال قبل بارها در مصاحبه‌ها گفتم که راهی غیر از مذاکره نیست و حالا هم تاکید می‌کنم که راهی غیر از فرآیند بازگشت گام به گام به برجام نیست.»

نگرانی‌های اسراییل

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین نیز تقریبا با بیگدلی هم‌نظر است و تصور نمی‌کند که تلاش‌های اسراییل و یا طیف تندرو در ایران بتواند تاثیر منفی بر مذاکرات جاری داشته باشد. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «اسراییل از یک سو نگران موجودیت خود است و از سوی دیگر نگران از بین رفتن این تهدید نابودی اسراییل.»

وی توضیح داد: «تصور نکنید که اسراییل خیلی از شعارهای اصولگرایان در راستای نابودی اسراییل در رنج است، برای اینکه به بهانه این شعارها دستاوردهای زیادی داشته توانسته کشورها عربی پیرامونی ایران را کاملا بترساند و تحت این عنوان که ایران می‌خواهد یک امپراطوری شیعه راه انداخته و شما را هدف گرفته است، ارتباط نزدیکی با امارات، بحرین، عربستان و حتی عمان که پادشاه فقید آن با ایران احساس صمیمیت و وفاداری داشت؛ ایجاد کند. حتی ارتباط خوبی را با آذربایجان یعنی دیگر کشور شیعه منطقه ایجاد کرده است.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه «اسراییل در یک تضاد قرار گرفته است» گفت: «از یک سو با توجه به این موشک‌پرانی‌های اخیر از بابت برخی تهدیدات نگران است و از طرف دیگر نگران صلح و آشتی ایران با کشورهای عربی و به خصوص مصالحه احتمالی با آمریکاست که اسراییل را از بهانه «دشمن بزرگ» محروم می‌کند. بنابراین به سادگی نمی‌توان گفت که این‌ها در کدام مرحله هستند.»

وی افزود: «این انفجار اخیر و موشکی که به اسراییل شلیک شد اگرچه در مناطقی از سوریه پاسخ‌هایی دریافت کرد اما یک بهانه جدید برای آن‌هاست و حتی موضوعاتی مثل انفجاری که توسط عوامل اسراییل در نطنز رخ داد یا حمله به پادگانی در نزدیکی دمشق که موجب قتل چند نفر از نیروهای گروه‌هایی شد که ایران از آنان حمایت می‌کند، را به حاشیه می‌برد. چراکه تبلیغات اسراییلی و لابی آنان خیلی قوی‌تر است.»

مجلسی خاطرنشان کرد: «با همه اینها من تصور نمی‌کنم که این مسائل در روند مذاکرات وین خللی ایجاد کند زیرا این مذاکرات با دولت ایران صورت نمی‌گیرد. برخلاف آنچه در برنامه‌های تلویزیونی القا می‌شود، طرف این مذاکرات نه دولت، بلکه حاکمیت ایران است. آمریکایی‌ها از همه چیز آگاه بوده و در این ماه‌های پایانی دولت وقت خود را صرف مذاکره با او نمی‌کنند در حالی که می‌دانند شاید تا چند ماه دیگر جای خود را به یک دولت محافظه‌کار دهد. آنها اطمینان خاطر دارند زیرا با حاکمیت ایران مذاکره می‌کنند. آنها می‌دانند که شاید جناحی از حکومت مایل به تندروی باشد اما این موضوع در جاهای دیگر نیز رخ داده و تازگی ندارد. این برخوردها حکم تبی را دارد که عرق کرده و از بین می‌رود لذا به نظر نمی‌رسد که تهدیدی متوجه این مذاکرات باشد.»

جمع‌بندی

آن‌طور که کارشناسان و تحلیل‌گران داخلی می‌گویند جای نگرانی نیست. اولا آمریکا قصد ندارد که به بهانه‌گیری‌ها و فشارهای لابی اسراییل تن دهد. دوما آمریکا و طرف غربی واقف است که طرف حساب آنان در ایران حاکمیت است و نه دولت رو به پایان روحانی. ثالثا ایران مایل است که از فشار تحریمی موجود خارج شده و فکری به حال مردم خود کند که روزگار سختی را می‌گذرانند،

**مطلب دوم صفحه باکس سه‌تایی کنار هم با کلیشه تا انتخابات**

نامزد پرحاشیه

گروه سیاسی- رستم قاسمی شاید یک گزینه جدی در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو به حساب نیاید اما قطعا یکی از پرحاشیه‌ترین‌ها است. هر بار که حرف می‌زند، هیاهو به راه افتاده و کار به واکنش و توضیح و تصحیح می‌رسد. مثلا اظهارات اخیر او درباره کمک متشاری ایران به یمن با تکذیب و واکنش وزارت امورخارجه همراه شده است.

روابط عمومی وزارت خارجه ایران دیروز در واکنش به اظهارات او با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات منتشرشده در این مصاحبه برخلاف واقعیت و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن است.»

روابط عمومی وزارت امور خارجه با یادآوری مراجع رسمی در جمهوری اسلامی ایران برای اعلام مواضع کشور تاکید کرد: «حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و کشورمان از روند مسالمت‌آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز حمایت می‌کند.»

گفتنی است، وزیر سابق نفت که این روزها از جایگاه یک نامزد ریاست‌جمهوری سخن می‌گوید، در گفت‌وگویی با روسیا الیوم  که در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰  منتشر شد، گفته بود: «زیرساخت‌ها در یمن از بین رفته است و این بی‌عدالتی است که تاریخ ثبت خواهد کرد… مردمی مظلوم با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به دست عربستان سعودی کشته می‌شوند. مردم یمن در معرض نسل‌کشی قرار دارند.»

وی در ادامه از جامعه جهانی خواست که در واکنش به آنچه در یمن اتفاق می‌افتد، اقدامی کند. قاسمی همچنین با اشاره به اینکه همه موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند، گفت که ایران کمک‌های مشورتی و نظامی کمی به یمنی‌ها می‌کند!

همین جمله آخر نیز وزارت امور خارجه کشورمان را بر آن داشت تا قبل از بالا گرفتن حواشی در این باره صراحتا و شفاف مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کند.

ناگفته نماند که رستم قاسمی هفته قبل نیز در یک برنامه تلویزیونی و با اظهاراتی درباره سوریه حاشیه‌ساز شده بود. او در برنامه دستخط سیما در مورد هزینه‌های ایران در عراق و سوریه صحبت کرده و گفته بود که «در عراق هیچ هزینه‌ای نکردیم؛ هر هزینه‌ای در سوریه کردیم ما به ازای آن را می‌گیریم.» وی گفته بود «قرارداد ما با سوریه بسیار خوب است؛ سوریه معدن‌های فسفات دارد و قرار است هزار میلیارد تن فسفات به ما بدهد.»

این سخنان با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه بود و موجب شد که او ناگزیر به ارائه توضیح شود. قاسمی در صفحه توئیتر خود نوشت: «ضمن تشکر از دقت نظر بینندگان عزیز برنامه دستخط، عدد صحیح سهم ایران در قرارداد استراتژیک معادن فسفات سوریه بیش از یک میلیارد تن و سهم روسیه حدود صد و پنج میلیون تن است. که باعرض پوزش به اشتباه هزارمیلیون تن را هزار میلیاردتن عرض کردم. قبلا درصداوسیما شرح دقیق قرارداد را اعلام نموده بودم.»

ادعاهای جدید

گروه سیاسی- محمود احمدی‌نژاد تلاش‌های خود را برای ورود یا اثرگذاری بر انتخابات پیش‌رو از خیلی قبل‌تر شروع کرده بود اما اکنون وارد فاز جدیدی شده است. او که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی مایل است شخصا نامزده شده و به قدرت برگردد یا با حمایت از یک نامزد خاص سایه خود بر سر دولت بعد بگستراند، همه راه‌ها را رفته است. از نامه‌نگاری‌های پرحاشیه گرفته تا مصاحبه‌های آنچنانی با رسانه‌های داخلی و معاند. از ورود به موضوعات خط قرمزی مثل حجاب گرفته تا تلاش برای مردم‌فریبی به شیوه‌های همیشگی. در این راه حتی نه کرونا توانست مانع سفرهای انتخاباتی او شود و نه از ادعای عجیب و غریب مثل امکان ترور و ضرب و شتم هوادارانش در روز ۲۲ بهمن غافل شد.

همه این تلاش‌ها در حالی ادامه یافت که احتمال رد صلاحیت او به مراتب بیش از تایید صلاحیت وی است و راه افتادن لشکری از همکاران سابق او برای کاندیداتوری نیز حکایت از سناریو دوم دارد. حتی در روزهای اخیر از هاشمی‌ثمره نیز به عنوان نامزد احتمالا مورد حمایت او نام برده شد.

اکنون اما به نظر می‌رسد که رییس دولت نهم و دهم سناریو سوم را نیز اثرگذاری در این انتخابات نوشته است. او در تلاش است که با اتهام زدن به جریان‌های سیاسی و مسوولان این را به مخاطب القا کند که رد صلاحیت او موجب کاهش مشارکت شده و رقبای او در جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز از این امر سود می‌برند!

همین است که ادعا می‌کند: «دو طرف به دنبال کنار گذاشتن مردم از عرصه تصمیم‌گیری هستند و جزیره خریده‌اند تا در صورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند!»

احمدی‌نژاد در تازه‌ترین اظهارات خود با طرح این ادعای عجیب و قابل تامل در جمع طیفی از مردم اردبیل گفته که «یک طرف دنبال این است که به بهانه تشدید کرونا، انتخابات را عقب بیندازد تا فرصت پیدا کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد.»

رییس دولت‌های نهم و دهم  می‌گوید: «طرف دیگر هم دنبال این است که در سایه کرونا و مشارکت پایین مردم، نامزد خود را از صندوق دربیاورد.»

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هر دو به دنبال کنار گذاشتن مردم از عرصه تصمیم‌گیری هستند، مدعی شد: «جزیره خریده‌اند تا در صورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند!»

جدای از بخش خرید جزیره که اظهارات او را به شوخی شبیه می‌کند، درباره بخش اول سخنانش یعنی تلاش برای کاهش مشارکت، این نکته ضرورت دارد که شاید وصله تمایل به کاهش مشارکت به اصولگرایان که قبلا در مواردی صراحتا این نکته را بیان کرده‌اند، بچسبد اما درباره اصلاح‌طلبان که همیشه در پی افزایش مشارکت و پای صندوق آمدن قشر خاکستری، بوده‌اند صدق نمی‌کند.

درست است که اصلاح‌طلبان و طیف حامی دولت در وضعیت خوبی از لحاظ سرمایه اجتماعی و محبوبیت قرار ندارند اما عقب انداختن انتخابات نیز کمکی به آنان نخواهد کرد. برخلاف تصور گروهی که معتقدند به ثمر نشستن مذاکرات وین و لغو تحریم موجب گشایش در وضعیت این جریان سیاسی خواهد شد، روشن است که تصمیم‌گیری در سیاست خارجی با دولت نیست و هر قدر هم که انتخابات عقب افتاده باشد، اگر تغییر در سیاست‌ها داده نشود، نتیجه‌ فرقی نکرده و کمکی به دولت و حامیان اصلاح‌طلب‌اش نخواهد کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 184921
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا