پس‌لرزه‌های ریزش وال‌استریت در اروپا

 به گزارش جهان صنعت نیوز: این روند نوسانی اکنون دو روز است که معاملات در بازار سهام آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن، بورس‌های اروپایی را نیز سرخپوش کرده است. گفته می‌شود جو بایدن قصد دارد با اجرای این طرح هزینه یک تریلیون دلاری برنامه‌های حمایتی فدرال مراقبت از کودکان، مهد کودک و مرخصی استحقاقی کارگران را تامین کند، از همین رو بناست نرخ مالیاتی افرادی که بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند از ۳۷ درصد به ۶/۳۹ درصد افزایش یابد. به این ترتیب دولت بایدن رکورد بالاترین افزایش نرخ مالیات بر معاملات سهام طی یک قرن گذشته را خواهد شکست. انتشار این خبر در روز پنجشنبه به سرعت آثار منفی خود را بر شاخص‌های سهام نشان داد، به نحوی که میانگین صنعتی داوجونز، S&P و نزدک در معاملات بامداد جمعه به وقت تهران شدیدترین کاهش یک ماه گذشته را تجربه کردند. در همین حال بازارهای اروپایی که پیش از این با وجود ریزش در وال‌استریت صعودی بسته شده بودند، طی معاملات روز گذشته کاهشی شدند و بازده منفی ثبت کردند.

رییس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد نرخ مالیات بر سود سرمایه را برای ۴/۴۳ درصد آمریکایی‌هایی که درآمدشان بیش از یک میلیون دلار است برای تامین هزینه‌های برنامه‌های خود افزایش دهد. گفته می‌شود دولت بایدن از این مسیر ۵/۱ تریلیون دلار برای زیرساخت‌های انسانی یا همان یارانه‌های مراقبت از کودکان، کالج‌های اجتماعی رایگان و غیره خرج کند. این طرح مالیاتی جدید که از آن به عنوان مالیات بر ثروتمندان نام برده می‌شود هنوز اجرایی نشده، اما با این حال اخبار منتشرشده از این طرح انتقادات فراوانی را برانگیخته است. طرح مالیات بر سود سرمایه مورد نظر دولت بایدن شامل سرمایه‌گذاری در بورس‌ها نیز خواهد شد و از همین رو ریسک زیادی را به بازارهای سهام وارد کرده است. به این ترتیب شاخص‌های اصلی وال‌استریت به محض انتشار این خبر به شدت افت کردند. به نحوی که حتی پیش از ظهر جمعه طی معاملات اینترنتی این معاملات منفی بود. میانگین صنعتی داوجونز در واکنش اولیه به این خبر ۴۲۰ واحد سقوط کرد و S&P ۵۰۰ با سقوط ۹۲/۰ درصدی بسته شد. در همین حال نزدک نیز با سقوط ۹۴/۰ درصدی عقب نشست. نرخ مالیات سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار بورس در آمریکا هم‌اکنون روی ۲۰ درصد قرار دارد با این حال بلومبرگ گزارش کرده که طرح مورد نظر کاخ سفید می‌تواند این نرخ را دست‌کم تا ۳۹ درصد یعنی تقریبا دو برابر افزایش دهد. گفته می‌شود این بالاترین میزان افزایش نرخ مالیات بر سود ناشی از خرید و فروش سهام طی یک قرن اخیر در آمریکا خواهد بود.

افزایش ۲ برابری نرخ مالیات

بر اساس قانون هر گونه تغییر در نرخ‌های مالیاتی باید در کنگره به تصویب برسد. اگرچه حزب دموکرات از اکثریت نسبی در کنگره برخوردار است اما با این حال بعید به نظر می‌رسد که جمهوریخواهان از این طرح حمایت کنند. جمهوریخواهان همواره طرفدار کاهش مالیات‌ها بوده‌اند. در سال ۲۰۱۷ میلادی دونالد ترامپ و متحدان وی در کنگره، با تغییرات جدی در نظام مالیاتی، نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها، ارث‌های کلان و املاک را کاهش دادند. رییس‌جمهور سابق آمریکا این مصوبه را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت خود می‌دانست اما دموکرات‌ها آن را امتیازی غیرضروری به ثروتمندان خوانده و خواهان لغو آن بوده‌اند. بنا بر گزارش‌ها جزئیات طرح مالیاتی مورد نظر جو بایدن احتمالا هفته آینده و در آستانه نخستین سخنرانی رسمی رییس‌جمهوری در کنگره اعلام خواهد شد. سخنگوی کاخ سفید گفته است جو بایدن روز چهارشنبه آینده در کنگره درباره «طرح خانواده‌های آمریکایی» صحبت خواهد کرد. جن ساکی تاکید کرده که دولت بایدن هنوز برنامه خود برای تامین طرح یادشده را نهایی نکرده است. او در عین حال بر عزم رییس‌جمهور آمریکا برای تامین هزینه‌های تسهیلات اجتماعی مورد نظرش از طریق گرفتن مالیات از ثروتمندان و سرمایه‌گذاران تاکید کرده است. سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: دیدگاه بایدن این است که این طرح باید بر دوش ثروتمندترین آمریکایی‌ها و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی باشد که توانایی پرداخت آن را دارند. وی افزود: رییس‌جمهور معتقد است که افزایش احتمالی مالیات شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری، بر رشد اقتصادی اثری نخواهد گذاشت. خبرگزاری رویترز نوشته است رییس دولت آمریکا این برنامه را در تاریخ ۲۸ آوریل به کنگره ارائه خواهد کرد. گفته می‌شود این اقدام باعث افزایش وصول مالیات از افراد ثروتمند آمریکایی و شرکت‌های بزرگ این کشور خواهد شد. حداکثر نرخ مالیات بر درآمد از ۳۷ به ۶/۳۹ درصد افزایش می‌یابد و مالیات بر سود سرمایه تقریبا دو برابر می‌شود. از جمله نرخ مالیات برای کسانی که بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند، به ۶/۳۹ درصد افزایش می‌یابد؛ نرخی که در حال حاضر ۲۰ درصد است. با توجه به اضافه شدن مالیات بر درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری، نرخ مالیات برای ثروتمندان آمریکایی می‌تواند به ۴/۴۳ درصد برسد. پیش از این گزارش شده بود که حدود ۲۲ میلیون آمریکایی معادل ۱۱ درصد از کل بزرگسالان این کشور به غذا احتیاج دارند و یک‌ششم خانواده‌های دارای فرزند با کمبود پول برای غذا روبه‌رو هستند. بر این اساس در ماه آوریل، بایدن از طرح کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری خود رونمایی کرد. گفتنی است در اوایل ماه مارس نیز سنای آمریکا بسته تشویقی ۹/۱ تریلیون دلاری را برای اقتصاد آمریکا تصویب کرده بود.

بورس آمریکا

روز گذشته بورس آمریکا در ابتدای معاملات روندی متفاوت را در پیش گرفت. در حالی که در پایان روز معاملاتی قبل از آن، هر سه شاخص اصلی منفی بسته شده بودند اما با این حال، شروع کار در روز گذشته دست‌کم برای دو شاخص نزدک و S&P مثبت بود. تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص ۲۴/۰ درصد مثبت بود. در همین حال شاخص نزدک نیز ۴۱/۰ درصد رشد را تجربه کرد. با این حال شاخص صنعتی داوجونز همچنان منفی بود و ۰۸/۰ درصد کاهش داشت.

بورس‌های اروپایی

در اروپا تمامی شاخص‌های مهم ریزش کردند. شاخص کک فرانسه افت ۵۹/۰ درصدی را تجربه کرده بود. فوتسی لندن نیز ۵۳/۰ درصد کاهش یافت. در همین حال شاخص دکس آلمان نیز ۸۶/۰ درصد افت کرد و شاخص بورس سوییس نیز ۵۸/۰ درصد عقب نشست.

بورس‌های آسیایی

روز گذشته شاخص‌ها در آسیا عموما صعودی بودند. در حالی که نیک‌کی ژاپن ۵۷/۰ درصد کاهش را تجربه کرد، شاخص شانگهای چین ۲۶/۰ درصد مثبت شد. در همین حال شاخص بورس سیدنی استرالیا ۰۸/۰ درصد بالا رفت و هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز ۲۹/۱ درصد صعود کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 184926
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا