فاجعه کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روزها یکی از ویژگی‌های بارز ویروس جهش‌یافته هندی، درگیری شدید ریوی است. چه بسا امروزه دستگاه اکسیژن در هندی که خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آن است رو به اتمام است. در حال حاضر این شرایط در بیمارستان‌های سراسر ایران هم در حال وقوع است اما به آرامی و کندی. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته از هفته دوم فروردین تا لحظه نگارش این گزارش تخت‌های‌ آی‌سی‌یو یکی پس از دیگری پر شده است و حتی یک ساعت هم تختی خالی نبوده است. پزشکان وضعیت امروزه بیمارستان‌ها را همچون دوران جنگ تحمیلی تلقی می‌کنند و در این ۱۴ ماهه بی‌سابقه می‌دانند. چه بسا هر روز تعداد قابل توجهی در نوبت تخت‌های‌ آی‌سی‌یو جان می‌دهند و به تخت نمی‌رسند. همچنین آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های روزانه بیش از سه هزار تاست، به طوری که روزانه ۱۴۰۰ بستری را در بیمارستان‌ها داریم و تقریبا معادل همین تعداد هم به صورت سرپایی مدیریت می‌شوند. در عین حال روند افزایش بیماران سرپایی را هم در هفته گذشته داشتیم که اکنون شیب صعودی آن مقداری کمتر شده است، اما آنچه مسلم است، این است که با توجه به اینکه در هفته گذشته افزایش بیماران سرپایی را داشتیم، نشان از این دارد که تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ‌ومیر بالاست. در سیر زمانی ابتدا بیماران سرپایی افزایش می‌یابند، بعد از دو هفته میزان بستری افزایش یافته و چهار هفته بعد از افزایش موارد سرپایی میزان مرگ و میر به دلیل شدت ابتلا بالا می‌رود. تقریبا از هر صد بیماری که در بخش سرپایی بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، بین یک تا یک و نیم درصد فوت می‌کنند. اما به دلیل هزینه‌های زیاد تشخیص جهش نوع ویروس هنوز به‌طور قطع معلوم نیست چه نوع جهش‌هایی در کشور وجود دارد.

همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به ورود قطعی کرونای جهش‌یافته هندی به ایران طی هفته‌های آینده گفته است: «به دلیل قیمت و کمبود کیت مخصوص، امکان تشخیص آن برای همه بیماران در کشور وجود ندارد.» به طور کلی امکان دارد هر نوع جهش ویروسی در کشور در حال چرخش باشد اما به خاطر کمبود امکانات همان تجویزات سابق را به مردم ارائه دهند. چه بسا برخی معتقدند تعداد بیماران کرونایی که بر اثر قصور پزشکی فوت کردند، کم نیستند اما قابل اثبات نیست. به هر حال با توجه به نشانه‌های بیماران اخیر و درگیری حاد ریوی آنها امکان دارد این ویروس وارد ایران شده باشد اما اثبات این موضوع هم زمان می‌برد.

گویا پیک تمامی ندارد

در همین راستا مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته مقابله با کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه به صورت رسمی نمی‌توانیم بگوییم ویروس هندی وارد کشور شده است. زیرا جهش‌های زیادی در این مدت در کشورهای مختلف به وجود آمده است. کروناویروس در ایران جهش پیدا کرده است ولی بررسی‌هایی در این صورت گرفته نشده است. چرا که قیمت و کیت‌های مخصوص این کار بسیار گران است. بنابراین برای این تعداد مبتلا عملا کاری دشوار است.

وی افزود: جهش ویروس اصلا موضوع عجیبی نیست. زیرا ویروس در بدن هر فردی با سیستم ایمنی آن جهش پیدا می‌کند و به دیگری سرایت پیدا می‌کند. اما موضوع مهم این است که در برخی جهش‌ها این ویروس از بین می‌رود و در برخی دیگر کشنده‌تر می‌شود. متاسفانه کروناویروس تاکنون هر بار جهش پیدا کرده کشنده‌تر و قدرت سرایتش بیشتر شده است. این بار هم همین گونه است. به هر حال درمان این جهش هم همانند قبلی استفاده از ماسک و واکسن و حفظ فاصله دو متری فیزیکی است.

هنوز مراجعه‌کننده زیاد است

این عضو کمیته مقابله با کرونا اظهار کرد: هنوز تمام تخت‌های‌ آی‌سی‌یو و بخش، مملو از بیماران کرونایی است. میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. برخلاف پیش‌بینی‌های ما تعداد مبتلایان نسبت به هفته گذشته تفاوتی پیدا نکرده هیچ، بلکه کمی بیشتر هم شده است. معلوم نیست این دفعه پیک چه زمانی افول می‌کند ولی ما همچنان امیدواریم پیش از اینکه کادر درمان را زمینگیر کند، پیک پایان یابد.

ویروس هندی را نمی‌توانیم تشخیص دهیم

همچنین دکتر محمدرضا‌ هاشمیان، فوق‌تخصص‌ آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری تهران هم از افزایش ممتد بستری‌ها و فوتی‌ها خبر داد و به «جهان‌صنعت» گفت: براساس گزارش‌هایی که به دست من رسیده بیمارستان‌های تمام کشور همچون ما مملو از بیمار است. به همین خاطر آمار فوتی‌ها افزایش چشمگیری داشته است. زیرا زمانی که تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند، به موازات آن میزان فوتی‌ها هم رکورد می‌زند. ما متاسفانه در ‌آی‌سی‌یو هیچ تخت خالی برای بیمار جدید نداریم و همگان در نوبت هستند.

وی افزود: چه بسا دولت هم لاک داون اعلام نکرده و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده همچنان درگیر پیک چهارم کرونا باشیم. البته اگر تا آن زمان ویروس جهش‌یافته هندی در کشور نچرخد. زیرا با وجود شرایط وخیم بیمارستان‌ها اگر هم این ویروس وارد کشور شود یا وارد شده باشد ما متوجه علائم بالینی آن نمی‌شویم باید به صورت تخصصی روی هر بیماری آزمایش‌هایی گرفته شود تا متوجه جهش ویروس در بدن فرد شویم. اما به دلیل حجم زیاد بیماران و کمبود کیت‌های تشخیص بعید می‌دانم به این زودی‌ها متوجه ورود نوع هندی آن به کشور شویم. اما در هر صورت امیدوارم نوع جهش‌یافته هندی به ایران نرسد. زیرا  فضای لازم و کافی برای درمان بیماران نداریم.

هاشمیان اظهار کرد: هندوستان از نظر پزشکی و دارویی بسیار پیشرفته است. اما این در حالی است که امکانات دارویی، تجهیزات، تخت، اکسیژن و استانداردهای موجود در ایران برای همین مقدار مبتلایان هم جوابگو نیست. چه برسد آن حجمی که هند درگیر شده است. طی ۱۴ ماهی که درگیر کروناویروس بودیم ما همیشه با کمبود دارو مواجه بودیم و هستیم. همچنین حضور داروهای قاچاق در ایران برای ما همیشه یک معضل است و در این دوران بیماران کرونایی بیش از گذشته درگیر بازار آزاد بودند.

فاجعه در کمین

دکتر مینو محرز، عضو کمیته مقابله با کرونا نیز از بروز فاجعه خبر ‌داد و به «جهان‌صنعت» گفت: به صورت قطعی هنوز نمونه جهش‌یافته هندی در کشور شناسایی نشده است. زیرا نمونه جهش‌یافته بریتانیایی هم همانند هندی با درگیری شدید ریوی همراه است. به همین دلیل اکثر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان با درگیری حاد ریوی هستند و نیاز فوری به دستگاه اکسیژن دارند. معمولا هر چند وقت یک‌بار ویروس‌های جهش‌یافته را رصد می‌کنند ولی هنوز این عمل صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر این ویروس به ایران برسد، وضعیت بسیار وخیم‌تر از حالا می‌شود. این در حالی است که آمار فوتی‌ها با نمونه جهش‌یافته بریتانیایی به  مرز ۵۰۰ تن رسیده است و اگر لاک داون صورت نگیرد و نمونه هندی هم در کشور شیوع پیدا کند آمار فوتی‌ها به هزار تن هم می‌رسد. پیش‌بینی من از ورود نمونه هندی به ایران و عدم لاک داون بروز فاجعه در کشور است. چه بسا اگر از همین امروز هم لاک داون را اعلام کنند حداقل کمی از مقدار فوتی‌ها در آینده کاسته می‌شود. در هر صورت مردم باید خودشان به فکر سلامتی‌شان باشند و همچنان پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 185726
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا