عدم تناسب اکتشافات جهانی با رشد تقاضا

به گزارش جهان صنعت نیوز: به این ترتیب امروز قیمت مس با بیشترین افزایش نرخ به بالاترین رکورد در یک دهه اخیر صعود کرده است. این فلز که معیاری برای سنجش اقتصاد جهانی است، از برنامه‌های محرک اقتصادی و وعده‌های اقلیمی دولت‌های جهان بهره برده و پرچمدار صعود فلزات شده است. امروز تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید در قراردادهای مس بازار بورس شانگهای به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسیده است.

در واقع قیمت فلزات همیشه تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا و مسائل سیاسی- اقتصادی است. به این ترتیب موارد موثر دست به دست هم داده تا در حال حاضر بازار جهانی مس در بهترین شرایط ممکن قرار گیرد. لازم به ذکر است که این روند صعودی از ابتدای سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.

اما اینکه روند افزایش مس موقتی خواهد بود یا بلندمدت؟  در عرصه جهانی وضعیت ایران به چه صورت است و ما چه روندی را باید در پیش بگیریم؟ سوالاتی است که در این گزارش به آن پاسخ داده شده است.

دلایل مهم افزایش قیمت مس

در این رابطه پیمان افضل عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسی معدن ایران به خبرنگار «جهان صنعت»  گفت: دلایل مهم افزایش قیمت مس را می‌توان در چند مورد بررسی کرد. نخست باید به تشدید بحران کرونا در کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد. با شیوع این ویروس در کشورهایی از جمله شیلی و پرو که میزبان بسیاری از کانسارهای بزرگ جهان هستند، شاهد افزایش قیمت مس شده‌ایم. او تصریح کرد:‌ مساله دیگر برای افزایش قیمت مس در سطح جهانی موضوع رشد شدید فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های پاک همچون خودروهای الکتریکی است که این مهم موجب افزایش شدید تقاضای مس شده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسی معدن ایران همچنین با اشاره به عدم تناسب اکتشافات جهانی با رشد تقاضا گفت: با وجود اینکه تقاضا برای این کالا افزایش یافته اما اکتشافات جهانی رشد چشمگیری نداشته، در نتیجه طبیعی است که قیمت آن بالا برود.

وضعیت ایران چگونه است؟

عضو هیات‌مدیره انجمن زمین‌شناسی ایران درباره این پرسش «جهان‌صنعت» که با توجه به افزایش قیمت مس در سطح جهانی وضعیت ایران چگونه خواهد بود، گفت: ایران به دلیل اینکه در این حوزه منابع قابل توجه بهره‌برداری نشده بسیاری دارد، می‌تواند در آینده این بازار نقش مهمی را ایفا کند و پتانسیل لازم را دارد. او تاکید کرد: مس می‌تواند جایگزین مهمی برای نفت در اقتصاد ایران باشد. با توجه به اینکه تقاضا برای نفت کاهش یافته در نتیجه باید به فکر بهره درست از منابع دیگر بود.

این دانشیار گروه مهندسی نفت و معدن دانشگاه آزاد تهران جنوب با اشاره به اهمیت توسعه اکتشافات در کشور گفت: ‌اکتشاف تیپ‌های دیگر به جز پورفیری‌ها همچون مس‌های مانتو و رسوبی و نیز بهره‌برداری از چند کانسار بزرگ اکتشاف‌شده همچون جانجا، کهنگ، شادان و مسجد داغی می‌تواند نقش ایران را در این راستا بالاتر ببرد.

دو‌ سناریو برای قیمت جهانی مس

برخی تحلیلگران حوزه مس روند افزایشی این کالای معدنی را ادامه‌دار می‌دانند و برخی دیگر معتقدند قیمت مس در کانال ۱۰ هزار دلار مقاومت خواهد کرد. احمد مشکانی عضو هیات‌مدیره انجمن مس ایران از دو سناریو برای قیمت این فلز استراتژیک در انجمن مس ایران سخن گفته است.

عضو هیات‌مدیره انجمن مس ایران اظهار کرد: قیمت فلزات همیشه تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا و مسائل سیاسی- اقتصادی است. در حال حاضر بازار جهانی فلزات از جمله مس در بهترین شرایط ممکن قرار گرفته است.

او تصریح کرد: روند صعودی قیمت فلز مس از ابتدای سال ۹۹ شروع شده و همچنان ادامه دارد. اگر به روند قیمت جهانی مس در طول سال‌های قبل نگاه کنیم تاکنون سه بار مرز ۹۰۰۰ دلار را پشت سر گذاشته و معمولا در این شرایط نرخ صعودی قیمت مس با شیب تند بوده و در ادامه نرخ نزولی آن با شیب ملایم اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: بر مبنای این تجربیات، قیمت مس کنونی در انتهای شیب تند صعودی قرار گرفته و به مرز روانی بازار و یا مقاومت ۱۰۰۰۰ دلار نزدیک شده است که اگر از این مرز گذر کند و تقاضا همچنان ادامه داشته باشد، انتظار داریم در آینده ۱۰۰۰۰ دلار تثبیت شود وگرنه در مرز ۹۰۰۰ دلار تثبیت خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره انجمن مس ایران عنوان کرد: در حال حاضر این روند صعودی متاثر از بیماری کرونا، ماشین‌های الکتریکی، کمبود تولید مس در سطح جهان و نیاز بازار به این فلز سرخ است. طبق پیش‌بینی شرکت‌های بزرگ، بانک جهانی و کارشناسان زبده این حوزه، تا پنج سال آینده قیمت این فلز به طور میانگین ۷۰۰۰ دلار در نظر گرفته شده و در دو سال آینده بالای ۸۰۰۰ دلار خواهد بود که قیمت کنونی از موارد بیان شده بالاتر است. در این بین برخی از کارشناسان قیمت مس را تا مرز ۱۲۰۰۰ دلار نیز پیش‌بینی کرده‌اند که  اگر این قیمت‌ها محقق شود دوران طلایی این فلز ظهور می‌کند و شاهد رشد شرکت‌های معدنی و صنایع پایین‌دستی خواهیم بود.

مشکانی با بیان اینکه در کل با دو سناریو در قیمت مس مواجه هستیم، گفت: در سناریوی اول در سقف روندی صعودی هستیم و می‌تواند این صعود در مرز ۱۰۰۰۰ دلار پایان یابد و سپس یک روند نزولی با شیب ملایم را داشته باشیم و به کف ۹۰۰۰ دلار یا ۸۰۰۰ دلار برسیم. اما در سناریوی دوم قیمت مس تا زمان اتمام کرونا و افزایش تولید جهانی تا مرز ۱۱۰۰۰ دلار و سپس ۱۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد و سپس روند نزولی اتفاق می‌افتد.

عضو هیات‌مدیره انجمن مس تاکید کرد: در هر صورت مدیران دولتی و خصوصی باید تصمیمات در این حوزه را بر مبنای جذب سرمایه اتخاذ کنند و تدابیر لازم برای تولید بیشتر اتخاذ کنند تا از این فرصت مناسب با توجه به پتانسیل‌های موجود معدنی، استفاده کافی را ببریم و باعث رونق اقتصادی این کشور باشیم.

او تصریح کرد: امسال سال «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» نام گرفته است، پس در راستای تحقق آن گام برداریم و با رفع موانع در این حوزه باعث تسریع روند تولید باشیم چراکه با ارائه تسهیلات به معدنکاران و تولیدکنندگان می‌توان انتظار رشد و‌ توسعه پایدار داشت.

وی همچنین گفت: انجمن مس هم با قدرت به مسائل این حوزه خواهد پرداخت و با ارائه راهکارهای مناسب از این فرصت طلایی استفاده می‌کند.

نگرانی از کمبود عرضه

به گزارش ایسنا، ویوک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث استرالیا با اشاره به شاخص‌های تولید صنعتی و تولید در سراسر جهان نوشت: آمار اقتصاد کلان همچنان به وجود تقاضای قوی برای مس اشاره دارد.

قیمت مس در بازار فلزات لندن حداکثر ۲/۲ درصد افزایش یافت و به ۹۹۶۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین سطح از مارس سال ۲۰۱۱ بود. قیمت مس در فوریه سال ۲۰۱۱ به ۱۰ هزار و ۱۹۰ دلار در هر تن صعود کرده بود که بالاترین رکورد همه زمان‌ها بود. آلومینیوم هم در بازار لندن پس از این که به بالاترین قیمت در سه سال گذشته صعود کرد، عقب نشست.

البته درست در زمانی که انتظار می‌رود تقاضا برای مس بار دیگر افزایش پیدا کند، نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره کمبود عرضه به دلیل مشکلات فنی و فشار رگولاتوری بر تولیدکنندگان، وجود دارد. در شیلی که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان شناخته می‌شود، هفته جاری گروهی از کارکنان اعتراضات علیه سیاست‌های کمک کرونایی دولت را آغاز کردند که احتمال مختل شدن روند عرضه را قوت بخشید. تولیدکنندگان در بلندمدت نگران هستند که برنامه‌های افزایش حق امتیاز معدنکاری مانع سرمایه‌گذاری شده و توان رقابتی این کشور را کمتر ‌کند.

ضعف تقاضای چین

در ادامه با وجود همه خوش‌بینی‌ای که وجود دارد، تقاضای کوتاه‌مدت برای مس از سوی چین ممکن است ضعیف شود. این کشور در بحبوحه تقاضای داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار ممکن است فلز بیشتری به بازارهای خارجی صادر کند. به گفته تحلیلگران، چنین اتفاقی مانع خرید سفته‌بازان در بازار لندن در کوتاه‌مدت خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بارت میلک، تحلیلگر شرکت «تی دی سکیوریتیز» اظهار کرد: رشد عرضه پول در چین در راستای تلاش این کشور برای جلوگیری از ایجاد حباب دارایی، احتمالا آهسته می‌شود. این مساله به تقاضا برای کالاها از جمله مس تاثیر خواهد گذاشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 186259
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا