جنگ برای بقا

به گزارش جهان صنعت نیوز: چندی پیش تلگرام قابلیت گفت‌وگوی صوتی گروهی را برای رقابت با «کلاب‌هاوس» معرفی کرد. توئیتر هم ویژگی جدید Spaces را با همین هدف ارائه کرد. حالا نوبت به لایو صوتی اینستاگرام رسیده تا از کلاب‌هاوس «الهام» بگیرد. اپلیکیشن‌ها برای رقابت با کلاب‌هاوس در تلاش هستند تا با فعال کردن قابلیت چت صوتی کاربران خود را حفظ کنند. البته گفته شده اپلیکیشن clubhousue هم به زودی قابلیت‌های جدیدی برای کاربرانش ارائه خواهد کرد.

اواخر اسفندماه تلگرام در رقابت با کلاب‌هاوس با قابلیت چت صوتی در کانال‌ها به روز شد تا امکان چت صوتی در گروه‌ها و کانال‌های بدون محدودیت در شمار اعضا را فراهم ‌کند. با توجه به اینکه با این قابلیت امکان چت‌ صوتی برای میلیون‌ها نفر فراهم می‌شود، از این ویژگی به عنوان رادیوی قرن ۲۱ یاد می‌شود. در ادامه تلگرام قصد دارد در به روزرسانی دیگری، امکان زمان‌بندی چت‌های صوتی را نیز در اختیار مدیران کانال‌ها قرار دهد. همچنین مدیرعامل تلگرام از اضافه شدن تماس ویدئویی گروهی به این پیام‌رسان در ماه آینده میلادی خبر داده است. تماس ویدئویی گروهی تلگرام قابلیت‌های مختلفی خواهد داشت و از رمزنگاری استفاده خواهد کرد.

اخیرا هم فیس‌بوک مالک اینستاگرام قابلیت جدیدی به لایو اضافه کرده که با آن می‌توانید دوربین گوشی را خاموش کرده و فقط صوتی صحبت کنید. قابلیت بی‌صدا کردن خود در طول لایو نیز وجود دارد. این قابلیت‌ها بی‌شک با هدف رقابت با کلاب‌هاوس اضافه شده‌اند. بسیاری از کاربران حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما لزوما نمی‌خواهند دنیا چهره آنها را ببیند. با این‌حال لایو صوتی اینستاگرام فاصله زیادی با کلاب‌هاوس دارد. به طور مثال امکان ملحق شدن به گفت‌وگو مانند کلاب‌هاوس وجود ندارد. همچنین قابلیت‌هایی مثل پینگ کردن هنوز اضافه نشده است.

تلگرام میزبان تماس ویدئویی گروهی خواهد شد

پاول دورُف مدیرعامل تلگرام با انتشار پستی در کانال رسمی خود اعلام کرد نسخه iOS این پیام‌رسان محبوب در ماه می ‌۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) با قابلیت تماس ویدئویی گروهی به‌روزرسانی می‌شود. تلگرام پیش‌تر اعلام کرده بود تماس گروهی ویدئویی «در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۰» به این پلتفرم می‌آید، اما در سال گذشته میلادی چنین اتفاقی رخ نداد. البته در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) شاهد اضافه شدن تماس ویدئویی تک‌نفره متکی بر قابلیت رمزنگاری سراسری به تلگرام بودیم.

آن‌طور که ورج گزارش می‌دهد، پاول دورف در کانال تلگرامی خود نوشته است: «تماس‌های ویدئویی تلگرام دارای قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش، رمزنگاری، حذف نویز و پشتیبانی از دسکتاپ و تبلت خواهد بود؛ تمامی آن چیزهایی که می‌توانید از ابزار مدرن کنفرانس ویدئویی انتظار داشته باشید، با این حال با رابط کاربری، سرعت و رمزنگاری در سطح تلگرام.» همان‌طور که اشاره کردیم تلگرام هم‌اکنون قابلیت تماس یک‌نفره با رمزنگاری سراسری به کاربران را دارد، اما فعلا به حضور این نوع رمزنگاری در تماس ویدئویی گروهی اشاره نکرده است.

تلگرام در دوران دنیاگیری ویروس کرونا رشد درخور توجهی داشت. با آغاز قرنطینه‌های ویروس کرونا، نیاز به پلتفرم‌های ارتباطی بیشتر شد و تلگرام از این موقعیت نهایت استفاده را برد. تلگرام در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) اعلام کرد که به رکورد ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده،‌ یعنی دو برابر تعداد کاربران فعال ماهانه این سرویس در سال ۲۰۱۸.

تلگرام باید بخشی از رشد خود را مدیون واتساپ باشد؛ پیام‌رسانی که به دلیل سیاست‌های بحث‌برانگیز فیس‌بوک بارها خبرساز شده است. قوانین حریم خصوصی جدید واتساپ باعث شد شماری از کاربران این پیام‌رسان سراغ تلگرام و سیگنال بروند. واتساپ در حال حاضر قابلیت رمزنگاری سراسری را برای تماس‌های ویدئویی ارائه می‌دهد. این پیام‌رسان در سال ۲۰۱۸ میزبان تماس گروهی ویدئویی و صوتی شده بود.

اینستاگرام لایو میزبان قابلیت قطع کردن میکروفن و دوربین شد

اینستاگرام پس از معرفی قابلیت لایو رومز در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰)، اکنون از اضافه شدن دو ویژگی جدید به قابلیت پخش زنده خود خبر داده است: کاربران از این پس هنگام حضور در بخش لایو اینستاگرام می‌توانند میکروفن را بی‌صدا و حتی ویدئو را خاموش کنند. بر اساس آنچه ۹to5Mac  می‌نویسد، به‌روزرسانی جدید اینستاگرام لایو جدیدترین اقدام این شبکه اجتماعی تحت مالکیت فیس‌بوک برای رقابت بهتر با کلاب‌هاوس است. تک‌کرانچ می‌گوید که اینستاگرام مدعی شده «دو قابلیت جدید انعطاف‌پذیری بیشتری به میزبان‌های ویدئوهای پخش زنده می‌دهد» چون میزبان‌ها می‌توانند در هر زمان که خواستند صدا یا ویدئوی خود را قطع کنند.

در حال حاضر میزبان اینستاگرام لایو نمی‌تواند میکروفن یا دوربین افراد دیگری را که در پخش زنده حضور دارند قطع کند، با این‌ حال در تلاش است قابلیت‌های اینچنینی بیشتری به میزبان پخش زنده ارائه دهد. نخستین نمونه قابلیت جدید اینستاگرام پنجشنبه این هفته در جریان ویدئویی پخش زنده‌ توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک و آدام موسری، رییس اینستاگرام، مشاهده شد.

این نخستین قابلیت جدید اینستاگرام در هفته‌های اخیر برای جلب توجه خالقان محتوا نیست. اینستاگرام ماه گذشته گفته بود امکان انجام ویدئوی پخش زنده چهارنفره را در قابلیت رومز فراهم می‌کند. رومز در ابتدا برای جذب افرادی طراحی شد که قصد داشتند برنامه‌های گفت‌و‌گوی زنده و جلسات پرسش و پاسخ میزبانی کنند. رومز همچنین به بیننده‌های ویدئو امکان داد از طریق خرید برچسب از میزبان حمایت کنند.

اینستاگرام همچنین با قابلیت Remix در بخش ریلز که ماه گذشته میلادی معرفی کرد قصد دارد به شکل جدی‌تری با تیک‌تاک رقابت کند. چند هفته قبل اینستاگرام آزمایش جدیدی را به شکل محدود آغاز کرد تا به ‌جای حذف لایک‌ها به صورت پیش‌فرض، گزینه‌های کنترلی بیشتری در دسترس کاربر قرار دهد. به ‌نظر می‌رسد فیس‌بوک برای رقابت با کلاب‌هاوس و توئیتر اسپیسز جدی‌تر است. فیس‌بوک در ماه جاری میلادی سه سرویس جدید را که صدامحور هستند معرفی کرد. یکی از سرویس‌ها Soundbites نام دارد که به نوعی متمرکز بر ویدئوی کوتاه است و با اشتراک اسپاتیفای از پادکست‌ها و موسیقی‌های این پلتفرم استفاده می‌کند. قابلیت جدید دیگر فیس‌بوک Live Audio نام دارد.

«ردیت» از رقیب «کلاب‌هاوس» با نام reddit talk رونمایی کرد

محبوبیت کلاب‌هاوس میان کاربران باعث شده اکثر شرکت‌های فناوری به دنبال سهمی از این بازار باشند. پس از فیس‌بوک که از عرضه رقیب این شبکه اجتماعی در تابستان پیش‌رو خبر داد، حالا ردیت از اپ مشابهی به نام «reddit talk» رونمایی کرده است. این برنامه تفاوت چندانی با کلاب‌هاوس ندارد و کاربران می‌توانند از طریق آن با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در این برنامه افرادی که حرف می‌زنند در بالای صفحه و شنوندگان در پایین صفحه ظاهر می‌شوند و همه از پروفایل گرد بهره می‌برند. علاوه بر این، ردیت از ابزارهایی برای واکنش نشان دادن و یا بلند کردن دست برای صحبت کردن استفاده کرده است. این اپ برای جوامع درونی ردیت یا «Subreddits» توسعه پیدا کرده. در ابتدا «reddit talk» در این بخش‌ها که انجمن‌های جداگانه برای موضوعات مختلف هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این گفت‌وگوها برخی افراد تنها قادر به شروع بحث هستند و البته ردیت به تست ویژگی‌های صوتی ادامه می‌دهد.

ردیت در اختیار این افراد ابزارهایی را قرار می‌دهد که دعوت کاربران، بی‌صدا کردن مشارکت‌کنندگان و همچنین حذف کاربران را ممکن می‌کنند. این افراد همچنین می‌توانند کاربران را مسدود کرده و از پیوستن دوباره آنها به گفت‌وگوها جلوگیری کنند. زمانی که بحث آغاز شود، این افراد می‌توانند دیگران را به گفت‌وگو دعوت کنند و البته دیگران در اندروید و iOS تنها شنونده خواهند بود. اگرچه رابط کاربری Reddit Talk شباهت زیادی به کلاب‌هاوس دارد، اما ردیت تغییراتی در آن اعمال کرده که برای مثال می‌توان به واکنش گویندگان به مجموعه‌ای از ایموجی‌ها اشاره کرد.

ردیت اعلام کرده که چندین پلتفرم صوتی در بازار وجود دارد اما اپ آنها قابلیت‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همچنین روی جوامع ردیت تمرکز کرده است‌. این وب‌سایت امیدوار است با این اپ تجربه کاربری منحصر‌به‌فردی در اختیار کاربران قرار دهد. در حال حاضر Reddit Talk در مرحله آزمایشی قرار دارد و در اختیار عموم قرار نگرفته، با این حال کاربران ردیت می‌توانند در لیست انتظار برای دسترسی به آن قرار بگیرند. در آینده قابلیت‌های بیشتری به این اپ اضافه خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 186578
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا