۱۰ غول صنعتی و مالی جهان در سال ۲۰۲۱

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وبسایت یاهو چندی قبل در گزارشی با بررسی ۱۰ صنعت مهم جهان و تاثیر اقتصادی آنها بر نظام جهانی آورده است: وقتی در مارس ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی رسما همه‌گیری کرونا را اعلام کرد، نه تنها به واسطه مبتلا شدن میلیون‌ها نفر به این ویروس، یک بحران بهداشتی در جهان ایجاد شد، بلکه تقریبا تمامی کشورها را نیز به چاله بحران مالی سوق داد. بر اساس اعلام سازمان جهانی کار در میان همه‌گیری کرونا در سال گذشته میلادی میزان بیکاری ۵/۶ درصد افزایش یافت و طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی کشورها نیز به میزان هشت درصد کاهش یافت؛ عدم اطمینانی که تمامی کشورها را تحت تاثیر خود قرار داد.


اگرچه اقتصاد جهانی با سرعت کمتری نسبت به دوره قبل از همه‌گیری در حال رشد است، اما طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، قرار است اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ رشدی ۵/۵ درصدی را تجربه کند. در واقع به نظر می‌رسد اقتصادهای بزرگ به واسطه دسترسی به واکسن و امکانات پزشکی بتوانند این رشد را تسریع کنند، زیرا برخی از بزرگ‌ترین صنایع آنها به خصوص در عرصه فناوری با وجود تمامی مشکلات اقتصادی رونق و توسعه پیدا کرده‌اند. در این گزارش رشد اقتصادی آمریکا پنج درصد، چین ۱/۸ درصد و هند ۵/۱۱ درصد برای سال جاری میلادی پیش‌بینی شده، اما به گفته کارشناسان به واسطه عدم اطمینان به مهار ویروس و بروز مشکلات جدید در فرآیند مبارزه با این بیماری ممکن است تمامی معادلات دستخوش تغییرات جدی شود. نمونه این قضیه هند است که با وجود پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی در سال جاری میلادی، اکنون با بدترین بحران همه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کند و این وضعیت غیرمنتظره مشخص نیست که بر اقتصاد این کشور چه پیامدهای مخربی داشته باشد.

تاثیر کرونا بر صنایع

به واسطه غافلگیری جهان از شیوع کرونا هر چه زمان گذشت صنایع و مشاغل بیشتری دچار ضرر و زیان شدند. به عنوان نمونه در سال گذشته میلادی شرکت بوئینگ ۹/۱۱ میلیارد دلار متضرر شد؛ ضرری که در سایر بخش‌ها مانند توریسم، سینما، رستوران‌ها و سایر مشاغل خدماتی نیز مشاهده می‌شود. با این حال در میان این همه‌گیری صنایع کلیدی در عرصه فناوری بیشتر از همیشه مورد اقبال مردم قرار گرفته و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ درآمد این صنعت به ترتیب به ۳۰۸ و ۳۵۴ میلیارد دلار برسد.

۱۰ صنعت بزرگ جهان

طبق بررسی‌های به عمل آمده بزرگ‌ترین صنایع جهان، صنایعی هستند که کالا و خدمات ضروری را برای مردم فراهم می‌کنند. در همین رابطه از انتها به ابتدا صنایعی مورد توجه قرار می‌گیرند که بیشترین ارزش مالی را در این زنجیره به خود اختصاص می‌دهند. شماره ۱۰ این لیست مربوطه به صنعت مخابرات با ارزش بازار ۷۴/۱ تریلیون دلار است. افزایش دورکاری در دوران همه‌گیری کرونا به علاوه گسترش سرگرمی‌ها به توسعه روز افزون این صنعت منجر شده است. در واقع مخابرات رگ حیاتی میلیون‌ها کسب‌وکار کوچکی است که به صورت آنلاین در حال فعالیت هستند و دائما نیز افزایش تقاضا برای خدمات اینترنتی رو به رشد است. به همین دلیل است که آمارها نشان‌دهنده سود سرشار غول‌های این صنعت در سالی است که جهان با همه‌گیری ویروس کرونا دست به گریبان بود.

خودرو

رتبه نهم در لیست ۱۰ صنایع بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ مربوط به صنعت خودرو به ارزش سه تریلون دلار است. سال گذشته میلادی به واسطه محدودیت‌های ناشی از کرونا برای این صنعت وحشتناک سپری شد، زیرا تولید جهانی خودرو در این سال ۲۱ درصد کاهش داشت. به همین دلیل بود که در اتحادیه اروپا مشوق‌های مالی و معافیت‌های مالیاتی قابل توجهی برای احیای مجدد این صنعت در نظر گرفته شده، به طوری که برای شرکت‌های خصوصی که پیش از ۲۰۲۰ به ثبت رسیده‌اند معافیت مالیاتی ۱۰‌ساله در نظر گرفته شده و خریداران خودروی برقی در فرانسه نیز می‌توانند تا ۱۲ هزار یورو یارانه دولتی دریافت کنند.

نفت و گاز

رتبه بعدی متعلق به صنایع نفت و گاز با ارزش بازار ۶/۴ تریلیون دلار است. این صنعت ۸/۳ از تولید ناخالص جهانی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد، اما سال ۲۰۲۰ بحران کرونا بی‌سابقه‌ترین سقوط قیمت جهانی نفت و گاز برای این صنعت رقم زد. به عنوان مثال شرکت آرامکوی عربستان به عنوان باارزش‌ترین شرکت نفت و گاز جهان در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، با کاهش درآمدی ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد.

صنایع غذایی

رتبه هفتم در لیست بزرگ‌ترین صنایع جهان در سال ۲۰۲۱، مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی با ارزش بازار پنج تریلیون دلار است. پس از بحران کرونا میزان سفارشات آنلاین غذا و محصولات کشاورزی روندی سعودی به خود گرفت، ولی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع غذایی تایسون با کاهش درآمدی چشمگیری در این سال مواجه شدند. هر چند که در این میانه شرکت‌های خدماتی که این محصولات را تحویل مشتریان می‌دادند به شدت سود کردند. به عنوان مثال شرکت حمل‌ونقل اوبر، اگرچه تولیدکننده مواد غذایی نیست، اما از طریق سامانه ارسال غذای خود در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰، ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته و ارزش سهامش طی یک سال گذشته ۲۸۰ درصد رشد کرده است.

فناوری اطلاعات

رتبه بعدی در سال ۲۰۲۱ مربوط به فناوری اطلاعات با ارزش بازار پنج تریلیون دلاری است. صنعتی که در واقع منجی خروج از رکود بسیاری از مشاغل در دوران همه‌گیری کرونا بوده و به واسطه ظهور فناوری‌های پیشرفته نظیر اینترنت اشیاء، پیشرفت‌های روباتیک، محاسبات کوآنتومی و تجزیه و تحلیل بازارها به رشد مستمر خود ادامه می‌دهد. در این میان در سه ماهه سال جاری میلادی شرکت مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین غول فناوری اطلاعات ۴۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و ارزش سهامش نیز در طول یک سال گذشته ۸/۶۸ درصد افزایش یافته است.

بیمه عمر و سلامت

صنعت بیمه عمر و سلامت در رتبه پنجم فهرست بزرگ‌ترین صنایع جهان در سال ۲۰۲۱ با ارزش بازار ۴۵/۸ تریلیون دلار قرار دارد. هر چند که گفته می‌شود رشد این صنعت در سال جاری میلادی به دوران قبل از همه‌گیری نخواهد رسید، اما با این حال کارشناسان برآورد رشدی سه درصدی برای این صنعت را قائل هستند. این صنعت در طول دوران همه‌گیری کرونا به فعالیت‌های خود از طریق مجازی ادامه داده و یکی از بزرگ‌ترین فعالان این صنعت یعنی شرکت PRU ارزش سهامش در طول یک سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین شرکت Cigna با بیش از ۷۰ هزار کارمند در سراسر دنیا در سال گذشته میلادی در حدود ۱۶۴ میلیارد دلار درآمد داشته و سهامش نیز در طول یک سال بیش از ۶۹ درصد رشد کرده است.

تجارت الکترونیکی

رتبه چهارم در این لیست نیز به تجارت الکترونیک با ارزش بازار ۹ تریلیون دلار تعلق دارد که در سال گذشته میلادی به واسطه محدودیت‌های ناشی از کرونا بیش از ۱۶ درصد کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. در همین رابطه است که پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست سال جاری میلادی بازار جهانی این صنعت ۱/۸ درصد افزایش یابد. در واقع بررسی عملکرد دو غول این عرصه یعنی آمازون و علی‌بابا نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر تجارت الکترونیک در سال گذشته میلادی بوده و برآوردها حاکی از آن است که این رشد در طول سال جاری همچنان روندی صعودی داشته باشد.

مشاوران املاک

از سوی دیگر مشاوران املاک نیز با ارزش بازار ۶/۹ تریلیون دلار در رتبه سوم قرار دارند. هر چند به واسطه تورم و افزایش نااطمینانی این فعالیت در سال گذشته میلادی با کاهشی ۳۶ درصدی مواجه شد، اما سهام شرکت‌هایی نظیر گروه زیلو و BAM در طول این مدت به ترتیب به ۴۴۶ و ۶۴ درصد افزایش یافت.

صنعت ساخت‌وساز

رتبه دوم در لیست ۱۰ صنعت بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ بخش ساخت و ساز با ارزش بازار ۵/۱۲ تریلیون دلار تعلق دارد. صنعت ساختمان تقریبا ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد، اما برآوردها حاکی از آن است که در طول ۲۰ سال گذشته تنها یک درصد رشد داشته است.

همچنین این صنعت در دوران همه‌گیری کرونا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شد. با این حال محرک‌های رشد آن قابل توجه بوده و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت و ساز مانند دکتر هورتون و شرکت لنار ارزش سهامشان در طول یک سال گذشته به ترتیب ۸/۱۸۹ و ۵/۲۲۶ درصد افزایش یافته است.

خدمات مالی

رتبه اول نیز متعلق به خدمات مالی با ارزش بازار ۵/۲۲ تریلیون دلار است که در طول همه‌گیری کرونا به سایر صنایع و فعالیت‌های تجاری برای برون‌رفت از چالش‌های این همه‌گیری کمک‌های شایان توجهی کرده است. در واقع شیوع کرونا باعث افزایش ناگهانی مشارکت دیجیتال در خدمات مالی شد و استفاده از کیف پول‌های مجازی و سیستم پرداخت قبوض به صورت آنلاین جهشی قابل توجه یافت.

به همین دلیل سال ۲۰۲۰ یکی از بهترین سال‌ها برای این صنعت بود و شرکت‌هایی نظیر پی‌بال و ویزا با وجود تمامی محدودیت‌های ایجاد شده توانستند درآمدهای قابل توجهی را کسب کنند. به عنوان مثال، پی بال در سال گذشته میلادی ۴۵/۲۱ میلیارد دلار درآمد داشته و در مجموع ۴/۱۵ میلیارد دلار نیز معاملات مالی را پردازش کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 187087
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا