شروط جدید کاندیداتوری و گزینه‌های حذفی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بنا بود که ابهامات درباره تعریف رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن رفع شود اما چنین نشده و صرفا سعی شده که برخی عناوین کلی مثل سوابق کافی، صلاحیت علمی، سن متناسب و… شفاف و عینی شود. بر این اساس داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از این پس باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند. حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند. سابقه تصدی حداقل چهارساله در سمت‌های مدیریتی کشور که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشد.

همچنین قید شده که وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.

بر اساس این مصوبه تمام نامزدها باید عدم سوء‌پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

برخورداری از این شروط،‌ زمینه‌ای است برای اینکه شورای نگهبان بتواند، شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی یعنی رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبّر بودن و حسن سابقه را در این افراد احراز کند.

حذفی‌های ۱۴۰۰

گفتنی است، این مصوبه بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو نیز تاثیر قابل توجهی دارد و برخی از نامزدهای قطعی و احتمالی را از گردونه رقابت‌ها حذف خواهد کرد. اول از همه مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب که یکی از جدی‌ترین نیروهای جریان اصلاح‌طلب است و سابقه زندان نیز دارد. البته از پیش هم مشخص بود که او از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد کرد اما اکنون این موضوع قطعی‌تر شد.

به اضافه اینکه با چراغ سبز شورای نگهبان به شرایط سنی که اصولگرایان در مجلس انقلابی خواستار آن بودند محمدجواد آذری‌جهرمی نیز از لیست گمانه‌های انتخاباتی خط خواهد خورد. آن هم در حالی که در روزهای اخیر اخبار بسیاری از جدی شدن احتمال ورود او به این انتخابات به گوش می‌رسد.

ناگفته نماند که بر اساس این قانون محمد غرضی با ۷۹ سال و اسدالله بادامچیان با ۸۰ سال سن نیز از حضور در انتخابات بارخواهند ماند.

دیگر گزینه حذفی نیز احتمالا سعید محمد است که تا همین‌جای کار هم به خاطر نداشتن سابقه اجرایی مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از منتقدان وی پیش‌تر اشاره کرده بودند که او احتمالا رجل سیاسی محسوب نمی‌شود اما خودش نظر دیگری داشته و دارد.

واکنش جبهه اصلاحات

لازم به ذکر است که این مصوبه با واکنش‌هایی نیز همراه بود. از جمله آنکه آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: شورای نگهبان نمی‌تواند طبق وظایف و اختیاراتی که قانون برای این شورا تعیین کرده، خود در مغایرت با قانون عملی انجام دهد. به همین دلیل تصویب و ابلاغ شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای اجرا توسط این شورا به دولت، خلاف قانون است.

وی افزود: شورای نگهبان قانونگذار نیست. قانونگذاری و ابلاغ قوانین مصوب، وظیفه نهاد قانونگذاری کشور است.

منصوری تاکید کرد: دولت آقای روحانی و به طور مشخص وزارت کشور نباید زیر بار این مصوبه غیرقانونی برود.

استقبال مجمع

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در گفت‌وگویی با «برنا» از این مصوبه استقبال کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغی به شورای نگهبان، نهایتا این مصوبه توسط خود شورای نگهبان ابلاغ شد. شورای نگهبان حق اعلام حداقل سن برای کاندیداتوری را دارد و می‌تواند این محدوده سنی را مشخص کند. مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری کمک می‌کند کسانی که زیر این سن بودند و قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند دیگر ثبت‌نام نکنند. مجلس بنا داشت تا با تعیین حداقل سن در قانون، تعداد ثبت‌نامی‌ها را کاهش دهد اما این در شأن قانون‌گذاری مجلس نبود و از این جهت هیات عالی نظارت این طرح را رد کرد؛ تعیین محدوده سنی در شأن شورای نگهبان است و حال که توسط شورای نگهبان ابلاغ شده استقبال می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا این مصوبه مغایرتی با اصل ۱۱۵ قانون اساسی ندارد؟ گفت: این ابلاغیه هیچ مغایرتی با اصل ۱۱۵ قانون اساسی ندارد زیرا تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان در تفسیر خود این‌گونه دیده که کاندیداها باید حداقل ۴۰ سال داشته باشند، این موضوع مطابق با قانون اساسی تلقی می‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 187749
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا