کم‌لطفی دولت به هلال‌احمر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سال ۱۸۶۲ میلادی با پیشنهاد‌ هانری دونان سوییسی و با هدف ایجاد گروه‌های داوطلب در زمان صلح و در همه کشورها برای مراقبت اولیه مجروحان جنگی شکل گرفت. یک سال بعد نیز ۱۶ کشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترک صلیب‌سرخ به این نهضت پیوستند. ۱۳ سال بعد، دولت وقت عثمانی به این نهضت پیوست و نشان هلال سرخ را برای خود برگزید که پس از آن از طرف کشورهای اسلامی نیز پذیرفته شد. جمعیت شیرخورشید سرخ ایران در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی مطابق با ۱۹۲۲ میلادی تاسیس شد و در سال ۱۳۰۲ رسما آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۲۹ میلادی به عضویت لیگ جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر (فدراسیون فعلی) درآمد که پس از انقلاب اسلامی علامت شیرخورشید سرخ به علامت هلال‌احمر تغییر یافت. همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت هلال‌احمر ایران با پیشینه پرافتخاری که از بدو تاسیس خود داشت از محک آزمون‌های دشوار سربلند بیرون آمد.

زلزله منجیل و رودبار در شمال ایران و زلزله هولناک و ویرانگر در بم کرمان، در کنار صدها حادثه دیگر چون سیل و زلزله و نیز امدادرسانی به آوارگان ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق به ایران، ظرفیت بالا و توانمندی قابل توجه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را در خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان در داخل و خارج از کشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسین مجامع بین‌المللی را برانگیخت.

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی فعالیت‌های چشمگیری را انجام داده که برگزاری سومین کنفرانس منطقه‌ای جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۱۳۸۱ در تهران و همچنین عضویت در هیات حاکمه فدراسیون برای دو دوره متوالی از جمله این فعالیت‌هاست.

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین‌المللی برعهده دارد و می‌کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است جامه عمل بپوشاند. این اهداف عبارتند از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض میان آنها.

جمعیت هلال‌احمر در حال حاضر در زیرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی، یک موسسه علمی- کاربردی و یک مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات و سوریه را مدیریت می‌کند. همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند.

آمادگی هلال‌احمر در نیمی از کشور

دکتر محمد نصیری رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ایران به مناسبت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به «جهان‌صنعت» گفت: تکلیف اصلی و قانونی هلال‌احمر مقابله با بحران و امداد و نجات است، اگرچه در تعاریف و برنامه‌های صلیب‌سرخ جهانی همیشه بر مداخلات و حالت بحران تاکید شده است. همچنین علاوه بر آن در ایران موضوع امداد و نجات جاده‌ای هم برعهده هلال‌احمر است. در هر صورت طی چهارسال اخیر یعنی از زمان وقوع زلزله کرمانشاه تاکنون حوادث طبیعی مختلفی در سراسر کشور روی داده است. در همین راستا همکاران ما از امداد و نجات تا داوطلبان و جوانان همگی همیشه طی این سال‌ها در حال عملیات بودند. در حالی که دارم با شما صحبت می‌کنم، ما در حال امداد و نجات جان هموطنان‌مان در سه استان کشور هستیم که درگیر سیلاب ناشی از باران‌های فصلی ایجاد شده هستند. همچنین در حال حاضر نیمی از کشور به واسطه همین امر در حال آماده‌باش است.

وی افزود: حوادث پیش آمده در کشور موجب شده تا نوع رویکرد آمادگی مضاعف در بحران کرونا و سیستم و هم نگاه ویژه حاکمیت به سازمان هلال‌احمر باشد. در سال ۹۸ شاهد بودیم که قانون مدیریت بحران ابلاغ شد و سه موضوع اصلی بحث آموزش همگانی، مشارکت‌های مردمی و امداد و نجات در حوادث را برعهده جمعیت هلال و احمر گذاشتند. البته جزئیات بخش‌های این قانون از نظر بحث حوزه حمایتی در اعتبارات و امکانات مربوط به حاکمیت است. البته حاکمیت از لحاظ بودجه باید بیشتر به هلال‌احمر توجه کند تا این جمعیت بتواند در اتفاقات و سوانح بحرانی به موقع رسیدگی کند. طی سال‌های گذشته هلال‌احمر تنها در امور بحرانی مشارکت می‌کرد اما امروزه براساس قانون جدید سازمان هلال‌احمر به عنوان مسوول و سازمانی است که باید عملیات‌ها را انجام دهد.

واردات بیشترین دوز واکسن کرونا

نصیری با تاکید بر اینکه هلال‌احمر در بحرانی‌ترین شرایط ممکن توانست بیشترین دوز واکسن کرونا را تهیه و وارد کشور کند، بیان کرد: اساس تشکیل سازمان تدارک پزشکی جمعیت هلال‌احمر به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. این سازمان تشکل مردم‌نهاد بین‌المللی است که ارتباط بسیاری با دیگر کشورها دارد و همچنین در موضوعات مختلف جنگ، حوادث و تهیه دارو دارای مسوولیت ویژه‌ای است. این سازمان به عنوان پرچم سفید و بی‌طرف در مداخلات صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مشارکت می‌کند. البته سازمان تدارک پزشکی جمعیت هلال‌احمر بخشی از بدنه جمعیت هلال‌احمر است که در دوران دفاع مقدس پشتیبانی و تهیه برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز را تامین می‌کرد. همچنین این سازمان به مرور زمان موضوعاتی همانند تولید دارو، سرم، سرنگ، دیالیز و داروهای خاص را تهیه می‌کند. چه‌بسا جمعیت هلال‌احمر بزرگ‌ترین شبکه داروخانه کشور را دارد. این جمعیت نزدیک به ۴۰ داروخانه در سراسر کشور دارد. همین امر منجر شده تا در حوزه داروهای تک نسخه‌ای و سرطانی پیشگام باشیم. همچنین خوشبختانه مردم هرگاه دارویی را پیدا نمی‌کنند ابتدا به داروخانه‌های هلال‌احمر در سطح کشور مراجعه می‌کنند. زیرا یکی از پایه‌های تامین‌کننده داروهای خاص در ایران جمعیت هلال‌احمر است. در همین راستا به واسطه نوع ارتباطات و برند خوشنامی جمعیت که در جهان دارد، با همکاری صلیب‌سرخ چین از زمانی که وزارت بهداشت به ما مجوز واردات واکسن خارجی را داد توانستیم یک میلیون و چهارصد هزار دوز واکسن کرونا را طی سه هفته تهیه و وارد کنیم. البته تهیه واکسن خارجی تا زمانی که تولید داخلی به صورت انبوه در دسترس مردم قرار گیرد، ادامه خواهد داشت. جمعیت هلال‌احمر به عنوان معین و کمک‌کننده به وزارت بهداشت در این عرصه قدم نهاده است. امیدواریم در آینده بتوانیم در مدت زمان بسیار کمتری دوزهای بیشتری هم در اختیار وزارت بهداشت برای توزیع رایگان بین مردم قرار دهیم.

وی افزود: اگرچه جمعیت هلال‌احمر دو دسته واکسن را به کشور وارد کرد. یک دسته که به صورت اهدایی وارد کردیم و آن نزدیک به چهارصد هزار دوز واکسن کرونا بود. و همچنین یک میلیون دوز واکسن که خریداری کردیم و همان مقدار هم به وزارت بهداشت فروختیم. این درحالی است که براساس قوانین وزارت بهداشت آن را به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده است. چه‌بسا در دوران کرونا اقلام و داروهای زیادی از طریق کمیته ملی فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و برخی هلال‌احمر‌های کشورهای مختلف از جمله چین و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور به جمعیت هلال‌احمر اهدا شد. هر آنچه که به صورت اهدایی به جمعیت هلال‌احمر داده شد ما هم همانگونه به وزارت بهداشت تقدیم کردیم. هر آن چیزی که ما به ازای آن مبلغی را پرداخت کردیم، طبیعتا مبلغ آن کالا را از وزارت بهداشت دریافت کردیم.

چالش‌های هلال‌احمر

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به چالش‌های این جمعیت اظهار کرد: امروزه دو حوزه به صورت جدی ما را اذیت می‌کند. قانون جدید تکالیف را به صورت جدی مشخص کرده است. اما چون در آن تکالیف بخش‌هایش نیاز به آیین‌نامه‌هایی دارد که این موارد در حال حاضر بسیار طولانی شده است. چه‌بسا امروزه نزدیک به دو سال است که از زمان تعیین شده برای نگارش آیین‌نامه‌ها توسط مدیریت بحران می‌گذرد. به طور مثال در حوادث و اتفاقات اخیر بسیاری از امدادگران در حین عملیات فوت کردند، یکی از توقعات جمعیت هلال‌احمر این است که باید دولت بودجه‌ای در این مورد در اختیار جمعیت قرار دهد تا ما به سرعت بتوانیم این افراد و بازماندگانشان را حمایت مالی کنیم. همچنین باید به طریقی جایگاه آنها حفظ شود چرا که اگر فرد نظامی همراه ما باشد و در حین عملیات فوت کند، در سوابق او شهید خدمت یا شهید منظور می‌شود. در حالی که اگر یکی از فرزندان ما در حین عملیات فوت کند، علاوه بر اینکه به او لقب شهید خدمت نمی‌دهند، بلکه حمایت مالی هم از او نمی‌شود.

وی افزود: موضوع دیگر چالش‌های مالی است. کشور در دو سال اخیر درگیر مشکلات مالی شدیدی بوده است. جمعیت هلال‌احمر بخش‌های جاری دارد که به صورت مستمر آنها را انجام می‌دهد. بخش دیگری که در جمعیت وجود دارد درخصوص به‌روز‌رسانی تجهیزات و فعالیت‌هایی است که در این حوزه انجام می‌دهیم. دولت در سال گذشته بخشی که تخصیص به خودش بود را صد در صد انجام داد. ولی بودجه بخشی‌های دیگری که از درآمدهای اختصاصی جمعیت است به صورت کامل تحقق پیدا نکرد. بنابراین این دو مورد یکی در حوزه قوانین و آیین‌نامه‌ها و دیگری مالی- اعتباری از چالش‌های اصلی جمعیت است. امیدواریم در سال اخیر این معضلات برطرف شود.

ضربه کرونا بر بودجه جمعیت

نصیری در خصوص کم‌لطفی دولت درباره بودجه جمعیت نیز گفت: اعتبارات هلال‌احمر چهار دسته است. یک اعتباراتی که جمعیت هلال‌احمر به صورت مستقیم از بودجه دولت می‌گیرد. دوم از محل درآمدهای اقتصادی ناشی از عوارض صادرات و واردات و حق ثبت است. سوم در مورد بودجه‌های تفرغات و… است. چهارم، درآمدهای داخلی است. موضوعی که بیشترین حجم از بودجه هلال‌احمر را تامین می‌کرد و در سال گذشته به واسطه کرونا بسیار لطمه خورد بودجه‌هایی بود که از عوارض واردات و صادرات و حق ثبت به دست می‌آمد تقریبا بودجه جمعیت هلال‌احمر در دو ماه ابتدای سال گذشته از این محل صفر بود. همچنین درآمد ما از این محل نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

عدم آموزش همگانی در مواقع بحرانی

وی در پایان اظهار کرد: همگان می‌توانند به صورت رایگان در سایت جمعیت هلال‌احمر برای یادگیری و آموزش مقابله در مواقع بحرانی ثبت‌نام و مدرکی هم در این امور دریافت کنند. اگر همگان آموزش‌های لازم را برای آمادگی در بحران و حوادث ببینند، تعداد تلفات افراد در حوادث‌های طبیعی به صفر می‌رسد. زیرا آن زمان مردم می‌دانند هنگام وقوع سیل باید از ماشین پیاده شوند یا خیر. همچنین امروزه به واسطه بحران کرونا آموزش مبتنی بر فضای مجازی توسعه پیدا کرده است. هلال‌احمر هم در این موضوع پیشگام است. آموزش‌های هلال‌احمر برای تمام مردم لازم و ضروری است. زیرا هر فردی در مواقع بحرانی می‌تواند جان یک انسان را نجات دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 188052
لینک کوتاه :