عرضه بورسی سنگ‌آهن به سود تولید کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که در بورس کالا عرصه برای فولادی‌ها فراهم بود و آنها با بهره‌مندی از رانت، قیمت‌ها را کنترل کرده و شرایط را به گونه‌ای تعیین می‌کردند که مواد اولیه و سنگ‌آهن با پایین‌ترین قیمت خریداری شود. از طرفی بالاترین نرخ تنها متعلق به محصولات نهایی فولادی بود که آن هم اغلب با نرخ‌های جهانی مطابقت داشت.

در حال حاضر نیز اگرچه صنایعی همچون فولاد همچنان از رانت دولتی بهره‌مند هستند و قصد دارند هر طور که شده، بیشترین سود را کسب کنند اما به نظر می‌رسد که فضا تا حدی برای ورود دیگر محصولات زنجیره فولاد همچون سنگ‌آهن به بورس فراهم شده است. بر همین اساس دیروز شاهد این بودیم که تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۳۹ هزار تن کنسانتره و ۲۷ هزار تن گندله سنگ‌آهن بود. البته گفته شد که علاوه بر سنگ‌آهن، هفت هزار تن شمش و ۷۰۰ تن بیلت آلومینیوم، دو هزار و ۵۳۵ تن شمش روی، یک هزار و ۱۶۰ تن شمش سرب، چهار هزار تن مس کاتد، ۱۱ هزار تن مس کم‌عیار، ۱۲۰ تن سولفورمولیبدن و ۲۴ تن کنسانتره فلزات گرانبها نیز در تالار مذکور عرضه می‌شود.

هرچند در حال حاضر قیمت‌هایی که در بورس کالا برای سنگ‌آهن پیشنهاد می‌شود نسبت به نرخ‌های جهانی بسیار ناچیز است اما این مهم می‌تواند آغازی برای ورود به مرحله شفافیت اقتصادی باشد و در نهایت به سود تولید کشور تمام شود. در واقع واقعی‌سازی قیمت کالاها دیر یا زود باید اتفاق بیفتد که در این حوزه، عرضه سنگ‌آهن و سایر محصولات معدنی در بورس به تقویت و سلامت زنجیره فولاد کمک خواهد کرد. البته در این راستا لازم است از مداخلات غیرکارشناسی نهادهای مختلف در بورس جلوگیری کرد.

در همین راستا مهدی کرباسیان از فعالان شناخته‌شده صنعت کشور و معاون اسبق وزیر صمت، عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و آن را موجب تقویت و سلامت زنجیره تولید فولاد در کشور دانست. او در این رابطه اظهار کرد: اگر در سالی که با محوریت تولید نامگذاری شده است، عرضه کالاهای مختلف از جمله زنجیره تولید فولاد در بورس کالا تقویت شده و در مقابل جلوی مداخلات غیرکارشناسی نهادهای مختلف در بورس نیز گرفته شود، بدون شک مسیر درستی برای برداشتن موانع تولید انتخاب کرده‌ایم.

کرباسیان با بیان اینکه در بستر بورس کالا می‌توان علاوه بر شفاف‌سازی اقتصادی، منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را به صورت همزمان محقق کرد، گفت: سنگ‌آهن، از اقلامی بود که اواخر سال ۹۶ قرار بود وارد بورس کالا شود اما به دلیل برخی مقاومت‌ها، عرضه محصولات معدنی به عقب افتاد. به هر حال مشخص است که این مسیر یعنی واقعی‌سازی قیمت کالاها دیر یا زود اتفاق می‌افتد که در این حوزه، عرضه سنگ‌آهن و سایر محصولات معدنی در بورس به تقویت و سلامت زنجیره فولاد کمک می‌کند.

رشد سرمایه‌گذاری در بخش معدن

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: اگر سازوکار بورس کالا از مداخلات غیرکارشناسی در امان باشد و اجازه دهیم مکانیسم عرضه و تقاضا به درستی پیاده شود، با عرضه مستمر سنگ‌آهن و کشف واقعی قیمت این محصول در بورس می‌توانیم به مرور حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن را افزایش دهیم و به تهدید کمبود سنگ‌آهن در آینده نیز پایان دهیم.

مقاومت در برابر تغییر

کرباسیان ضمن اشاره به اینکه بورس کالا از اوایل دهه ۸۰ با عرضه محصولات فولادی تاسیس شد، گفت: در مرحله بعد که بورس کالا با ادغام بورس فلزات و کشاورزی توسعه پیدا کرد، ورود محصولات پتروشیمی در بورس هدف‌گذاری شد. این رخداد به سال‌های ۸۵ و ۸۶ برمی‌گردد که در آن مقطع مقاومت‌های جدی برای ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا صورت می‌گرفت اما در نهایت از اواخر سال ۸۶ محصولات پتروشیمی هم به منظور شفاف‌سازی مبادلات و کشف عادلانه قیمت‌ها راهی بورس کالا شد.

به گفته معاون اسبق وزیر صمت، اگر تاریخ ورود کالاهای مختلف به بورس کالا را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که همواره در برابر شفاف‌سازی بازارها مقاومت‌هایی وجود داشته است اما در نهایت چیزی که محقق شده، اصل شفافیت و رقابت با توسعه عرضه کالاها در بورس بوده است.

رییس اسبق هیات مدیره ایمیدرو یادآور شد: به خاطر دارم در آن مقطع توافق کردیم که دو محموله از محصولات پتروشیمی را وارد بورس کنیم؛ یعنی قیر و روغن‌پایه. باوجود همه مخالفت‌ها اما بر عرضه محصولات در بورس تاکید شده و قیر شرکت نفت جی و برخی دیگر از محصولات تولیدشده در زیرمجموعه‌های شستا به بورس وارد شد. امروز می‌بینیم که بازاری شفاف، سالم و رقابتی برای این محصولات شکل گرفته است.

همدلی برای واقعی‌سازی قیمت در کل زنجیره

کرباسیان با بیان اینکه خوشبختانه در خصوص زنجیره فولاد مدت‌هاست کالاهای مختلفی از این زنجیره در بورس عرضه می‌شود و بازاری نظام‌یافته دارد، ادامه داد: بدیهی است اگر زنجیره فولاد را در نظر بگیریم، عرضه سنگ‌آهن به عنوان حلقه ابتدایی این زنجیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه باید بین تمام دست‌اندرکاران این حوزه همدلی ایجاد شود، به کالا خبر گفت: یکی از مشکلات دولت این است که در رابطه با بخش خصوصی مشورت‌پذیر نیست که امیدواریم در سال جاری این مشکل برطرف شود.

او افزود: اگر می‌خواهیم در زنجیره تولید فولاد به سلامت عمل کنیم باید کل زنجیره بر اساس ساز‌و‌کار بورس و به صورت علمی و عقلایی معامله شود نه اینکه یک قسمت از زنجیره کنترل شده باشد و یک قسمت دیگر آن، فعالیت آزاد داشته باشد.

ریشه مشکلات در مصوبات غیرکارشناسی

کرباسیان اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته شاهد برخی مصوبات بودیم که برخلاف نظر کارشناسان و فعالان بخش تولید به بورس تحمیل شد که همین اقدام نیز نظم بازار را برهم زد. به عبارت دیگر ریشه مشکلاتی که هر روز در حوزه بازار فولاد مطرح می‌شود همین محدودیت‌های مختلف از جمله محدودیت قیمتی است. به طوری که به دلیل اصرار بر عرضه محصولی با قیمت پایین‌تر از نرخ واقعی آن، بر حجم متقاضیان خرید آن محصول افزوده می‌شود و شاهد فروش مواد اولیه در بازار آزاد و کسب سودهای بادآورده به جای انتقال مواد اولیه به چرخه تولید هستیم. با این تفاسیر امیدواریم که در سال جاری و با حضور کل زنجیره فولاد در بورس کالا، تصمیم‌های منطقی و کارشناسی و به دور از قیمت‌های دستوری بر معاملات حاکم باشد. قطعا این رویه به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 188568
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا