جهانگیری تنها گزینه باقی مانده

به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی از کاندیداهای مورد نظر هم که هنوز راضی به کاندیداتوری و ارائه برنامه نشده‌اند. در این بین مسائل حاشیه‌ای مثل دستگیری برادر یک کاندیدا و رو کردن رسوایی اخلاقی دیگر کاندیدا نیز پیش آمده است. بر این اساس است که باید گفت اصلاح‌طلب‌ها در موقعیت حساسی قرار دارند.

نگاهی اجماعی به همه این مسائل اما این نتیجه را به ذهن می‌رساند که اسحاق جهانگیری با وجود همه مصائبی که احتمالا با آن مواجه است، اصلی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان خواهد بود. البته برخی رسانه‌ها و تحلیلگران هنوز ظریف را نیز یک گزینه جدی تلقی کرده و تصور می‌کنند که ماجرای فایل صوتی یا این همه حمله و هجمه به وی از جوانب مختلف اهمیت چندانی ندارد و آقای وزیر ظرفیت‌های بیش از آن را دارد که به این سادگی بتوان از خیر آن گذشت.

به هر حال ظریف هنوز نه تمایلی به کاندیداتوری نشان داده و نه برنامه‌ای به جبهه اصلاح‌طلبان ارائه کرده است. حتی بعد از آخرین حضورش در مجلس، دیدیم که نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به نقل از وی اعلام کرد که «به هیچ‌وجه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.»

با این حساب، اصلاح‌طلبان می‌مانند و همان یک دست اسلحه که جهانگیری باشد. او به قدری سخنور و مسلط بر آمار و ارقام است که خیالشان را از درخشش در مناظرات انتخاباتی راحت ‌کند. اصلاح‌طلب است و پشتوانه حزبی هم دارد. با این حال چون پایش در ناکارآمدی‌های دولت گیر است و از سوی دیگر مسائل حاشیه‌ای مثل پرونده برادرش هم پیش آمده، راه همواری پیش‌رو ندارد.

با این حال سیاسیون در جبهه اصلاحات چاره‌ای ندارند غیر از امیدواری به موفقیت او. به خصوص که نشانه‌هایی از تمایل او به کاندیداتوری نیز مشاهده شده است. خودش که در کلاب‌هاوس گفته بود «نگفتم نمی‌آیم». حضورش در جلسه جبهه اصلاحات نیز اگرچه به ارائه برنامه ختم نشد اما حاکی از تمایل او به کاندیداتوری است.

دیگر نشانه تمایل اصلاح‌طلبان به حمایت از وی را باید بین اظهارات محمد سالاری عضو جبهه اصلاحات یافت. او در گفت‌وگویی با «مهر» و در پاسخ به اینکه بین دو گزینه «جهانگیری و ظریف» کدام یک شانس بیشتری دارند؟ نیز گفته است: «در فضای عمومی جامعه و در بدنه اصلاحات، کماکان جبهه اصلاحات تمایل دارد که ظریف را برای حضور در انتخابات متقاعد و سایر افراد مثل آقای جهانگیری را در این مسیر با ظریف همراه کند. البته این ترجیح، نفی توانمندی اسحاق جهانگیری نیست، اما بحثی که در مورد او مطرح است چسبندگی به دولت است که به نظر می‌رسد اگر در انتخابات حضور یابد، باید پاسخگوی دستاوردهای دولت فعلی باشد. با توجه به این موضوع نظر اصلاحات بیشتر روی حضور محمدجواد ظریف متمرکز است.»

سالاری و سایرین در جبهه اصلاح‌طلبی به آمدن ظریف اصرار دارند اما وقتی بی‌میلی او را در نظر بگیریم، نتیجه این است که آنان ناگزیر می‌شوند سراغ گزینه جایگزین او یعنی جهانگیری بروند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 188806
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا