تصویر دلنشین ایران را نشان نداده‌ایم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تصویر مقصد بخشی از برندینگ مقصد است که مرتبط به اقدامات مربوط به مدیریت مقصد می‌شود. این مقصد می‌تواند یک کشور باشد، یا شهر، منطقه، هتل، مرکز گردشگری و یا هر مکان دیگری. مهم آن است که زیرساخت‌های مناسب برای ارائه تصویر مقصد مناسب وجود داشته باشد. اگر قرار است یک مقصد به عنوان مقصدی فرهنگی معرفی شود باید آثار باستانی زیبا داشته باشد و از آنها به خوبی حفاظت کند. ایران تصویری مخدوش، غیرشفاف و ناامن دارد، بخشی از این امر به خاطر پروپاگاندایی است که برخی رسانه‌های خارجی دارند و ایران‌هراسی را تبلیغ می‌کنند. قسمت اعظم آن به خاطر بی‌توجهی مسوولان و ناآشنایی آنها با تصویر مقصد مناسب و شیوه ایجاد آن است. نبود برنامه اصلی و بلندمدت گردشگری نیز از دیگر دلایل است.

تصویر مقصد مناسب یک‌شبه ایجاد نمی‌شود

یک مدرس گردشگری بر این باور است که تصویر مقصد مناسب، زیبا و ایمن یک‌شبه ایجاد نمی‌شود بلکه مسوولان سال‌ها برنامه‌ریزی، تلاش و سرمایه‌گذاری می‌کنند تا تصویر مقصد مناسبی را ایجاد کنند.

رحیم یعقوب‌زاده، رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی به «جهان‌صنعت» گفت: یکی از موارد بسیار مهم در گردشگری، تصویری است که گردشگران از یک مقصد در ذهن دارند. این تصویر مقصد به راحتی ایجاد نمی‌شود بلکه کشورها به منظور ایجاد یک تصویر مقصد مناسب تلاش می‌کنند و از پیشینه تاریخی، تعاملات فرهنگی و سیاسی خود استفاده می‌کنند.

او افزود: تصویر مقصد می‌تواند در رابطه با یک کشور، یک منطقه، یک شهر یا ناحیه باشد. از نیمه دوم قرن بیستم که گردشگری به شیوه مدرن توسعه یافت، کشورهایی که تصمیم گرفتند در زمینه گردشگری رشد کنند، اقدامات مختلفی را برای ایجاد یک تصویر مقصد مناسب  از کشور خود، مردم، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری انجام دادند.

یعقوب‌زاده گفت‌: کشورهای مختلف بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، تصویر مقصد را ایجاد کردند. از طریق تبلیغات روی جاذبه‌های گردشگری تصویر مقصد را ایجاد کردند. یکی از روش‌های تبلیغاتی که ترکیه و کره‌جنوبی در نظر گرفتند، سریال‌های تلویزیونی بودند که در بسیاری از کشورهای آسیایی پخش شدند.

او افزود: در رابطه با ایران به دلیل پروپاگاندایی که برخی رسانه‌های خارجی دارند، تصویر مثبتی از ما شکل نگرفته است. در رابطه با ایجاد تصویر مقصد مناسب شعارهایی داده شده، اما در زمینه عمل حتی در ابتدای راه هم نیستیم.

این مدرس دانشگاه گفت: در مورد دوبی تصویری مدرن با امکانات متعدد گردشگری و خرید ارزان شکل گرفته است. مسوولان دوبی سال‌ها تلاش کردند تا چنین تصویری را ارائه کنند. در مورد ایران اما تصویری ناامن ایجاد شده است. ممکن است ایران از بسیاری از کشورهای دنیا امن‌تر باشد اما در ارائه تصویر امن و مناسب ناموفق بوده است. به طور کلی مقصدی در گردشگری موفق‌تر است که بتواند یک تصویر مثبت و خوشایند در ذهن توریست‌های جهانی ایجاد کند.

نبود برنامه اصلی و مدون در گردشگری ایران

کارشناسان گردشگری معتقدند یکی از دلایل نبود تصویر مقصد درست در ایران، در اختیار نداشتن برنامه اصلی گردشگری است. از سوی دیگر تصویر مقصد یکی از حوزه‌های مدیریت مقصد است.

علی شادلو، مدرس گردشگری در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: تصویر مقصد مفهومی است متناظر با برندینگ مقصد. این تصویر می‌تواند مرتبط به یک کشور، یک شهر یا هتل باشد. در برندینگ مقصد باید بررسی کرد که این مقصد تصویر درستی را در ذهن مخاطب دارد یا خیر‌.

او افزود: برندینگ مقصد قسمتی از برنامه‌ریزی مدیریت مقصد است. اگر قصد داشته باشیم برای مقصدی برنامه‌ریزی مدیریتی کنیم، یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم، مدیریت تصویر مقصد یا برند مقصد است. این عوامل نسبت تنگاتنگی با مدیریت استراتژی مقصد دارد.

شادلو در ادامه بیان کرد: زمانی که قصد داریم در ذهن مردم یک مقصد را به عنوان حافظ محیط‌زیست معرفی کنیم باید کاری برای حفظ محیط‌زیست در آن مقصد انجام دهیم، سازه‌ها سبز باشند، برنامه‌های حفاظتی و سیاحتی از میراث فرهنگی را در نظر بگیریم، آموزش همگانی و توسعه اجتماعی عرضه کرده و از آنها گزارشی به مردم ارائه کنیم تا این تصویر به عنوان یک مقصد حافظ محیط‌زیست در ذهن مردم نقش ببندد.

او افزود: ایجاد تصویر مقصد بر اساس ویژگی‌های مورد نظر نیاز به برنامه‌ریزی‌های سخت‌افزاری مانند سازه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط و برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری مانند ارتقای دانش مدیران دارد. هر مقصد در هر ابعادی باید دارای برنامه عملیاتی بالادستی باشد. بر اساس برنامه اصلی برنامه برندینگ مقصد را طرح‌ریزی و سپس برنامه عملیاتی را اجرایی کنیم.

این فعال گردشگری در رابطه با این که چرا ایران تصویر مقصد درستی ندارد بیان کرد: ایران تاکنون برنامه اصلی و مادر گردشگری نداشته است. تقریبا دو سال است که معاونت گردشگری در حال استخراج و تدوین برنامه اصلی است. پس از تدوین برنامه اصلی می‌توانیم روی تصویر مقصد ایران فعالیت و اجزای آن را مشخص کنیم. به عنوان نمونه اگر در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنیم، باید محوری برای آژانس‌های شرکت‌کننده طراحی کنیم و جزئیات آن را مشخص کنیم و به آنها بگوییم حول این محور باید برنامه‌ریزی کرده و در نمایشگاه فعالیت کنید، نه این که هریک به دنبال تبلیغات و برنامه‌های خود بروند.

سخن آخر

تصویر مقصد مناسب با تبلیغات، آموزش فعالان گردشگری، ارائه خدمات مناسب و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایجاد می‌شود. در تصویر مقصد در ایران اقدام قابل توجهی انجام نشده است. حال آنکه تصویر مقصد کالایی است که گردشگران خریداری می‌کنند، بی‌آنکه پیش‌زمینه‌ای درباره حقیقت مقصد داشته باشند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 188825
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا