روز بزرگان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انتظارها طبق سنوات گذشته به دقیقه نود می‌رسد و آقایان در آخرین دقایق و حسب چراغ‌سبزهایی که می‌گیرند، اصرارهای نزدیکانشان، موقعیت رقبایشان و… پا به میدان خواهند گذاشت. تا اینجای کار (زمان نگارش این گزارش) تکلیف کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان معلوم نیست. همچنان از برخی چهره‌های سیاسی و وزرای دولت به عنوان نامزد احتمالی نام برده می‌شود و تا قبل از پایان امروز نمی‌توان درباره هیچ کدام از این گمانه‌ها اطمینان داشت.

امروز را باید روز بزرگان دانست و منتظر روشن شدن تکلیف گزینه‌هایی بود که با آمدن و نیامدن خود معادلات را در این انتخابات تغییر می‌دهند. آنچه که اکنون معلوم است اما ثبت‌نام برخی چهره‌های شاخص و غیرشاخصی است که به نظر می‌رسد هیچ کدام شانس راه‌یابی به پاستور را نداشته باشند. از مصطفی تاجزاده و محمود احمدی‌نژاد که احتمالا پشت فیلتر شورای نگهبان می‌مانند گرفته تا لشکر نظامی‌هایی که به صف شده‌اند.

ردصلاحیتی‌ها

این انتخابات دو نامزد مهم دارد که احتمال تایید صلاحیت شدنشان اندک است. نه اصلاح‌طلبان امیدی دارند که مصطفی تاجزاده با آن سابقه و مواضع رادیکال از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شود و نه بهاری‌ها منتظر تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد هستند. اگرچه برخی تحلیلگران امیدوارند که برای گرم شدن تنور انتخابات هم که شده به چهره‌هایی اینچنین فرصت حضور در مناظرات داده شود اما بسیاری دیگری بر این باورند که نهاد نظارتی به خصوص با مصوبه و رویکرد اخیر خود، قصد چنین کاری را ندارد.

به هر حال هر دو نامزد جنجالی آمده‌اند. تاجزاده دیروز و احمدی‌نژاد هم صبح پنجشنبه. رییسی دولت نهم و دهم البته همان طور که از او انتظار می‌رفت با جار و جنجال آمد. کانال تلگرامی دولت بهار لحظه به لحظه ویدئوهایی را از حرکت و رسیدن او به میدان فاطمی منتشر می‌کرد. خودش هم بی‌توجه به پروتکل‌های اعلامی در جمع هواداران راهی وزارت کشور شده بود. برای پاسخگویی به احساسات آنهایی که او را «امید رهبر» و جون خود می‌خواندند، بالای نرده‌ها رفت و مثل همیشه چشم در چشم دوربین‌ها شوخی‌های بی‌مزه کرد.

تاجزاده اما همان‌طور که از قبل اعلام کرده بود، دیروز راهی وزارت کشور شد. طبق انتظار به اتفاق همسرش فخری محتشمی‌پور آمده بود و مورد استقبال حامیان هم قرار گرفت. جمعی که با درود فرستادن او را به سالن ثبت‌نام فرستادند و با شعارهایی که یادآور انتخابات ۸۸ بود، بدرقه کردند.

لشکر نظامی‌ها

سردار افشار، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، آخرین چهره نظامی است که نامزد ریاست‌جمهوری شده است. او در ساعات اولیه دیروز خود را به وزارت کشور رساند و ثبت‌نام کرد. گفت که با ده‌ها برنامه علمی و تخصصی که در برخی از آنها تجربه اجرای آزمایشی هم داشته، آمده است.

پیش از او نیز چهار گزینه با سابقه نظامی آمادگی خود را برای ورود به انتخابات اعلام و ثبت‌نام کرده بودند. سعید محمد، سردار دهقان‌، رستم قاسمی و محمدحسن نامی آمدند تا این انتخابات بعد از آن همه بگومگو و حواشی درباره به مصلحت بودن یا نبودن سپردن قدرت به نظامی‌ها، پنج نامزد با سابقه نظامی داشته باشد. بگذریم از اینکه حضور قالیباف نیز در این رقابت‌ها هنوز منتفی نیست.

ارتش احمدی‌نژادی‌ها

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس که در دولت دهم ریاست سازمان انرژی اتمی را به عهده داشت، آخرین نفر از همکاران سابق  احمدی‌نژاد است که برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو ثبت‌نام کرده است. او پس از ثبت‌نام به خبرنگاران گفت: اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبری به دولت اجازه داده شده و همه ملزم هستیم برجام را با  ۲۸ شرطی که در مصوبات وجود دارد اجرا کنیم.

قبل از او اما شمار بسیاری از همکاران سابق احمدی‌نژاد وارد میدان شده بودند. از محمد عباسی، صادق خلیلیان و رامین‌مهمانپرست گرفته تا رستم قاسمی و محمد حسن نامی که پیش‌تر در گروه نامزدهای نظامی قرارشان دادیم.

همه کسانی که آمدند

علاوه بر کسانی که نام‌شان ذکر شد، تا کنون شاهد ثبت‌نام کردن چهره‌هایی مثل علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محمد شریف ملک‌زاده، حسن سبحانی، وهاب عزیزی، محمدرضا صباغیان، محمدحسن قدیری‌ابیانه، قدرتعلی حشمتیان، زارع فومنی و غلامعلی دهقان بوده‌ایم. به اضافه کلی داوطلب غیرسیاستمدار که معمولا در این روزها راهی وزارت کشور شده و شوی قابل توجه راه می‌اندازند. همان‌هایی که دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان هنگام بازدید از ستاد انتخابات کشور، حضورشان را به «جشنواره» توصیف و از اینکه با مصوبه اخیر مانع آن شده‌اند، ابراز خوشنودی کرد.

حضور کدخدایی در ستاد انتخابات

کدخدایی در رابطه با اینکه آیا صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه شورای نگهبان بررسی می‌شود عنوان کرد: بله، شورای نگهبان ابن بار از بین افرادی که دارای شرایط هستند بررسی صلاحیت‌ها را انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مطالبی که شورای نگهبان در خصوص صندلی‌های کاندیداها به صدا و سیما اعلام کرده بیان کرد: بیشتر به شوخی شبیه بود. مانند اینکه وزارت کشور بگوید ما می‌دانیم چند نفر ثبت‌نام می‌کنند. شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد.

کدخدایی در خصوص اینکه آیا ملاک شورای نگهبان همان ردصلاحیت‌های قبلی است، افزود: همانطور که به داوطلبان انتخابات مجلس گفتیم وضعیت افراد به موجب قانون تغییری نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه برخی کاندیداها بیانیه سیاسی می‌خوانند و ساختارشکنی می‌کنند، آیا شورای نگهبان اینها را رصد می‌کند؟ گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی از این تریبون‌های مجانی زیاد در اختیار افراد قرار داده است و شورای نگهبان نسبت به این افراد هیچ محدودیتی ندارد و موارد خلاف قانون رصد می‌شود. در خصوص تبلیغات و هزینه‌ها اگر خلاف قوانین باشد در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 189540
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا