روی خوش تهران- دمشق در بغداد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی، جزئیات جدیدی از مذاکرات میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی در عراق منتشر کرده است. مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند که جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات چهارساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، سعودی‌ها در آن مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تاسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. میدل‌ایست‌آی به نقل از یک مقام ارشد عراقی گفته است: «ایرانی‌ها پیشنهاد داده‌اند که نفت خود را با قیمتی کمتر از قیمت‌ بین‌المللی به سعودی‌ها بفروشند به شرط آنکه عربستان آن را به شیوه خود در بازار جهانی به فروش برساند.» این مقام ارشد عراقی از دفتر مشاور امنیت ملی عنوان کرده است: «از اینکه ایران به دنبال استراتژی جایگزین در قبال عربستان بوده تعجب نکرده است.»

میدل ایست همچنین به نقل از این مقام عراقی با اشاره به اینکه «ایران به دنبال افزایش نفود خود در نواحی جدیدی از منطقه است»، اظهار کرد: «ایران همیشه به شیوه‌ای فکر می‌کند که بتواند در تمامی شرایط به راحتی نفس بکشد و راه‌ چاره‌های عملی ایجاد می‌کند تا بتواند به راحتی در مذاکرات کنونی خود با آمریکایی‌ها [در وین] مانور دهد.»

گفتنی است، نمایندگان ایران وعربستان ماه گذشته اولین دور گفت‌وگوهای مستقیم از زمان قطع روابط دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ را در بغداد پایتخت عراق برگزار کردند. هفته پیش هم دور جدید این مذاکرات با هدایت خالد حمیدان، رییس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و سعید ایروانی، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران و با حضور تعداد محدودی از مقام‌های عراقی برگزار شده است.

البته رسانه‌های عراقی به نقل از مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق درباره برگزاری مذاکرات ایران و عربستان در بغداد نیز گفته‌اند که «عراق به روابطش با ایران وعربستان افتخار می‌کند.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه در سفرش به سوریه در پاسخ به سوالی درباره روابط با عربستان که تاکنون کمتر درباره آن موضع رسمی گرفته شده است، گفت: «ما آماده‌ایم و همیشه آماده بوده‌ایم روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشته باشیم. برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده‌اند و ما هم بر همین حالت هستیم.»

ظریف ادامه داد: «ارتباط‌هایی با عربستان سعودی داشته‌ایم و امیدواریم این تماس‌ها از طریق همکاری‌های بعد میان ایران و عربستان نتیجه بخش باشند، برای صلح و امنیت منطقه و به ویژه یمن که از فاجعه‌ انسانی عظیمی رنج می‌برد.»

البته این تنها ایران نیست که اخیرا درقبال عربستان سعودی تغییر لحن داده و رسما انجام این مذاکرات را تایید کرده است، بلکه پادشاه عربستان هم در قبال ایران تغییر ادبیات داده و طبق تحلیل اکونومیست، شاهزاده سعودی هم تاکتیک خود را از فشار حداکثری به حداکثر دیپلماسی در قبال ایران تغییر داده است.

اکونومیست در تحلیلی به کاهش تنش میان ایران وعربستان و تغییر رویه بن سلمان پرداخت و در بخشی از گزارش خود نوشت: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سن جوانی فکر می‌کرد که می‌تواند جهان را تصاحب کند. اکنون پس از گذشت شش سال که در اواسط ۳۰ سالگی قرار دارد، ممکن است تاکتیک‌ها را از حداکثر فشار به حداکثر دیپلماسی تغییر دهد؛ ضررهای پادشاهی خود را کاهش دهد و در تلاش برای خنثی کردن درگیری‌ها و پایان دادن به تنش‌ها باشد. او که با عدم همراهی و عدم موافقت رییس‌جمهور جو بایدن روبه‌رو شده است، ممکن است متوجه شده باشد که حمایت‌ها و  سرمایه‌گذاری‌های خارجی حکومت او پایدار و همیشگی نیست. اکنون بن‌سلمان در تلاش است تا با ازسرگیری مذاکره با ایران و کاهش تنش‌ها، سیاست خارجی عربستان کمتر تهاجمی به نظر برسد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 189555
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا