بی‌اعتنایی بورس به تزریق قطره‌چکانی نقدینگی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این میان واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی نیز نتوانست معامله‌گران را برای ماندن در بازار مجاب کند و اثر بسزایی از تزریق این مبلغ به بازار دیده نشد. اما در مقابل، خروج پول حقیقی از بازار افزایش یافت و به ۴۵۸ میلیارد تومان رسید. در این میان گروه خودرویی با عرضه‌های سنگین مواجه شده و تماما منفی بود. با این حال ناظران بازار‌سرمایه امیدوارند با انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها در روزهای پیش روز دست‌کم از عرضه هیجانی سهام در شرکت‌ها بزرگ و نمادهای شاخص‌ساز کاسته شود. بدین ترتیب برآورد می‌شود شاخص کل نیز به تدریج در مسیر رشدی متعادل قرار گیرد. گفته می‌شود صفوف فروش سنگین و بدون معامله در نمادهای کوچک نیز با تداوم دامنه نوسان منفی و مثبت پنج درصدی و کاهش حجم مبنا سبک‌تر خواهند شد و اثر منفی آنها نیز خود را در شاخص هم‌وزن نشان خواهد داد.

شاخص کل بازار‌سرمایه روز گذشته ۱۴ هزار و ۱۳۸ واحد معادل ۱۹/۱ درصد ریزش کرد و روی پله یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۶۷۳ واحد قرار گرفت. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز در مدار نزولی چهار هزار و ۱۳۵ واحد دیگر معادل ۰۱/۱ درصد افت کرد. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب ۱۷/۱، ۶۵/۱ و ۶۰/۰ درصد کاهش یافتند. در این روز نماد فارس بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فملی، فولاد، وامید، شستا، شپنا و شتران بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. همچنین خساپا، خودرو، فملی، اپال، شستا، بوعلی و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. در فرابورس اما شاخص کل ۸۹ واحد دیگر در کانال ۱۷ هزار واحدی پیشروی کرد. در این بازار دو نماد شگویا و ذوب بیشترین تاثیر منفی و نمادهای میدکو، بپاس، زاگرس، کزغال و ارفع بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. همچنین کزغال، فگستر، کرمان، وسپهر، ذوب، بپیوند و فروی پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۲۱ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان را ثبت کرد.

کاهش ارزش معاملات

در معاملات روز گذشته عرضه‌های آبشاری در گروه خودرو خودنمایی می‌کرد. بدین ترتیب قیمت تمامی نمادهای گروه «خودرو و ساخت قطعات» همچون خودرو، خساپا،‌ خگستر، خبهمن و خزامیا کاهش یافت. در این روز همچنین ارزش خروج پول حقیقی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نشان داد. بیشترین خروج پول حقیقی در نمادهای فملی، فولاد و وامید رخ داد. با این حال نمادهای میدکو،‌ کاما و فروی بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند. روز گذشته همچنین پس از پنج روز متوالی خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت، مجددا شاهد ورود پول حقیقی به این صندوق‌ها به مبلغ ۱۸۶ میلیارد تومان بودیم. خالص ارزش معاملات خرد نیز در روز گذشته به دو هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه ۱/۲۵ درصد افت نشان می‌دهد. نکته مهم دیگر اینکه روز گذشته نیز صفوف سنگینی به ارزش چهار هزار و ۲۴ میلیارد تومان برای ۳۹۹ نماد تشکیل شد. در مقابل اما تنها ۳۵ نماد با ارزش هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان، صف خرید داشتند. به نظر می‌رسد بازار برای رسیدن به تعادل و کاهش صفوف فروش زمان زیادی نیاز دارد.

تزریق بی‌اثر منابع صندوق توسعه ملی به بورس

در همین حال اگرچه گفته شده بود که یک هزار و ۳۴ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به بازار‌سرمایه تزریق شده است اما بورس واکنش مثبتی به این اخبار نشان نداد. با این حال مدیرعامل صندوق ثبیت بازار‌سرمایه با تاکید بر تداوم حمایت‌ها از بازار‌سرمایه گفته است: این نقدینگی به صندوق تثبیت تزریق شد و با بخشی از این پول خریدهایی در بازار‌سرمایه انجام شده است. محمد ابراهیم آقابابایی در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: نمی‌توان همه منابع را در یک روز خرید کرد و صندوق تثبیت بازار روز گذشته در چارچوب سازمان بورس بخشی از پول مذکور را سهم خرید. این فرآیند در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و حمایت از بازار‌سرمایه تداوم دارد. گفتنی است طبق بسته حمایتی ۷+۳ دولت و سازمان بورس از بازار‌سرمایه قرار بود به تدریج ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار‌سرمایه واریز شود و اقدام مذکور در راستای اجرای این بند از مصوبات دولت بوده است.

عبور بازار از پیک صف‌های فروش

در همین حال احسان خاتونی کارشناس بازار‌سرمایه درباره اُفت شاخص اظهار کرد: هر چند طی این مدت کامودیتی‌ها رشد داشتند اما جمعه هفته گذشته رشد خود را پس گرفتند و این موضوع بر بازار تاثیر دارد و تردید‌ها درباره رشد کامودیتی‌ها را افزایش می‌دهد. وی افزود: همچنین اعتقاد برخی به احیای برجام و کاهش نرخ دلار در کنار خبر‌های مثبتی هم که درباره برجام مخابره می‌شود موجب افت بازار شد. این کارشناس بازار‌سرمایه گفت: سهم‌های بنیادی بازار اخیرا با رشد همراه بودند و به نقاط مقاومتی رسیدند به همین دلیل پرعرضه شدند و روی شاخص اثر گذاشتند. خاتونی با بیان اینکه ثبت‌نام کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری روی نرخ ارز تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: در سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز صف فروش خاصی نداریم، بازار سهم‌های EPS محور را به‌خوبی خریداری می‌کند و نگرانی از بابت ریزش آنها وجود ندارد. وی با بیان اینکه در معاملات روزهای گذشته چهار هزار میلیارد تومان صف فروش در نماد‌های کوچک و متوسط وجود داشته است، تصریح کرد: با دامنه متقارن به‌تدریج باید صف فروش این نماد‌ها برچیده شود و تعداد بیشتری به گره بروند. خاتونی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز افزود: بررسی‌ها حاکی است بازار از پیک صف‌های فروش عبور کرده و صف‌های فروش از شش هزار میلیارد به چهار هزار میلیارد رسیده است و همین کاهش صفوف نشانه خوبی است برای اینکه اثرات اجرای دامنه نوسان را مثبت ارزیابی کنیم. این کارشناس بازار‌سرمایه گفت: طی هفته گذشته بازگشایی زیادی در نماد‌های مختلف داشتیم و همین موضوع موجب باز شدن قفل صف فروش برخی از نماد‌های کوچک و متوسط شده است. وی تاکید کرد: با توجه به مذاکرات برجام و انتخابات پیش‌رو نباید انتظار داشت بازار به ‌سرعت رو به بالا حرکت کند همین ‌که از حجم صف فروش کاسته شود و بازار به ‌آرامی به تعادل برگردد می‌توان به آینده بازار امیدوار بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 190362
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا