استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی در تبلیغات صنعت توریسم و گردشگری

میثم فرزانه بجستانی * … در خانه نشسته‌اید و برای تعطیلات آخر ماه به فکر یک مسافرت به سواحل آسیای شرقی هستید. هدست واقعیت مجازی خود را برداشته و روی سر نصب می‌کنید پس از واردشدن به سایت هتل موردنظرتان به صورت سه‌بعدی در لابی هتل قدم می‌زنید، وارد آسانسور شده و به طبقه مورد نظر رفته و اتاق‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهید. منظره از کنار پنجره بسیار خوب به نظر می‌رسد و پس از پایین آمدن از پله‌ها در همان زمان هتل خود را برای تاریخ مورد نظر رزرو کرده و با خیال راحت از انتخابی که داشته‌اید به کارهای خود رسیدگی می‌کنید.

خیلی دور نیست که شما از این هدست‌ها به مانند تلویزیون‌های خود در خانه استفاده کنید.

واقعیت افزوده (AR) یک تجربه تعاملی از یک محیط دنیای واقعی است که در آن اشیایی که در دنیای واقعی وجود دارند، با اطلاعات ادراکی تولید شده توسط کامپیوتر ترکیب می‌شوند و با حفظ ارزش اولیه واقعیت موجود، توسط پردازش‌های کامپیوتری پوشش داده می‌شوند. به این شکل یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم به عناصر دنیای واقعی افراد اضافه می‌شود. فناوری واقعیت افزوده این مزیت را دارد که به دستگاه مشاهده اضافی احتیاج ندارد.

واقعیت مجازی (VR) محیط مجازی جذاب‌تری را فراهم می‌کند که دنیای واقعی را مسدود می‌کند. واقعیت مجازی یک تجربه شبیه‌سازی شده است که می‌تواند بسیار مشابه دنیای واقعی یا کاملا متفاوت از آن باشد. واقعیت مجازی یک دنیای مصنوعی است که کاربر می‌تواند با هدست مخصوص، خود را درون یک تجربه و در تعامل با یک دنیای سه‌‌بعدی قرار دهد.

در صنعت گردشگری و توریسم، واقعیت افزوده به طور عمده برای افزایش تعاملات بازدید‌کننده در محل، به ویژه در جاذبه‌های گردشگری مانند موزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. واقعیت مجازی یک ابزار تبلیغاتی مفید است تا قبل از سفر با شبیه‌سازی حس تجربه سفر را به مسافران بالفعل و بالقوه ارائه کند. واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای بازاریابی، به طور فزاینده‌ای در ایجاد انگیزه برای بازدید مسافران و کمک به مصرف‌کنندگان در تصمیم‌گیری در مورد سفرهایشان نقش پرطرفداری ایفا می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که هدست‌های واقعیت مجازی در آینده محبوبیت بسیار زیادی را در میان مصرف‌کنندگان به دست آورده و نحوه خرید مردم را تغییر دهند. واقعیت مجازی به ویژه در بازاریابی تجربه‌گرا که متمرکز بر تجربه استفاده از یک محصول است بسیار مفید است. صنعت گردشگری و توریسم پیشگام آزمایش تبلیغات واقعیت مجازی در بخش‌های مختلفی از جمله هتل‌ها و خطوط هوایی هستند. در صنعت هتلداری، هتل‌ها و استراحتگاه‌های شانگری لا، که یک برند هتل لوکس آسیایی است و اولین برند هتلی بود که تجربیات واقعیت مجازی را در تبلیغات هتل در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد. در سال ۲۰۱۶، هتل‌های هیلتون و بست‌وسترن این ابتکار را دنبال کردند و فیلم‌های واقعیت مجازی خود را راه‌اندازی کردند. امروزه نمایش گذاشتن اتاق‌ها با فیلم‌های ۳۶۰ درجه برای هتل‌ها کاملا محبوب شده است.

تغییر پارادایم از تبلیغات سنتی به تبلیغات تعاملی، حاکی از یک چالش برای فرضیات سنتی در مورد نحوه کار تبلیغات است. واقعیت مجازی به عنوان شکل جدیدی از رسانه تعاملی جای خود را در صنعت تبلیغات باز کرده است. فناوری واقعیت مجازی به مصرف‌کننده این اجازه را می‌دهد پیش نمایش یک محصول و خدمت را به صورت حس تجربی همه‌جانبه دریافت کند، واقعیت مجازی نقشی اساسی در تحریک نیاز به سفر و کمک به مصرف‌کنندگان در تصمیم‌گیری در مورد مکان سفر دارد. اعتقاد بر این است که واقعیت مجازی علاوه بر خدمت به عنوان یک ابزار بازاریابی گردشگری، به ایجاد ارزش مشترک برای مشاغل گردشگری به بازدید‌کنندگان کمک می‌کند تا تجربه شخصی، به یادماندنی و تعاملی را دریافت کنند. علاوه بر این، واقعیت مجازی می‌تواند به طور مستقیم به عنوان جاذبه گردشگری عمل کند و تجارب گردشگری غوطه‌وری را بهبود ببخشد. در حالی که به نظر می‌رسد واقعیت مجازی هرگز به طور کامل جایگزین گردشگری «واقعی» نخواهد شد اما پتانسیل فوق‌العاده‌ای را برای محافظت از میراث فرهنگی داراست. فناوری واقعیت مجازی می‌تواند تجربه سفر به محیط‌های فرهنگی را که دسترسی بازدیدکنندگان به آنها دشوار است ارائه دهد.

با افزایش استفاده از واقعیت مجازی درصنعت گردشگری و توریسم، هتل‌ها به صورت مستمر در حال جست‌وجو برای کاربردهای جدید واقعیت مجازی برای جذب مهمان هستند. اپلیکیشن‌های جدید واقعیت افزوده گوشی‌های همراه، اطلاعات سفر، نقشه‌یابی و ترجمه را به کاربران ارائه می‌دهند. کشف جاذبه‌های توریستی با واقعیت افزوده و مجازی روند گردشگری را متحول می‌کند. استفاده از این تکنولوژی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری باعث می‌شود در زمان سفر کنیم و نشانه‌های تاریخی را به صورت کامل ببینیم.

امروزه برخی از شرکت‌ها واقعیت افزوده را به واقعیت مجازی ترجیح می‌دهند چراکه واقعیت افزوده اجتماعی‌تر و تعامل با آن ساده‌تر است. با استفاده از واقعیت افزوده گردشگری با سهولت بیشتری همراه خواهد بود. اما واقعیت مجازی با سرعت بسیار بالا در حال فراگیرشدن درصنایع مختلف است رزرو هتل‌ها، اطلاعات مسافرتی در دسترس، نقشه‌یابی پیشرفته و رفع محدودیت‌های زبانی همگی از مزایای به‌کارگیری این تکنولوژی به شمار می‌آیند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارای این پتانسیل هستند که در بسیاری از زمینه‌ها مانند آموزش، برنامه‌ریزی، همایش‌ها و بازدید از مکان‌های مختلف مانند شهربازی‌ها و باغ وحش‌ها و… مورد استفاده قرار بگیرند.

نکته پایانی

مطمئنا این دو فناوری تحولی بزرگ را در صنعت گردشگری و توریسم در دنیا ایجاد کرده‌اند و می‌توان توریست‌های بسیاری را با ساخت واقعیت‌های افزوده و مجازی مکان‌های تاریخی و طبیعت زیبای کشور ایران جذابیت بسیار بالایی را در ذهن توریست‌ها در آن سوی مرزها ایجاد کرده و آنها را تشویق به سفر به این مرز و بوم پهناور کنیم.

*دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 190606
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا