بوی خوش وین

به گزارش جهان صنعت نیوز: عباس عراقچی رییس تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از دو هفته بی‌خبری از مذاکرات وین ، بالاخره آخر هفته گذشته سکوت دوهفته‌ای دور چهارم مذاکرات را شکست و خبر داد که تنها چند مورد کلیدی باقی مانده که باید در پایتخت‌ها درباره آنها تصمیم‌گیری شود و سپس مذاکرات ادامه یابد. فردای آن روز حسن روحانی با خوشحالی خبر داد که توافق اصلی انجام شده و غربی‌ها قبول کردند تحریم‌های اصلی نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و بانک مرکزی را بردارند؛ خبری که هنوز مشخص نیست تا چه میزان واقعی است چرا که برخلاف روحانی که هر روز اصرار دارد به مردم بگوید توافقات نهایی و تحریم‌ها برداشته شده، برخی مخالفان احیای برجام مثل پرس‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیما، بارها با گزارش‌های غیرواقعی از وین در تلاشند بقبولانند هیچ گشایشی در وین اتفاق نیفتاده است. مواردی که می‌توان دلیل آن را انتخابات پیش‌رو دانست که یکی اصرار به اتمام رفع تحریم‌ها دارد و دیگری تاکید بر نادیده گرفتن روند مثبت مذاکرات!

به گفته حسن روحانی تحریم‌های اصلی برداشته شده و در حال حاضر صرفا درباره موارد جزئی گفت‌وگوها ادامه دارد. همچنین رییس‌جمهور روز چهارشنبه، در جلسه هیات دولت از دستور «چند هفته پیش» رهبری درباره مذاکرات وین خبر داد و گفت: «رهبری انقلاب چند هفته پیش دستوری درباره وین دادند که من همان را ابلاغ کردم تا انجام شود.» او اضافه کرد: «تمام دستورات کتبی و شفاهی رهبری مرحله به مرحله است و الان هم راجع به وین است.»

البته در کنار خوش‌بینی‌های چندماهه روحانی از وین، وانگ چون نماینده چین نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز هم‌داستان با روحانی روند را موفقیت‌آمیز دانسته و گفته است: «به طور کلی پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده، اما هنوز تا هدف رسیدن به توافق فاصله داریم.» نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی از تمام طرف‌های برجام خواست تا تلاش‌های خود را برای پیشبرد مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای دوچندان کنند.»

بورل: پیش رفت خوبی در مذاکرات برجام حاصل شده است

علاوه بر آنها جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روند مذاکرات طرف‌های برجام در وین را همراه با پیشرفت دانسته است. او در پیامی توئیتری نوشت: «برای رایزنی درباره برجام، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت‌و‌گو کردم. اکنون تمام طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی لازم را انجام دهند تا در خصوص مذاکرات به نتیجه برسیم و به اجرای کامل (تعهدات) بازگردیم. ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کلیدی است.»

اظهارات بورل در پی این مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر، مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت دو جانبه تهران- واشنگتن به توافق هسته‌ای در وین برقرار بوده و در دور اخیر خوش‌بینی‌هایی با توجه به موفق بودن مذاکرات و حل شدن بخش عمده مسائل اختلافی به میان آمده است.

اولیانوف: تا رسیدن به نتیجه برجامی مطلوب مذاکره می‌کنیم

اگرچه مذاکرات وین روند مثبتی داشته و به قول عراقچی تنها چند نکته کلیدی باقی مانده که باید در پایتخت‌ها درباره آنها تصمیم‌گیری شود و روحانی آنها را تمام‌شده تلقی کرده است، اما با توجه به اتمام مهلت سه‌ماهه آژانس اتمی کشورمان با سازمان انرژی اتمی به نظر می‌رسد رایزنی‌ها برای تمدید این مهلت منقضی، آغاز شده است. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر که در حال رایزنی با ایران برای تمدید توافق با این کشور است، تصریح کرد که به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

البته عراقچی پیش از این گفته بود که احتمال تمدید توافق سه‌ماهه با آژانس وجود دارد، اما حالا با سررسید این تاریخ میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین که این روزها بیش از پیش ‌فعال‌شده و به نظر می‌رسد نه در قامت یک متحد، بلکه در کسوت یک مقام ارشد ایرانی موضوعات برجامی را پیگیری می‌کند و حتی به نمایندگی از طرف ایران موارد برجامی را متذکر و پیگیر می‌شود!

او در پیامی توئیتری گفته است: «اکنون واضح است که مذاکرات وین پیرامون برجام، آنگونه که مذاکره‌کنندگان مایل بودند، تا ۲۱ می ‌(۳۱ اردیبهشت) به نتیجه نخواهد رسید. این تاسف‌آور است اما غیرقابل جبران نیست. تاریخ ۲۱ می ‌یک ضرب‌الاجل نبود بلکه یک هدف انتخابی بود و موجب شد که ما فشار ناشی از محدودیت زمانی را نادیده نگیریم. مذاکرات تا حصول نتیجه موفقیت‌آمیز ادامه خواهد یافت.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 191215
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا