تکلیف بودجه (تهران ۱۴۰۰) چه شد؟!
به گزارش جهان صنعت نیوز: لایحهای که شهرداری را ملزم به ارائه برنامه خود برای اجرای این رویداد و تمرکز بر معیارهایی ازجمله توسعه اقتصادی، گردشگری، شهرسازی، معماری، خدماتی و رفاهی در پایتخت میکرد. هرچند این لایحه پیچ و خمهای فراوانی را از شهرداری تا شورای شهر پشت سر گذاشت و در نهایت آذرماه سال ۹۸ با تاخیر فراوان به شورای شهر ارائه شد.
اما این بار نیز لایحه مذکور دارای اشکالات و نواقص فراوانی بود و از سوی شورای شهر رد شد. به همین منظور نیز قرار بود تا شهرداری پس از آذر ماه ۹۸ لایحه اصلاحی و جدید را تا پیش از سال ۱۴۰۰ به شورای شهر ارائه دهد اما این اتفاق رخ نداد.
در نهایت به دنبال ادامه بیتوجهی شهرداری تهران به ارائه لایحه تهران ۱۴۰۰ به شورای شهر و تمرکز بر اجرای برنامههای آن، با فرارسیدن نوروز ۱۴۰۰ شاهد نصب بنرها و تبلیغاتهایی با عنوان این رویداد در سطح شهر بودیم.
وقتی صدای رییس شورای شهر از بیتوجهی شهردار درآمد
به دنبال این عملکرد شهرداری آن هم بدون هماهنگی با شورای شهر، صدای اعتراض اعضای شورا نیز در آمد.
به طوری که محسنهاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، ابتدای دیماه و در مراسم رونمایی از این رویداد با انتقاد از تاخیر شهرداری در ارائه لایحه مذکور به شورا گفت: شهرداری باید لایحهای را در مورد اقداماتش برای رویداد تهران ۱۴۰۰ برای تهران ارائه میکرد که با توجه به تغییرات شهرداری این مهم طولانی شد.
وی با بیان اینکه سرانجام پس از تاخیر بسیار زیاد یک لایحه یک صفحهای به شورا آمد که تایید نشد، گفت: ما منتظر بودیم کار ارزندهتری عرضه شود، اما خبری نشد تا اینکه این موضوع را در یک جلسه هماندیشی مطرح کردیم و اعضا نظرات خود را ارائه کردند و قرار شد لایحه برود و تکمیل شود و بعد در شورا تصویب شود، اما هنوز منتظریم این برنامه بیاید و تصویب کنیم و باید بگویم آقای حناچی برای احترام به اعضای شورای شهر تهران هم که شده است مخصوصا خانم خداکرمی، باید این لایحه را به شورا بیاورد و فرصت هم کم است تا در شورا تصویب شود.
هرچند که شهرداری هیچگونه توجهی به تذکر رییس شورا در این باره نکرد و در نهایت هم این لایحه را به شورای شهر ارائه نداد.
بگذارید مردم بدانند بودجه تهران ۱۴۰۰ برای چه صرف شده است
در همین راستا نیز حجت نظری در اواخر اسفند نسبت به پوسترها و بنرهای مربوط به رویداد تهران ۱۴۰۰ به شهرداری تهران تذکر داد و تاکید کرد: اگر بناست این رویداد اجرا شود، باید در قالب لایحه به تصویب شورای شهر برسد.
نظری یادآور شد: سوال اینجاست که آیا بناست اجرای رویداد ۱۴۰۰ به همین بنرها و پوسترها منتهی شود یا اگر بناست اتفاق دیگری رخ دهد، آیا نباید این برنامه به تصویب شورای شهر برسد؟
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است و جزئیات این رویداد و نحوه هزینهکرد آن برای رویداد چرا تاکنون در قالب گزارشی شفاف ارائه نشده تا مردم بدانند چه هزینههایی و در کجا و به چه دلیل انجام شده است؟
اجرای تکبعدی مهمترین رویداد مدیریت شهری پنجم
محسنهاشمی نیز درباره ابعاد و اهداف این طرح و لزوم دستیابی به آنها گفته بود: مدیریت شهری باید برای آلودگی هوا، تابآوری اجتماعی و بحث وقوع زلزله احتمالی راهکاری بیندیشد تا تهران در ۱۴۰۰، جای امنتری برای زندگی باشد و این موارد باید در رویداد تهران ۱۴۰۰ عملی شود.
با این حال شهرداری تهران بدون توجه به تذکرات و گفتههای اعضای شورا، کار خود را پیش برد و این رویداد را به صورت تکبعدی اجرا کرد.
چرا که رویدادی که قرار بود به رشد سطح کیفی زندگی در پایتخت، کاهش فاصله جنوب و شمال شهر و برندسازی تهران تبدیل شود، تنها در قالب چندین پوستر و تبلیغات شهری آن هم در حوزه اجتماعی و فرهنگی خلاصه شد.
در رویداد تهران ۱۴۰۰ چه گذشت!
در همین خصوص نیز برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، درباره اقدامات انجام شده در رویداد «تهران ۱۴۰۰» گفت: سازمان زیباسازی در سال جدید مجموعهای از رویدادها را تحت پوشش قرار داد که تمامی اقدامات انجام شده در رویداد «تهران ۱۴۰۰» نیز میگنجد. به همین منظور نیز بیش از ۱۵۰۰ سازه به مناسبت نیمه شعبان به ابعاد حدودا ۲۰ هزار متر مربع در سطح شهر اجرا شد.
ضرغامی اظهار کرد: بالغ بر ۱۱۰۰ سازه و با ابعاد حدود ۱۹ هزار متر مربع نیز برای ایام نوروز اکران شد. در مناسبت نوروز و نیمهشعبان امسال در مقایسه با سال قبل در تعداد سازههای اکران شده، تقریبا ۵۰ درصد افزایش اکران داشتیم.
وی با توضیح درباره سازههای اکران شده برای رویداد تهران ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: در مورد رویداد تهران ۱۴۰۰ نیز تقریبا ۵۰۰ سازه اکران داشتیم که متراژ آنها حدود ۹ هزار متر بوده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: نوروز امسال با اعیاد شعبانیه و مبعث تقارن داشت لذا طرحهای ما به گونهای طراحی شده بود که همه مناسبتها را پوشش بدهد. به علاوه نوروز امسال با نیمه شعبان و ولادت حضرت علیاکبر(ع) تقارن داشت.
ضرغامی ابراز کرد: همچنین در ایام نوروز امسال علاوه بر اکران طرحهای نیمه شعبان، طرحهای هفته سرباز گمنام امامزمان(عج) و پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت تحویل سال نیز اکران شد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان زیباسازی سعی داشت با اکران حداکثری و طرحهای شاد و متنوع مناسب نوروز، اعیاد ماه شعبان و در مجموع رویداد تهران ۱۴۰۰ را پوشش دهد و امیدواریم که حال مردم با این اکرانها خوب شده باشد.
بامی که روی هوا ماند
با این حال بسیاری از اهداف و برنامههای این رویداد به مرحله اجرا نرسید. عملا میتوان گفت شهروندان از وجود رویدادی با این عنوان، در نوروز امسال بیاطلاع ماندند. یکی از این برنامهها نیز افتتاح فاز دوم برج میلاد به عنوان بام فرهنگ و هنر بود که تنها در حد شعار باقی ماند.
پس از پایان یافتن ایام نوروز و از سرگیری جلسات علنی شورای شهر، اعضا نسبت به کمکاری شهرداری در اجرای این برنامه انتقاد کردند و خواستار پاسخگویی شهردار تهران نسبت به این تعلل شدند.
اعطا: هیچ چیزی از این رویداد در سطح شهر دیده نشد
در همین راستا نیز علی اعطا در جلسه علنی ۱۵ فروردین ماه، در تذکر به شهردار تهران نسبت به اجرای این رویداد گفت: بنا بود در نوروز برنامههای مشخصی در قالب لایحه تهران ۱۴۰۰ اجرا شود و در باقیمانده ماههای فصل بهار و تابستان نیز برنامههای مشخصی اجرا شود اما عملا چیزی دیده نشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه بخشی ناشی از شروع کروناست اما در نهایت برنامهای که یک رویداد است و معنایش این است که در یک مقطع مشخصی شاهد مجموعه وقایع باشیم، گفت: عملا هیچ اطلاعی درباره این رویداد در دست نیست و چیزی دیده نشد.
وی خطاب به هیاترییسه شورای شهر خواست در این خصوص از شهردار محترم توضیح خواسته شود؛ چرا که وقتی برای موضوعی دو یا سه سال صحبت میشود و بعد از آن مقطع زمانی، اتفاقی نمیافتد، صورت خوشی ندارد.
خداکرمی: تهران ۱۴۰۰ میتوانست برند پایتخت باشد
در همین خصوص نیز ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در خصوص رویداد تهران-۱۴۰۰ گفت: این رویداد پروژه بزرگ و عظیمی با یک چشمانداز چهار ساله بود و امیدوار بودیم تا اتفاقات متفاوتی را در پی آن در شهر شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری تهران در اجرای این رویداد تعلل داشت عنوان کرد: تهران -۱۴۰۰ رویداد جامعی با هفت محور ماموریتی برای شهرداری تهران بود که متاسفانه کمکاری شهرداری و همچنین شیوع کرونا، برخی از بخشهای این برنامه را معلق کرد.
دلیل نامشخص شهرداری برای کمکاری در تهران ۱۴۰۰
خداکرمی با بیان اینکه تهران – ۱۴۰۰ میتوانست به عنوان یک برند برای پایتخت محسوب شود، تصریح کرد: متاسفانه هنوز علت کمکاری شهرداری در اجرا و نمایش این رویداد را درک نکردیم و نمیدانیم که چرا این برنامه به صورت غیرجامع و منطبق با برنامهریزیهای انجامشده اجرا نشد.
رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: یکی از مهمترین بخشهای این رویداد همراه کردن سایر نهادها و اصناف با رویداد تهران- ۱۴۰۰ بهویژه در ایام نوروز بود که شهرداری وظیفه داشت دستگاهها را در این زمینه در یک مسیر قرار دهد اما متاسفانه این امر اجرایی نشد.
وی با اشاره به برخی طرحها و اهداف این رویداد تصریح کرد: به عنوان مثال در این طرح پیشبینی کرده بودیم که بازار تهران به عنوان یک مرکز مدرن و در عین حال سنتی به دنیا معرفی و پتانسیلهای آن به نمایش گذاشته شود. در این راستا نیز باید اتاق اصناف با شهرداری همراهی میکرد اما این اتفاق رخ نداد و هیچ تغییری در این سازه اتفاق نیفتاد.
خداکرمی ادامه داد: به علاوه رویداد
تهران-۱۴۰۰ در حوزههای معماری، برنامهریزی و شهرسازی و… نیز تمرکز داشت که در هیچکدام از این حوزهها اتفاق خاصی رخ نداد و عملا بخشهای مهم رویداد اجرا نشد.
از شهرداری گله داریم
وی با بیان اینکه عملکرد شهرداری در اجرای این رویداد جای گله دارد، تصریح کرد: بنده و دیگر اعضای شورای شهر بارها به شهرداری و شخص شهردار تهران در خصوص کمکاری در اجرای این رویداد تذکر دادیم اما متاسفانه اتفاقی که در نهایت رخ داد بسیار دور از انتظار بود.
رییس کمیته سلامت شورای شهر خاطرنشان کرد: به عنوان مثال انتظار داشتیم که در حوزه کودکان یک موزه کودک ایجاد شود و تاسیس آن نیز بر رویداد تهران- ۱۴۰۰ پیشبینی شده بود اما متاسفانه حتی مکان مد نظر برای ایجاد این موزه مشخص نشد.
وی گفت: پیشبینی کرده بودیم که با تاسیس این موزه، کودکان در سال ۱۴۱۰ دارای یک مکان تفریحی و فرهنگی باشند.
اهداف اقتصادی و گردشگری رویداد تهران ۱۴۰۰ عملی نشد
خداکرمی افزود: یکی دیگر از بخشهای مهم این رویداد، چشمانداز آن در زمینه اقتصادی و گردشگری بود. بر اساس برنامههای در نظر گرفته شده در این رویداد قرار بود دستاوردهای فراوانی در زمینه گردشگری پایتخت داشته باشیم و روشهای رونق کسبوکار برای جذب گردشگر در شهر اجرا شود اما هیچکدام از این موارد اجرا نشد و تنها تمرکز اجرای رویداد تهران- ۱۴۰۰ بر مسائل فرهنگی بود.
خداکرمی ابراز کرد: یکی دیگر از مسائل مد نظر در این رویداد ایجاد تحول در برج طغرل و تغییر کاربری کارخانه سیمان تهران و چندین پروژه دیگر بود که هیچکدام از اینها در لیست عملکرد شهرداری وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کمکاری شهرداری تهران در اجرای این رویداد موضع شورای شهر تا پایان این دوره چیست، عنوان کرد: تاکنون تذکرات لازم به صورت شفاهی و کتبی به شهردار تهران ابلاغ شده است اما بنای ما بر اساس تعامل و درک متقابل است. در همین راستا نیز تا پایان دوره همچنان از شهرداری برای تکمیل اجرای بخشهای مختلف این رویداد مطالبه میکنیم و امیدوارم برند تهران به عنوان شهری فرهنگی و تاریخی در دنیا بدرخشد.
برندی که به شکست بزرگ عملکرد مدیریت شهری تبدیل شد
به طور کلی شهرداری تهران با وجود تمامی هیاهوهایی که برای اجرای رویداد تهران ۱۴۰۰ به پا کرد، این برنامه را در حد مصوبات روی کاغذ باقی گذاشت و اهداف مهم آن را به نتیجه نرساند.
در حقیقت رویدادی که مدیریت شهری دوره پنجم به عنوان کارنامه و برند عملکرد خود روی آن حساب باز کرده بودند، گویا به شکست بزرگی در لیست عملکرد این دوره از مدیریت شهری تبدیل شد.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهلینک کوتاه :