گزینه ناگزیر

به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی خوش‌خیالانه انتظار تایید صلاحیت نامزدهایی از جمله تاجزاده و احمدی‌نژاد را می‌کشیدند اما این طور که به نظر می‌رسد حتی اسحاق جهانگیری نیز فرصت حضور در این انتخابات را ندارد. شاهد آنکه نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود‌ مجلس شورای اسلامی همین دیروز و همزمان با بالا گرفتن شایعات درباره رد صلاحیت جهانگیری در صفحه توئیتر خود گفت‌: «اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری که منجر به رای دادگاه شده است را جهت بررسی در تایید صلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیداهای ریاست‌جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بغض‌ نمایشی داشته باشند.»

اصلاح‌طلبان در دوراهی

باید منتظر ماند و دید که اصلاح‌طلبان در چنین وضعیتی چه خواهند کرد. حالا که نه امیدشان به کاندیداتوری ظریف ثمر داد و نه نامزد حداکثری یعنی تاجزاده و نه نامزد واقع‌بینانه آنان یعنی جهانگیری شانس حضور در رقابت‌ها را دارند چه می‌کنند؟ آیا سراغ پزشکیان که با فاصله از جهانگیری گزینه مناسبی به نظر می‌رسد، خواهند رفت یا اینکه بار دیگر ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب را انتخاب می‌کنند؟

انتخاب الیاس حضرتی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی پزشکیان که دیروز رسما اعلام شد، نشان می‌دهد که حداقل اعتماد ملی راه خود را انتخاب کرده است. مشکل پزشکیان اما آنجاست که جنسش نه با اتحاد ملت در منتهاعلیه چپ جرایان اصلاحات جور است و نه با کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه در منتها‌علیه راست. سختی کار نیز آن است که از قضا این دو بال مخالف یا حداقل مردد در پشتیبانی از پزشکیان زورشان به مراتب بیشتر از اعتماد ملی است.

پزشکیان حد وسط دو بالی است که از صرف نظر از مشارکت با نامزد حداقلی و تلاش برای برد بازی به بهای ائتلاف با نامزد غیرخودی می‌گویند. دعوایشان نیز جدی است و به این سادگی‌ها به نتیجه نمی‌رسد. خاصه آنکه نقاط قوت و ضعف پزشکیان نمی‌تواند در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

مسعود پزشکیان یک گزینه اصلاح‌طلب به حساب می‌آید. چهره‌ای با کارنامه سفید است و از امکان جلب آرای اقوام کرد و ترک هم برخوردار است. از طرف دیگر به قدر کافی برای عموم مردم در سطح کشور شناخته شده و مطرح نیست که بتوان روی رای‌آوری او حساب کرد. سابقه اجرایی و مدیریتی که قابل ارائه باشد، ندارد. همین هم وضعیت را حسا‌س‌تر می‌کند.

حمایت عقلانی

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» ضمن اینکه هنوز هم به ماندگار شدن جهانگیری در عرصه رقابت‌ها امید دارد و او را یک گزینه مناسب با سابقه اجرایی قابل توجه و با ظرفیت اجماع‌سازی می‌داند، می‌گوید: «درباره اینکه آقای پزشکیان می‌تواند گزینه مورد اجماع باشد یا خیر اطمینان ندارم اما اگر آقای لاریجانی در صحنه نباشد و پزشکیان باشد، اصلاح‌طلبان چاره‌ای غیر از حمایت از وی ندارند.»

او در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان در دوراهی اجماع روی پزشکیان یا حمایت از لاریجانی کدام یک را انتخاب خواهند کرد، گفت: « آقای لاریجانی که خودش هم گفته نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. البته من از اینکه خودش را اصولگرا نمی‌داند تعجب می‌کنم چون سی سال است که این راه را رفته و علیه اصلاح‌طلبان بوده است و قطعا یک‌شبه نمی‌تواند تغییر جهت دهد. بین پزشکیان و لاریجانی اما عقل اقتضا می‌کند که اصلاح‌طلبان از پزشکیان حمایت کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: «به نظر من اگر اصلاح‌طلبان روی پزشکیان اجماع کنند، لاریجانی رای اصلاح‌طلبان را نخواهد گرفت. او با توجه به حضور رییسی رای اصولگرایان را نیز نخواهد داشت. ضمن اینکه رای اصولگرایان بین رییسی و لاریجانی تقسیم می‌شود و احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات وجود دارد.»

وی تاکید کرد که «اصلاح‌طلبان می‌توانند از دوقطبی لاریجانی و رییسی به نفع خود استفاده کنند.»

قوامی در واکنش به تمایل بخشی از اصلاح‌طلبان مثل کارگزاران به حمایت از لاریجانی گفت: «کارگزاران از اول هم اصلاح‌طلب نبوده و اصلا‌ح‌طلبان هم مقلد کارگزاران نیستند. حال اگر کارگزارانی‌ها از اصلاح‌طلبی دم می‌زنند و در عین حال از لاریجانی حمایت می‌کنند، باید به آنان خندید، چراکه لاریجانی همان است که در صداوسیما در دولت آقای خاتمی آن رویکرد را داشت و حالا هم انکار می‌کند.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است اصلاح‌طلبان در نبود جهانگیری روی یک کاندیدای خاص به اجماع نرسیده و مثل سال ۹۸ انتخاب را به عهده احزاب بگذارند، گفت: «نمی‌خواهیم از حدس و گمان‌ها حرف بزنیم. به نظر من اگر پزشکیان در صحنه مانده باشد و اصلاح‌طلبان بخواهند از گزینه‌ای حمایت کنند باید از وی حمایت کنند. اگر هم نخواهند دیگر نباید سراغ گزینه دیگری بروند.»

قوامی درباره اینکه نقاط قوت و ضعف پزشکیان چیست؟ گفت: «البته همه نقاط قوت و ضعف دارند اما درباه آقای پزشکیان باید به این نکته توجه کرد که او آذری است و رای آنان را دارد.»

ترک انتخابات

مصطفی درایتی، عضو حزب اتحاد ملت اما میل و امید چندانی به اجماع حول محور پزشکیان ندارد. او در گفت‌وگویی می‌گوید: «اگر اسحاق جهانگیری واقعا رد صلاحیت شود، اصلاح‌طلبان باید ببینند که یک نامزد اصلاح‌طلب قابل قبول با ویژگی‌های حداقلی دارد یا خیر. با در نظر گرفتن رویکرد جبهه اصلاحات و آنچه که تاکنون گفته شده نیز اگر ببینند که چنین نامزدی ندارند، باید از انتخابات کنار بکشند و سراغ گزینه نیابتی نروند. حداقل تاکنون اینطور گفته شده و نشانه‌ای هم نیست که تصور کنیم تجدیدنظری صورت گرفته است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب احتمال اجماع روی پزشکیان را رد نکرد اما گفت: «توجه داشته باشید که غیر از بحث تایید صلاحیت‌ باید از نامزدی حمایت شود که شاخص‌های دیگری مثل زمینه رای‌آوری و توانایی اداره کشور را داشته باشد.»

این عضو حزب اتحاد ملت حمایت احتمالی از علی لاریجانی را گزینه‌ای غیرمحتمل خواند و در پاسخ به اینکه احتمال عدم اجماع درباره این موضوع و سپردن تصمیم‌گیری به احزاب و استفاده از الگوی ۹۸ چقدر است؟ گفت: «این آخرین راهی است که اصلاح‌طلبان انتخاب خواهند کرد.»

پزشکیان یا لاریجانی؟

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن ابراز امیدواری به اینکه اخبار رسیده درباره ردصلاحیت جهانگیری شایعه باشد، گفت: «حتی اگر چنین باشد هم اصلاح‌طلبان هنوز گزینه‌هایی مثل محسن هاشمی، مسعود پزشکیان و آقای همتی را دارند لذا باید منتظر ماند تا نتیجه تاییدصلاحیت‌ها مشخص شود و نظرسنجی‌هایی که اصلاح‌طلبان قول داده‌اند انجام شده و هر فردی که رای بیشتری داشت مورد اجماع قرار بگیرد.»

وی افزود: «شخصا معتقدم که اگر آقای جهانگیری بعد از این همه سال خدمت، ردصلاحیت شود باید اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را ترک کنند و این طور نباشد که بمانند و تحت هر شرایطی تنور انتخابات را گرم کنند.»

وی حمایت کارگزاران از لاریجانی در دو راهی لاریجانی و پزشکیان را شایعه خواند و گفت: «اگر بنا به حمایت از نامزد نیابتی باشد باید به سوی نامزدی رفت که حتما پیروز شود، نه اینکه معلوم نباشد موفق می‌شود یا خیر. اگر نامزدهای اصلاح‌طلب تماما رد صلاحیت شده باشند، باید ابتدا به نظرسنجی‌ها توجه و اطمینان حاصل کرد که لاریجانی رای می‌آورد یا خیر تا اگر احزابی خواستند به سوی او بروند، بر این مبنا تصمیم بگیرند. ضمن اینکه حمایت از گزینه غیراصلاح‌طلب مثل حمایت از روحانی، بی‌قید و شرط نیست و او باید به مطالبات و انتظارات جریان اصلاحات گردن نهد.»

نمازی در پاسخ به اینکه آیا پزشکیان می‌تواند گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان شده و جای جهانگیری را بگیرد؟ گفت: «به نظر من پزشکیان به خاطر رای‌آوری ضعیف است.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا فرصت مناظرات انتخاباتی با توجه به اینکه پزشکیان کارنامه سفیدی دارد به او این امکان را نمی‌دهد که تبدیل به یک پدیده شود؟ گفت: «با توجه به اخبار و شایعاتی که اکنون درباره نامزدهای نهایی وجود دارد، به نظر می‌رسد که صحنه مناظرات با سال ۹۶ کاملا متفاوت بوده و به نحوی ترتیب داده شود که جبهه اصلاحات ضعیف باشد لذا چنین فرصتی وجود ندارد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر انتخابات دومرحله‌ای شود، اصلاح‌طلبان چه تصمیمی خواهند گرفت؟ گفت: «از آنجا که ریزش رای صورت گرفته عمدتا از سبد اصلاح‌طلبان و قشر خاکستری، بعید می‌دانم که پزشکیان و یک نامزد اصولگرا به مرحله دوم برسد. البته که اگر اینطور شود قطعا مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و پیروز خواهد شد.»

او ترکیب محتمل در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات را لاریجانی و رییسی دانست و گفت: «در این صورت قطعا لاریجانی پیروز خواهد شد. من نمی‌گویم که اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند یا خیر اما معتقدم که اگر کار به مرحله دوم برسد، او پیروز می‌شود.»

جمع‌بندی

این طور که معلوم است اصلاح‌طلبان بعد از حذف احتمالی جهانگیری گزینه‌ای بهتر از پزشکیان ندارند و این را خوب می‌دانند. نقاط ضعف پزشکیان اما سبب شده که در این باره تردیدهایی وجود داشته باشد و سبب شود که حذف لاریجانی از گزینه‌های روی میز ساده نباشد. باید منتظر ماند و دید که روزهای آتی چطور می‌گذرد و شرایط این جریان سیاسی را به چه تصمیمی می‌رساند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 191487
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا