توافق ایران و آژانس با چاشنی رفع تحریم

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیش‌تر کاظم غریب‌‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز از «تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌ها حداکثر تا یک‌ماه دیگر، از سوی سازمان انرژی اتمی» خبر داده بود و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز بیانیه‌ای در این باره صادر و بر تمدید یک ماهه توافقات فوق تاکید کرد. ماجرایی که باعث مناقشه اخیر مجلس و دولت شد و مجلسی‌ها برای روحانی که گفته بود «به مذاکرات در وین تا توافق نهایی ادامه می‌دهیم» خط و نشان کشیدند که «آژانس حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد». اما بنا بر گفته رهبری تصمیم‌گیر نهایی درباره موضوعات هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی است که با تایید ایشان، برای یک ماه آینده این توافقات را تمدید کرد.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای توضیحی درباره تمدید فرصت توافقات با آژانس اعلام کرد: «با توجه به در جریان بودن مذاکرات فنی پیرامون حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفظ داده‌های دوربین‌های نظارتی به مدت یک ماه از تاریخ سوم خردادماه ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد.» غریب‌آبادی هم گفته بود داده‌های سه ماه گذشته سایت‌های هسته‌ای همچنان در اختیار سازمان انرژی اتمی است و به آژانس منتقل نمی‌شود و داده‌های یک ماه آینده هم صرفا نزد ایران می‌ماند و شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود. نماینده دائم کشورمان به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم‌ها به گونه‌ای عملی و قابل راستی‌آزمایی استفاده کنند.

** خبرها از پشت دیوار مذاکرات!

اگر چه شورای عالی امنیت ملی ایران بنا به گفته غریب‌آبادی تصمیم گرفت برای نشان دادن حسن نیت خود یک ماه دیگر توافقات با آژانس بین‌المللی را تمدید کند تا سرنوشت مذاکرات وین روشن و تحریم‌ها به طور کامل لغو شوند، سعید خطیب‌زاده با خوش‌بینی دور پنجم مذاکرات وین را دور نهایی احتمالی دانست. اما با توجه به سخنان اخیر بلینکن و پاسخ‌های محمدجواد ظریف و عباس عراقچی به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا به نظر می‌رسد اوضاع وین آنطور که حسن روحانی و عراقچی پیش از این اعلام می‌کردند خوشایند نیست و تغییرات خاصی نسبت به چند ماه پیش حاصل نشده است!

** گفت‌وگوها در وین قفل نشده و پیشرفت قابل توجهی داشته است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری مجازی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه گزارش این مذاکرات به صورت روزانه برای مقامات نظام ارسال می‌شود که همه به صورت هم‌زمان در جریان این مذاکرات قرار بگیرند و اگر نظری دارند آن را اعلام کنند، اظهار کرد: «گفت‌وگوها در وین قفل نشده و پیشرفت قابل توجهی داشته است. در خصوص رفع تحریم‌های بخشی و بحث‌های اقتصادی در مورد موضوعات اخیر توافق صورت گرفته است. پرانتزها و براکت‌ها در بحث رفع تحریم‌ها تا حد بسیار زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده است که در مورد آنها گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد. در خصوص اقدامات هسته‌ای متن نگارش‌شده به توافقات خوبی رسیده و دوستان در سازمان انرژی اتمی گفت‌وگوها را در این زمینه پیش برده‌اند. چند نکته باقی مانده و بقیه نکات حذف شده است. در مورد ترتیبات اجرایی ممکن است موضوعات بیشتری باقی مانده باشد. در این حوزه نیز پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است.»

اما برخلاف ادعای خطیب‌زاده و برخی مقامات ایرانی مبنی بر خبرهای خوش وین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بخشی از گفت‌وگو با برنامه جی‌‌پی‌‌اس شبکه سی ‌ان‌‌ان در پاسخ به سوال فرید زکریا خبرنگار این شبکه درباره اینکه آیا آمریکا آماده بازگشت به توافق هسته‌ای اولیه است، مدعی شد: «ما بسیار شفاف بوده‌ایم و  کاملا آماده بازگشت به توافق هسته‌ای اولیه، همان گونه که بود، هستیم. اما نمی‌دانیم آیا ایرانی‌ها هم آماده این هستند یا نه…» عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در واکنشی به این سخنان نوشت: «آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد.»

از طرف دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیترش خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد. بلینکن اخیرا در گفت‌وگویی دیگر با شبکه ‌ای‌بی‌سی گفته بود: «ایران با داشتن سلاح هسته‌ای یا توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در مدت کوتاه می‌تواند در این زمینه‌ها با مصونیت بیشتری فعالیت کند که همین مساله خود لزوم بازگردان مساله هسته‌ای به چارچوبی که توافق هسته‌ای تعیین کرده بود را می‌افزاید. خیلی از این فعالیت‌ها درحال حاضر و در طول چهار سال گذشته ذیل فشار حداکثری که دولت قبلی اعمال کرده بود پیش می‌روند. بدون شک (فشار حداکثری) نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم- که توقف تمامی این فعالیت‌هاست- را به ارمغان نیاورد.» بنابراین ظریف در توئیتی خطاب به او نوشت: «لغو تحریم‌های ترامپ یک وظیفه قانونی و اخلاقی است، نه یک وسیله نفوذ برای مذاکرات. برای ترامپ کارآمد نبود، برای شما هم نخواهد بود. میلیاردها دلار پول مردم ایران را که در خارج به خاطر زورگویی آمریکا گرو نگه داشته شده است آزاد کنید.» ظریف همچنین با خطاب قرار دادن جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا نوشت: «تاریخ مصرف میراث ترامپ گذشته است. از آن دست بردارید.»

** رفع تحریم‌ها از خیال تا واقعیت

واکنش‌ها و اظهارات فوق نشان می‌دهد ظاهرا هر آنچه روحانی، رییس‌جمهوری به عنوان وعده رفع تحریم‌ها درآینده نزدیک به مردم داده و عراقچی بر روند مثبت مذاکرات وین تاکید داشته است، رویایی بیش نبوده و در موضوعات برجامی همچنان «اندر خم یک کوچه‌ایم» و بعد از چهار دور مذاکرات وین باید بگوییم: «نقطه سر خط!»

اما برخی کارشناسان نظری فارغ از این دارند و معتقدند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، توافقات برجامی از سوی طرفین به سرانجام خواهد رسید و نباید در این باره ناامید بود. ضمن اینکه تمدید توافقات با آژانس هم در روند مذاکرات وین بی‌تاثیر نیست چرا که برخوردهای آژانس و شخص گروسی در قبال ایران، بیش از فنی بودن، سیاسی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 191977
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا