تب و تاب اعلام نامزدهای نهایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*مشاور وزیر کشور: اسامی نامزدهای ریاست جمهوری فقط از طریق وزارت کشور اعلام می‌شود

«روح‌الله جمعه‌ای» درخصوص روند اعلام اسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توییتی نوشت: برابر ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند، به رسانه‌ها فقط به عهده وزارت کشور است و هرگونه تخطی از قانون، تخلف مشهود انتخاباتی محسوب می‌شود.

*سخنگوی شورای نگهبان: هفت نفر از نامزدها تایید صلاحیت شدند

«عباسعلی کدخدایی» در گفت‌وگویی اظهار کرد: فقط ۷ نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورا تایید صلاحیت شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها برای رد یا تایید صلاحیت برخی افراد گفت: از این موضوع اطلاع ندارم. اسامی را باید وزارت کشور  اعلام کند. دیشب نامه اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور ارسال شده است.

* رییس ستاد انتخابات کشور: به دنبال تامین واکسن کارگزاران انتخابات هستیم

« جمال عرف» در همایش معاونین سیاسی استانداری های سراسر کشور گفت: اغلب استان‌ها در پی تأمین واکسن برای کارگزاران انتخابات هستند و ما نیز درحال پیگیری این موضوع هستیم. البته در ستاد کل کرونا نیز تصویب شده است.

 عرف با بیان اینکه قانون نقطه بهینه و تعادل همه ما به عنوان مجریان انتخاباتی، نامزدها و مردم است، بیان داشت: قانونمداری به عنوان یک الگو و فرهنگ در کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و با تکیه بر همین قانون، انتخاباتی امن و سالم در کشور برگزار کنیم.

عرف با اظهار این موضوع که معاونین سیاسی استانداری ها به عنوان روسای ستاد انتخاباتی استان ها باید بی طرف واقعی در امر انتخابات داشته باشند، گفت: هر گونه اقدام به دور از اصل بی طرفی، برخورد قانونی به شکل عزل و برکناری از مقام سیاسی را در پی دارد.

عرف با اشاره به تصویب افزایش ساعت برگزاری فرآیند اخذ رای در انتخابات پیش‌رو توسط ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: درباره زمان برگزاری انتخابات نیز بر اساس پیشنهاد وزارت کشور، ستاد ملی کرونا مصوب کرد که ما یک ساعت زودتر یعنی ۷ صبح فرآیند اخذ رای را آغاز کنیم و از آن سمت نیز بر اساس تشخیص وزیر کشور تا ساعت ۲ بامداد روز بعد امکان تمدید وجود دارد.

* وزیر کشور: افزایش ساعت کار شعب رای گیری قانونی است

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، ظهر روز دوشنبه در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: افزایش ساعت کار شعب رای گیری در ستاد تصویب شده و وقتی در ستاد تصویب شود، قانونی است و منع قانونی ندارد.

* دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب: فعالیت جبهه جهادگران ایران اسلامی و جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی فاقد وجاهت قانونی است

«حمزه امرائی» با تاکید بر اینکه عناوین ۱۲ جبهه حزبی که مطابق شرایط و روال قانونی و با اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ تشکیل شده اند در رسانه ها منتشر شده است، اظهار داشت: با توجه به گزارش ارائه شده در جلسه مبنی بر فعالیت با عنوان جبهه جهادگران ایران اسلامی و با توجه به عدم انجام روال قانونی تشکیل و فعالیت آن همانگونه که قبلا اعلام شد فعالیت با عنوان جبهه مزبور  از نظر کمیسیون فاقد وجاهت قانونی است و متقاضیان تشکیل جبهه باید فرآیند ذکر شده در قانون احزاب را طی نمایند و در صورت ادامه فعالیت با عنوان مذکور به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

امرائی تصریح کرد: همین وضعیت در خصوص  جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی نیز مصداق دارد و فعالیت این جمعیت نیز فاقد وجاهت قانونی است و در صورت ادامه فعالیت با این عنوان به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

* برگزاری نشست مشترک جامعه روحانیت مبارز و هیات عالی شورای وحدت با حضور رئیسی

 حجت الاسلام المسلمین سید ابراهیم رئیسی در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت حضور یافت و با تعدادی از اعضای هیئت رئیسه و کمیته سیاسی جامعه روحانیت و همچنین تعدادی از اعضای هیئت عالی شورای وحدت دیدار و گفتگو کرد.

به گفته «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت ما گزارشی از چگونگی شکل گیری شورای وحدت و اقدامات ۹ ماه اخیر و شکل‌دهی به سازوکارهای انتخاباتی ارائه کردیم و تاکید شد که تنها گزینه مورد بررسی شورای وحدت از ماه‌ها قبل جناب آقای رئیسی بوده‌اند و به آمادگی شورای وحدت در سراسر کشور برای حمایت از او به عنوان گزینه ارزشی، انقلابی، فساد ستیز و عدالت‌خواه تاکید شد.

متکی در ادامه گفت: سپس اعضای هیات رئیسه جامعه روحانیت مبارز و هیات عالی شورای وحدت، نقطه نظرات خود را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند و جناب آقای رئیسی ضمن استماع نظرات و پیشنهادات مطرح شده، هدف از ورود به انتخابات را ایجاد تحول در ساز و کار کشورداری و توجه به فوری‌ترین مطالبات مردم عنوان کردند.

*انتخاب رییس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت گفت:  سردار مرتضی طلایی به عنوان رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت شهر تهران بزرگ انتخاب شد و امیدواریم همه عوامل و دست اندرکاران نسبت به برگزاری انتخاباتی باشکوه و پرشور ایفای نقش جدی داشته باشند.

متکی همچنین با اشاره به اینکه به زودی نسبت به فهرست نهایی کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران  از سوی شورای وحدت تصمیم گیری می شود، گفت: در نشست صبح امروز آخرین وضعیت انتخابات شورای شهر و لیست ۴۲ نفره موجود مورد بحث و بررسی مجدد قرار گرفت و مقرر شد به زودی نسبت به ارائه فهرست نهایی ۲۱ نفره تصمیم‌گیری شود که انشاالله در موعد مقتضی اسامی کاندیداها به اطلاع عموم شهروندان عزیز تهرانی خواهد رسید.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*عضو جبهه اصلاحات ایران: بعد از اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ها، اعلام نظر می‌کنیم

«جواد امام» درگفت وگویی در رابطه با تصمیمات اخیر این نهاد برای اجماع روی یک کاندیدا اظهار کرد: در نهاد اجماع ساز هیچ بحثی بر روی هیچ کاندیدا خاصی نشده و نسبت کاندیداها همان نسبت پیشنهادات اولیه است و افراد هم برنامه داده اند و در جمع بندی، کاندیداها پذیرفته اند که بعد از تایید صلاحیت ها با نظرسنجی هر کدام که از اقبال بیشتری، برخوردار بودند در صحنه بمانند و به عنوان کاندیدا نهایی جبهه اصلاحات معرفی شوند و الباقی به نفع او کنار بروند و برای کاندیدا واحد تلاش کنند.

او افزود: کاندیداهای جبهه همه برای من محترم هستند ولی ما بعد از صدور دود سفید از دودکش شورای نگهبان اعلام نظر می کنیم.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 192169
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا