کاهش فاصله تورمی دهکها در اردیبهشتماه
به گزارش جهان صنعت نیوز: مرکز آمار نرخ تورم (شاخص قیمت مصرف کننده) کل کشور بر اساس دهکهای هزینهای در ماه گذشته را اعلام کرد.
براساس این گزارش نرخ تورم کل کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۱ درصد است که در دهکهای مختلف هزینهای در بازه ۴۰.۱ درصد برای دهکهای اول و پنجم تا ۴۷.۵ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
آنچه دهکهای درآمدی را از یکدیگر مجزا میکند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهکهای کمدرآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص میدهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکیها و آشامیدنیها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی میکنند.
بیش از ۴۰ درصد از سبد مصرفی گروههای کمدرآمد را خوراکیها و آشامیدنیها تشکیل میدهند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کمدرآمدها بسیار قابللمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکیها زیاد شود، فشار بر گروههای کمدرآمد نیز افزایش خواهد یافت.
برداشت دیگری که از این واقعیت میتوان داشت، اینکه اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم از کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخکهای تورمی پردرآمدها فعالتر میشود. ضریب اهمیت خوراکیها و آشامیدنیها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد.
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ۴۴.۸ درصد برای دهک دهم تا ۵۰.۱ درصد برای دهک دوم است.
این شاخص در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۳۰.۹ درصد برای دهک اول تا ۴۸.۲ درصد برای دهک دهم است.
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهکهای مختلف هزینهای، فاصله تورمی دهکها در این ماه به ۷.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد افزایش را نشان می دهد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل، فاصله تورمی بدون تغییر مانده است.
لینک کوتاه :