تهیه نقشه راه تولید و صادرات مبلمان با کمک بخش خصوصی

جهان صنعت نیوز| هرچند صنایع چوب و مبلمان نقش قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کشور دارند اما نوسان نرخ ارز و جولان دلالان در این بازار، منجر به حذف شدن برخی واحدهای صنعتی از چرخه تولید شده است.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه همچون پارچه، گرانی مبل های تولیدی را در بر داشته به طوری که کاهش تعداد مشتری و فروش از جمله چالش های فعلی صنعت چوب و مبلمان به شمار می رود. نوسان نرخ ارز و انحصار موجود از سوی برخی واردکنندگان نیز شرایطی را به وجود آورده که تولیدکنندگان باید برای تهیه مواد اولیه خود به خرید کالا با نرخ های دلخواه عرضه کنندگان مواد اولیه تن دهند.

بر همین اساس یازدهمین جلسه اتاق فکر شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت با دستور کار بررسی روش های رونق تولید و توسعه صادرات محصولات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون با حضور افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک، چرم و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روسای تشکل های صنفی، صنعتی و صادراتی، تنی چند از مدیران شرکت های تأمین کننده مواداولیه، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و توزیع کنندگان انواع محصولات صنایع چوب،مبلمان و  دکوراسیون، فعالان اقتصادی مرتبط و اساتید دانشگاه های مربوطه برگزار شد.

تشریفات طولانی

در این جلسه، فعالان اقتصادی و مدیران تشکل های صنفی، صنعتی و صادراتی صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۸ تحت عنوان “رونق تولید” توسط مقام معظم رهبری و تاکید روسای قوا بر حمایت از تولید داخلی به کمبود مواد اولیه و نهاده های تولید، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، مشکلات مالیاتی، گمرکی و تامین اجتماعی اشاره کردند.

آنها همچنین  ممنوعیت ها و محدودیت های حاکم بر واردات مواداولیه و نهاده های تولید، تشریفات طولانی و زمان بر بودن فرایند ثبت سفارش، تخصیص و تامین و انتقال ارز، تهیه اسناد تجاری، افزایش قیمت تمام شده ناشی از افزایش نرخ ارز، تورم، حقوق و دستمزد وسایر عوامل و هزینه های سربار، کاهش فروش و … را از جمله مسایل و مشکلات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون دانستند.

ورود افراد غیر حرفه ای

فعالان اقتصادی، فرایند های اداری در دستگاه های اقتصادی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک را طولانی ارزیابی کردند و آن را یکی از مشکلات مهم و اساسی این صنف و صنعت برشمردند.

واگذاری نمایشگاه های تخصصی صنعت چوب، مبلمان و دکوراسیون به افراد غیر حرفه ای که صرفا به منافع کوتاه مدت خود فکر می کنند، و نه به سرنوشت صنعت کشور و نه به منافع ملی، عدم دسترسی به آمارهای دقیق صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون در شاخص هایی مانند حجم سرمایه گذاری های انجام شده، میزان گردش مالی، میزان اشتغال، ظرفیت های اسمی و عملی تولید و … ، از دیگر مشکلات این صنایع بیان شد که ناشی از عدم مشورت دستگاه های اقتصادی با بخش خصوصی و تشکل های مربوطه در این حوزه است.

ضرورت اصلاح سیاست های تجاری

حاضران در جلسه، سیاست های تجاری و ارزی جاری را یکی از دلایل اصلی مشکلات تولید و صادرات کشور بیان کردند و از دستگاه های دولتی درخواست کردند که در شرایطی که تحریم ها مشکلات زیادی را برای تولید، واردات مواد اولیه و نهاده های تولید و نیز صادرات غیر نفتی کشور و از جمله صادرات محصولات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون ایجاد کرده است، ضرورت دارد دستگاه های اقتصادی در سال رونق تولید، با اصلاح سیاست های تجاری، ارزی و صادراتی و اصلاح رویه ها و فرایندها و با مشورت تشکل های بخش خصوصی از تولید و صادرات ایران حمایت های مؤثر به عمل آورند.

نظر به اینکه محصولات این صنایع ترکیبی از هنر، خلاقیت، نوآوری و تکنولوژی است لازم است سازمان حمایت در قیمت گذاری محصولات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون، ابعاد هنری و نوآورانه این محصولات را نیز مدنظر قرار دهد.

صادرات محصولات صنعتی

در ادامه جلسه محرابی مدیرکل صنایع نساجی ، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حضور در این قبیل جلسات و همفکری و مشورت با فعالان اقتصادی را جزو برنامه های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کل متبوعه دانست و براستمرار جلسات و مشورت با بخش خصوصی تأکید کرد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد : تلاش وزارت صمت حمایت از تولید و صادرات غیرنفتی و بویژه صادرات محصولات صنعتی است. این وزارتخانه همچنین تلاش می کند با همکاری سایر وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط، مشکلات تولید و صادرات را حل کند.

 به گفته محرابی، اداره کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی بعنوان دفتر تخصصی این حوزه از تمام ظرفیت های خود برای کمک به تولیدکنندگان استفاده خواهد کرد.

کارگروه تخصصی مشترک با وزارت صمت

همچنین در در پایان این جلسه، مقرر شد تا در سال رونق تولید و به منظور حمایت از تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور، مسائل و مشکلات صنایع چوب،مبلمان و دکوراسیون به صورت جدی بررسی و جهت حل و فصل آنها پیگیری لازم بعمل آید.

به همین منظور کارگروه تخصصی مشترک بین وزارت صمت (اداره کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی) و شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته تشکیل شد تا اقدامات زیر بر پایه تعامل و همکاری بخش های دولتی و خصوصی صورت پذیرد :

  • مسائل و مشکلات مطروحه در این نشست هم اندیشی از سوی وزارت صمت پیگیری شود.
  • نقشه راه تولید و صادرات محصولات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون با کمک بخش خصوصی تهیه شود.
  • بانک آمار و اطلاعات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون کشور تکمیل و بروز رسانی شود.
  • موضوع برگزاری نمایشگاه های تخصصی حوزه صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون آسیب شناسی شود و مشکلات جاری در این زمینه، با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه بعنوان مهمترین ابزار بازاریابی محسوب می شود، رفع شود.
  • با محوریت وزارت صمت، جلسات تخصصی با سازمان های امورمالیاتی، تأمین اجتماعی، گمرک ایران، بانک مرکزی، سازمان حمایت، سازمان توسعه تجارت و … جهت کمک به حل و فصل مشکلات صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون برگزار شود.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 19279
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا