تحریف مفهوم انتخابات

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه پیش از این رهبر معظم انقلاب تاکید بر مشارکت حداکثری  در انتخابات داشتند، اما به نظر می‌رسد منافع حزبی و گروهی برخی اقلیت در گرو مشارکت حداقلی و قهر مردم با صندوق‌های رای است. به همین دلیل همان روشی که در انتخابات مجلس یازدهم در حذف رقیب پیاده کردند را این بار هم قصد دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری عملیاتی کنند. اما به شیوه‌ای عینی‌تر تا به مردمی که هنوز به  اصلاح امور از طریق صندوق‌های رای امید دارند، بفهمانند که دیگر نیازی به رایشان نیست و با همان رای حداقلی خود می‌توانند قدرت را مصادره کنند.

اما برای ظاهر امر هم که شده سعی در بزک ماجرا دارند. پس دست به تحریف مفهوم انتخابات می‌زنند. یعنی از یک طرف گزینه‌های مدنظرشان را در انتخابات ردصلاحیت می‌کنند و از طرف دیگر می‌کوشند آنها را وادار به انتخاب گزینه‌های مدنظر خود کنند.

** علم‌الهدی: کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند مسلمان نیست؛ انتخابات یک واجب شرعی است!

مثلا احمد علم‌الهدی، روز جمعه در خطبه‌های نمازجمعه مشهد گفت: «کسی که بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم مسلمان نیست، چه برسد به قلم شکسته‌ای که می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید.»

علم‌الهدی با اشاره به بعضی سخنان در واکنش به رد صلاحیت‌ تعدادی از نامزدهای ریاست‌جمهوری متذکر شد: «اینکه برخی می‌گویند چون شورای نگهبان گفته فلانی صلاحیت ندارد پس من رای نمی‌دهم مثل این است که بگویی نماز هم نمی‌خوانم. تو مسلمانی، اهل عبادتی و خدا را قبول داری نمی‌توانی این حرف را بزنی.»

او در عین حال با برچسب‌زنی به مردمی که به دلیل عدم حضور داوطلب نزدیک به تفکر سیاسی خود، قصد شرکت در انتخابات را ندارند، گفت: «۴۲ سال است نزدیک انتخابات رسانه‌های صهیونیست این حرف‌ها را زده‌اند و مشروعیت انتخابات را زیر سوال برده‌اند، کسی هم که در داخل این حرف را بزند و بگوید به خاطر احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان جمهوریت وجود ندارد، دانسته یا ندانسته همدست آنهاست و مثل مورچه‌ای است که وقتی آب به لانه‌اش افتاد، گفت دنیا را آب برد.»

علاوه بر علم‌الهدی، چهره‌های تندروی اصولگرا یا نزدیک به جبهه پایداری که موفقیت خود را در عدم مشارکت مردم در انتخابات می‌دانند، حرف‌های مشابهی بیان کرده‌اند و لحن و ادبیاتی طلبکارانه دارند.

** صدیقی: انتخابات جای حزب‌بازی نیست

کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران هم چهره دیگری است که در سخنان آدینه خود که از ویژه برنامه رادیویی «در ساحت حضور» پخش شد، با بیان اینکه امروز در آستانه یک آزمون بزرگ قرار داریم، مردم را خطاب قرار داد و کوشید آنها را مجاب کند حتی اگر گزینه‌ای در انتخابات ندارند هم پای صندوق‌های رای بروند!

صدیقی حساس‌ترین پست بعد از جایگاه رهبری را ریاست‌جمهوری دانست و با تاکید بر لزوم حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای آن هم بدون توجه به خواست و مطالبه مردم در داشتن کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات گفت: «اگر حضور مردم پای صندوق‌های رای کمرنگ باشد و در انتخاب نیز دقت‌های لازم صورت نگیرد، دشمنان خوشحال می‌شوند و به کشور آسیب‌های جدی وارد خواهد شد.» امام جمعه موقت تهران، حضور در انتخابات را «عبادت» دانست و در توجیه رد صلاحیت کاندیداهای یک جریان سیاسی از سوی شورای نگهبان اظهار کرد که در همه کشور‌ها یک فیلتر وجود دارد تا هر کسی نتواند به مسوولیت‌های حساس دست پیدا کند!

** آقاتهرانی: نظام کمی تحمل سپس جمع‌تان می‌کند!

مرتضی آقاتهرانی، نماینده جبهه پایداری که با حداقل رای مردمی وارد مجلس شده است نیز خطاب به معترضان ردصلاحیت‌ها گفته است: «نباید مردم را بترسانیم برای اینکه نظام زیر سوال برود، اینها راهش نیست، نظام به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، کمی تحمل‌تان می‌کنند بعد هم جمع‌تان می‌کنند.»

علاوه بر او پناهیان، دیگر خطیب و منبری همفکر آقاتهرانی هم که به عینه ابایی از گفتن نظرش مبنی بر خوشحالی از مشارکت حداقلی ندارد، گفته است: «شور انتخاباتی با رویکرد هیجانی مخصوص کشورهای عقب‌افتاده‌ای مثل آمریکاست.»

** اراکی: انتخابات یعنی مردم اعلام کنند ما فرمانبر نظام و فرمانروایی ولی‌فقیه هستیم!

اما این سخنان پایان ماجرا نیست و برخی هم درصددند جای رییس و مرئوس را عوض کنند و برخلاف نظر امام خمینی، بنیانگذار انقلاب که مردم را ولی نعمت می‌دانستند و برخلاف نظر رهبری انقلاب که مسوولان را خدمتگذاران مردم معرفی می‌کنند، افرادی مثل اراکی، عضو مجلس خبرگان، مردم را رعیتی بیش نمی‌دانند که باید فرمانبرداری کنند! او در سخنان اخیر خود گفته است: «انتخابات یعنی مردم اعلام کنند ما فرمانبر نظام و فرمانروایی ولی‌فقیه هستیم!» و در کمال ناباوری اعتراض منتقدان به ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان را مخالفت با جمهوریت و اسلامیت نظام دانسته است؛ اظهاراتی که به وضوح نشانگر تلاش برای تغییر، تفسیر و تحریف معنای انتخابات از سوی برخی منفعت‌طلبان است.

** چه کسی گفته شما انقلابی هستید؟

البته علی لاریجانی مشاور رهبری انقلاب هم با انتقاد از رویه عده‌ای برای کوچک کردن دایره انقلاب و تقسیم‌بندی‌های جناحی نزدیک انتخابات واکنش نشان داد و گفته است:‌ «اینکه هر انتخاباتی رخ می‌دهد، یک انگ روی عده‌ای می‌گذارند و مردم را تجزیه می‌کنند این انقلابی‌گری است؟ این به نفع انقلاب است؟ یک عده‌ای حالا آمده‌اند قبای انقلابی برای خودشان درست کرده‌اند و بقیه را خارج از انقلاب می‌دانند؛ چه ویژگی‌ای شما دارید که می‌گویید بقیه انقلابی نیستند؟»

** مردم با صندوق‌ها رای بر دهان گستاخان اقلیت بزنند و حق‌شان را بگیرند

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره اظهارات عجیب برخی فرصت طلبان و تنگ نظران و ایجاد محدودیت برای مشارکت مردم در انتخابات گفت: «اگر چه معتقد به آزادی بیان هستم و می‌گویم این افراد هم می‌توانند حرف‌شان را بزنند؛ اما با اینگونه نگاه و رویکرد به قانون اساسی و حقوق مندرج در آن و قوانین موضوعه، آنها بیش از گذشته اعتبار و آبروی خودشان را از دست می‌دهند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «آنها با چنین سخنانی بیش از گذشته به مردم می‌گویند درک متعارف و معمول و جامعه‌پسندی از زمامداری و حکومتداری نداریم و با این سخن گفتن و عرض خود می‌برند و زحمت مردم می‌دارند.»

جوادی حصار با اشاره به سخنان خارج از روال تندروهایی که تصور می‌کنند قدرت به آنها رسیده و مردم را رعیت خود می‌دانند، گفت: «این حرف‌ها و برخوردها نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. این افراد درک درستی از قدرت مردم ندارند و نمی‌فهمند اگر مردم از یک حکومت روی بگردانند آنها با قدرت، تهدید و ارعاب نمی‌توانند حکومت را حفظ کنند یا محبوبیتی در بین مردم به وجود آورند. اگر قرار بود با فشار و تحقیر مردم کار کشور را پیش برد، قبل از این افراد، حکومت شاه می‌توانست این کار را انجام دهد. اما اگر حکومت پهلوی نتوانست، امثال آقاتهرانی و دوستانش هم نمی‌توانند.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: «نوع نگاه از بالا به پایین و رعیت‌گونه این افراد تندرو به مردم، قطعا بازتاب مناسبی در جامعه جهانی ندارد. هر چند که نباید فراموش کرد اگر قرار بر نگاه ارباب و رعیتی باشد هم به گفته امام راحل، مسوولان رعیتند و مردم ارباب. اما این افراد خاص تصور می‌کنند حالا وقتش رسیده که از اربابان خود که همان مردم هستند، انتقام تحقیرشدن‌هایشان را با تحقیر مردم جبران کنند و به دنبال نوعی عقده‌گشایی هستند.»

جوادی‌حصار اعتباری که این افراد تندرو به دست آورده‌اند را قدرت ناشی از خواست مردم دانست و گفت: «حقیقتا اعتباری که مردم به حکومت جمهوری اسلامی داده‌اند اگر نبود، این حضرات امکان چنین سخنانی را نداشتند و جایگاهی بیش از اینکه بر منبر روضه بخوانند و حق‌الزحمه‌شان را بگیرند، به دست نمی‌آوردند. پس باید قدردان مردم باشند و برایشان رجزخوانی نکنند و خط‌ونشان نکشند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با توضیح اینکه در این شرایط خاص ردصلاحیت‌شدگان از سوی شورای نگهبان، بعید است سطح مشارکت قابل‌قبول باشد به مردم متذکر شد که مراقب ترفند تندروها باشند که با سخنانشان مردم را از حضور پای صندوق‌های رای دلسرد نکنند.

 عضو شورای مرکزی اعتماد ملی ادامه داد: «تقاضای من از مردم فهیم و دوراندیش ایران این است که مراقب باشند؛ چرا که عده‌ای برد و پیشرفت خودشان را در عدم‌مشارکت مردم و به حاشیه‌بردن آنها از متن قدرت می‌دانند. آنها می‌کوشند با این سخنان مردم را از انتخابات دور کنند تا آنها با حداقل رای طرفداران خود حکومت، انقلاب و جمهوریت نظام را مصادره کنند. در حالی که اگر این راهبرد جریان مخالف، برای مردم توضیح داده شود، مردم با صندوق‌های رای، در دهان گستاخان زده و حقشان را از آنها می‌گیرند و اجازه نخواهند داد حق ملت را به نفع یک اقلیت کم‌خرد مصادره کنند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 193085
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا