واردات واکسن خصوصی از حرف تا عمل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مدتی پیش به دلیل انتقادهایی که در زمینه تهیه واکسن کرونا به وزارت بهداشت وارد شده بود، این وزارتخانه بعد از تعلل تامل‌انگیز و با فشار رییس‌جمهور تصمیم گرفت مجوز تهیه واکسن کرونا را به شرکت‌های خصوصی ابلاغ کند تا شاید از این طریق هم صدای مخالفان را خاموش کند و هم بخش عظیمی از کسری واکسن را تامین کند. با این وجود هنوز خبری از واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی به گوش نمی‌رسد کارشناسان حوزه بهداشت عمده دلیل آن را تعلل و کارشکنی وزیر بهداشت در این باره می‌دانند، چرا که براساس گزارش‌ها اگر همان ۱۰ ماه پیش که واکسن روسی یا چینی ساخته شد می‌توانستیم آنها را به راحتی تهیه کنیم ولی وزیر بهداشت این واکسن‌ها را تایید نکرد. چندی پیش نیز دکتر محمدرضا ‌هاشمیان- فوق‌تخصص آی‌سی‌یو- مقصر اصلی بخشی از مرگ‌ومیرهای کرونا را شخص وزیر بهداشت دانست و به «جهان‌صنعت» گفت: اگر از همان روزی که واکسن‌ها در جهان ساخته شد، ما هم جزو آزمایش‌های بالینی قرار می‌گرفتیم اکنون افراد زیادی در قید حیات بودند. بنابراین مقصر بخش قابل توجهی از فوتی‌های کرونا وزیر بهداشت و مسوولان این حوزه هستند.

با این حال بعد از کش‌وقوس‌های فراوان وزیر بهداشت راضی شد مجوز تهیه واکسن کرونا توسط شرکت‌های خصوصی را صادر کند. پیش‌تر حسن روحانی رییس‌جمهور نیز خواستار همکاری شرکت‌های خصوصی با دولت برای واردات واکسن خارجی شده بود، اما یک روز پس از آن دکتر نمکی، در یک سخنرانی با ورود بخش خصوصی به ویژه شرکت‌هایی با حوزه کاری غیرمرتبط، به امر واردات واکسن کرونا مخالفت کرد. پس از آن رییس‌جمهور با اتخاذ موضعی خلاف نظر وزیرش در ۲۸ فروردین‌ اعلام کرد که «بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی نسبت به واردات واکسن کرونا البته با مجوز و تایید وزارت بهداشت اقدام کند.»

همچنین اواخر فروردین مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در حالی از تهیه شش میلیون دوز واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک توسط شرکت‌های خصوصی خبر داد که مدتی بعد اعلام کرد به خاطر شرایط بوروکراسی حاکم در وزارتخانه این کار دچار وقفه زمانی شده و متاسفانه پرفرم‌های واردات این شش میلیون دوز واکسن به موقع آماده نشد و بنابراین زمان واردات واکسن‌ها از دست رفته است. همچنین وی با تاکید بر اینکه واردات این واکسن‌ها توسط بخش خصوصی با ارز آزاد انجام شده از صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها تقاضا کرد هزینه‌ها را برعهده بگیرند و مانع تحمیل هزینه تزریق این واکسن‌ها به کارگران شوند. در این میان رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی نیز هزینه هر کدام از این واکسن‌ها را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان دانسته و گفته بود: «شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک‌تک کارگران را تقبل کند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.»

این در حالی بود که هفته گذشته نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روند طولانی واردات واکسن کرونا به کشور گفته بود: «ما شش میلیون دوز واکسن را از طریق یک عمده‌فروش در یکی از کشورهای عربی رزرو کرده بودیم و سه بار توانستیم پرفرم‌ها را تمدید کنیم، اما این واکسن‌ها در نهایت طی دو مرحله فروخته شد.» ناصر ریاحی افزود: سازمان غذا و دارو قول داده که بعد از این در موارد اینچنینی به صورت دستی و در حد دو روز تایید را انجام دهند. او تاکید کرد: «ما بدون ثبت‌سفارش تاییدشده نمی‌توانیم پیش‌پرداخت دهیم و کالا را نگه داریم چرا که ممکن است در این مدت واکسن تولید داخل بیاید یا به هر دلیلی دیگر نیاز به ورود ما به این بازار نباشد.»

همچنین علیرضا رییسی در توضیح عدم خرید واکسن آمریکایی یا انگلیسی گفته بود: «ما روی برند واکسن بحثی نداریم و ما فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم و بدانید که واکسن آکسفورد آسترازنکا هم به‌نوعی انگلیسی است اما این واکسن را از کره‌جنوبی خریداری کردیم و اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود، ما اجازه خرید این واکسن را می‌دهیم و به عنوان مثال بخش خصوصی می‌تواند واکسن آمریکایی مادرنا را از آلمان یا هلند خریداری کند و فقط واردات واکسن تولیدشده در آمریکا و انگلیس ممنوع است.»

در هر صورت با گذشت دو ماه از صدور مجوز هنوز خبری از تهیه واکسن توسط شرکت خصوصی نیست. با این تفاسیر به نظر می‌رسد زمان رسیدن واکسن بخش خصوصی به کشور طولانی‌تر از آن چیزی است که پیش از این اعلام شده بود.

عده‌ای به نام واردات واکسن اهداف دیگری را دنبال می‌کنند!

این در حالی است که دیروز هم کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نسبت به عدم تهیه واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اعتراض کرد و در توئیتر نوشت: «خرید واکسن توسط بخش خصوصی و غیردولتی را یادتونه؟ بگذریم…» این توئیت واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. از جمله کارشناسان بهداشت بر این عقیده‌اند احتمال تهیه واکسن توسط شرکت‌های خصوصی منتفی شده است و دلیل آن هم کارشکنی و تعلل‌های وزارت بهداشت بوده است.

اما سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره توئیت جنجالی خود به «جهان‌صنعت» گفت: اینکه برخی می‌گویند وزارت بهداشت برای تهیه و صدور مجوز واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی تعلل کرده، کاملا اشتباه است. تهیه واکسن توسط شرکت‌های خصوصی ادعایی بود که بزرگنمایی شده و نیاز به راستی‌آزمایی داشت و قبلا هم در مورد واکسن آنفلوآنزا هم این آزمون صورت گرفته بود. متاسفانه عده‌ای در ایران در لفافه و به نام بخش خصوصی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. غافل از اینکه این راه‌ها قبلا طی شده و باز هم آزمون می‌شود. با این حال هنوز خبری از میلیون‌ها دوز واکسنی که بخش خصوصی درباره آن صحبت می‌کرد، وارد کشور نشده است. پیش از این بخش خصوصی مکرر به ما می‌گفتند که میلیون‌ها دوز واکسن در جهان وجود دارد و ما می‌توانیم به هر طریقی آن را تهیه و وارد کنیم، وزارت بهداشت هم اجازه لازم را به بخش خصوصی داد تا واکسن کرونا هرچه سریع‌تر به دست مردم برسد ولی بعد از گذشت ماه‌ها هنوز خبری از آن میلیون‌ها دوز واکسنی که ادعا می‌کردند، نیست.

وی افزود: بنده دو ماه پیش این موضوعات را پیش‌بینی کرده بودم و اکنون سوالم از شرکت‌های خصوصی این است که آن سه میلیون دوز واکسن اسپوتنیک یا ده میلیون دوز اسپوتنیک یا ۲۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم دقیقا کجا فروش رفته که به خاطر تعلل به ایران ندادند. چه‌بسا واکسن با پایه درست و اصیل همچنان در دنیا بین دولت‌ها مبادله می‌شود اما واکسنی که بخش خصوصی به آنها دسترسی داشته باشد در دنیا محدود است. اگر هنوز به صورت محدود واکسن وارد کشور می‌شود، دلیلش این است که واکسن را به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌کنند. با این حال بحث تعلل وزارت بهداشت در تهیه واکسن امری اشتباه و غیرمعمول است.

۳۰۰ نوع واکسن تقلبی در جهان

سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص واکسن‌های تقلبی نیز اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ نوع واکسن تقلبی در جهان وجود دارد ولی هنوز واکسن تقلبی در ایران دیده نشده اما غیرممکن هم نیست. البته واکسن تقلبی بیشتر در آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی دیده شده است. با این حال بازار سیاه، بازار سیاه است و منبع بازار سیاه یا همان ناصرخسرو، قاچاق است نه واردات دارو. اینکه برخی می‌گویند واکسن‌های وارداتی سر از ناصرخسرو در می‌آورند کاملا اشتباه است. زیرا افرادی که واکسن وارد می‌کنند با مدارک و از منابع معتبر مجوز می‌گیرند. اگر چه برخی محموله‌ها که درباره‌اش صحبت می‌شود اصلا وجود خارجی ندارد. نهایتا باید گفت واکسن اضافی و روی دست کسی مانده، در دنیا نداریم.

هفته آینده واکسن وارد می‌کنیم

اما دکتر نریمان صدری مدیرعامل یک شرکت خصوصی و یکی از دریافت‌کنندگان مجوز واردات واکسن کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: طبیعتا هنوز موفق به تهیه واکسن کرونا نشدیم ولی احتمال دارد تا هفته آینده مقداری واکسن کرونا وارد کشور کنیم. از طرفی بنده به عنوان تامین‌کننده واکسن حرف‌های دکتر جهانپور را تایید یا تکذیب نمی‌کنم. من در سکوت به دنبال تامین مقداری واکسن کرونا هستم تا حداقل دو میلیون ایرانی بتوانند واکسن بزنند. ضمنا علاقه‌ای برای ورود به بازی‌های سیاسی هم ندارم. اگر در هفته‌های آینده موفق به تهیه واکسن کرونا شدیم که آن زمان جوابمان را داده‌ایم اگر هم نتوانستیم که مشخص می‌شود حتما دکتر جهانپور درست می‌گفتند.

وی افزود: البته پیشتر اعلام کرده بودند که شرکت‌های سازنده واکسن به بخش خصوصی واکسن نمی‌دهند، در صورتی که این‌گونه نیست و اتفاقا به شرکت‌های خصوصی ایرانی و دیگر کشورها واکسن می‌دهند. اما به طور کلی وزارت بهداشت مجوز تهیه واکسن کرونا را دیر به شرکت‌های خصوصی ابلاغ کرد و همین امر منجر شد تا واکسنی برای خرید ما باقی نماند. این در حالی است که از ابتدا بخش‌های خصوصی دیگر کشورها در حال خرید واکسن برای کشورشان بودند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 193346
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا