خیز رضایی برای قطب‌سازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: حضور وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت، بهانه خوبی برای ارزیابی وضعیت انتخاباتی او است. اول از همه اینکه با توپ پر آمده بود. آنقدر پر که علاوه بر دولت و وضع موجود، قوه قضاییه که رییس آن اصلی‌ترین نامزد این دوره به حساب می‌آید را هم هدف گرفت. از خط و نشان کشیدن دادستان تهران چنان انتقاد کرد و یادآور شد که وقتی رییس این قوه نامزد انتخابات است، نباید چنین رویکردی را دنبال کرد که دادستانی ناگزیر به ارائه توضیح شد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که اولا منظورش فقط نامزدهای انتخاباتی نبوده و دوما قصد توصیه بوده نه تهدید!

رضایی با این رویکرد در برنامه مذکور توانست خود را در مرکز توجه رسانه‌ها و اهل سیاست قرار دهد. او در واقع خیز جدی برای قطب‌سازی مقابل رییسی برداشت و نسبتا هم موفق بود. این موضوع قطعا به معنای پیروز تصور کردن رضایی در این انتخابات نیست اما بدون شک می‌تواند موجب تضعیف جایگاه رییسی و شکسته شدن آرای او باشد. خاصه اگر در نظر داشته باشیم که سعید جلیلی نیز اخیرا از فهرست نامزدهایی که قرار است بعد از مناظرات با عرصه انتخابات خداحافظی کنند، خارج شده است.

نامزد ماندنی

کارشناسان سیاسی به ویژه در جبهه اصولگرا اما همه تلاش خود را می‌کنند که مثبت‌اندیش باشند و جایگاه رییسی را در این رقابت‌ها متزلزل ندانند. واقعیت اما آن است که خودشان هم عمیقا به بی‌رقیب بودن او باور ندارند. این نکته را در اظهارات بیژن مقدم و ناصر ایمانی به خوبی می‌توان دید.

بیژن مقدم فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» با تاکید بر اینکه «رقابت عنصر اصلی و طبیعی در فرآیند انتخابات است»، گفت: «نامزدهای انتخاباتی هر یک برای آنکه خود را از دیگری جلوتر اندازد و بیشتر مورد توجه قرار داده و این احساس را به مردم بدهد که گزینه مطلوب است با سایرین رقابت می‌کند. البته ممکن است که برخی در این مسیر با یک فیلم، حرف و وعده و… اشتباهاتی کنند که نتیجه عکس گرفته و به عقب رانده شوند. گاهی نیز اشتباهات را مشاورین کاندیداها انجام می‌دهند و با مشاوره‌های غلط فرد را وارد مسیری می‌کنند که برای او سود ندارد. به هرحال اصل بر رقابت است لذا کاندیداها برای نشان دادن وجه تمایز خود به نقد حریف و برنامه‌های او می‌پردازند. این بهترین مدل رقابت است. بر این اساس اگر یک کاندیدای ریاست‌جمهوری به رقبای خود تعریضی داشته باشد و یا از آنها نقد کند، یک کار کاملا طبیعی که در ذات رقابت است را انجام داده و ایرادی به او وارد نیست. آنچه که اشکال دارد رفتارهای غیراخلاقی است که تقریبا همه نمی‌پسندیم.»

وی اظهارات اخیر محسن رضایی در برنامه تلویزیونی که با نقد رییسی همراه بود را در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی دانست و گفت: «برداشت من این است که آقای رضایی از جمله نامزدهای احتمالا انصرافی نیست. او آمده تا بماند. برای این کار هم برنامه دارد.»

رای‌آوری نامعلوم

مقدم در پاسخ به اینکه آیا ماندن در رقابت از او رقیبی جدی برای رییسی می‌سازد یا خیر؟ گفت: «آقای رضایی خودش خیلی جدی است. این را هم بیان کرده. ضمن اینکه سال‌هاست برای این هدف کار کرده و برنامه و تیم دارد. شاید حضورش در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به عنوان یک بازوی پژوهشی به او کمک کرده باشد که در حوزه‌های مختلف آسیب‌ها را بشناسد و به راه‌حل‌هایی نیز برسد. اقتصاد هم خوانده و آمده تا یک رقابت جدی انجام دهد. اما اینکه مردم به او اعتماد می‌کنند یا نمی‌کنند، مساله‌ای است که صندوق رای معلوم می‌کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: «شاید برخی با اشاره به حضورهای قبلی او در انتخابات وی را یک رقیب جدی ندانند اما تجربه به ما نشان داده که نظر مردم در مقاطع مختلف تغییر می‌کند. به خصوص در انتخابات مجلس شورای اسلامی بارها مشاهده شده که یک کاندیدا بعد از چهار دوره یعنی شانزده سال کاندیدا شدن و تبلیغ کردن و… رای می‌آورد. لذا از حالا نمی‌توان درباره رای‌آوری آقای رضایی قضاوت کرد.»

نقش آرایش انتخاباتی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ماندگار شدن برخی دیگر از نامزدهای اصولگرا و شکست آرای رییسی، کمکی به موفقیت رضایی خواهد کرد یا خیر؟ گفت: «تصور من این است که آرایش انتخاباتی در هفته یا ده روز آینده تغییر خواهد کرد و صحنه را خالص‌تر خواهیم دید. به هرحال تعدادی از نامزدها از صحنه خارج می‌شوند. البته اینکه چه تعدادی و چه زمانی این تصمیم را بگیرند، بستگی به خودشان دارد. پیش‌بینی من این است که بعد از مناظرات و قبل از انتخابات شاهد انصراف‌ها خواهیم بود.»

مقدم ادامه داد: «توصیه من به همه دوستانی که با ادعای حضور در جبهه انقلاب نامزد شده‌اند این است که غیر از خودشان به نتیجه انتخابات نیز فکر کنند. به اعتقاد من به هیچ وجه نمی‌توان اطمینان داشت که مثلا آقای X رای لازم را خواهد آورد. تجربه و سابقه انتخابات در ادوار گذشته به ما نشان داده که نمودار در روزهای آخر می‌تواند تغییر کند. بنابراین نباید به موفقیت یک گزینه اطمینان داشت و باید اطراف ماجرا را کنترل کرد. مثلا کاندیداهای ریاست‌جمهور باید به مسائلی مثل اینکه ماندن آنان در رقابت انتخابات را دومرحله‌ای می‌کند یا خیر، فکر کنند. به هرحال در مرحله دوم ممکن است تغییرات در فضای انتخابات ایجاد شود. حتی میزان مشارکت نیز ممکن است تغییر کند و مثلا گروهی که مشارکت نکرده بودند با انگیزه وارد شوند. همه اینها می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد و مسوولیت آن به عهده همین آقایانی است که وارد شده‌اند.

فعلا غیرجدی

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا اما رضایی را چندان جدی نمی‌گیرد. او در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» با اشاره به اینکه «کاملا طبیعی است که نامزدهای انتخاباتی تعریض‌هایی به هم داشته باشند» گفت: «آقای رضایی در یکی، دو روز گذشته چندین بار به آقای همتی و طرح‌های اقتصادی او تعریض کرده است و بقیه نامزدها نیز نسبت به هم این کار را خواهند کرد و این کار عجیبی نیست که به معنای شکل‌گیری دوقطبی باشد.»

وی افزود: «ضمن اینکه به نظر من آقای رضایی هنوز هم یک نامزد جدی که احتمال عقلایی برای رای‌آوری او باشد، نیست. البته این به معنای آن نیست که همین طور می‌ماند و ممکن است که در هفته آخر گرایش به او یا هر نامزد دیگری که تصور نمی‌کنیم، بیشتر شود.»

این تحلیلگر اصولگرا در واکنش به اینکه «تعریض به رییسی از این جهت که قطب اصلی در انتخابات جاری است، اهمیت بیشتری دارد» گفت: «اینطور که از آمار و نظرسنجی‌ها برداشت می‌شود، فاصله آرای رییسی با سایر نامزدها بسیار است. بنابراین هر کدام از شش نامزد دیگر که بخواهد از این فاصله بکاهد، طبق تجربه ادوار گذشته یک راه پیش رو دارد و آن هم تعریض به نفر اصلی است. مثل انتخابات ۹۲ که آقای روحانی وارد فضای تعریض و حتی تخریب رییسی شد تا او یک کاندیدای جدی برایش نباشد. البته این دوره تفاوت‌هایی دارد و قطعا تعریض‌های آقای رضایی و سایر نامزدها در آن حد نیست و فقط در حد اعتراضاتی به افکار و سیاست‌های او است.»

نقش شکست آرا

وی در پاسخ به اینکه «آیا ماندگار شدن سعید جلیلی در رقابت‌ها موجب شکسته شدن آرای رییسی و احتمالا مساعد شدن فضا برای رضایی نمی‌شود؟» گفت: «این احتمال وجود دارد که برخی از کاندیداهای اصولگرا به طور مشخص آقایان زاکانی و قاضی‌زاده در روزهای آخر انصراف دهند یا به نفع رییسی کنار بروند. طبیعتا نامزدها در روزهای آخر ملاحظه‌ای به وضعیت جامعه می‌کنند و اگر ببینند که رای بالایی ندارند، تصمیم می‌گیرند که آبرومندانه کنار بروند. درباره دکتر جلیلی و دکتر رضایی اما این احتمال کمتر است. این دو بزرگوار حتی اگر آرای بالایی نداشته باشند، کنار نمی‌روند و قاعدتا شکست آرا رخ می‌دهد. اما تاثیر این شکست آرا نیز بستگی به میزان رای دارد. به این معنا که اگر رای رضایی و جلیلی کم باشد، تاثیری بر آرای رییسی ندارد اما اگر اینها بتوانند فاصله رای خود را در دو، سه هفته باقی مانده و در مناظرات با رییسی کم کنند، وضعیت فرق می‌کند و شکست آرا می‌تواند آثار قابل توجه‌تری داشته باشد.»

جمع‌بندی

اصولگرایان همچنان ابراهیم رییسی را نامزد اصلی خود می‌دانند و به موفقیت او نیز دل بسته‌اند. این درحالی است که خودشان هم در میانه تحلیل‌ها به موضوعات مختلفی که این وضعیت را دگرگون می‌کند، معترف هستند. از کنار نکشیدن سعید جلیلی و محسن رضایی که سبب شکست آرای رییسی می‌شود گرفته تا چالش مناظرات که اگرچه مثل ادوار قبل جنجالی نیست اما قابل پیش‌بینی هم نیست.

تکلیف همتی و مهرعلیزاده که با حمایت یا بدون حمایت اصلاح‌طلبان، حتی تا نزدیک‌های پاستور هم نمی‌رسند معلوم است اما هیچ بعید نیست که آقای رییسی در این انتخابات به جای یک برد سهل‌الوصول با یک رقابت درون‌جریانی جدی مواجه باشد؛ رقابتی که محسن رضایی آن را کلید زد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 193852
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا