xtrim

ماراتن روی پهنای باند

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از ویژگی‌هایی که فضای مجازی نسبت به رسانه ملی دارد این است که مردم بیشتر اخبار را در فضای مجازی دنبال می‌کنند و یکی از فرصت‌های خوبی است که نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی به دنبال تبلیغات باشند و طرفدارانی را برای خود به دست بیاورند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فضای مجازی این است که نامزدهای انتخاباتی می‌توانند به صورت شفاف و بدون هیچ سانسوری با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

در همین راستا عباس اسدی استاد روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی «جهان‌صنعت» گفت: من آدمی هستم که هر دو جنبه را می‌بینم؛ به فضای مجازی نه خیلی بدبین هستم و نه خوش‌بین، معتقدم که هر کدام از این رسانه‌ها چه فضای مجازی و چه رسانه ملی مخاطبان خاص خودشان را دارند.

رسانه ملی یک منبع معتبر

opal

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا فضای مجازی می‌تواند جای رسانه ملی را بگیرد، گفت: اینطور نیست که فضای مجازی آمده، رسانه ملی کنار رفته است. هر کدام از نامزدهای انتخاباتی چه در رسانه ملی و چه در فضای مجازی برای مخاطبان خاص خود فعالیت می‌کنند. این‌طور نیست که چون فضای مجازی گسترش پیدا کرده پس رسانه ملی کنار می‌رود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه ملی نسبت به فضای مجازی این است که به عنوان یک منبع معتبر برای مخاطبان شناخته می‌شود. درست است که تعداد مخاطبان فضای مجازی افزایش پیدا کرده و رسانه ملی به اندازه فضای مجازی مخاطب ندارد، ولی هنوز مخاطبان سنتی ما رسانه ملی را به عنوان منبع معتبر می‌شناسند. بنابراین چه ما خوشمان بیاید چه نیاید این واقعیت را باید بپذیریم.

اسدی در پایان گفت: نامزدها هر کدام به طرق مختلف در فضای مجازی حضور دارند و از این فرصتی که در فضای مجازی به وجود آمده استفاده و تلاش می‌کنند که در فضای مجازی برنامه‌های خود را به مخاطبان خود ارائه کنند. حتی کسانی که رد صلاحیت هم شدند در فضای مجازی حضور دارند و با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

یک کارشناس در ارزیابی خود از موضوعات و سوالات مطرح‌شده در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: نامزدها باید درباره این موضوعات صحبت کنند که مشکلات مدیریت اینترنتی چه مواردی بوده و برای آن چه راهکار و برنامه‌ای دارند. باید بگویند دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت به عنوان دسترسی همگانی چطور خواهد بود؟

رویکرد نامزدهای انتخاباتی درباره دسترسی به اینترنت

مهدیس پرپنچی با بیان اینکه هرروزه با موضوع سرعت و کیفیت اینترنت مواجه هستیم و نیاز به گفتن ندارد که وضعیت اینترنت خوب نیست، اظهار کرد: طبیعتا از نامزدهای ریاست‌جمهوری انتظار نداریم که بگویند وضعیت اینترنت در ایران خراب است. همه این موضوع را در هر سطحی درک می‌کنند اما اینکه چطور می‌توانست درست باشد و چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت دارند، اهمیت دارد. اما این سوال هم مطرح است که چه ابزاری برای اندازه‌گیری عملکرد دولت دوازدهم با محوریت آقای آذری‌جهرمی وجود دارد که مشخص کند چه اقداماتی را برای بهبود کیفیت اینترنت انجام نداده‌اند؟ وی ادامه داد: نمی‌دانیم این دولت به چه منابع و ابزارهایی نیاز داشت و آیا دسترسی به این ابزارها موجود بود و نمی‌دانیم موانع و محدودیت‌ها چه بودند. از طرفی باید قضاوت کنیم که آیا می‌توانست اقدامات مورد نظر را انجام دهد یا خیر و دولت بعدی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. نمی‌توان بدون نگاه کارشناسی درباره این مسائل قضاوت کرد. اکنون باید دید نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چه می‌کنند. ابتدا باید درباره ریشه‌های مشکلات اینترنت صحبت کنند. اگر ریشه‌ها عامل محدودکننده نداشته و صرفا کم‌کاری کارشناسی و مدیریت بود، باید دید چطور می‌توان این مسائل را حل کرد.

این کارشناس و فعال حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد که مساله مورد انتظار مردم در حوزه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی این است که راه‌های محدودکننده برداشته شود و همه دسترسی برابر و آزادی به این شبکه‌ها داشته باشند.

پرپنچی اظهار کرد: یکی از دلایلی که در حال حاضر در حوزه اینترنت، با سختی روبه‌رو هستیم، این است که برای خواندن خبر و نوشتن نظر در یک شبکه اجتماعی باید فیلترشکن روشن کنیم، بعد برای استفاده از یک سایت داخلی، باید فیلترشکن را خاموش کنیم بدین ترتیب، بخشی از وقت و انرژی سر این موضوع تلف می‌شود. از طرفی کار کردن یا نکردن فیلترشکن هم مساله‌ای است، زیرا درباره حفاظت از اطلاعات خودمان دغدغه داریم. وی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باید درباره این موضوعات صحبت کنند که مشکلات مدیریت اینترنتی چه مواردی بوده و برای آن‌چه راهکار و برنامه‌ای دارند، افزود: باید بگویند دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت به عنوان دسترسی همگانی چطور خواهد بود. این دو مساله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. یک نکته مهم این است که مدیریت شبکه‌های مجازی بستن این شبکه‌ها نیست. این یک اشتباه بزرگ است که اگر برخی شبکه‌ها را بسته و دسترسی مردم قطع شود، می‌توان محتوای فضای مجازی را مدیریت کرد.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: زمانی که شبکه‌های اجتماعی را محدود می‌کنیم، والدین به این شبکه‌ها دسترسی ندارند اما جوان‌ها به علت کنجکاوی، دسترسی لازم را برای استفاده از این شبکه اجتماعی پیدا می‌کنند و در این صورت دیگر قادر به مدیریت آنها نیستیم. وقتی دسترسی والدین به شبکه‌هایی چون توئیتر و یوتیوب بسته شود و فرزند خانواده مطالبی را ببیند که نمی‌توان سازگار با این مسائل، راه‌های تربیتی را انتخاب کرد، چطور می‌توان نوجوان خانواده را مدیریت کرد؟ پرپنچی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم این است که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شفاف بگویند درباره دسترسی به شبکه‌های مجازی چه رویکردی دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 194643
لینک کوتاه :