اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در اولین مناظره انتخاباتی سوالاتی از جنس مشکلات و موانع تولید و راه‌حل‌های موجود برای حل گرفتاری‌های موجود بر سر راه تولید، مساله ابربدهکاران بانکی، فرارهای بزرگ مالیاتی، راه‌های تقویت ارزش پول ملی، کسری بودجه ساختاری، کنترل حجم نقدینگی و محرومیت‌زدایی پرسیده شد و کاندیداها نظرات خود را در خصوص هریک از این سوال‌ها ابراز کردند. در بخش دوم نیز هریک انتقادات خود به صحبت‌های دیگر نامزدهای انتخاباتی را اعلام کردند. بخش سوم نیز به بیان نقطه‌نظرات اقتصادی هریک از نامزدها گذشت. در بخش چهارم و پنجم نیز هریک از نامزدها به سوالات اقتصادی پاسخ دادند. مشروح نخستین مناظره سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه می‌آید:

بخش نخست، پاسخ به چند سوال اقتصادی

نخستین پرسش از حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی پرسیده شد. وی در پاسخ به سوالی درباره موانع تولید و همچنین اولویت‌ها و راهکارهای خود برای رفع این موانع، گفت: موانع تولید از مسائل مهمی است که امروز تولیدکنندگان با آن مواجهند؛ این موانع کاری کرده، تولیدکنندگانی که با اندیشه و انگیزه وارد این عرصه شده‌اند، دچار مشکل هستند. برای اینکه تولید رونق پیدا کند، باید برای آن جذابیت ایجاد کنیم و همچنین جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را کاهش دهیم؛ باید جاذبه حرکت نقدینگی به سمت ارز، طلا، زمین و سایر امور غیرمولد از بین برود و تولید جذابیت یابد.

البته اینکه این امور نباید جذابیت نداشته باشد، به این معنی نیست که مانع بشویم، بلکه باید سازوکارهایی مانند مالیات برای کارهای غیرمولد پیش‌‌بینی کرد و از آن‌طرف نیز از مالیاتی که تولیدکنندگان می‌پردازند، کاسته شود. اگر الان ۲۵ درصد مالیات از تولیدگران اخذ می‌شود، این میزان باید با شیب ملایم به ۱۰ درصد برسد. باید در عمل کاری کنیم که تولیدکنندگان مشکلی نداشته باشند و برخی مجوزها مانع تولید است و سازوکارهای موجود که به‌صورت مجوزهاست، باید پسینی باشد تا بتواند تولید را موفق کند و باید کاری کنیم که قاچاق به‌عنوان مانع تولید به حداقل ممکن برسد و از بین رفته و نقدینگی به طرف تولید برود.

دومین پرسش با محوریت مسائل بانکی از عبدالناصر همتی پرسیده شد. وی در پاسخ به سوالی درباره ابربدهکاران بانکی گفت: ابراز تاسف می‌کنم که نمایندگان توانای بخش‌های بزرگی از مردم ایران در این مناظره حضور ندارند از جمله زنان. مردم! خیلی از شماها اینجا نماینده ندارید و بحق هم به این موضوع معترض هستید و می‌خواهید با قهر از صندوق اعتراضتان را نشان  دهید من اما فکر می‌کنم اعتراض موثرتر این است که با رای صحنه را تغییر دهید. ما به جای انفعال نیاز داریم ائتلاف بزرگی برای جمهوریت تشکیل دهیم.

ما مردم می‌توانیم «نه» بزرگی به تهدید علیه جمهوریت بدهیم. من خیلی فکر کردم که وعده‌ای به شما بدهم، دیدم صادقانه این که بگویم وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذابی که کاندیداها می‌دهند امکان تحقق ندارد. من خلاف دوستانی که اینجا روبه‌روی شما هستند، اقتصاد می‌دانم و اقتصاددان هستم. من از جزئیات وضعیت اقتصادی کشور خبر دارم، سابقه اجرایی و اقتصادی دارم. من دوست ندارم دروغ بگویم و برای رای آوردن از شما متوسل به دروغ بشوم. این دوستان از تولید ثروت حرف نمی‌زنند بلکه از توزیع فقر حرف می‌زنند.

من به تولید ثروت و توزیع عادلانه آن توجه می‌کنم؛ هم کیک اقتصاد را بزرگ می‌کنم و هم کیک را عادلانه توزیع می‌کنم. ما به اصلاحات فوری اقتصادی نیاز داریم. وضعیت جیب شما مردم عزیز می‌تواند خیلی بهتر باشد اما لازمه آن برنامه‌ای است که این دوستان توانایی آن را ندارند. اما من توانایی آن را دارم. آقای محسن رضایی به جای اینکه بگوید بانک مرکزی مقصر است، بگوید چگونه می‌خواستند با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی ایجاد کنند؟ ما شش ماه است منتظریم تا ایشان این اقدام را انجام دهند شاید درآمد ارزی به جایی برسد.

آقای رضایی شما خودتان در مجمع تشخیص چندبار ما را معطل FATF کردید که عدم‌پذیرش آن پدر اقتصاد کشور را درآورده است. آقای رضایی چرا به معلول می‌پردازید؟ تعجب می‌کنم.حتی رهبری مجددا طرح را به مجمع ارجاع دادند و ما رفتیم التماس کردیم که این مهم است و من رییس  بانک مرکزی بودم و می‌گفتم این برای ما مهم است اما آقای رضایی آنجا تصمیم می‌گرفتند.

محسن مهرعلیزاده نیز در ادامه مناظره در پاسخ به پرسش اول خود درباره فرار مالیاتی گفت: با توجه به اینکه من از دوسال پیش روی برنامه مدونی کار کرده‌ام که شامل همه راهکارها در همه زمینه‌هاست و شامل سه پیوست متفاوت در خصوص قسمت‌های مختلف است که امشب آن  را در سایت خودم بارگذاری می‌کنم.

من در اینجا می‌خواهم به دو نکته اشاره کنم. اینکه به هر دلیلی از جمله شائبه مهندسی انتخابات، با حذف تعدادی از افراد صالح روبه‌رو هستیم و در جایی که با صحبت رهبر انقلاب درباره جبران ظلم به برخی کاندیداها روبه‌رو هستیم، آیا حمایت از فردی خاص در دستور کار است؟

ایران عزیز امروز مشکلات فراوانی دارد. مشکلاتی که رخنه در جان و مال مردم کرده است. هموطنان! شما با عزت و سربلندی تاریخی امروز روزگار سختی را می‌گذرانید و آمارها می‌گوید ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این شایسته مردم نیست. سوالی که از آقای رییسی دارم این است که آیا حاضرید خانواده خود را به دست یک راننده بدون تخصص بدهید تا به چالوس ببرد؟ شما فقط شش کلاس سواد دارید البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم اما با سواد حوزوی نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه در سال‌های گذشته حجم عظیمی از منابع ارزی و ذخایر استراتژیک کشور به اقتصاد تزریق شده است که بسیاری معتقدند که اهداف آن از جمله کنترل نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی محقق نشده است و حتی ضربه بزرگی به پشتوانه‌های کشور وارد کرده است، راهکار شما برای تقویت ارزش پول ملی و تضمین قدرت خرید مردم چیست، گفت: در مورد ارزش پول ملی در چند سطح می‌شود صحبت کرد، وقتی ما از پول ملی و ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم آن طرف سکه کنترل تورم است.

محسن رضایی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اصلاح فرآیند کسری بودجه‌ریزی و برنامه‌های وی برای جلوگیری از معضلی به نام کسری بودجه گفت: مردم عزیز، هشت سال پیش در همین مکان در مقابل آن کلید بی‌خاصیت، یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضاع به همین صورت باشد، پول ملی ما سقوط می‌کند. به جیب‌ها  و یارانه‌هایتان نگاه کنید. حق کارگران، کشاورزان و درآمد مردم بازاری را نگاه کنید که ما امروز چه اوضاعی داریم.

رضایی با بیان اینکه در مساله بورس، دولت راه غیر قانونی را در کسری بودجه خود پیش گرفت، افزود: نرخ سود بانکی را پایین آوردند و نرخ ارز را به غلط  ۴۲۰۰ تومان تعیین کردند. این پول به سمت بورس  رفت و  بدون حساب و کتاب مردم را تشویق کردند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، بعد که برای بودجه کشور از این طریق تامین مالی کردند،  مردم را در زمین و آسمان رها کردند.

علیرضا زاکانی نیز در پاسخ به این سوالی درباره برنامه‌اش برای کنترل حجم نقدینگی افسارگسیخته و هدایت آن به سمت تولید گفت: ما علی‌الظاهر داریم با هم مناظره می‌کنیم ولی دوستان دارند انشا می‌خوانند، اینجا کلاس انشا نیست  اینجا وقت پاسخ گفتن و مستدل صحبت کردن و راست گفتن است. آقای همتی خیلی زشت است که شما متهم می‌کنید که ما دروغ می‌گوییم. ما که هنوز حرفی نزدیم. آیا شما غیب می‌دانید یا اینکه دارید خلاف واقع می‌گویید.

سال ۹۸ گفتید که FATF هیچ تاثیری در اقتصاد ایران ندارد چرا به مردم دروغ گفتید؟ ایشان می‌فرمایند ما اقتصاددان هستیم ولی به نظر من باید به ایشان نوبل شیمی بدهند. پول ملی این ممکلت را ایشان نابود کرده و صحبت از توزیع فقر می‌کند در حالی که فقر را توزیع کرده است. ما الان ۱۱ ابربدهکار داریم که
 ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. راه‌حل ماجرا حل نقدینگی و متصل کردن بانک‌ها و اطلاعات را در خدمت نظام مالیاتی قرار دادن است که وظیفه اصلی آقای همتی و وزیر اقتصاد بوده که این کار را انجام ندادند. خیلی‌ها تسهیلات دریافت کرده و بدهکار بانکی هستند و این پول را در جایی دیگر هزینه می‌کنند.

سعید جلیلی نیز در خصوص محرومیت‌زدایی و برنامه خود برای محرومیت‌زدایی و تغییر چهره مناطق کم‌برخودار گفت: برای محرومیت‌زدایی قبل از اینکه طرح‌های اقتصادی داشته باشید، باید این نگاه را داشته باشیم که آیا قائل به محرومیت زدایی هستیم یا نه؟ یکی از مشکلات ما طی سال‌های گذشته این است که در نگاه اقتصادی مردم و محرومین در اولویت نبودند. یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر صحبت از جمهوری اسلامی و جمهوریت که یادگار بزرگ حضرت امام  است می‌کنیم این است که جمهوری مردم را در اقتصاد نیز مورد توجه قرار دهیم.

موقع رای‌گیری با هلیکوپتر هم که شده  می‌روم تا از مردم رای بگیریم اما آیا در روستاهای دور افتاده این کار را می‌کنیم که چیزی که حق مردم در جنبه‌های اقتصادی هست به آنها برسد؟ اگر این نگاه را نداشته باشید به یکسری کارهای نمایشی روی خواهید آورد که این کارها نیز برای مردم کار نخواهد شد.

بخش دوم؛ نقد صحبت‌ها

بخش اول مناظره اگرچه با طرح پرسش‌هایی از نامزدهای ریاست‌جمهوری به پایان رسید، اما برخی از کاندیداها از پاسخ به سوالات خودداری و به بیان موضوعاتی از پیش آماده شده پرداختند. بخش دوم مناظره نیز به بیان نقدهایی به صحبت‌های دیگر کاندیداها بر اساس قرعه‌کشی گذشت. مشروح این بخش از مناظره نیز در ادامه می‌آید.

رضایی: برای رانت‌خواران منبع دارند ولی برای مردم نه

محسن رضایی خطاب به عبدالناصر همتی گفت: شما منبع برای سلطان‌سازی در فولاد، شکر و روغن دارید، ولی برای مستضعفان و محرومان ندارید؟ شما چطور رانت‌خوارها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین مالی کردید اما منبعی  برای  اینکه به محرومان کشور کالا را با قیمت واقعی بدهید، ندارید؟

چرا می‌گویید برای قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل که ۲۰ دلار بوده و هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان است، منبع ندارید. جای تاسف دارد که این دوران وضعیت اقتصاد کشور را به جایی رساندید که اگر به نمودارهای اقتصادی و عملکرد شما در بانک مرکزی نگاه کنیم می‌بینیم چگونه نرخ دلار از ۸ هزار تومان به ۲۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است آیا این وضعیت اقتصاد است؟

 من برای اداره اقتصاد کشور یک برنامه جدید دارم. یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبات دقیق آن هم از منابعی که از محل اسراف و تبعیض و رانت‌خواری از دست رفته و صرفه‌جویی چهار میلیارد دلاری از ارز ۴۲۰۰ تومانی و چهار میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود به دست خواهد آمد.

همتی: دهان من را باز نکنید

عبدالناصر همتی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: من قبلا گفته بودم در برابر پنج کاندیدا هستم که قاعدتا به ریاست آقای رییسی است و به صورتی دارند آقای رییسی را پوشش می‌دهند. اگر دوستان پوششی می‌خواهند که من جوابشان را بدهم باید اینجا قسم بخورند که تا آخر در صحنه رقابت انتخابات خواهند ماند. اگر قسم نخورند من جواب آنان را نخواهم داد.

من خطاب به آقای جلیلی می‌گویم که من در مجمع تشخیص مصلحت به شما گفتم شما اقتصاد تجارت نمی‌فهمید و ابتدایی‌ترین مسائل تجاری را بلد نیستید، چرا برای مردم بزرگ ایران تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه خواندن؟ آقای جلیلی! مشکل ما همین چیزهاست. چرا گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

آقای جلیلی! شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را درآورده‌اید. من به عنوان رییس کل بانک مرکزی نگفتم FATF مشکلی ایجاد نمی‌کند! آقا من مسوول بازار بودم. التهاب در بازار ایجاد شده بود. باید می‌آمدم و می‌گفتم به همت آقای جلیلی و رضایی در مجمع رفتیم لیست سیاه؟ من به خاطر مردم دفاع می‌کنم و تلاش کردم بیشتر از این قیمت ارز بالا نرود.

آقای زاکانی! خواهش می‌کنم از پوششی دربیایید. اصلا شما اقتصاد نمی‌دانید. اصلا دو کلاس اقتصاد خواندید؟ در پزشکی هسته‌ای هم که معلوم است چطوری مدرک گرفتید! دهان من را باز نکنید که این چیزها را بگویم. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

جناب آقای رضایی! شما می‌گویید من اقتصاددان هستم، من که می‌دانم چطور اقتصاد خواندید. من از نحوه اخذ مدرک شما خبر دارم. استادهای دانشگاه را مجبور می‌کردید بیایند دفتر شما از شما امتحان بگیرند. درخواست کردید که وارد گروه دانشکده اقتصاد شوید که با اکثریت قاطع رد شد. آقای رضایی! چیزی نگویید که مجبور شوم برخی مسائل را اینجا بگویم. من خدمت آقای رییسی هم می‌گویم احترام ویژه‌ای به شما قائل هستم و این روند را می‌بینم که دارند شما را پوشش می‌دهند.

آقای رییسی! الان من از شما سوال می‌کنم شما به جای رفتن به سفرهای استانی و کارخانه و دادن وام‌ به آنها، می‌رفتید به زندان‌ها سر می‌زدید. اصلا آن وظیفه بخش اجرایی است و آن وام‌ها هم معلوم نشد آخرش چه شد؟ شما ۴۰ سال در قوه‌قضاییه بودید. خواهش می‌کنم اول مشکلات آن قوه را حل کنید. بعد بیایید به قوه‌مجریه. شما با فیلترینگ، معیشت مردم را تهدید کردید الان نمایندگان شما اینجا دارند من را تهدید می‌کنند.

مهرعلیزاده: بهتر است آقای رییسی قوه‌قضاییه را درست کند

محسن مهرعلیزاده نیز در بخش دوم سخنان خود خطاب به رییسی گفت: ۴۲ سال از انقلاب گذشته است و مردم مشکل تولید و صادرات دارند. بیش از ۷۰ درصد ظرفیت‌های تولیدی‌مان در کشور معطل هستند. آیا شما می‌توانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بدون کمک مشاورنتان پاسخ دهید؟ هر سفری که ایشان (رییسی) به استان‌ها دارند، حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد. آخرش هم یک مصاحبه دارد که کارخانه‌ای که تعطیل شده بود باز هم باز می‌شود، چندتا از کارخانه‌ها بسته بودند و چندتا از آنها باز شدند.

این همه کارخانه که بسته شده‌اند، چه کسی آنها را بسته است؟ قاضی شما بسته است. اگر همان‌جا را مدیریت بفرمایید مساله حل می‌شود. یکی از ارکان توسعه اقتصادی، دادرسی صادقانه است. شما اگر دلتان می‌سوزد، شیوه اداره قوه‌قضاییه که به شیوه قجری است را حل کنید. ایشان (رییسی) سندرم پست بی‌قرار دارند. از قوه‌قضاییه به آستان قدس رفتند و بعد به قوه‌قضاییه برگشتند و حالا هوس ریاست‌جمهوری کردند. چه تضمینی است که ریاست‌جمهوری  را به سودای یک مقام بالاتر رها نکنید. مردم نگران هستند. ما انشا نمی‌نویسیم.  حرف حق را می‌شود از روی کاغد هم خواند که حرف کوتاه و مختصر است. من مهندس اقتصادم و مهندسی مدیریت مالی خوانده‌ام.

قاضی‌زاده‌هاشمی: باید به سراغ اصلاح ساختارهای استضعاف‌گرا برویم

امیرحسین قاضی‌زاده در بخش دوم سخنان خود گفت: در دو سال گذشته، با عنوان «دولت سلام» برنامه‌هایی تهیه کرده‌ایم که می‌توانیم امروز درباره موانع تولید، اصلاح ساختار بودجه، عدم بازگشت پول‌ها به بانک‌ها و بدهکاران بانکی مالیات بپردازیم اما یک نکته را عرض کنم، مساله ما مدیریت و اما آن چیزی که مهمتر است، وجود ساختارهای استضعاف‌گراست. اگر ما می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم، ابتدا باید به سراغ اصلاح ساختارهای استضعاف‌گرا برویم.

۶۵ درصد منابع بانکی به یک دهک اول داده شده است و ۹۵ درصد آن را نیمی از جمعیت دریافت کرده‌اند. اگر بخواهیم منطقه‌ای بررسی کنیم، ۷۰ درصد تسهیلات بانکی به تهران داده شده و ۲۰ درصد به ۲۵ استان اختصاص داده شده است. وقتی منابع این‌گونه توزیع می‌شود، باید منتظر ایجاد بشاگرد و مشکلات در خوزستان باشیم و خانه ۵۰۰ میلیونی تبدیل به خانه ۵ میلیاردی شود. یا اینکه منابع در ترکیه تبدیل به آپارتمان می‌شود.

رییسی خطاب به همتی: از این‌همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟

سید ابراهیم رییسی در بخش دوم از وقت خود در پاسخ به اظهارات همتی و مهرعلیزاده گفت: به نظرسنجی‌های مردم عنایت کنید و یکی از دغدغه‌های مردم بی‌صداقتیِ برخی مسوولان با آنهاست؛ انتظار مردم این است که در سطوح مختلف، با صداقت با آنها حرف زده شود. این بد است یک شخص در کسوت کاندیدای ریاست‌جمهوری برای جلب آرا، دیگران را تخریب کند؛ اگر این شیوه تخریب جواب می‌داد، مشکلات کشور حل می‌شد. بسیاری اهانت و  تخریب کردند و مردم هم دیدند.

مردم برای کسب اطلاع دسترسی دارند و می‌توانند به سایت آموزش عالی مراجعه کرده و مدرک تحصیلی من را مشاهده کنند، این مساله توسط برخی ادعا می‌شود و این پیگیری توسط مردم، نهایتا یک دقیقه زمان می‌برد. از این‌همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟ اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، باشد.

جلیلی: آقای همتی جزئی از یک رویکرد غلط هستند

سعید جلیلی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: سوالی که شاید برای مردم پیش بیاید این است که مسائل اقتصادی که پاسخ‌هایشان مشخص است پس چرا انجام نمی‌شوند؟ برخی دوستان هم می‌گویند ما پاسخ‌ها را خیلی بلدیم حتی بهتر از دیگران اما سوال این است که چرا این‌ها انجام نشده به نظر من در این جلسه برخی موضوعات خود را نشان داد که چرا دنبال نمی‌شوند.

آقای همتی فرمودند FATF چرا انجام نشد، اگر شما مساله را اقتصاد کشور این بدانی همین می‌شود. شما در FATF برنامه اقدام را ۴۱ بند بستید و ۳۹ بند را اجرا کردی و فقط ۱۶ بند را پذیرفته کشورهای دیگر هنوز همین‌قدر هم انجام ندادند بعد شما می‌گویید تمام مشکلات کشور در گرو انجام ندادن FATF  است و می‌گویید نمی‌توانم. من می‌گویم حتما نمی‌توانید.

بحث من این است که عدم‌فهم یک مساله نمی‌تواند به شما کمک کند. شما رویکرد اشتباه دارید و این رویکرد چیست؟ البته من معتقدم آقای همتی جزئی از این رویکرد غلط است. این رویکرد این است که می‌خواهد عوض کار واقعی کشور را با نمایش اداره کند اما کشور با نمایش اداره نمی‌شود. از ایشان می‌پرسید ابربدهکاران بانکی چه شد شروع می‌کند صحبت‌های این فرمی می‌کند. مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصاد باشد تا در رسانه.

زاکانی: آقای همتی پاسخگو باشد که چرا کشور با این اختلال اقتصادی در حال اداره شدن است؟

علیرضا زاکانی در بخش دوم سخنان خود خطاب به همتی اظهار داشت: سوالی که از جناب همتی شده بود،  که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی‌انضباطی که در بانک‌های مختلف است از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ در حالی که بزرگترین اشکال در این حوزه بانک مرکزی و عدم‌نظارت بانک مرکزی ناشی می‌شود. سال گذشته از ۵۴۰۰ هزار میلیارد سپرده بانکی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که از این میزان دو سوم آن استمهال بوده و به کسانی داده شده است که بدهکار بانکی هستند.

متاسفانه این حجم بالا عمده آن متعلق به کسانی است که هیچ نقش فعالی در اقتصاد نه‌تنها ندارند بلکه در سفته‌بازی فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین خدمتی که آقای همتی می‌توانست بکند، نظارت در حوزه پولی بانکی بود ولی متاسفانه آقای همتی این کار را نکرده  بلکه بالعکس عامل مهم نقدینگی در جامعه باز پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت در بازار عرضه کرده و باز هم با عدم‌صداقت قریب ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار را به دولت آینده منتقل کردند. اینجا آقای همتی باید پاسخگو باشند که کشور چرا با این اختلال در حال اداره شدن است؟

بخش سوم؛ بیان نقطه نظرات اقتصادی

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در تشریح برنامه‌های اقتصادی خود گفت: الان زانوی دولت بر گردن مردم است و کاری که دولت باید بکند این است که زانوی خودش را از روی گردن مردم بردارد. دولت وظیفه استیفای حقوق مردم از دولت  را  دارد، نه حقوق دولت از مردم؛ مثل کاری که در بانک، بورس و مالیات انجام می‌شود.

ما یک نظام تحولی طراحی کردیم برای اینکه مجموعه اکوسیستم کشور تغییر کند. معتقدیم باید یک دگردیسی رخ دهد؛ باید یک انقلاب سازوکاری اتفاق بیفتد تا مشکلات حل شود. دیگر با پروژه و برنامه مشکلات حل نمی‌شود که در این راستا گام به گام برنامه داریم که آن را ۲۰ مساله، ۲۰ راهکار نامگذاری کرده‌ایم.

یکی از مسائل امروز بحث تورم و گرانی است، برنامه‌هایی داریم که در چهار سال نه تنها تورم را تک‌رقمی کنیم بلکه به زیر پنج درصد برسانیم، طراحی برای مشکل اشتغال و ازدواج جوانان داشته‌ایم که در این راستا وزارتخانه خانواده ایجاد می‌کنیم که یک صندوق اعتبار خانواده در آن پیش‌بینی شده است که ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ازدواج و تهیه جهیزیه و مساله اشتغال و مسکن جوانان خواهد داشت. الان هفت میلیون نفر بیکار یا شغل ناقص داریم؛ سعی خواهیم کرد در سه سال اول پنج میلیون از این افراد را به سمت مشاغلی ببریم که حداقل معیشت خود را تامین کنند.

سیدابراهیم رییسی نیز در سومین بخش از وقت خود، در تشریح دیدگاه‌های اقتصادی‌اش گفت: ما در قوه‌قضاییه به پرونده‌های بسیاری که در دستگاه اجرایی تولید می‌شود یعنی سازوکارهای نادرست، بسترهای فساد و زمینه‌های رانت رسیدگی می‌کنیم. مردم می‌دانند که در رسیدگی‌ها هیچ خط قرمزی نداریم؛ این‌هم در ادعا نیست و بلکه در عمل رخ داده و برای مردم هم اثبات شده است. اصلاح مجموعه‌ای که تولیدِ پرونده می‌کند، مهم است و رفتن سراغ علل فساد است.

می‌گویید که چرا سراغ واحدهای تولیدی رفتید، شما هم به چند واحد و کارخانه می‌رفتید؛ ما ۲۰۰۰ واحد تولیدی را نجات دادیم و شما هم وارد این عرصه می‌شدید. گفتید که آن‌ واحدهای تولیدی مشکل قضایی داشته، چه کسی مشکل ایجاد کرده؟ یک‌درصد هم مشکل قضایی نداشته و شما با خصوصی‌سازی این کار را کردید؛ کارخانه‌ها را در استان‌های مختلف می‌بینیم و داد مردم درآمده است. فرق ما و شما این است که ما نمی‌توانیم نسبت به مشکلات و خواست مردم بی‌تفاوت باشیم.

عبدالناصر همتی در بخش سوم و در بیان دیدگاه‌های اقتصادی خود اظهار کرد: بحث اساسی من تغییر حکمرانی اقتصادی است و گفتیم سال‌ها اقتصاد را به دست سیاستمداران دادیم، یک بار هم اجازه دهیم سیاست تابع اقتصاد شود. ما فرصت نداریم و باید سریع‌تر صلاحات اقتصادی را آغاز کنیم. آقای رضایی! حضرتعالی درباره برخی شکایت‌ها که علیه شما است و پیگیری نمی‌کنند باید خدا را شکر کنید. من حتما اگر رییس جمهور شوم، شما را حتما به عنوان یکی از مخل‌های اقتصاد و معیشت مردم به آقای رییسی (دستگاه قضایی) معرفی می‌کنم.

آقای جلیلی! شما می‌گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است؟ خب معلوم است، کسی از شما کالا نمی‌خرد! رشد اقتصادی ما طی یک دهه، به میزان سالانه نیم درصد رسیده، یعنی کل رشد ما پنج درصد بوده است. آقای جلیلی نخندید. اینها خنده ندارد، گریه دارد. باید سالی هشت درصد رشد اقتصادی می‌داشتیم یعنی یک دهه گذشته ۸۰ درصد ثروت ما بیشتر می‌شد؛ شما آن را ۵‌درصد کردید و مردم را فقیر کردید و حالا ایده می‌دهید.

آقای رییسی! شما دادستان و معاون اول قوه‌قضاییه بودید، جلوی این تعطیلی را می‌گرفتید! حالا هم که این کار را می‌کنید کار خوبی است. یادتان باشد من در تلویزیون از شما تقدیر کردم ولی چرا تلویزیون این را مدام پخش می‌کند و شما را ساپورت می‌کند؟ معلوم بود می‌خواهید به انتخابات بیایید.

من را عزل کردند و اینجا نشستم و به عنوان شهروند عادی مقابل رییس قوه‌قضاییه صحبت می‌کنم و در مقابل افرادی که پوششی از شما دفاع می‌کنند، قرار گرفتم. مگر می‌شود ۵ نفر علیه یک نفر حمله کنند؟ این پول‌ها را از کجا آوردید که در ستادهایتان این همه علیه من تخریب می‌کنید؟

سعید جلیلی در بخش سوم سخنان خود گفت: دنبال بهانه نگردیم. باید دو سه موضوع اصلی را مبنا قرار دهید. گفته می‌شود ارزش پول ملی چه وقت ایجاد می‌شود؟ وقتی که شما بتوانید جهش تولید و جهش صادرات داشته باشید و همچنین تعاملات سازنده با جهان داشته باشید و معطل دو سه کشور نشوید.

یکی از سوالات ما در خصوص تبادل خارجی این است که چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان است؟ اینکه کشور به تولید ثروت نیاز دارد یعنی باید برای ارزآوری برنامه جدی داشته باشید. وقتی که شما برای تمام دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنید که برای ارزآوری باید این هدف را محقق کنند، به معنی این نیست که اگر وزارت نفت، نفت نفروخت بانک مرکزی بگوید من ندارم و باقی دستگاه‌ها هم تعطیل شوند و بعد هم بگویند هر وقت FATF تصویب شد ما کار می‌کنیم.

محسن رضایی در بیان دیدگاه‌های اقتصادی خود اظهار کرد: اینکه آقای همتی معنای رجزخوانی نظامی و جنگی را نمی‌داند یک مساله است ولی اینکه ایشان از دشمنان ملت ایران دلسوزی می‌کنند عیب بسیار بزرگی است.

درباره برنامه‌های من، یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را حتما پرداخت می‌کنم. مساله کسب و کارهای خانگی را جدی می‌گیرم و مساله نهضت خانه‌سازی ایرانیان را برنامه‌ریزی کردم. از بانوان عزیز کشورمان تمام قد در اداره کشور استفاده می‌کنم. با مشورت مراجع بزرگوار قم دو نفر از بانوان را در هیات دولت خواهم داشت و از توان آنها در اداره کشور استفاده می‌کنم. مبارزه با فساد به منظور پیشگیری از بروز فساد هم بسیار مهم است. هر قدر با معلول‌ها مبارزه کنیم به نتیجه نخواهیم رسید و باید به سمت پیشگیری از فساد رفت.

محسن مهرعلیزاده در بخش سوم سخنان خود گفت: به نظر من یکی از مشکلاتی که کشور داشته، این است که هیچ وقت یک الگوی صحیح اقتصادی تجربه شده در کشور حاکم نبوده است. هر کس حسب فکر و ایده خود کاری کرده است. من دکترای مهندسی اقتصاد دارم، روشی به نام الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی الان در کشورهای اروپایی به ویژه در آلمان حاکم است. آلمان مانند ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد. ما ممکن است حداکثر ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم اما آلمان ۱۶۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

در روشی که من درنظر گرفته‌ام، مانع زدایی از تولید را به عنوان یک اصل گذاشته‌ایم و ارائه تسهیلات با نرخ پایین را یک اصل گذاشته‌ایم و افزایش تولید و جلوگیری از فرار مالیاتی برای افزایش درآمد دولت را در نظر گرفته‌ایم.

علیرضا زاکانی در بخش سوم سخنان خود و در تشریح دیدگاه‌های اقتصادی‌اش، تصریح کرد: بنده خواهشم از آقای همتی این است که علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کنند و تهمت نزنند. اینکه آقای همتی می‌فرمایند ما کاندیدای پوششی هستیم، این راهبرد ستادهای تبلیغاتی علیه بنده است. نسبت به خودم، خانواده‌ام و فرزندانم رحم نکردید لااقل رعایت انصاف را بکنید.

ناظر به اقتصاد اساس را ایجابا بر جهش تولید گذاشته‌ام و در کنار آن تمرکززدایی و حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک را در مدیریت پیش‌بینی و در نظر گرفته‌ام. ما برای جهش تولید حتما مقررات‌زدایی و تسهیل در مجوزها و تامین مالی و مواد مورد نیاز تولید و سیاست‌های با ثبات و برداشتن سد مالیات و بیمه از سر راه تولید را در نظر داریم.  دولت بزرگ‌ترین مانع تولید است و ما از جلوی تولید کنار خواهیم رفت و از سوی دیگر بانک بزرگ‌ترین رقیب تولید است که ما در جهت تولید آن را همراه خواهیم کرد.

در بخش چهارم و پنجم نیز نامزدها هریک به سوالات اقتصادی پاسخ دادند.

رضایی: دولت روحانی سیاه‌ترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر بود

محسن رضایی در بخش چهارم سخنان خود درخصوص موضوع خصوصی‌سازی اظهار کرد: علت اینکه مساله خصوصی سازی در این دولت با شکست مواجه شد به این دلیل بود که  دولت آقای روحانی که سیاه‌ترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده است، نه تنها قفل‌های بیرونی  را باز نکرد، بلکه درهای داخلی را هم با شرطی کردن اقتصاد بست.

اقتصاد ایران در این دهه که دهه فرصت‌های از دست رفته است به جای اینکه جلو رود، عقب رفته است. اقتصاد کوچک شد. طی سه سال اخیر که آقای همتی رییس بانک مرکزی بودند و نماینده آقای روحانی هستند،  تورم تجمعی طی سه سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده اما افزایش حقوق کارگران ۶۰ درصد بوده است، افزایش حقوق کارمندان ۴۵ درصد بوده است. با این اوضاعی که می‌بینید خصوصی‌سازی چه راهی می‌توانسته در پیش گیرد.

قاضی‌زاده: دولت نباید خودش قاچاق را سازماندهی کند

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه شما برای جلوگیری از واردات بی‌رویه که به بخش تولید ضربه وارد کرده است چیست، گفت:  متاسفانه ما الان شاهد یک مافیای بزرگ واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف به مانند ارز ارزان قیمت، مجوز و انحصار واردات بخش تولید در حال تهدید شدن است. دولت مسوول باید هدف اولیه‌اش این باشد از تولید داخلی حمایت کند که مکانیزم‌های مختلفی دارد، البته قانونگذار مکانیزم تعرفه‌گذاری را در اختیار دولت گذاشته است.

دولت مسوول نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از بخش اندک واردات استفاده کند تا بازار تنظیم شود و واردات نباید بیشتر از صادرات باشد، دولت باید صادرات‌محور باشد تا تولید و اشتغال دچار مشکل نشود.

رییسی: می‌گفتند فلانی بیاید دلار ۵ هزار تومن می‌شود، خودشان دلار را ۳۰ هزار تومن کردند

سید ابراهیم رییسی در پاسخ به سوالی درباره تورم و مهم‌ترین راهکار خود برای حل این مشکل، تصریح کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند مساله‌ تورم است؛ قیمت کالاهای اساسی فوق‌العاده افزایش یافته است. قیمت مسکن ۷ برابر، خودرو ۸ برابر و گوشت و مرغ ۶-۵ برابر افزایش داشته است.

آنچه مردم را بسیار نالان کرده، این‌است که سفره‌شان کوچک شد و برخی در همین مناظرات در سال ۱۳۹۶ گفتند که اگر فلانی بیاید، قیمت دلار ممکن است ۵۰۰۰ تومان بشود اما شاهد بودیم که دلار را به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد اعلام می‌کنند که اگر ما نبودیم مملکت قحطی می‌شد. این مانند دروازه‌بانی است که ۱۷ گل خورد  و به او گفتند این‌قدر گل خوردی؟ گفت اگر من نبودم ۳۰ گل خورده می‌شد. این پاسخ نیست.

باید برای تورم راهکار پیدا کرد؛ ثبات بازار اهمیت داشته و دخالت دولت در بازار معنا ندارد و دولت شأن نظارت، هدایت و حمایت را داراست. باید برای اداره بازار و واحدهای تولیدی از بازاریان و تولیدکنندگان کمک و نظر گرفت. کار با بخشنامه پیش نمی‌رود؛ ارز تک‌نرخی باید در کشور باب شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی در قوه‌قضاییه پرونده‌های زیاد و مصیبت درست کرده است. کمک به سفره مردم درست است ولی ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان رفت. باید به سمت ارز تک‌نرخی و ثبات در بازار برویم و مساله ارز صادراتی را درست کنیم.

مهرعلیزاده: باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفری حساب کنیم

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش درحوزه بهبود سرمایه‌گذاری اظهار کرد: سرمایه‌گذاری اعم از اینکه دولت بخواهد این کار را بکند یا مردم، نیاز به سرمایه دارد که یا باید از داخل تامین شود  یا  از خارج.

در داخل وضعیت بودجه مشخص است که هر سال کسری بودجه داریم و در بودجه سال ۱۴۰۰ هم به گفته مجلس ۳۰۰هزار میلیارد و به گفته کارشناسان ۵۰۰ هزار کسری بودجه داریم که ۹۰ درصد آن نیز بودجه جاری است و ۱۰ درصد آن بودجه عمرانی است. در این حال باید راه را برای سرمایه‌گذاری هموار کرد.

اول باید امنیت سرمایه‌گذاری را  تامین کنیم وگرنه سرمایه فرار است. ما در منطقه‌ای قرار داریم که هم از سطح علم و هم از سطح دانش و هم سطح صنعت و  تجربیات صنعتی از کشورهای همسایه بالاتر هستیم پس باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفری حساب کنیم.

همتی: روحانی از همه این آقایان قوی‌تر است

عبدالناصر همتی در خصوص سیاست قیمت‌گذاری دستوری اظهار کرد: من نماینده آقای روحانی نیستم. من به خاطر اختلاف‌نظر با آقای روحانی از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم اما باید بگویم آقای روحانی قوی‌تر از سایر آقایان حاضر در اینجا هستند چه به لحاظ سیاسی چه به لحاظ سیاست خارجی و دنیا دیدگی.

من معتقد به قیمت‌گذاری دستوری نیستم و معتقدم دولت نباید در مسائل جزئی دخالت کند. دولت باید روی زیرساخت‌ها  گذاری کند. سرمایه ما باید نقدینگی را کنترل کنیم. من حتما از استقلال بانک مرکزی دفاع خواهم کرد. مشکل ما ساختاری است.

قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است اینکه می‌گویند با گران‌فروشی مبارزه می‌کنیم، با گران‌فروشی که نمی‌شود مبارزه کرد، گران‌فروشی نتیجه تورم است و لذا دولت باید کنترل نقدینگی کند و اثر تزریق پول را خنثی کند. راه نجات کشور اقتصاد است  و برای رشد تورم، راه‌های مختلفی دارم و توضیحات مفصل خواهم داد.

زاکانی: هیچ کس مسوولیت این دولت را نمی‌پذیرد

دولت آقای روحانی با پول جیب مردم خود را اداره کرد و از تورم ارتزاق کرد. از این بابت من از طرف آقای روحانی و همتی از مردم عذر می‌خواهم. هیچ کس مسوولیت این دولت را نمی‌پذیرد نه ایشان (همتی) و نه آقای روحانی؛ گویی که از فضا آمده‌اند و این بلا را سر مردم آورده‌اند.

ما امروز راهی نداریم جز اینکه از طریق جهش تولید و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جدی کشور و خلق ثروت و توزیع آن استفاده کنیم. برای همچنین کاری ما باید مالیات از تولید،‌ خدمات و عناصر مختلفی که در جامعه وجود دارد، بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رضایی: نباید بگذاریم دولت‌های گذشته تکرار شوند

محسن رضایی در پاسخ به سوالی درباره رفع فقر و فساد و تبعیض اظهار کرد: من معتقدم که سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست. من به عنوان یک سرباز که  از ۱۷ سالگی تاکنون افتخار می‌کنم این شغل را برای خودم انتخاب کردم، لازم است این دو نکته را بگویم. یک هشدار و دیگری اینکه چرا می‌خواهم سینه خود را سپر حوادث ملت ایران کنم.

هشدار من به این برمی‌گردد که ۸ سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌هایی مثل جمعیت، صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی بانک‌ها، نقدینگی، فقر و بیکاری، گرانی و بدتر شدن فضای کسب و کار را داریم، یعنی اگر می‌خواهیم فقر و فساد و تبعیض از بین برود باید به عنوان اولین کار  از تکرار دولت‌های گذشته جلوگیری کنیم.

مردم عزیز ایران، همانطور که سال ۹۲ آن هزار تومانی را نشان دادم، به والله قسم، اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، یک فاجعه بزرگی صورت می‌گیرد. نباید بگذاریم این تکرار شود.

جلیلی: دولت مانع تولید است

سعید جلیلی در خصوص شهرک‌های صنعتی و برنامه‌های خود در خصوص بازگشت واحدها به عرصه تولید و محل مالی پیش‌بینی شده گفت: یکی از عواملی که باعث شد شهرک‌ها نتوانند کار کنند بحث تامین مالی است و سوال اصلی این است که اگر الان روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنیم حال به هر دلیلی که جای بحث دارد؛ چگونه کسانی که در کار تولید هستند مهم‌ترین مشکل‌شان تامین مالی است؟ پس این دو هزار میلیارد تومان خلق پول کجا می‌رود و به دست چه کسی می‌رسد؟ اینها سوالات اصلی است و باید روی آنها کار شود.

اگر شما می‌خواهید به تولید بها دهید و مشکل عده‌ای تامین مالی است، باید حلش کنیم. برای کسانی که قصد صادرات دارند، عدم ثبات در مقررات تجاری وجود دارد‌.

در بخشنامه‌هایی که از سال ۹۷ تا ۹۹ در زمینه‌های مختلف مثل فولاد، کاشی و سرامیک، شیشه، سیمان و پتروشیمی صادر شد چه میزان بخشنامه‌های متعدد و متعارض وجود دارد؟ خب حتما اینها به تولید ضربه می‌زند‌.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 194656
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا