توپ پر و دست خالی

به گزارش جهان صنعت نیوز: این مناظره اما از جهات دیگر حائز توجه بود. از حمله طیف انقلابی به دولت گرفته تا رویکرد صداوسیما، ضعف پوششی‌ها و حضور فراتر از انتظار نامزدهای به اصطلاح‌ اصلاح‌طلب.

ارزیابی نامزدها

همتی را باید شاخص‌ترین نامزد در مناظره مذکور دانست. از همان اول کار که وقتی رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان او را آقا و رییسی را جناب آقا، خطاب کرد و به اعتراض وی منجر شد، این را فهمیدیم. بعد هم که مثل روزهای اخیر با نادیده گرفتن مهرعلیزاده از پنج به یک بودن صحنه انتخابات گفت و سعی کرد یک دوقطبی بین خود و رییسی بسازد، این موضوع عیان‌تر شد. البته که اشتباه اصولگرایان نیز در پررنگ شدن همتی موثر بود. آقایان جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده که در هفته‌های گذشته به عنوان نامزد پوششی تلقی شده‌اند، چنان به حریف اصلاح‌طلب تاخته‌اند که معلوم شد رییسی را نه رقیب که رفیق و شاید هم رییس آینده می‌دانند.

به هر حال نگاهی به نظرسنجی‌ها ثابت می‌کند که همتی از این مناظره دست پر‌تر از سایرین رفت.

محسن مهرعلیزاده دیگر گزینه منتسب به اصلاح‌طلبان که در روزهای گذشته به هر دری زده تا حمایت خاتمی و جبهه اصلاحات را جلب کند نیز به واقع فراتر از انتظار ظاهر شد. آن اول کار که رییسی را تنها رقیب خود خواند، به نظر می‌رسید که درک درستی از موقعیت و جایگاه خود ندارد و با این حرف‌ها موجبات تمسخر خود را فراهم می‌کند اما بعدتر که در جریان مناظره و از قاب صدا‌و‌سیما خودش را به خاتمی چسباند، یا وقتی از محیط‌زیستی‌ها گفت معلوم شد که آنقدرها هم از مرحله پرت نیست. اشاره‌اش به میزان سواد رییسی نیز نشان داد که توان لازم را برای گرم کردن مناظرات و به تبع آن انتخابات دارد. اگرچه باز هم نمی‌توان حضور او را قوی و خوب ارزیابی کرد.

محسن رضایی که شاید بتوان وی را تنها رقیب اصولگرای رییسی در این انتخابات دانست، آن هزار تومانی معروفش را دوباره آورده بود و از افزایش ارزش پول ملی گفت، بدون اینکه بتواند در چند کلام ساده و قابل فهم برای مردم توضیح دهد که واقعا چه خواهد کرد. آن یارانه ۴۵۰ هزارتومانی را از کجا می‌آورد و…. در جریان مناظره هر کاری که توانست کرد از بغض گرفته تا تهدید اما به چهره برتر تبدیل نشد. اشتباه رضایی شاید آنجا بود که به جای ایجاد تقابل بین خودش و رییسی سراغ همتی رفت و در زمین رییسی و پوششی‌هایش بازی کرد.

تکلیف قاضی‌زاده‌هاشمی پیش از مناظرات و با آن افتضاحی که به عنوان فیلم‌های تبلیغاتی به خورد ملت داده بود، معلوم شد اما حضور ضعیف وی در مناظره نخست کار را تمام کرد. او ضعیف بود و حرفی برای گفتن نداشت و با جوان خواندن خودش هم نتوانست توجه‌ها را جلب کند.

سعید جلیلی اما با وجود اینکه در هفته‌های گذشته مدعی شده بود قصد ماندن دارد و بنا ندارد بعد از این همه کار و فعالیت و برنامه‌ریزی تحت عنوان دولت در سایه، به نفع کسی کنار بکشد، در مناظره اول به نحوی عمل کرد که نمی‌توان ماندگاری او در این رقابت‌ها را جدی گرفت.

زاکانی اما نشان داد که همان‌طور که گفته می‌شد، بازوی رییسی در این مناظرات است. توانایی او در مناظره بیش از سایر هم‌قطارانش است اما آنقدرها هم که انتظار می‌رفت هم خوب ظاهر نشد. مثلا مظلوم‌نمایی‌هایی مثل اینکه مسافرکشی می‌کرد و… نتوانست به او کمکی کند.

گزینه اصلی یعنی رییسی هم همان‌طورکه تصور می‌شد در مناظرات ضعیف بود. تجربه انتخابات ۹۶ این قضاوت را به جامعه داده بود و معلوم شد که او در چهار سال گذشته هیچ رشدی از این بابت نداشته است. حتی وقتی که حرف از میزان تحصیلات وی شد نیز حرف خاصی برای گفتن نداشت.

واکنش دولت

هر کدام از این نامزدها اما در جریان مناظره مورد بحث به نحوی بر دولت تاختند. حتی همتی با اشاره به اینکه نماینده دولت نیست و یادآوری عزل شدن خود، سعی کرد که حسابش را از دولت جدا کند. نامزدهای اصولگرا اما بیش از آنکه با حریفان خود رقابت کنند با دولت به رقابت پرداختند. همین رویه هم با واکنش‌هایی از سوی دولتی‌ها همراه شد. مثلا علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در مناظره‌ اقتصادی، نقش اعداد پررنگ‌تر است، عجیب است که هر چند دقیقه نمودارهای پرینت‌شده رو به دوربین گرفته می‌شد اما هیچ‌کدام از مخالفان برجام و دولت و مذاکره، از ده‌ها و صدها میلیارد دلار خسارت تحریم بر اقتصاد ایران چیزی نگفت. از معلول‌ها گفته می‌شد اما علت‌ها را سانسور می‌کردند.»

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور نیز در نامه‌ای به وزیر کشور به عنوان رییس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، بر ضرورت تعیین وقتی مناسب در برنامه مناظره دوم نامزدها در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح‌شده از سوی برخی نامزدها علیه دولت در نخستین مناظره زنده تلویزیونی تاکید کرد.

او در این نامه خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد: متاسفانه در مناظره اول شاهد سیاهنمایی‌ها در مورد شرایط کشور و بیان اظهارات بعضا غیرمنصفانه از سوی برخی نامزدها علیه دولت و انتصاب مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی ۵/۳ ساله و شیوع ویروس کرونا به آنچه «ناکارآمدی دولت» خوانده شده، بودیم که ضروری است برای روشن شدن افکار عمومی و پاسخ به اتهامات و ابهامات مطرح‌شده، پاسخ‌ها و دفاعیات دولت در مناسبت‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع مردم شریف کشور رسانده شود.

رویکرد رسانه ملی

از آنجایی که رسانه ملی عموما در مواردی مثلا انتخابات به یک جریان سیاسی خاص گرایش پیدا می‌کند، عملکردی ناعادلانه دارد؛ بعد از مناظره اول این دوره نیز انتقادات روانه سازمان صداوسیما شد. اولین نقد را همتی به رنجبران کرد اما فقط همین نبود. مثلا غلامحسن کرباسچی دبیرکل حزب سازندگی در صفحه توئیتر خود نوشت: ‌ای‌کاش صداوسیما که اول انقلاب قرار بود دانشگاه باشد قدری از این همه تشریفات و زرق و برق تکراری و بی‌فایده کم می‌کرد و از کارشناسان بی‌غرض می‌خواست در شکل مناظره و طرح سوالات کمکی کنند که وقت بینندگان هدر نرود و شوری در فضای انتخابات ایجاد شود.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران نیز در مصاحبه‌ای با «نامه‌نیوز» با اشاره به اینکه «رسانه ملی از بدو ورود نامزدها و پخش مستقیم برنامه بی‌عدالتی را شروع کرد» گفت: «قاب سیمای ملی کاملا مردانه است. همان طور که همه نامزدها مرد بودند، مجری و عوامل برنامه نیز همه مرد بودند. به اضافه اینکه در تنفسی که اعلام کردند، سرود یاران خراسانی پخش شد که این هم یک بی‌عدالتی بود.»

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 194659
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا