رسانه‌ای که «ملی» نیست!

به گزارش جهان صنعت نیوز: تنها چند روز به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم زمان باقی است و تلویزیون کشور که سال‌هاست در انحصار و اختیار یک تفکر سیاسی خاص قرار دارد، با عملکرد تبعیض‌آمیز نسبت به کاندیداها و حتی دولت رو به اتمام، سعی در استفاده بهینه از این رسانه به گروگان گرفته‌شده به نفع کاندیدای مدنظر خود دارد؛ رفتاری که انتقادات عمومی را به همراه داشته، اما بی‌توجه علنا به دفاع از یک نامزد انتخاباتی پرداخته است. به عنوان مثال چندی پیش کمیته انتخابات صدا و سیما، در اقدامی دوگانه و تبعیض‌آمیز با نامه به دفتر رییس‌جمهوری، به بهانه «حساسیت فضای انتخابات» و «پرهیز از شائبه‌‌‌های تبلیغاتی بودن» آنتن تلویزیون برای رییس‌جمهوری که به دلیل دودوره‌ای بودن، امکان شرکت در انتخابات را ندارد، محدود کرد. اما این محدودیت پخش برنامه را برای رییس قوه‌قضاییه که از قضا نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری پیش‌رو است، اعمال نکرد!

** قانونی که دور خورد!

البته این تنها تبعیض اعمال‌شده صداوسیما درباره رییس قوه قضاییه با رییس قوه مجریه یا تفاوت میان این کاندیدا با سایر رقبای انتخاباتی او نیست، بلکه با وجودی که قانون برای کسی که نام او در جایی برده و اتهامی به او وارد شود این حق را قائل شده که دو برابر آن زمان از خود دفاع کند. در این باره عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی نیز با تیتر«جریمه تهمت زدن نامزدها به یکدیگر» گفته است: «اگر نامزدی به نامزد دیگر تهمت و افترا بزند با نظر کمیسیون تبلیغات در همان مناظره یا برنامه دیگری دو برابر وقت تهمت وقت پاسخ‌دهی داده می‌شود.» اما گویا صداوسیما استفاده از این حق را صرفا برای کاندیداهای مورد نظر خود قائل است و وقعی به قانون نمی‌نهد، چراکه در اولین مناظره انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، هر هفت کاندیدا به عملکرد اقتصادی دولت تاختند و دولت روحانی را بدون در نظر گرفتن شرایط تحریمی و سیاست خارجی مقصر همه مشکلات اقتصادی دانستند. حتی برخی دیگر از نامزدها به طرح اتهامات و ادعاهایی علیه دولت یازدهم و دوازدهم و رییس این دولت پرداختند.

** اتهامات انتخاباتی به دولت

به عنوان مثال، محسن رضایی نامزد اصولگرا عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی و رقیب انتخاباتی‌اش را همراه با برخی مقامات دولت حسن روحانی، تهدید به محاکمه کرد. او گفت که برخی مقامات دولتی باید «ممنوع‌الخروج و محاکمه» شوند.

علیرضا زاکانی دیگر نامزد اصولگرای ریاست‌جمهوری هم در این مناظره گفت: «دولت‌های قبل با پول نفت خود را اداره کردند ولی دولت روحانی از جیب مردم». او وضعیت اقتصاد کشور طی هشت سال گذشته را «افتضاح» خواند و گفت دولت روحانی «از تورم ارتزاق کرد». ابراهیم رییسی و سعید جلیلی هم  نوک پیکان حملات خود را به سمت عملکرد اقتصادی دولت روحانی نشانه رفتند.

** درخواستی که شنیده نشد

در واکنش به این اظهارات، دولت از صداوسیما درخواست وقت برای پاسخگویی کرد، اما با سکوت صداوسیما مواجه شد!

علی ربیعی سخنگوی دولت در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما از «اتهامات فاحش، بی‌اساس و عاری از صحت» علیه دولت خبر داد و خواستار فرصتی برای پاسخ به «اتهام‌زنی‌ها و نشر اکاذیب و طرح مطالب ناروا علیه دولت» در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی شد.

همچنین علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری به اتهام‌زنی هفت کاندیدا نسبت به دولت واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «حتی در مناظره غیابی با روحانی هم پیروز نشدند، گواه آنکه مخالفان کوچکترین اشاره‌ای به تاثیر جنگ تحریمی و کرونا بر اقتصاد ایران نداشتند و تاریخی‌ترین فشار اقتصادی و مهیب‌ترین بحران سلامت عمومی را سانسور کردند…»

در این راستا، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نوشت و خطالب به او گفت: «با توجه به طرح اتهامات، نسبت‌های ناروا، تحریف اطلاعات و ارائه آمار غلط و سیاه‌نمایی از وضعیت کشور و اظهارات خلاف واقع و غیرمنصفانه علیه دولت تدبیر و امید از سوی برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره زنده تلویزیونی، ضمن بررسی این موضع از سوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، طبق قانون می‌بایست با در نظر گرفتن فرصتی مناسب در برنامه مناظره دوم داوطلبان و پیش از آغاز مناظره و سخنان آنان، امکان پاسخگویی به این اتهامات در رسانه ملی فراهم شود.»

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری هم در واکنشی توییتری در این باره نوشت: «اولین ‎مناظره نامزدان ریاست‌جمهوری را دیدم، هم برنامه‌ریزی و هم اجرا عجیب بود. هفت نامزد ریاست‌جمهوری درباره مسائل اقتصادی کشور مورد پرسش قرار گرفتند بدون آنکه هیچ سوالی درباره ‎تحریم‌های ظالمانه و آثار آن بر اقتصاد و نیز بحران ‎کرونا و پیامدهای آن بر اشتغال و معیشت مردم مطرح شود. هیچ نامزدی به این مساله نپرداخت و پنج نامزد همسو نیز یک‌صدا، خرابی همه اوضاع را تنها به این دولت ارجاع دادند…»

** یک بام و دوهوا!

با وجود انتقادات گسترده هیات دولت از نحوه مدیریت مناظرات در صداوسیما و درخواست رسمی از رییس این رسانه، برای قائل شدن زمان پاسخگویی برای نماینده دولت، با وجود اینکه چند روز از این درخواست گذشته؛ اما سکوت، تنها پاسخ به دولت بوده است. در حالی که این رسانه در تبعیضی آشکار، بلافاصله درخواست نماینده رییسی مبنی بر وقت اضافه را اجابت کرد و در پاسخی مکتوب نوشت: «پیرو نامه رسمی نماینده رییسی به کمیته تبلیغات انتخابات صداوسیما، پس از رسیدگی‌های صورت گرفته، مدت پنج دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اظهارات مهرعلیزاده و همتی برای سیدابراهیم‌رییسی منظور خواهد شد!»

اقدامی که با اعتراض عبدالناصر همتی، دیگر نامزد انتخاباتی مواجه شد. این نامزد انتخاباتی که به همراه مهرعلیزاده تنها بازماندگان خیل عظیم ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ۱۴۰۰ از اردوگاه سیاسی مقابل جریان اصولگرا هستند، در انتقاد به این اقدام صداوسیما گفت: «‏در جریان مناظره، نامزدهای پوششی به همراه نامزد اصلی، ۲۹ بار با بردن اسم بنده به من تهمت  زدند. با توجه به اینکه به رقیب اصلی بنده ۵ دقیقه فرصت اضافی داده شد، بنابر محاسبات انجام شده باید ۲۰ دقیقه فرصت اضافی برای پاسخگویی به بنده هم اختصاص یابد.»

** دادن وقت اضافه به رییسی منصفانه نیست

احمد مازنی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در گفت‌‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن انتقاد به عملکرد دوگانه صداوسیما در قبال یک کاندیدای خاص در مواجهه با دولت و سایر رقبای انتخاباتی او گفت: «یکی از ویژگی‌های مناظره این دوره این بود که همه نامزدها نسبت به وضع موجود انتقاد جدی داشتند. البته اصل انتقاد نه تنها اشکال ندارد بلکه اگر منصفانه باشد لازم، ضروری و مفید خواهد بود. اما اگر انتقاد از سر انصاف نباشد نسبت به اخلاق و فرهنگ جامعه تاثیر منفی خواهد داشت.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تصریح کرد: «هر دولتی در این شرایط قرار داشت، با نوسانات کوچکی همین نتیجه عایدش می‌شد. نباید فراموش کرد که بخشی از این وضعیت به عملکرد دولت دهم برمی‌گردد که شرایط کشور را به نقطه‌ای رسانده بود که هم از طریق شورای امنیت سازمان ملل تحریم شدیم و ذیل فصل هفتم قرار گرفتیم، هم آقای روحانی تحت تحریم‌ها و فشار جهانی، دولت را تحویل گرفت.»

 او ادامه داد: «زمان زیادی برد تا دولت روحانی در مقابل برجام بتواند قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را پس بگیرد. بنابراین دولت یازدهم زمان زیادی را صرف آواربرداری از تحریم‌ها کرد.»

 مازنی افزود: «پس از آن ترامپ با اعمال تحریم‌های شدید، همه کشورهای دنیا را وادار به تحریم اقتصادی ایران کرد و بعد از آن، کرونا هم اقتصاد همه کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر خود قرار داد. حالا اگر منصفانه، علمی، کارشناسانه و از روی حق‌طلبی رفتار کنیم، باید بسنجیم که سهم دولت از این نابسامانی‌ها چند درصد است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از هفت کاندیدای ریاست‌جمهوری که همه تقصیرها را به گردن دولت انداختند، گفت: «این رفتار منصفانه نیست. حتی دو کاندیدای نزدیک به چهره اصلاح‌طلب هم از روی انصاف چنین حرفی نزدند. بنابراین به دلیل همه اتهام‌زنی‌هایی که کاندیداها نسبت به دولت روا داشتند، باید صداوسیما زمانی را برای پاسخگویی به نماینده دولت اختصاص دهد تا از خود دفاع کند.»

مازنی همچنین تاکید کرد: «اینکه آقای رییسی بگوید به ایشان تعرض شده و خواستار وقت اضافه شود درست نیست. اتفاقا برعکس بود و آقای رییسی به همراه چهار ساقدوشش در مناظرات، فرصت کافی داشتند و به صورت گسترده هم به دولت و هم به آقایان همتی و مهرعلیزاده حمله کردند و منصفانه نیست وقت اضافه‌ای به او داده شود.»

** مناظره یا «مسابقه هفته»؟!

در کنار انتقادات جدی که فعالان سیاسی و کاربران فضای مجازی نسبت به عملکرد صداوسیما در نحوه مدیریت مناظرات دارند، برخی نسبت به دکور مناظرات هم انتقاد کرده و آن را شبیه برنامه‌های قرآنی دانسته‌اند. گروهی دیگر از جمله مازنی و همتی هم معتقدند که این دکور تداعی‌کننده مسابقه هفته (مسابقه‌ای که سال‌های دور توسط زنده‌یاد منوچهر نوذری اجرا می‌شد) است. این‌طور که به نظر می‌رسد، انتقادات به صداوسیما صرفا به رفتار دور از عدالت و تبعیض‌آمیز این رسانه در قبال کاندیداها و حتی دکور مناظرات خلاصه نمی‌شود. پوریا سوری، شاعر و ترانه‌سرا هم به سوءاستفاده تبلیغاتی این رسانه از ترانه «ایران من» همایون شجریان و پخش آن از صداوسیما اعتراض کرده است. او در توئیتر خود در اعتراض به این موضوع نوشته است: «خلاف اعلام‌نظر صریح همایون شجریان و سهراب پورناظری مبنی بر اینکه صداوسیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از ترانه «ایران من» را ندارد بخشی از این ترانه (نه همه‌ آن با همه‌ مفاهیمش) در مناظره انتخابات۱۴۰۰ پخش شد، من هم به عنوان شاعر این اثر نسبت به پخش این قطعه‌ معترضم.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 194908
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا