دوگانگی رفتار در صداوسیما مسبوق به سابقه است

جلال میرزایی * اولین مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برگزار شد و البته شاهد بی‌اخلاقی‌ها و تهمت‌زدن‌هایی از سوی کاندیداها نسبت به یکدیگر و حتی نسبت به رییس‌جمهوری و دولت بودیم. اما در کمال تعجب صداوسیما با نادیده گرفتن حق دیگران، به یکی از کاندیداها فرصتی پنج‌دقیقه‌ای برای دفاع از خود در مناظره دور دوم انتخاباتی داده است؛ موضوعی که با واکنش برخی کاندیداها از جمله آقای همتی مواجه شد.

البته این رفتار صداوسیما پیش از این هم سابقه داشته و نباید از آن متعجب شد. صدا و سیما و همفکرانش به هر شکل ممکن و به هر وسیله و قیمتی می‌خواهند مردم را قانع کنند تا به کاندیدای مدنظر آنها رای بدهند. آنها به دنبال اغنا کردن جامعه‌ هستند و دادن وقت اضافه به این کاندیداهای خاص در همین راستا است، چرا که از سال ۹۶ تاکنون طی این چهار سال آنها مشغول کار کردن برای آقای رییسی بوده‌اند تا اقبالی عمومی نسبت به او در جامعه ایجاد کنند و به‌طور قطعی او را رییس‌جمهوری بدانند. از جمله تلاش‌های صداوسیما در این چهار سال هم می‌توان به زمانی که در استان قدس حضور داشت و به مناسبت‌های مختلف در صداوسیما  صحبت می‌کرد اشاره کرد. زمانی هم که رییس قوه‌قضاییه شد، به صورت گسترده و پوشش خبری وسیع، به صورتی اخبار را منتشر می‌کردند که گویی برقراری عدل و داد تماما انجام شده و تنها در حوزه اقتصاد مشکلاتی وجود دارد که حالا به دست رییس قوه‌قضاییه همه واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری گشوده می‌شود و مساله بیکاری به دنبال آن حل می‌شود.

در این مدت چهار سال این تبلیغات انتخاباتی توسط صداوسیما برای او انجام شده و این رفتارهای دوگانه و تبعیض‌آمیز صداوسیما نسبت به او و سایر نامزدها در ایام انتخابات هم وجود دارد و گریزی از آن نیست.

نکته دیگر اتهاماتی است که در مناظرات انتخاباتی، کاندیداها نسبت به دولت وارد کردند و دولت هم خواستار زمانی برای دفاع از خود در برابر این اتهامات شد. اما در واقع این رفتار در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. دولت عملکردی دارد که مشخص است و مردم می‌توانند این عملکرد را بررسی و نسبت به آن  قضاوت کنند. اینکه اگر از دولت یا دستگاهی انتقاد شود، نماینده دولت یا آن دستگاه بخواهد درباره آن انتقاد توضیح بدهد، مرسوم نیست. مردم خودشان باید در این باره قضاوت کنند چرا که دولت کارنامه‌ای هشت‌ساله دارد و این کارنامه گویای عملکرد او است.

اما این انتقاد به رویکرد صداوسیما در قبال برخی کاندیداها مطرح است و مثلا آقای همتی به دلیل تهمت‌هایی که پنج کاندیدای دیگر به او زدند خواستار ۲۰ دقیقه وقت توضیح شده است. البته بعید است صداوسیما چنین درخواستی را اجابت کند، اما زمان پنج دقیقه اضافه‌ای که صداوسیما برای این کاندیدای خاص درنظر گرفته را باید به فال نیک گرفت چرا که این احتمال وجود دارد زمان اضافه داده شده به او، تبعات مثبتی برایش نداشته باشد.

البته کاندیداها این برخورد را دوگانه و تبعیض‌آمیز می‌دانند اما باید توجه داشت که صداوسیما تصمیم‌گیرنده اصلی نیست و یک اتاق فکر پشت ماجرا قرار دارد که تصمیم‌گیرنده است. این اتاق فکر ترجیح داده فعلا وقت اضافه‌ای به آقای رییسی داده شود تا ابهامی که در افکار عمومی نسبت به ایشان ایجاد شده است، رفع شود. اما آن اتاق فکر درباره آقایان همتی و مهرعلیزاده چنین دغدغه‌ای ندارد و این دوگانگی رفتار در صداوسیما البته چیز جدیدی نیست.

* نماینده مجلس دهم و دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 194910
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا