گام نخست اعتمادسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: شاهین چراغی عضو پیشین شورای عالی بورس هم انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار را اقدام خوبی در جهت تقویت شفافیت در بازار سرمایه دانسته و اظهار کرده است که می‌توان از آن به عنوان یک ریل‌گذاری جدید در بازار سرمایه یاد کرد. در همین حال، ‌ناظران بازار سرمایه نیز این نوع اقدامات سازمان بورس را اگرچه دیرهنگام اما مفید ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که شفاف‌سازی این سازمان به تدریج، به عنوان الگویی برای شفاف‌سازی سایر شرکت‌های بازار سرمایه عمل خواهد کرد و می‌تواند اعتماد بازیگران این بازار را بازیابی کند.

محمدعلی دهقان‌دهنوی با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی بورس با محوریت برگزاری مجمع سالانه سازمان بورس و اوراق بهادار و ارائه گزارش حسابرس قانونی سازمان گفته است: از نکات برجسته این جلسه این بود که گزارش حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار، هیچ بند حسابرسی نداشت و به ‌اصطلاح پاک بود. این گزارش‌ها به نحو مطلوب ارزیابی ‌شده و مورد تایید قرار گرفت و نهایتا پس از ارائه، اعضای شورای عالی بورس ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بورس به سبب مطلوب بودن گزارش ارائه‌‌شده، صورت‌های مالی را تصویب کردند. وی یکی دیگر از نکات مثبت گزارش ارائه‌شده را واریز بخش عمده درآمدهای سازمان بورس و شرکت‌های تابعه آن به صندوق تثبیت بازار دانسته و در گفت‌و‌گو با سنا اظهار کرده است: از نکات مهم این گزارش این بود که در سال ۹۹، به دنبال توسعه فعالیت در بازار و افزایش معاملات، درآمد سازمان از محل کارمزدها، قابل ‌توجهی بود که در حدود ۹۰ درصد از این درآمد به صورت داوطلبانه توسط سازمان بورس به‌حساب صندوق تثبیت بازار واریز شده و در راستای حمایت از بازار به کار گرفته شده است. رییس سازمان بورس همچنین تاکید کرده است که علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری و رایان بورس نیز که به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بورس از محل کارمزدها درآمد کسب می‌کنند، به سهم خودشان، بخش قابل‌توجهی از درآمدشان را به صندوق تثبیت و توسعه بازار واریز کرده‌اند که این منابع نیز برای حمایت از بازار به کار گرفته شده است. به گفته دهقان‌دهنوی علاوه بر منابع واریزی به صندوق تثبیت، سود سنوات گذشته صندوق نیز از سوی سازمان بورس دریافت نشده و در جهت حمایت از بازار و صرف حمایت از بازار شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین انتشار عمومی این گزارش‌ها را به عنوان یک تصمیم مهم از سوی سازمان بورس به منظور شفافیت اعلام کرده و گفته است: در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی سازمان برای نخستین‌بار برای عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد. بدین ترتیب در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد و از این طریق فعالان بازار، نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند گزارش سازمان عملکرد آن را مشاهده کنند. با این اقدام، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر نهاد عمومی دیگری که باید اصل شفافیت را رعایت کند، عملکرد مالی‌اش در عملکرد دید و قضاوت عموم مردم قرار خواهد گرفت و در این ساختار بر میزان شفافیت بازار سرمایه افزوده خواهد شد. وی با تاکید بر این نکته که سازمان بورس به عنوان یک‌ نهاد عمومی غیردولتی هیچ الزامی برای انتشار این صورت‌های مالی ندارد افزود: اما با توجه به‌ضرورت افزایش شفافیت در بازار سرمایه این تصمیم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اتخاذ شد ضمن اینکه، این موضوع همواره یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه بود به‌طوری که در سال‌های گذشته همواره روی انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس تاکید داشتند اما بنا به دلایلی انجام ‌نشده بود. خوشبختانه ما امسال برای اولین بار این کار را انجام خواهیم داد.

ریل‌گذاری جدید در بازار سرمایه

شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس هم به اظهارات دهقان‌دهنوی واکنش نشان داده و آن را مثبت ارزیابی و ا زآن به عنوان ریل‌گذاری جدید در بازار سرمایه یاد کرده است. وی در این باره اظهار کرد: تمام قوانین و مقررات بازار سرمایه در جهت شفافیت است و شرکت‌‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند، باید بالاترین درجه شفافیت را داشته باشند، از این رو فعالان بازار و به طورکلی عموم مردم توقع دارند، نهاد ناظر بازار سرمایه که خود سر منشا شفافیت است، شفافیت را اجرا کند. عضو سابق شورای عالی بورس افزود: اگرچه سال‌‌‌های قبل هم این درخواست وجود داشت، اما با عزم جدی و تصمیم سازمان بورس و همچنین استقبال اعضای شورای عالی بورس، صورت‌های مالی سازمان بورس طی روزهای آینده برای عموم منتشر خواهد شد. چراغی با تاکید بر اینکه با انتشار صورت‌های مالی، جزئیات مربوط به کارمزدها، مصارف آن و میزان سرمایه‌‌گذاری این کارمزدها در صندوق تثبیت بازار برای همه فعالان بازار سرمایه مشخص خواهد شد، گفت: وقتی ما اعتقاد داریم که شفافیت باید در تمام ارکان بازار اتفاق بیفتد، اول باید این شفافیت را از خودمان شروع کنیم. نمی‌‌توان از شرکت‌‌های کارگزاری، نهادهای مالی و شرکت‌‌های تولیدکننده و پذیرفته‌شده در بورس بالاترین سطح افشا و شفافیت را داشته باشیم، اما صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر نشود. وی این اقدام را ریل‌‌گذاری جدید در بازار سرمایه عنوان کرده و گفت: این اتفاق برکات خوبی خواهد داشت و از این طریق، ابهامات و سوالات فعالان بازار سرمایه و نمایندگان مجلس که بعضا در این خصوص مطرح می‌کردند، پاسخ داده خواهد شد. به عقیده این عضو سابق شورای عالی بورس، این رویه در دنیا هم وجود دارد و تمامی نهادهای عمومی غیردولتی گزارش‌‌های مالی خود را منتشر می‌کنند. وی انتشار صورت‌‌های مالی در نهادهای مختلف بازار سرمایه و حتی سازمان تامین اجتماعی را اتفاق مثبتی دانست و افزود: افزایش میزان افشای اطلاعات این قبیل نهادها، موجب بهره‌‌مندی مردم و نهایتا شفافیت در کلیت اقتصاد کشور خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 195507
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا