آیا آتش مافیا در بازار کاغذ خاموش می‌شود؟

جهان صنعت نیوز| زخم کمبود شدید کاغذ هر روز عمیق‌تر می‌شود! دلالان و مافیای کاغذ شرایط را برای روزنامه‌ها و نشریات سخت کرده‌اند. در همین زمینه، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طی یکی دو هفته آینده حدود شش تا ۱۰ هزار تن کاغذ ترخیص و به بازار عرضه می‌شود.

از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور هم تاکید کرده است ارز کاغذ همچنان با قیمت ۴۲۰۰ تومان پرداخت و محاسبه خواهد شد و به نظر می‌رسد که تمهیدات مناسب و ارزشمندی جهت بهبود وضعیت قیمت کاغذ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیشیده شده است تا اهالی نشر و مطبوعات دیگر دغدغه کمتری برای تهیه کاغذ مورد نیازشان داشتند باشند و شاهد تعطیلی زود هنگام روزنامه‌ها نباشیم.

به همین بهانه و برای بررسی بیشتر اوضاع کاغذ خصوصا در میان روزنامه‌ها با آرش خوشخو، علی نظری از سردبیران و کارشناسان این حوزه و محسن جواد معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سخت‌گیری در توزیع کاغذ

آرش خوشخو سردبیر روزنامه «هفت صبح» و یکی از منتقدان سینمای ایران در این باره گفت: «باید گروه‌های تحقق و بازرسی وجود داشته باشد. آنها باید میزان کاغذی که به روزنامه‌ها می‌رسد و میزان تیراژ را بررسی کنند و تصمیم های متناسب بگیرند.»

او در ادامه درباره برخورد با دلالان کاغذ تاکید کرد: «اتفاق بسیار خوبی است. از طرف دیگر، باید سخت‌گیری خاصی در توزیع کاغذ صورت بگیرد. توزیع کاغذ بین روزنامه‌ها باید به دست رسانه‌هایی برسد که چاپ می‌شوند. مطبوعات ما به هیئت بازرسی و تحقیق احتیاج دارند. روزنامه‌های فراوانی وجود دارند که به شکل مجازی چاپ می‌شوندو تیراژ کاغذی آنها بسیار کم است. باید این وضعیت مورد رسیدگی قرار گیرد و میزان تیراژها دقیقا  مشخص شود. چرا کاغذ مازادی که به دست برخی مطبوعات می‌رسد، سر از بازار آزاد در می‌آورد؟! فکر می‌کنم آقای حسین انتظامی و گروه ایشان به خوبی با چنین شرایطی آشنا شده‌اند.»

خوشخو با تاکید بر اینکه اگر فضا برای روزنامه‌های واقعی یعنی روزنامه‌هایی که تیراژ کاغذی دارند شکل بگیرد، امیدواری زیادی ایجاد خواهد شد، اشاره کرد: «باید گروه‌های تحقیق و بازرسی  فعال شوند. آنها باید میزان کاغذی که به روزنامه‌ها می‌رسد و میزان تیراژ را بررسی کنند. به نظرم، با شکل‌گیری چنین شرایطی روزنامه‌های واقعی در اوضاع نابسامان کنونی جان سالم به در خواهند برد و به کارشان ادامه بدهند. اگر کار سخت بشود و کاغذ بسیار گران شود، روزنامه‌های رانتی با مخاطب بسیار پایین و وابسته به آگهی‌های دولتی از دور خارج خواهند شد. نظر شخصی من این است که روزنامه‌های واقعی در چنین شرایطی باقی خواهند ماند و با این اتفاق فضای رقابتی بهتری ایجاد خواهد شد. همت دولت برای رساندن کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست روزنامه‌ها، کانالی برای رهایی از گرفتاری کنونی است.»

مشکلات کاغذ در شرایط تحریم طبیعی است

این منتقد قدیمی سینما تصریح کرد: «در خلال سال‌های کار روزنامه‌نگاری خود به خاطر ندارم با چنین مشکلاتی در زمینه کاغذ مواجه شده باشیم. البته برخی اوقات تعدادی از انواع کاغذ نایاب می‌شد؛ ولی اصلا یادم نمی‌آید وضعیت به گونه‌ای رقم بخورد که کاغذ نباشد یا تا این میزان گران بشود. این وضعیت در شرایط تحریم‌ها طبیعی است. قاعدتا این فضا باعث سوءاستفاده برخی می‌شود، البته من فکر می‌کنم مشکلات کاغذ در شرایط کنونی طبیعی است.»

خوشخو در پایان گفت: «باز هم تاکید می‌کنم بزرگ‌ترین زهر فضای مطبوعات ایران وجود روزنامه‌های زد و بندی است. آن‌ها تیراژ خود را زیاد نشان می‌دهند. دست‌شان هم مدام جلوی دولت دراز است تا بیشترین یارانه و کاغذ را بگیرند لذا باید حساب و کتابی در کار باشد. باید قضای رقابتی واقعی شکل بگیرد. اگر چنین فضایی شکل بگیرد حق به حق‌دار خواهد رسید. نکته اساسی این است که اگر کاغذ هم کم باشد، باید به شکل مساوی بین روزنامه‌هایی که روی دکه قرار می‌گیرند توزیع بشود. شرایط با چنین روشی عادلانه می‌شود.»

دلالان و مافیای کالاهای حیاتی

دلالان و مافیای کالاهای حیاتی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی مشکلات فراوانی را به وجود آورده‌اند. علی نظری سردبیر روزنامه «مستقل» و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: «وجود دلالان و شکل‌گیری مافیای کاغذ به خاطر عدم توزیع به موقع و درست کاغذ است. مشکل اساسی که باعث بالا رفتن قیمت کاغذ می‌شود، عدم توزیع آن است. این کار باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. هر کالایی که در بازار کم شود باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شود. بنده مطلع هستم که مسوولان روزنامه همشهری هم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. خودم دیدم که یک شب دربه‌در دنبال ۱۰ رول کاغذ بودند. شما در این بازاری که در دست دلالان بی‌وجدان است، باید تن به هر قیمتی بدهید. وقتی قیمت‌ها به شکل نادرست تعیین ‌شود، اتفاقات نادرستی شکل می‌گیرد. روزنامه‌ها عملا اسیر یک مشت دلال از خدا بی خبر شده‌اند.»

نظری با تاکید بر اینکه مشکلات کاغذ باعث کاهش صفحات روزنامه‌ها و بیکاری بسیاری از روزنامه‌نگاران شده است، اشاره کرد: «اعصاب من روزنامه‌نگار از تعدیل نیرو و کاهش افراد شاغل در روزنامه‌ها خرد شده است. نباید چنین خبرهایی را حتی بشنویم؛ چه برسد به عملی شدن آن! مگر روزنامه‌نگاران چقدر درآمد دارند؟ حقوق‌ها چیزی بین یک میلیون تا دو میلیون تومان است! روزنامه‌نگاران مظلوم دلشان به همین مبلغ ناچیز خوش بود. حالا اگر بیکار بشوند باید چه جوابی به آنها بدهیم؟! مردم زیر بار مشکلات اقتصادی در حال اذیت شدن هستند. اگر این روند بیکاری روزنامه‌نگاران و مشکلات کاغذ ادامه داشته باشد، فاجعه شکل خواهد گرفت.» سردبیر روزنامه مستقل در واکنش به صحبت‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جممهوری مبنی بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ، تصریح می‌کند: «از خدا می‌خواهم این موضوع عملیاتی شود. واقعیت امر این است که وقتی اسم کاغذ می‌آید اشک من سرازیر می‌شود. اوضاع کاغذ بسیار خراب است. امیدواریم فضا بهتر شود و از این وضعیت بیرون بیاییم. باید ببینیم خداوند چه می‌خواهد.»

آرامش به بازار کاغذ باز خواهد گشت

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تداوم عرضه کاغذ به ناشران بعد از برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران خبر داده و گفت: «عرضه کاغذ برای انتشار کتاب به ناشران در سال ۹۸ هم به روال سال گذشته ادامه داشته است و این روند حتی در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هم انجام شد.»

او تاکید کرد: «عرضه کاغذ به ناشران در روزهای بعد از نمایشگاه هم تداوم داشت و هیچ‌گونه وقفه‌ای در کار پیش نیامده تا ناشران بتوانند در این حوزه با مشکل کمتری به تولید و انتشار کتاب بپردازند.»

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی کشور هم درباره آینده وضعیت کاغذ گفت: «همه در تلاش هستند که موضوع کاغذ حل شود و مسئول کارگروه در حال پیگیری برای حل آن است. مطمئن باشید هرچه در توان داشته باشیم را به‌ کار خواهیم بست. شک نکنید.»

همانطور که معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده وضعیت قیمت کاغذ در حال بهبود است و شیب نزولی قیمت این کالا در هفته اخیر آغاز شده است و به عنوان نمونه کاغذ تحریر  ۷۰ گرمی در اندازه ۷۰ در ۱۰۰، این روزها بندی ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که این رقم نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است.

ضمن آنکه ترخیص محموله‌های کاغذی که در گمرک هستند و همچنین اختصاص مبلغ ۸۰ میلیون دلار برای تهیه ۸۰ هزار تُن کاغذ در روزهای آینده التهاب بازار کاغذ را تا حدود بسیاری کاهش می‌دهد. همچنین طبق اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته مرکب از مجموعه نهادهای ذی‌ربط، سازمان تعزیرات و قوه قضاییه به طور جدی‌تر بر روند خرید و فروش کاغذ و توزیع آن نظارت خواهند کرد.

اخبار برگزیده
شناسه : 19553
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا