نوبخت: ۹۰ درصد اعتبار طرح پایاب خداآفرین در سال‌های اخیر تامین شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد باقر نوبخت در بازدید از طرح پایاب سد خداآفرین در شهرستان پارس آباد مغان افزود: با روند اجرایی این طرح بزرگ انتظار می‌رود ماهانه یک هزار تا ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه مغان تحت پوشش آبی قرار گرفته وز یر کشت برود.

وی بیان کرد:منطقه مغان بویژه پارس آباد مغان با توجه به زمین حاصلخیز و اقدامات بزرگ در راستای پوشش آبیاری نوین در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ کشاورزی در کشور می‌باشد.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اردبیل هم در جریان این سفر گفت که  معاون رئیس جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح پایاب خداآفرین اختصاص داده و این اقدام جای تشکر دارد.

نوبخت: ۹۰ درصد اعتبار طرح پایاب خداآفرین در سال‌های اخیر تامین شد

 طرح پایاب سد خداآفرین یکی از بزرگترین طرح‌های آب و خاک کشور بوده و اکنون اجرای آن پس از سال‌ها به مراحل پایانی خود نزدیک شده است، بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و بخش بزرگ آن تا پایان سال جاری افتتاح شده و دست‌کم در استان اردبیل ۳۷ هزار هکتار اراضی دیم منطقه مغان ، آبی خواهد شد.

در اوایل دهه ۹۰ و در دولت یازدهم اجرای این پروژه بزرگ با هدف پوشش آبی ۶۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی آغاز شد، بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار تصویبی از محل صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم برای ساماندهی و مهار آب‌های مرزی جهت اجرای  طرح پایاب سد خداآفرین اختصاص و کارها در آن سرعت یافت.

این طرح پس از اصلاح در میزان اراضی زراعی تحت پوشش در  ۲ بخش شبکه‌های اصلی و فرعی استان اردبیل اجرا می‌شود که شبکه‌های اصلی آن توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل و شبکه‌های فرعی آن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال احداث است.

محدوده کنونی اجرای شبکه فرعی در پایاب سد خداآفرین در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی  ۴۲ هزار و ۳۵۴ هکتار می باشد، ۳۷ هزار هکتار از این مقدار سهم استان اردبیل و مابقی سهم استان آذربایجان شرقی می باشد.

طرح پایاب سد خداآفرین در مجموع بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به صورت مرحله به مرحله و با آماده شدن بخش‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته استاندار اردبیل، پوشش آبیاری ۳۷ هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه مغان در طرح پایاب سد خداآفرین پیش‌بینی شده و تاکنون شبکه آبیاری و زهکشی پنج هزار هکتار از آن به بهره‌برداری رسیده است.

اکبر بهنامجو  افزود: ناحیه عمرانی اول این طرح با همکاری آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان به بهره‌برداری رسیده و ناحیه عمرانی دوم شبکه آبیاری این پروژه با بیش از ۹۲ درصد در حال اجراست و تا اواخر مردادماه سال جاری تقریبا ۱۶ هزار هکتار از این شبکه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته استاندار اردبیل،  پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی پروژه پایاب سد خداآفرین که در دولت یازدهم آغاز شده در طی این مدت از ۱۸ درصد به ۹۳ درصد رسیده است.

محمدباقر نوبخت عصر امروز برای دیدار چند ساعته وارد استان اردبیل شد و از پروژه‌های پایاب سد خداآفرین، سد عمارت و راه‌آهن اردبیل بازدید کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 195690
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا