رییسی پیروز در «ایسپا»

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از معتبرترین نظرسنجی‌ها را نیز ایسپا یعنی مرکز افکارسنجی دانشجویان منتشر می‌کند. مثلا همین دیروز اعلام کرد که تا روز پنج‌شنبه ۲۰ خرداد مجموعا ۱۰ نظرسنجی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال انجام شده و نتیجه این است که میزان مشارکت تا اینجای کار ۴۱ درصد خواهد بود. اگر در نظر داشته باشیم که در این دوره از انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند، یعنی آقایان نامزدها بر سر کسب تقریبا ۲۴ میلیون و ۳۱۷ هزارل ۲۲۶ رای رقابت می‌کنند.

نگاهی به این نظرسنجی و میزان تمایلی که افراد به هر کدام از نامزدها نشان داده‌اند، پیش‌بینی نتیجه این انتخابات را تا حدی ممکن می‌کنند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که نظرسنجی ایسپا به صورت تلفنی انجام شده و مثل هر نظرسنجی دیگری با توجه به جامعه آماری آن، امکان خطا دارد. خاصه اکنون هم اینکه شاهد انتشار نظرسنجی‌های دیگری هستیم که نتایج آن با آنچه ایسپا گزارش کرده از جهاتی متفاوت است.

رای ۶۳ درصدی رییسی

آخرین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که ۳۷ درصد از پاسخگویان دومین مناظره انتخاباتی را دیده و ۶۳ درصد نیز ندیده‌اند. نکته مهم‌تر اما این است که بر اساس این نظرسنجی از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، ۸/۶۵ درصد به ابراهیم رییسی، ۹/۶ درصد به محسن رضایی، ۴/۳ درصد به سعید جلیلی، ۸/۲ درصد به عبدالناصر همتی، ۸/۲ درصد به امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، دو درصد به علیرضا زاکانی و ۷/۰ درصد به محسن مهرعلیزاده رای می‌دهند. بر اساس همین نظرسنجی ۶/۱۵ درصد افراد نیز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده و به این سوال پاسخ نداده‌اند.

در این نظرسنجی همچنین از افرادی که در انتخابات مشارکت می‌کنند پرسیده شد: «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رای می‌دهید؟» و آنان (فارغ از اینکه نامزد نهایی خود را انتخاب کرده‌اند یا انتخاب نکرده‌اند)، ۶/۶۳ درصد به ابراهیم رییسی، ۱/۷ درصد به محسن رضایی، ۵/۳ درصد به سعید جلیلی، ۱/۳ درصد به عبدالناصر همتی، ۸/۲ درصد به امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، ۱/۲ درصد به علیرضا زاکانی و ۹/۰ درصد به محسن مهرعلیزاده رای داده‌اند. ۱۷ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند.

پاسخ ندادن ۱۷ درصد به این سوال یعنی تکلیف چهار میلیون ۱۳۳ هزار و ۹۲۸ رای از مجموع رای‌دهندگان- بر اساس میزان مشارکت ۴۱ درصدی- مشخص نیست ضمن اینکه با در نظر گرفتن درصد رای هر کدام از نامزدها در نظرسنجی ایسپا، تا اینجا آقای رییسی ۱۵ میلیون و ۸۸ هزار و ۵۴۲ رای، محسن رضایی یک میلیون و ۶۸۴ هزار و ۴۱۳ رای، سعید جلیلی ۸۳۰ هزار و ۳۴۴ رای، عبدالناصر همتی ۷۳۵ هزار و ۴۴۸ رای، قاضی‌زاده‌هاشمی ۶۶۴ هزار و ۲۷۵ رای، علیرضا زاکانی ۴۹۸ هزار و ۲۰۷ رای و محسن مهرعلیزاده ۲۱۳ هزار و ۵۱۷ رای دارند.

اختلاف در نظرسنجی‌ها

مساله اما اینجاست که نظرسنجی‌های دیگری نیز منتشر شده که درصد اعلامی در آن با آنچه ایسپا می‌گوید فاصله معناداری دارد. طبق یکی از این نظرسنجی‌ها که در کانال‌های تلگرامی اصولگرا نیز مورد اعتنا قرار گرفته است، میزان مشارکت ۴۰ درصد خواهد بود. نکته قابل تامل آنکه در این نظرسنجی اگرچه از نظر میزان مشارکت با نظرسنجی ایسپا نزدیکی بسیاری وجود دارد، اما از نظر میزان آرای هر یک از نامزدها اختلاف قابل توجهی به چشم می‌خورد. چنانچه طبق این نظرسنجی که بر اساس اطلاع خبرنگار ما، از منابع موثقی رسیده، سیدابراهیم رییسی ۵/۴۰ درصد یعنی ۹ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۴۹ رای، عبدالناصر همتی ۳/۱۲ درصد یعنی دو میلیون و ۹۱۸ هزار و ۶۷ رای، سعید جلیلی ۲/۱۰ درصد یعنی دو میلیون و ۴۱۹ هزار و ۸۶۰ رای، محسن رضایی ۴/۵ درصد یعنی یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۰۲ رای، محسن مهرعلیزاده ۵/۳ درصد یعنی ۸۳۰ هزار و ۳۴۴ رای، قاضی‌زاده‌هاشمی ۷/۲ درصد یعنی ۶۴۰ هزار و ۵۵۱ رای و زاکانی ۸/۱ درصد یعنی ۴۲۷ هزار و ۰۳۴ رای دارند.

به این ترتیب باید نتیجه گرفت که ابراهیم رییسی تا اینجای کار در جامعه آماری ایسپا پیروز بلامنازع است اما بر اساس برخی نظرسنجی‌های دیگر، راه دشواری پیش‌رو دارد. حال اگر صحت نظرسنجی دوم را فرض قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که مناظره امروز برای رییسی، همتی و جلیلی نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. اول از همه اینکه رویکرد جلیلی در این مناظره مشخص می‌کند که او با توجه به وضعیت خود در نظرسنجی‌ها که گویا رو به بهبود نیز هست، قصد ماندن و رقابت با رییسی را دارد یا اینکه همچنان کفه احتمال انصراف او به سود رییسی سنگین‌تر است.

اهمیت مناظره امروز

طبیعی است که اگر جلیلی در مناظره خوب ظاهر نشود یا به نحوی با رییسی مواجه شود که پوششی بودن او مسلم شود، کار تمام است و باید گفت که با ریختن رای جلیلی به سبد رییسی او راهی پاستور خواهد شد.

اما اگر این‌طور نباشد و جلیلی به نحوی ثابت کند که در این رقابت‌ها جدی است، با در نظر گرفتن چند نکته‌ای که در روزهای اخیر به زیان رییسی بوده است مثل ماجرای مدرک تحصیلی، همایش اهواز و همچنین ضعف وی در مناظرات باید گفت که امکان دارد او موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرای مشارکت‌کنندگان نشود و کار به مرحله دوم برسد. این نیز گفتنی است که رفتن رییسی به مرحله دوم اصلا برای وجهه او خوب نیست و ممکن است به شکست او انجامد.

نکته قابل تامل دیگر وضعیت همتی در این انتخابات است. بر اساس نظرسنجی ایسپا کار او نیز تمام است و به هیچ روی شانسی برای موفقیت ندارد. بر پایه دیگر نظرسنجی‌ها اما وضعیت وی طی روزهای گذشته روز‌به‌روز بهتر شده و اکنون در صورت تصاحب آرای آن قشری که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند، شانس آن را دارد که به مرحله دوم راه یابد، خاصه اگر اصلاح‌طلبان در روزهای باقی‌مانده از تصمیم خود که تاکنون عدم معرفی کاندیداست، صرف‌نظر کرده و از او حمایت کنند. مخصوصا که اخباری درباره حمایت احتمالی سیدحسن خمینی و محمدجواد ظریف از همتی می‌رسد. با همه اینها احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از همتی در شرایط موجود بسیار اندک است اما اگر کار به مرحله دوم برسد قطعا باید در این باره نیز تردید کرد. آنجاست که حتی اگر در سطح سیاسی و نخبگان حمایت صریحی از همتی نشود، احتمال دارد بخشی از بدنه رای اصلاح‌طلبان که اکنون با صندوق رای قهر است، به وجد آمده و برای پشتیبانی از همتی وارد میدان شود. درستی یا نادرستی همه اینها تا یک هفته دیگر البته مشخص خواهد شد و تا آن زمان باید منتظر ماند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 195833
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا