بررسی شرکت‌های حوزه فناوری: شرکت سپیدار سیستم آسیا

مهدی سادات بکائی * امروزه تکنولـوژی و فناوری به صورت مستقیم روی موفقیت و افزایش انعطاف‌پذیری کسب‌وکارها تاثیرگذار است. یکی از ابزارهای فناوری محور که به رشد و توسعه کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کند، بهره‌مندی از نرم‌افزارهای یکپارچه کسب‌وکار مانند حسابداری، حقوق و دستمزد، فروش و… است که نقش بسیار پررنگی در تصمیم‌گیری‌های درست و دقیق مدیران دارد.

با پیشرفت روزافزون علم و دانش بشر، بسیاری از اموری که قبلا توسط انسان‌ها و به صورت دستی در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف انجام می‌شده، به نرم‌افزارها سپرده شده است به طوری که می‌توان ادعا کرد امروزه وجود یک سیستم نرم‌افزاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها از ضروری‌ترین امور است، زیرا چنین سیستم اطلاعاتی به سازمان‌ها کمک شایانی در تصمیم‌گیری‌های مهم می‌کند. رشد سریع صنعت نرم‌افزار طـی چند سال گذشته در جهان نیز موید همین امر است. در همین راستا الزام است شرکت‌های نرم‌افزاری با سرمایه‌گذاری در حـوزه سرمایه‌های انسانی و تحقیق و پژوهش در فناوری‌های نوین، همواره خود را به روز و مستعد برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان نگه دارند. در این میان، با توجه به تغییرات و تحولات سریع این صنعت، فناوری‌های متنوعی مطـرح می‌شوند که از میان آنها، فناوری‌هایی که آزمون خود را پس داده و بقای آن قطعی است، قابل اطمینان بوده و می‌تواند سازمان را به سمت موفقیت سوق دهد.

از سوی دیگر همراه نشدن با فناوری‌های روز نیز به سرعت می‌تواند شرکت‌های نرم‌افزاری را از گردونه رقابت خارج کرده و بقای آنها را به خطـر بیندازد. بدون تردید تمام کسب‌وکارها با توجه به ابعاد، گستردگی و اندازه فعالیت خود نیازهای متفاوت نرم‌افزار را طلـب می‌کنند که توجه ویژه به نیازهای هر قسمت می‌تواند به ارائه مطلوب خدمات نرم‌افزاری و به بقا و ارتقای سطح مشتریان کمک شایانی کند. بازار شرکت‌های کوچک و اصناف، بازار مستعدی است که همواره با رشد و زایش مواجه است و شرکت سپیدار سیستم آسیا در راستای موضوع و حوزه فعالیت خود، از بدو تاسیس تاکنون با برنامه‌ریزی وارد آن شده است.

موضوع عملیات شرکت عمدتا در زمینه اجرای طرح‌های جامع فناوری اطلاعات شامل تحلیل، تولید، استقرار، راه‌اندازی و پشتیبانی راهکارهای مبتنی بر نرم‌افزار و همچنین تجارت الکترونیک در بازارهای کسب‌وکار کوچک و اصناف شامل تحلیل، طراحـی، تولید، فروش، اجاره و پشتیبانی نرم‌افزارهای جامع کاربردی و ایجاد بسترهای لازم، انجام خدمات مشاوره در زمینه‌های فناوری اطلاعات و سایر موضوعات مرتبط با موضوع شرکت است. شرکت سپیدار سیستم در سال ۱۳۸۷ در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس شد. در سال ۱۳۹۹ به شرکت سهامی عام تبدیل شده و در دی‌ماه سال گذشته ۱۵ درصد از سهام آن در بازار سرمایه عرضه شد.

سرمایه شرکت در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان است که سازمان بنا به درخواست شرکت مجوز افزایش سرمایه از ۲۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته را صادر کرده است. شرکت همکاران سیستم به عنوان سهامداران عمده دارای مالکیت حدود ۷۵ درصدی سهام شرکت و سهام در دست عموم در حدود ۲۰ درصد است. ارزش بازاری شرکت در حال حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

از مزیت‌های شرکت می‌توان به شبکه نمایندگان فروش و خدمات پـس از فروش اشاره کرد که امکان ارائـه محصولات و خدمات شرکت را در سراسر کشور میسر می‌کنند. این شبکه تجاری، مشتمل بر ۲۹۰ نماینده فروش پشتیبانی و آموزش ۱۸۸ نماینده فروش بوده که ۶۹ نماینده مستقر در استان تهران و مابقی مستقر در استان‌ها هستند. این نمایندگی‌ها در واقع به عنوان کانال‌های بازارسازی و فروش عمل می‌کنند و فروش محصولات در تهران و استان‌ها را به انجام می‌رسانند.

مهم‌ترین ریسک‌های شرکت را می‌توان حضور شرکت‌های نرم‌افزاری و رقبای خارجی، ریسک صنعت، ریسک مرتبط بر تاثیرات شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بر فعالیت مشتریان، ریسک نقدینگی، ریسک‌های مرتبط با قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌ها و ریسک‌های عملیاتی نام برد.

درآمد حاصل از فروش و خدمات شرکت اصلـی شامل سه بخش درآمد فروش (نرم‌افزار و سخت‌افزار)، پشتیبانی و آموزش است. این مبلغ برای سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۷۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است. درآمد نرم‌افزار در دوره گزارش نسبت به سال گذشته حدود ۱۱۱ درصد و درآمد سخت‌افزار حدود ۹۱ درصد رشد داشته است. درآمد پشتیبانی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته حدود ۵۹ درصد رشد داشته است. هزینه‌ها متشکل از دو گروه هزینه‌های حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های عمومی است که در دو سرفصل بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی و هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، طبقه بندی شده است. مجموع هزینه‌های شرکت اصلـی در بازه زمانی گـزارش حـدود ۲۸ درصد نسبت به دوره گذشته رشد داشته است که عمدتا مربوط به افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد است. رشد ۱۰۶ درصدی در درآمدهای شرکت و ۲۶ درصدی در بهای تمام‌شده شرکت حاشیه سود ناخالص را به عدد مطلوب ۸۳ درصدی رسانده که این امر مدیریت صحیح و قوی مصارف و منابع شرکت را نشان می‌دهد. سود عملیاتی شرکت با ۱۴۹ درصد افزایش به رقم ۶۱ میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای غیرعملیاتی سال ۱۳۹۹ شرکت اصلی نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از پنج برابر رشد داشته است. ۴۴ درصد از درآمدهای غیرعملیاتی دوره مورد گزارش ناشی از سهم سپیدار سیستم از سود حاصل از فروش ساختمان شرکت وابسته (فناوران نوین سپیدز ایرانیان) به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان بوده است و مابقی عمدتا به دلیل سرمایه‌گذاری مازاد نقدینگی در سبدهای سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سرمایه‌گذاری در سبد سهام است.در نهایت با اعلام سود خالص ۹۲ میلیارد تومان برای سال ۱۳۹۹ و رشد ۲۳۰ درصدی آن سال مالی خود را پشت سر گذاشته است. شرکت سپیدار سیستم در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است. از این رو مطابق با ماده ۱۳۲ ق.م.م، درآمد ابرازی ناشی از فعالیت‌های تولیدی تا پنج سال از تاریخ شروع بهره‌برداری مشمول نرخ مالیاتی صفر است.

مجمع دارایی‌های شرکت ۱۱۹ میلیارد تومان است که ۷۰ میلیارد تومان آن را سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت تشکیل می‌دهد. عمده این سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت شامل سرمایه‌گذاری در اوراق صندوق مشترک افق بانک خاورمیانه و سپرده کوتاه‌مدت بانکی در بانک خاورمیانه با نرخ سود ۲۰ درصد بوده است. ۹۲ میلیارد تومان ارزش سود انباشته شده در شرکت است که ۵۰ میلیارد تومان آن صرف افزایش سرمایه خواهد شد.

نسبت بدهی شرکت چهار درصد و نسبت مالکانه ۹۶ درصد است. این نسبت‌ها نشان‌دهنده سهم بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام از دارایی‌های شرکت است. طبق اعداد بیان شده تنها چهار درصد از دارایی‌های شرکت از محل استقراض و بدهی تامین شده و ۹۶ درصد آن را حقوق صاحبان سهام تشکیل می‌دهد. پایین‌بودن نسبت بدهی شرایط را برای شرکت به منظور اخذ وام بانکی و تامین سرمایه در گردش مناسب آسان و مطلوب کرده است.

نکته پایانی

شرکت سپیدار سیستم آسیا که اکثرا آن را با نرم‌افزار سپیدار می‌شناسند در سال ۱۳۹۹ عملیات مالی مطلوبی را پشت سر گذاشته و توانسته با جهش بیش از ۲۰۰ درصدی در سود خالص و کنترل مناسب هزینه‌های خود و همچنین چینش ساختار سرمایه مطلوب به لحاظ مالی شرایط مناسبی را برای خود خلق کند. هرچند که بخشی از این رشد درآمدها مربوط به درآمدهای غیرعملیاتی و تکرار نشونده بوده است. امید است مجموعه مدیریت با کنترل ریسک‌های حاکم بر شرکت و همچنین رشد و توسعه سهم شرکت از بازار هدف و با پشتوانه افزایش سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در جهت تکمیل طرح‌ها توسعه موفق به بهبود یا تداوم وضع مطلوب فعلی شوند.

* نگارنده هیچ‌گونه توصیه و مسوولیتی در خصوص خرید و یا فروش شرکت‌های بررسی شده ندارد

* کارشناس سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 196327
لینک کوتاه :