بی‌توجهی نامزدهای پوششی به هشدار شریعتمداری

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه پیش از این احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و پدرزن ابراهیم رییسی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، مشارکت مردم در انتخابات را رای مثبت دوباره مردم به جمهوری اسلامی دانسته بود، اما حالا روزنامه کیهان هم در جدیدترین مطالب خود انتخابات ۱۴۰۰ را رفراندوم خوانده است. اما در این فرصت چندروزه تا انتخابات، هنوز بخشی از جامعه معترض به وضع موجود، واکنشی به انتخابات نشان نداده و این مناظرات بی‌رمق هم نتوانسته نظر آرای خاکستری را به خود جلب کند. بنابراین به نظر می‌رسد در میان همه این تبلیغات و سروصدای انتخاباتی و صرف هزینه‌های سرسام‌‌آور، تنها یک شوک واقعی می‌تواند در دقیقه نود آنها را برای حضور در پای صندوق‌های رای ترغیب کند.

** نامزدهای جبهه انقلاب به نفع یکی دیگر کنار بروند

اگرچه فضای انتخاباتی این روزها در مقایسه با ادوار گذشته، فضای انتخاباتی به حساب نمی‌آید، اما به نظر می‌رسد تحرکات و گل طلایی عبدالناصر همتی، کاندیدای مخالف جریان اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره سوم و انداختن توپ مبارزه با فساد به زمین رییسی با دادن لیست ۱۱ ابربدهکار بانکی به او، وضعیت همتی را تا حد قابل‌توجهی در بین جریان اصلاح‌طلب و کسانی که شاید برای حضور یا عدم حضور در انتخابات مردد بودند، بهتر کرده است. مساله‌ای که باعث شد حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان احساس خطر کند و دست به قلم شود و در یادداشتی با عنوان «این هشدار را جدی بگیرید» از ۴ نامزد اصولگرا، بخواهد که به نفع یک کاندیدای خاص کناره گیری کنند تا کاندیدای رقیب بر آنها پیروز نشود.

مدیر مسوول روزنامه کیهان، یادداشت خود را با اتهام زنی به جریان اصلاح‌طلب آغاز کرد و مهم‌‌‌ترین هدف اصلاح‌طلبان را «تعمیق شکاف در حاکمیت» دانست و در ادامه مدعی شد: «در اولین دور مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری، آقای همتی ادعا کرد که از میان پنج نامزد جبهه انقلاب فقط یکی از آنها نامزد واقعی است و حضور چهار نامزد دیگر «پوششی» است! و تاکید کرد که اگر چنین نیست، از هم‌اکنون سوگند یاد کنند که هیچکدام به نفع دیگری کنار نخواهند رفت! این ادعای آقای همتی و درخواستی که از نامزدهای طیف انقلاب داشتند، اگرچه با‌آمیزه‌ای از عصبانیت مطرح شده بود ولی بسیار ساده‌اندیشانه است که در این چارچوب محدود ارزیابی شود. اظهارات جناب همتی را باید فرمول و طرح مورد نظر مجموعه جبهه اصلاحات، کارگزاران و دولت تدبیر و امید برای شکستن آرا در طیف نامزدهای انقلاب و نهایتا ناکامی این جبهه در انتخابات پیش‌رو و یا دست‌کم، پیروزی با آرای حد‌اقلی تلقی کرد…»

شریعتمداری همچنین باقی ماندن چهار کاندیدا در انتخابات و عدم‌کناره‌گیری آنها به نفع یک کاندیدا (رییسی) را خسارت‌آفرین و گناهی نا‌بخشودنی خواند و در ادامه ادعاهای خود، پوششی دانستن چهار نامزد انتخاباتی اصولگرا از سوی همتی را «ترفند حساب شده اصلاح‌طلبان» دانست.

طرح چنین ادعا و ابراز نگرانی از سوی حسین شریعتمداری، در حالی است که پیش از این حسین الله‌کرم، دبیر شورای هماهنگی حزب‌الله به باشگاه خبرنگاران گفته بود که «نامزدهای اصولگرا اعلام کردند که به نفع کسی کنار نمی‌روند» و در عین حال «سعید جلیلی و محسن رضایی» را «دردسر ابراهیم رییسی در انتخابات» توصیف کرده بود.

** عدم استقبال کاندیداها از هشدار شریعتداری

ظاهرا هشدار شریعتمداری به دوستان انقلابی خود این بار اثربخش نبوده و هر یک از کاندیداهای اصولگرا که از اول نامزد پوششی بودند، حالا به طمع کسب کرسی ریاست‌جمهوری چشم بر توافقات اولیه بسته‌اند و تمایل ندارند به نفع رییسی کنار بکشند. دلیل این ادعا هم تکذیب کناره‌گیری علیرضا زاکانی از انتخابات به نفع رییسی، توسط مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی او است. شریعتی روز گذشته اعلام کرد: «هیچ‌گونه بحثی درباره انصراف زاکانی از انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح نیست.» علاوه بر آن، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیگر نامزد پوششی هم که در نظرسنجی‌ها کمترین میزان آرا را به خود اختصاص داده قصد کناره‌گیری ندارد. حامد تیموری، سخنگوی ستاد مردمی دولت سلام در این باره گفت: «اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر انصراف آقای قاضی‌زاده کذب محض است و ایشان با قدرت در حال پیگیری برنامه‌های انتخاباتی خود هستند.»

با توجه به اینکه سعید جلیلی هم از همان ابتدا تاکید کرده بود تا آخر در انتخابات می‌ماند و به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کند و محسن رضایی هم که طی ادوار گذشته نشان داده است علاقه خاصی برای ورود به پاستور دارد، بعید است این دوره به نفع کاندیدای دیگری کناره‌گیری کند. بنابراین به فرض اینکه همه کاندیداها تا آخر بمانند، بعید نیست که در صورت ائتلاف دوکاندیدای جریان مقابل اصولگرا، همتی که شرایط بهتری نسبت به مهرعلیزاده دارد، بتواند انتخابات را به دور دوم بکشاند و شاید هم پیروز میدان شود.

** همتی و رییسی در دور دوم انتخابات

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده دور ششم مجلس در این باره به «جهان صنعت» گفت: «این دور از انتخابات هیچ یک از کاندیداها به نفع دیگری کنار نمی‌کشد و اگر کسی در انتظار انصراف یکی به نفع دیگری باشد، سخت در اشتباه است.»

او ادامه داد: «حتی کاندیداهای پوششی هم تمایلی به کناره‌گیری ندارند و تا آخر می‌مانند و هشدار آقای شریعتمداری در کیهان کاملا درست است. اگر از میان پنج کاندیدا در اردوگاه اصولگرایان، چهار نفر به نفع یکی کنار نکشند، رای آنها قطعا شکسته شده و شرایط برای آنها سخت می‌شود.»

آیتی توضیح داد: «در صورتی که دو کاندیدای غیراصولگرا عاقلانه رفتار کنند و با ائتلاف، رای را به سبد نامزدی که رای بیشتری در نظرسنجی‌ها دارد (همتی) بریزند و یک جنبش دقیقه‌نودی هم ایجاد شود، آقایان همتی و رییسی به دور دوم انتخابات می‌روند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم تاکید کرد: «این امر در صورتی محقق می‌شود که چهار نامزد پوششی اولیه اصولگرا به نفع رییسی کنار نروند و رای او را بشکنند. بنابراین رای آقای همتی در برابر رای آقای رییسی باعث می‌شود هیچ یک از آنها به ۵۰ به علاوه یک نرسند و انتخابات به دور دوم کشیده شود. در این صورت مخالفان اصولگرایان و شاید آرای خاکستری به میدان می‌آیند و با رای به همتی او را وارد پاستور می‌کنند.»

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: «اما در صورتی که مهرعلیزاده کنار نرود، آرای اصلاح‌طلبان بین همتی و مهرعلیزاده تقسیم می‌شود و انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود و قطعا پیروز انتخابات آقای رییسی خواهد شد. بنابراین باید در این باره عقلانیت بیشتری به خرج داد تا نتیجه انتخابات را به سمتی که خواست و مطالبه مردم است چرخاند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 196329
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا