شورای نگهبان زیر تیغ انتقادات

به گزارش جهان صنعت نیوز: جناب مصلحی یکشنبه شب با بازگو کردن روایت خود از ماجرای ردصلاحیت مرحوم هاشمی در انتخابات ۹۲ که در فضای سیاسی ایران حکم یک زخم کهنه را دارد، چنان هیاهویی به پا کرد که بیا و ببین. آن هم در شرایطی که شورای نگهبان بعد از اعلام نظر خود درباره نامزدهای این دوره و ردصلاحیت چهره‌هایی مثل علی لاریجانی، جهانگیری و پزشکیان هنوز تحت فشار انتقادها بود.

کدام مصلحت؟

آن ظلمی که رفت و حتی رهبری هم به آن اشاره کردند، جبران نشده بود که وزیر اطلاعات دولت دهم مدعی شد ردصلاحیت هاشمی در آن دوره نه بر مبنای قانون و شرع که شورای نگهبان پاسدار آن است، بلکه بنا به تشخیص ایشان از مصلحت جامعه بوده است!

مصلحی به ضرورت «هزینه- فایده» اشاره کرد و گفت چون گزارش‌ها از کف خیابان حاکی از پیروزی هاشمی در صورت کاندیداتوری بوده است، ورود او به عرصه انتخابات را صلاح ندانسته‌اند! (نقل به مضمون)

به این ترتیب رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به بهانه مصلحت نظام کنار زدند و گویا «فقط یکی از آقایان حقوقدان شورای نگهبان» از مصلحی پرسیده «شخصیت این فرد چه می‌شود؟» و او هم گفته «من با شخصیت کاری ندارم من دارم «هزینه- فایده» برای نظام می‌کنم.»

انفعال شورا

این‌طور مصلحی ادعا می‌کند هیچ‌کدام از آن فقها و حقوقدانان محترم نپرسیدند که تکلیف حق مردم چه می‌شود؟ تکلیف قانون اساسی که مبنای کار شورا باید باشد، چه می‌شود؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان البته این گفته‌های مصلحی را رد می‌کند. او در صفحه خود در شبکه فیلتر شده توئیتر نوشته است: «‌آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌شود.»

این روایت اما تکان‌دهنده‌تر از آن است که با یک تکذیب توئیتری فیصله پیدا کند. برای همین هم شاهدیم که از دیروز تا حالا واکنش‌ها و انتقادات ادامه دارد. حتی با فرض پذیرش درستی اقدام وزیر اطلاعات وقتی یعنی ترجیح «هزینه- فایده» به عملکرد بر مبنای قانون، این مساله حل نمی‌شود. سوال اینجا است که هزینه ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی در آن برهه تاریخی چه بود که به فایده آن نمی‌چربید؟

درخواست شفاف‌سازی

از باب پاسخگویی به این سوال و سوالاتی مثل این است که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به این روایت می‌نویسد: «اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل‌برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ردصلاحیت آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ به عنوان رییس ستاد مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان میخواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرموثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.»

به کجا شکایت بریم؟

پذیرش این خواسته جهانگیری و انتشار فیلم و صوت که بعید به نظر می‌رسد اما شاید اعضای شورای نگهبان بتوانند با اظهارات شفاف خود در این زمینه تا اندازه‌ای افکار عمومی را اقناع کنند. غیر از تکذیبیه کداخدایی اما فقط نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی سابق شورای نگهبان در این باره سخن گفت. او می‌گوید: «من نمی‌توانم شهادت بدهم که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر، اما مساله در خور بررسی است و باید با جدیت به این موضوع پرداخت.»

او البته با اشاره به اینکه آن زمان عضو شورا نبوده و تاکید بر اینکه در زمان عضویت خود چنین رویه‌ای در شورای نگهبان نبوده است، در پاسخ به این سوال که اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟ با کنایه می‌گوید: «من دعای فرج می‌خوانم بقیه افراد را نمی‌دانم.»

ضدونقیض‌های شورا

واکنش‌ها به روایت مصلحی از رویکرد شورای نگهبان در سال ۹۲ و دلیل ردصلاحیت یا به قول خودشان عدم احراز صلاحیت وی بسیار گسترده و تند است و یکی از دلایل آن نیز اظهارات ضد‌ونقیض کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان طی سال‌های گذشته در این باره است.

او در سال ۹۷ گفته بود: «خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رای می‌آورد و شورای نگهبان هم او را در صلاحیت کند. خب در این صورت اصلا شورای نگهبان نداریم. بلکه تعدادی آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع و اینجا نشسته‌اند تا هر کسی حرفی زد بر آن اساس عمل کنند. فکر نمی‌کنم چنین تصوری درست باشد که شورای نگهبان را به اندازه یک جمع فرصت‌طلب تابع هوا و هوس و تابع معادلات ناسالم تلقی کنیم. اصلا ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت نداریم. پس با جرات می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلا ردصلاحیت نشدند.» اما در بهمن ماه ۹۲ و در برنامه شناسنامه، حرف دیگری زده و گفته بود که «نظر شورای نگهبان این بود که او (هاشمی‌رفسنجانی) رای نخواهد آورد و بهتر است در انتخابات شرکت نکند.»

چطور اعتماد کنیم؟

به همین خاطر نیز شاهدیم که عمده واکنش‌ها به این قضیه حول محور نقد شورای نگهبان است. مثلا عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌نویسد: «اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت روزی برسد که فردی چون ‌هاشمی را یک روحانی درجه چند ردصلاحیت کند و به قول خودش ۱۲ مجتعهد و حقوقدان هاج و واج نظرش را بپذیرند، حتما چنین شخص پیشگویی را به تیمارستان می‌بردند. ولی این هم رخ داده است» و محمود صادقی نماینده پیشین مجلس نیز توئیت می‌کند «با این گزارش وزیر وقت اطلاعات درباره «هزینه- فایده‌« تایید و رد‌صلاحیت ‌هاشمی‌رفسنجانی، احتمالا چند وقت دیگر شاهد گزارش «هزینه- فایده» زندگی و مرگ او نیز خواهیم بود.» او البته برای تاکید بیشتر بر این گفته خود، در توئیت دیگری آن را پیوست کرده و می‌نویسد: «یا «لا تَرکَنوا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا». گفتنی است که او به آیه ۱۱۳ سوره هود به معنی «به کسی که ستمگر است، به ظالم اعتماد نکنید». اشاره دارد.

ملاک جدید

حسام‌الدین آشنا نیز به شیوه خود به این موضوع واکنش نشان داده و در توئیتی کنایه‌آمیز می‌نویسد: «حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای حیدر مصلحی؛ از جنابعالی بابت روشن‌کردن بخشی مهم، حساس و ناشناخته از تاریخ جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.»

علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت نیز از جایگزین شدن «هزینه- فایده» با قانون ابراز نگرانی کرده و می‌نویسد: «وقتی «هزینه و فایده» کردن ملاک بشود و نه قانون آن هم برای شورای نگهبان قانون اساسی، اساس حکومت بر باد است. مردم به چه دلیل باید به چنین حکومتی اعتماد کنند. همین «هزینه و فایده» مبنای رفتار حاکمیت در انتخابات ۸۸ بود که فاجعه آفرید. الان «هزینه و فایده» چه چیزی را به شما دیکته می‌کند؟»

فحشای کلمات

لازم به ذکر است که انتقادات به شورای نگهبان صرفا از سوی سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی نبوده و بسیاری از چهره‌های اصولگرا نیز بعد شنیدن سخنان اخیر مصلحی در موضع نقد این نهاد قانون قرار گرفته‌اند. مثلا مهدی نصیری، فعال رسانه‌ای اصولگرا می‌نویسد: «سخنان آقای حیدر مصلحی وزیر اسبق اطلاعات درباره ردصلاحیت مرحوم ‌هاشمی برگی دیگر از دفتر مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان را ورق زد. چه خوب گفت: روزگار ما روزگار به فحشا کشانده شده کلمات است: شورای نگهبان شرع و قانون»!

اظهارات مشکوک؟

برخی هم از زاویه دیگری به موضوع نگریسته و با پذیرش این فرض که اظهارات مصلحی دروغ یا مشکوک است و شورای نگهبان چنین کاری نمی‌کند، به نقد وزیر احمدی‌نژاد پرداخته‌اند. مثلا مجتبی توانگر، نماینده حامی قالیباف در صفحه توئیتر خود نوشت: «رفتار انتخاباتی آقای مصلحی طوری است که انگار عزم کرده با حرف‌های شاذ، فردی از جنس تکرار را رییس‌جمهوری کند. متاسفانه سال ۹۰ و ۹۲ هم با رفتارها و اختلاف‌سازی‌های غلط، زمین انتخابات را از معیشت مردم به سیاست خارجی تبدیل کرد. به کسی که در بزنگاه‌ها رفتارش به نفع رقیب است نباید مشکوک باشیم؟»

 نامه محسن ‌هاشمی به رهبر انقلاب

در ادامه حواشی ایجاد شده بعد از اظهارات مصلحی بود که محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران طی نامه‌ای به رهبر انقلاب از عملکرد شورای نگهبان تظلم‌خواهی کرد. او نوشت: «مستحضرید که آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی پس از عدم تاییدشان در شورای نگهبان فرمودند: «وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرایم در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا را تایید کنند، همه رشته‌های ۱۰‌ساله پنبه خواهد شد.» سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را ساده‌انگارانه قلمداد و تکذیب کرد؛ اما اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته است: «در شورای نگهبان گفتم: براساس گزارشات از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان ردصلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.» حال این روزها در جریان عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این دوره ریاست‌جمهوری نیز که حضرتعالی فرمودید ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط دستگاه‌های مسوول شدید، متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت. من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تاثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم‌خواهی دارم.»

وی در بند پایانی این نامه تاکید کرد: «در کنار بسیاری از دلسوزان، به عنوان فرزندی کوچک از پدر بزرگوارم می‌خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران را از پیچ خطرناک نجات دهید.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 196563
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا