تعارفات انقلابی یا فشار برای انصراف از انتخابات

به گزارش جهان صنعت نیوز: انتخاباتی که از همان ابتدا و پیش از ثبت‌نام کاندیداها با مصوبه عجیب شورای نگهبان و رد پیش از موعد برخی چهره‌های اصلی اصلاح‌طلب، حاشیه‌ساز شد و در روند مناظرات و حضور چهار نامزد پوششی یا ضربه‌گیر در کنار یک کاندیدای اصلی، انتقاد دو کاندیدای غیرهمفکر آنها را برانگیخت؛ مساله‌ای که از سوی عبدالناصر همتی مطرح شد اما با واکنش منفی برخی کاندیداهای غیراصلی از جمله علیرضا زاکانی مواجه شد. او اعلام کرد که تا آخر ایستاده است و اگر او پوششی است، همتی هم کاندیدای روکشی است!

اما این ادعای ایستادگی دیری نپایید و با هشدار و تاکید و فشار حسین شریعتمداری و حدادعادل و سایر بزرگان اصولگرا بر چهار کاندیدای انتخاباتی به منظور انصراف به نفع ابراهیم رییسی، معادلات را همان سمتی رقم زد که همتی گفته بود و مشخص شد او گزافه نگفته است.

حسین شریعتمداری در یادداشت روز یکشنبه خود در روزنامه کیهان به چهار کاندیدای اصولگرا هشدار داده بود که اگر به نفع رییسی کنار نکشند، ممکن است جریان رقیب آنها پیروز میدان شود. او با ایجاد شور و هیجان انقلابی‌گری در میان دوستان همفکر و اصولگرای خود آنها را تحت فشار قرار داد که اگر به نفع کاندیدای مدنظر او که رای بیشتری دارد کنار نکشند، به تکلیف انقلابی خود عمل نکرده‌اند.

اما با وجود تاکیدات شریعتمداری، زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی دو نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند که قصد کناره‌گیری ندارند و تا آخر ایستاده‌اند. سعید جلیلی نیز پیش از این بر ایستادن تا آخر تاکید کرده و گفته بود قصد کناره‌گیری از انتخابات را ندارد و محسن رضایی هم تکلیف خود را سال‌هاست با علاقه‌ای که برای حضور در عرصه رقابت ریاست‌جمهوری نشان داده و طی ادوار مختلف آرزوی ورود به پاستور را در سر می‌پروراند، روشن کرده است و همه می‌دانند که قصد کناره‌گیری به نفع کسی را ندارد.

فشار به ۴ کاندیدای پوششی

در حالی که آخر هفته روز موعود است و باید تا پیش از آن کاندیداها تصمیم خود را برای رفتن یا ماندن گرفته باشند، روز گذشته فشارها از ناحیه اصولگرایان بر نامزدهای پوششی برای کناره‌گیری به نفع رییسی افزایش یافت. به نظر می‌رسد این نامزدهای پوششی حالا که شرایط را سنجیده‌اند و می‌دانند طبق اعلام رییس ستاد انتخابات کشور سطح مشارکت حدود ۳۷ درصد است و در این شرایط ممکن است هر کسی بتواند رای‌آور شود، نمی‌خواهند اقبال خود را از دست بدهند و با خلف وعده زیر توافقات اولیه زده‌اند. هر چند که ماندن هر یک از آنها باعث تقسیم رای آنها در اردوگاه اصولگرایی می‌شود.

بنابراین علاوه بر حسین شریعتمداری، حداد عادل و حمیدرضا ترقی با تاکید بر این موضوع که اگر کاندیداها به نفع یکی کنار نکشند، احتمال دارد جریان رقیب پیروز میدان شود، با فشار بر کاندیداهای انتخاباتی سعی در متقاعد کردن آنها به کناره‌گیری به نفع رییسی دارند.

قراردادن کاندیداها در عمل انجام شده!

حداد عادل در گفت‌و‌گویی کوشیده آنها را در عمل انجام شده قرار دهد و به قطعیت گفته است: «قطعا برخی نامزدها به نفع رییسی کنار می‌روند». حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز در گفت‌وگویی به تشریح خطر عدم کناره‌گیری آنها به نفع رییسی پرداخته و گفته است: «بر اساس نظرسنجی‌ها اگر یکی دو نفر از نامزدهای اصولگرا انصراف ندهند، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم زیاد است و این خطری جدی برای موفقیت نیروهای اصولگراست.»

این عضو شورای مرکزی موتلفه در واکنش به توئیت مسوول دفتر جلیلی با این مضمون که روز جمعه تکلیف پای دوم انتخابات در مرحله دوم مشخص خواهد شد، گفت: «وقتی انتخابات دومرحله‌ای می‌شود، دو نفری که بالاترین رای را داشته باشند به مرحله دوم می‌روند. بر این اساس ماندن آقای جلیلی در صورتی توجیه دارد که در حال حاضر بعد از نفر اول، بالاترین رای را داشته باشند. در غیر این صورت بهتر است کنار بروند زیرا به طور طبیعی و در مقاطع مختلف دیده‌ایم که در مرحله دوم میزان افرادی که پای صندوق می‌آیند و رویکردشان قابل پیش‌بینی نیست؛ مثلا یکباره یک میلیون نفر از افرادی که تا حالا رای نداده‌اند هم پای صندوق می‌آیند.»

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین احتمال ائتلاف بین دو گزینه غیراصولگرا و رقیب را محتمل دانسته و گفته است: «به طور طبیعی در جریان رقیب نیز محاسباتی صورت می‌گیرد و اگر میزان رای مهرعلیزاده کمتر از همتی باشد کنار خواهد رفت تا آرای آنان به یک سبد ریخته شود.»

قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد

فشارهای جریان اصولگرا رفته‌رفته در حال نتیجه دادن است و برخی کاندیداهای پوششی برای اینکه از سهم خود در دولت احتمالی بی‌نصیب نشوند، پرچم سفید را بالا برده و تلویحا پذیرفته‌اند که به نفع یک کاندیدای خاص کنار بکشند. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: «در مسیر فدا شدن برای انقلاب و مردم همچون برادران شهیدم کماکان چون کوه ایستاده‌ام.» او ادامه داد: «قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم‌کرد.»

بنابراین به نظر می‌رسد در ساعات باقی مانده، حتی دقیقه نود باید منتظر خبر کنارکشیدن یکی یکی نامزدهای پوششی به نفع ابراهیم رییسی، گزینه اصلی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشیم. البته در این صورت، اگر مهرعلیزاده به دلیل رای کمتری که از همتی دارد با او وارد ائتلاف شود و کنار بکشد و طیف اصلاح‌طلب و حامی دولت هم که هنوز اعتقادی به دعوت بزرگان جریان اصلاح‌طلب دارند، در انتخابات شرکت کنند، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. در آن صورت همتی مضاعف برای راضی کردن قشر خاکستری برای آمدن پای صندوق‌های رای، می‌تواند نتیجه را به نحوی دیگر رقم بزند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 196565
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا