کورسوی امید در وین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فارغ از نگاه خوش‌بینانه اولیه عباس عراقچی رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین؛ اخیرا ضمن تاکید بر اینکه این دور بعید است دور پایانی مذاکرات باشد، گفته است «تا زمانی که ضرورت داشته باشد به مذاکره ادامه می‌دهیم و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این دور، دور نهایی باشد. ما تعداد دورهای مذاکرات را نمی‌شماریم بلکه منافع خود را می‌شماریم.» او همچنین به صداوسیما گفته است: «ما عجله نداریم و برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. باید یک توافقنامه خوب داشته باشیم، توافقنامه خوب زمانی به دست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما به دست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.»

علاوه بر عراقچی، روز گذشته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری خود با رسانه‌ها این دور از مذاکرات را دور پایانی ندانست و با تاکید بر اینکه آنچه در وین در حال رخ دادن است ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد، تصریح کرد: «نه گفت‌وگوها فرسایشی شده، نه وقت اضافه‌ای داریم و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود و امیدواریم که این تصمیمات در پایتخت کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بازگشت به برجام صورت می‌گیرد.»

در عین حال حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان نیز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت دفاع و الحاق ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار شاهین به ناوگان نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه ما نه به دنبال به دست آوردن سلاح کشتار جمعی و شیمیایی هستیم و نه آن را مجاز می‌دانیم، تاکید کرد: «این فتوای فرمانده کل قوای ما است که به کارگیری این سلاح‌ها را خلاف موازین اسلامی می‌دانند. ما قربانی سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی در جنگ هستیم که از سوی عراق و با تجهیز قدرت‌های غربی علیه ما استفاده شد.»

آمریکا و اروپایی‌ها همان‌طور که انجام بخشی از تعهدات خود را پذیرفتند مابقی را هم بپذیرند

روحانی خطاب به کشورهای اروپایی و آمریکا که نگران ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران هستند، گفت: «ما برای صنعت داخلی و توانمندی داخلی خودمان دنبال انرژی هسته‌ای هستیم. اروپا و آمریکا این را به خوبی بداند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای در صنعت هسته‌ای خود نیستیم. بله، ما می‌توانیم غنی‌سازی بالاتر هم داشته باشیم اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم بلکه برای مصارف انرژی، صنعت پزشکی و دیگر بخش‌ها نیازمند هسته‌ای هستیم.»

رییس‌جمهوری تاکید کرد: «… ما قصد تنش و جنگ نداریم اما در برابر‌قدرت‌های خارجی هم سر فرود نخواهیم آورد. اگر کشورهای ۱+۵ به تعهدات خود عمل کنند ما هم بعد از راستی‌آزمایی این موارد به تعهدات خود بازمی‌گردیم. پس آنها همان‌طور که انجام بخشی از تعهدات خود را پذیرفتند مابقی را هم بپذیرند تا ما نیز به تعهدات خود بازگردیم و شاهد افزایش تعامل در سطح جهانی باشیم.»

نگاه مذاکره‌کنندگان به انتخابات ایران

روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای دیپلمات‌های مذاکره‌کننده کشورمان و دولت در حال اتمام و مردم منتظر رفع تحریم و گشایش اقتصادی، روزهای پرالتهابی است و البته روند مذاکرات در وین را هم کندتر کرده است. البته طرف‌های غربی و خصوصا آمریکایی نتیجه انتخابات ایران را بر مذاکرات بی‌تاثیر می‌دانند چرا که معتقدند سیاست خارجی ایران به دست رهبری تدوین می‌شود و رییس‌جمهوری هر که باشد تعیین‌کننده روند مذاکرات نیست. اما همه به خوبی می‌دانند که این بی‌اثری نتیجه انتخابات بر نوع مذاکرات وین ادعایی بی‌اساس است و آنها منتظرند تا بر اساس میزان سطح مشارکت مردم در انتخابات و مشروعیت سنجی، نوع مذاکرات و ادبیات خود را تعیین کنند. به همین دلیل روند مذاکرات وین این روزها تا این حد کند شده است.

البته احتیاط غربی‌ها در روند مذاکرات، بر سخنان عراقچی، خطیب‌زاده و حتی روحانی هم که اصرار زیادی بر نگاه مثبت به مذاکرات مبنی بر رفع تحریم‌ها داشت و وعده آن درروزهای نزدیک را به مردم داده بود، بی‌تاثیر نبوده است. اما با وجود همه بدبینی‌های اخیر نسبت به روند مذاکرات وین، شاید باز هم بتوان به واسطه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم بیش از ۶۰ درصد و کاهش دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای، از آن به عنوان اهرم فشاری بر طرف‌های مذاکره‌کننده استفاده کرد. چرا که به موجب توافق سه‌ماهه ایران و آژانس و تمدید یک ماهه آن‌که البته تنها چند روز از آن باقی مانده است، بتوانیم آنها را برای بازگشت به مذاکرات ترغیب کنیم.

گروسی: بدون توافق هسته‌ای با ایران «کور سرگردان» خواهیم بود

در راستای این موضوع، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گویی به ابراز نگرانی از نوع تحولات هسته‌ای ایران پرداخته و گفته است که داشتن یک توافق هسته‌ای با ایران «ضرورت دارد» وگرنه کور سرگردان خواهیم بود.

گروسی درباره مقارن شدن افزایش سطح غنی‌سازی ایران با کاهش یافتن میزان دید (نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران) در ماه‌های اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: «این موضوع بسیار جدی است. وقتی در سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنید، بسیار نزدیک هستید. این از نظر فنی غیرقابل تمییز با مواد در سطح تسلیحات است. بنابراین وقتی این موضوع را با این امر مسلم که دسترسی بازرسی ما در حال کاهش یافتن است، می‌بینیم، نگران می‌شوم.»

از آنجا که نوع مذاکرات وین بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی تنظیم می‌شود، ممکن است این ابراز نگرانی‌ها بر سرعت گرفتن مذاکرات وین و البته روند مثبت آن و حصول نتیجه، در همین زمان باقی مانده تا تغییر دولت در ایران تاثیر مثبتی داشته باشد. یعنی همان‌طور که علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از این اظهار امیدواری کرده بود تا قبل از انتقال تصدی دولت بتوانند احیای کامل برجام را اعلام کنند، روحانی بتواند به این آرزوی خود برسد ورفع تحریم‌ها را در کارنامه دولت خود به ثبت برساند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 196566
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا