شتاب خودرو در جاده صعود
به گزارش جهان صنعت نیوز: اقبال معاملهگران به سمت خودروییها به حدی بوده است که روز گذشته بیشترین معاملات بورس و فرابورس با ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان به گروه خودرو و ساخت قطعات تعلق داشت. در همین حال روز یکشنبه نیز نمادهای این گروه پرتراکنشترین صنایع بازار را از آن خود کرده بودند. از منظر عوامل بنیادین بازار گفته میشود امیدواری به مذاکرات وین یکی از دلایل رشد گروه خودرویی طی روزهای گذشته بوده است. تحلیلگران عنوان میکنند در صورت احیای برجام، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین بهره را از گشایشهای سیاسی و اقتصادی خواهد برد. حمیدرضا کاهدی تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه روند پیشروی گروه خودرویی را مثبت ارزیابی و برای آن رشدی ادامهدار را ترسیم میکند که به ویژه در شرکتهای خودروساز نمود بیشتری خواهد داشت.
بررسی اجمالی گروه خودرویی و نمادهای پرطرفدارتر آن نشان میدهد طی روزهای گذشته حقیقیها مجددا برای خرید سهام خودروسازی تمایل نشان میدهند. تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که این گروه با توجه به روند مذاکرات وین میتواند چشمانداز روشنی در بازار سهام داشته باشد. شرکت ایرانخودرو با نماد خودرو در میان گروه خود به عنوان لیدر شناخته میشود. این شرکت طی دو روز گذشته توانسته رشد مناسبی را ثبت و طرفداران گروه خودرویی را به رشد قیمت سهام این گروه امیدوار کند. تشکیل صف خرید ۳۰۰ میلیونی در کوتاهترین زمان ممکن برای سهام این شرکت از نکات بارز روز گذشته بازار سهام بود تا در نهایت نماد خودرو را به پنجمین نماد پرتراکنش بورس تبدیل کند. قیمت سهام ایرانخودرو در پایان رشد ۹۷/۴ درصدی را ثبت کرد. معاملات روز گذشته این نماد با ارزش بازار ۶۱ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومانی از ۱۹۵ میلیارد تومان عبور کرد. حقیقیها در این روز ۸۸ درصد از خرید سهام این نماد را به خود اختصاص دادند. گفتنی است شرکت ایرانخودرو اردیبهشت ماه سالجاری توانسته بود مجوز افزایش ۱۰ درصدی نرخ محصولات خود را از شورای رقابت دریافت کند. خپارس این روزها عملکرد خوبی را ثبت کرده و به عنوان یکی از مهمترین اهرمهای رشد گروه خودرویی شناخته میشود. این نماد روز گذشته هم اگر چه دچار نوساناتی بود اما در نهایت توانست رشد ۹۷/۴ درصدی را ثبت کند و با صف خرید به کار خود پایان دهد. ارزش معاملات روز گذشته این نماد به ۱۰۷ میلیارد تومان با ارزش بازار ۱۲ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان رسیده بود. حقیقیها ۹۹ درصد از خرید سهام این نماد را به خود اختصاص دادند و بدین ترتیب این نماد در ردیف سومین نماد پرتراکنش بورس قرار گرفت. گفتنی است شرکت پارس خودرو با نماد خپارس، در مجمع فوقالعاده بیستونهم فروردین سال جاری، افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی داراییها را ثبت کرده بود. براین اساس، خپارس به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از دایره شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، سرمایه خود را از ۲/۲ هزار میلیارد تومان به ۳/۱۱ هزار میلیارد تومان رسانده است. اگر چه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها را نمیتوان به معنای رشد سودآوری شرکت دانست اما به هر روی به عنوان افزایش ارزش شرکت به شمار میرود. خبهمن نماد گروه خودروسازی بهمن نیز این روزها بر موج افزایشی گروه خودرو قرار داشته است. این نماد روز گذشته هم توانست ۸۶/۴ درصدی قیمت را ثبت کند. معاملات این نماد نیز در پایان روز از ۳۵ میلیارد تومان عبور کرد. ارزش بازار خبهمن به هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است گروه بهمن در اردیبهشت ماه، برنامه انتشار اوراق بدهی با هدف تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و قطعات را روی سامانه کدال منتشر کرده بود. این نماد نیز مانند خودرو و خژارس در روز گذشته مورد استقبال حقیقیها بود به نحوی که بیش از ۹۴ درصد از خریداران سهام خبهمن را افراد حقیقی تشکیل میدادند. خزامیا دیگر نماد خودرویی مورد توجه سهامداران نیز روز گذشته رشد کرد. نماد شرکت زامیاد که به تازگی نرخ محصولات خود را نیز تا ۱۰ درصد افزایش داده است روز گذشته مورد استقبال حقیقیها قرار گرفت. به نحوی که ۱۰۰ درصد خریداران سهام این شرکت را افراد حقیقی تشکیل میدادند. این نماد با ارزش بازار ۳۲۷ میلیارد تومانی روز گذشته ۲۹ میلیارد تومان ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد. در پایان روز گذشته سهام خزامیا ۷۷/۴ درصد رشد را ثبت کرده بود. این فهرست اجمالی را همچنان میتوان ادامه داد اما نکته مهم در بررسی گروه خودرو، استقبال مجدد معاملهگران از صنایع خودروسازی و احتمال آغاز یک رشد بلندمدت و آرام برای سهام خودرویی است.
برجام؛ محرک خرید خودروییها
حمیدرضا کاهدی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با «جهانصنعت» در تحلیل روند گروه خودرو و ساخت قطعات میگوید: «در این گروه نماد خودرو پیشرو است و زودتر از همگروهیهای خود به مسیر رشد بازگشته است. خدیزل هم توانسته است بازگشت پرسرعتی را تجربه کند. اما در مجموع گروههای خودرویی و پالایشی آخرین مینیممهای خود را طی هفتههای گذشته ساختهاند و کف قیمتی مناسبی را برای خود ساختهاند.» او میفزاید: «من به دنبال یک کف زمانی هم برای این گروهها بودم اما با توجه به رشدهایی که اکنون ثبت کردهاند به نظر میرسد که کف زمانی را هم با همان کف قیمتی ساخته بودند. یعنی در همان زمان بازگشتهاند و سیر نزولی آنها تمام شده است.» کاهدی در ادامه تاکید میکند: «انتظار این است که روند مثبت این گروهها ادامه پیدا کند.» او در توضیح چرایی این روند میگوید: «شاید یکی از دلایل این سیر افزایشی این باشد که بازار سرمایه اکنون احیای برجام را در مرحله نهایی برآورد میکند و با این محاسبه که دستکم طی دو هفته آینده این توافق انجام میشود، معاملهگران خرید را آغاز کردهاند.» کاهدی تصریح میکند: «اگر توافقی بر سر برجام حاصل شود، گروه خودرو بیش از دیگر گروههای بازار سرمایه از این توافق بهره خواهد برد. در کنار خودروییها همچنین گروه حملونقل نیز تاثیر مهمی خواهند گرفت. از همین رو پیشاپیش خرید سهام این گروهها آغاز شده است و نمودار به سمت بالا سیر میکند.» این کارشناس بازار سرمایه ادامه میدهد: «به نظر من در گروه خودرو به ویژه شرکتهای خودروسازی و نه قطعهسازی، روند صعودی خود را آغاز کرده و تغییر جهت دادهاند. در واقع خط سیر آنها طی ۱۱ ماه گذشته کامل شده و اکنون در حال اصلاح آن هستند.» کاهدی تاکید میکند: «اگرچه حجم معاملات این گروه را نمیتوان چندان عجیب و خارقالعاده توصیف کرد اما در تناسب بازار به خوبی معامله میشوند. به این معنا که قدرت معاملات خریداران در این گروه بالاست.»
رشد ادامهدار خودروسازان
کاهدی همچنین درباره مسیر پیشروی شاخص گروه خودرو اظهار میکند: «کف شاخص گروه خودرویی در محدوده ۱۸۰ هزار واحد بوده است. این شاخص باید دستکم تا محدوده ۲۷۰ هزار واحد افزایش یابد تا اولین موج خود را در جهت مخالف بسازد و تایید کند که روند برگشته است.» این کارشناس بازار سرمایه میافزاید: «ممکن است طی این مسیر توقفها و مقاومتهای کوچکی وجود داشته باشد اما اصل حرکت این شاخص باید تا محدودههای ۲۷۰هزار واحد باشد. من فکر میکنم معنای آن را میتوان اینگونه دانست که به عنوان مثال، قیمت سهام در نماد خودرو به بالای ۲۵۰ تومان برسد.» او تاکید میکند: «این نسبت رشد البته در مورد هر یک از سهام گروه خودرویی متفاوت خواهد بود. اما حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تغییر در قیمتهای گروه خودرویی رخ خواهد داد. البته موکدا در این رشد،شرکتهای خودروساز پیشرو خواهند بود اما برخی قطعهسازیها و سرمایهگذاریها هم میتوانند در این مسیر رشد نقش ایفا کنند. اگر چه گروه سایپا اندکی ضعیفتر بوده است اما این گروه هم هیچگاه از گروه خودرویی عقب نمیماند و رشد خواهد کرد.»
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنلینک کوتاه :