رشد سودآوری

به گزارش جهان صنعت نیوز: دورنمای این افزایش سود از هفته گذشته روند مثبتی را برای معاملات این نمادها در بازار ایجاد کرده بود و اکنون با افشای اطلاعات و شفاف‌سازی دقیق از سوی شرکت‌ها چشم‌انداز روشن‌تری برای افزایش تقاضای سهام گروه پالایشی ترسیم شده است. با این حال برخی اهالی بازار سرمایه این رشد بازدهی را تکرارشونده نمی‌دانند و افزایش اقبال سرمایه‌گذاران را مقطعی ارزیابی می‌کنند. اما در مقابل، برخی دیگر از فعالان بازار عنوان می‌کنند در صورتی که با تداوم پیگیری‌ها، وزارت نفت سیاست کنونی تخفیف نرخ خوراک را همچنان ادامه دهد و در همین حال با رفع تحریم‌ها صادرات شرکت‌های گروه نفتی و پالایشی افزایش یابد، می‌توان به تکرار یا حتی افزایش ملموس سود سهام گروه پالایشی امیدوار بود و بر اساس آن برای خرید سهام شرکت‌های مذکور ورود کرد.

تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها همواره یکی از موضوعات مهم برای فعالان بازار سرمایه بوده است. چندی پیش محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تاکید کرده بود که باید به منظور دریافت تخفیف در نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی تلاش‌های بیشتری شود. شرکت‌های پالایشی که به دلیل عدم اعلام نرخ خوراک و فرآورده‌ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی ۹۹ خود را بر اساس نرخ‌های اعلامی آذر ماه ۹۹ محاسبه و منتشر کرده بودند نیز در اطلاعیه‌ای از توانایی تعدیل مثبت سود پالایشگاه‌ها برای دوره ۱۲ ماهه سال ۹۹ خبر داده بودند، زیرا نرخ‌های فروش نفت خام در سه ماهه پایانی سال نسبت به ۹ ماهه ابتدایی رشد قابل توجهی داشت. گفته می‌شود هر چه این صنعت تخفیف بیشتری روی خوراک دریافت کند، رشد سود پالایشگاه‌ها نیز فزاینده‌تر خواهد بود. ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت پیش از این به همفکران اعلام کرده بود: ما همچنان به دنبال دریافت تخفیف بیشتر برای خوراک پالایشگاه‌ها هستیم. با توجه به اینکه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را دولت تعیین می‌کند و همچنین پس از فرآیند تولید، تعیین‌کننده قیمت فروش فرآورده‌ها نیز دولت است، صنعت پالایشگاه نمی‌تواند به عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش چندانی در تعیین قیمت‌ها داشته باشد و فقط از طریق ارائه و پیشنهاد راهکارهایی به دولت می‌تواند بر آن اثرگذاری داشته باشد.

وی تاکید کرده بود: با توجه به اینکه هدف ما گران شدن نرخ خوراک صنایع پایین‌دستی‌مان مانند سوخت هواپیما، سوخت ماشین‌ها، بنزین و گازوییل نیست، بنابراین انتظار داریم تا دولت روی قیمت خوراک پالایشگاه‌ها که همان نفت خام و میعانات گازی است، تخفیفاتی را در نظر بگیرد. عاشوری علت درخواست تخفیف پالایشگاه‌ها روی قیمت خوراک را این‌گونه توضیح داده بود: پالایشگاه‌ها علاوه بر هزینه‌های جاری با هزینه‌های تعمیرات، حقوق و دستمزد، طرح‌های توسعه‌ای، طرح‌های کیفی‌سازی و سازوکارهای ساخت انبار برای شرایط سخت، روبه‌رو هستند. بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌های این صنعت دولت باید تخفیفات بیشتری را روی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اعمال کند. او تقاضای صنعت پالایش را افزایش میزان تخفیف به ۸ تا ۱۰ درصد عنوان کرده بود. با توجه به پیگیری‌های مداوم صنایع پالایشی از دولت و مجلس، به نظر می‌رسد روند ارائه تخفیف روی خوراک این صنعت، همچنان ادامه داشته باشد. همچنین در صورت احیای برجام و گشایش مسیرهای صادراتی، دورنمای مثبتی برای افزایش درآمدهای عملیاتی صنعت نفت و پالایش ترسیم خواهد شد.

دورنمای افزایش بازدهی گروه پالایشی

بررسی اطلاعات مالی شرکت‌های گروه پالایشی و اطلاعات افشاشده روی کدال حاکی از رشد سودآوری نمادهای پالایشی در سال مالی ۹۹ و احتمال تداوم این روند برای سال ۱۴۰۰ است. با این حال از آنجا که نرخ بین‌المللی خوراک و فرآورده در سه ماهه پایانی سال ۹۹ هنوز از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت اعلام نشده، صورت‌های مالی این شرکت‌ها همچنان با یک علامت سوال روبه‌رو است. به هر روی اما به نظر می‌رسد اغلب شرکت‌های گروه پالایشی در نتیجه تخفیف خوراک، با رشد سودآوری همراه باشند. در میان شرکت‌های مورد توجه این گروه، شپنا تا لحظه تنظیم این گزارش شفاف‌سازی نکرده است. در همین حال باید در روند محاسبات شپنا این نکته را نیز مدنظر داشت که پالایشگاه اصفهان به تازگی بلوک ۶۷/۱۶ درصدی نفت سپاهان را نیز خریداری کرده است که در محاسبه سود و هزینه آتی شرکت موثر خواهد بود. اما در میان دیگر شرکت‌های گروه پالایشی، شرکت پالایش نفت تهران هم در افشای خود، میزان افزایش سود و زیان را به طور دقیق محاسبه و اعلام نکرده است. با این حال در نامه‌ای که روی سامانه کدال قرار گرفته، اعلام شده که بر اساس آخرین اعلامیه‌ها و تعدیلات دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابت کاهش نرخ خرید نفت‌خام و تغییرات نرخ فروش فرآورده‌های اصلی در اسفند ۹۸، مبلغ شش هزار و ۶۲ میلیارد ریال تعدیل مثبت اعلام شده است. همچنین اعلامیه‌های تعدیل مقداری صادرات نفت کوره در سال ۹۸ و نیز گزارش صادرات نفت کوره در سال ۹۹ ارائه شده است. لیکن به دلیل عدم‌ارائه نرخ خوراک در سه ماهه پایانی سال ۹۹، محاسبه آثار سود و زیان آن در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. این شرکت در اطلاعیه خود همچنین اعلام کرده که پیگیری در خصوص رفع مغایرت‌های موجود در قیمت‌گذاری کیفی فرآورده‌های اصلی و نرخ نفت خام سنتزی در سال ۹۹ همچنان ادامه دارد و در صورت تصویب اعلام خواهد شد. اما شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر در افشای الف خود اعلام کرده است که درآمدهای عملیاتی شرکت در فروش صادراتی از محل تعدیلات کاهش نرخ خوراک در اسفندماه سال ۹۸، با افزایش روبه‌رو بوده و به رقم دو هزار و ۲۶ میلیارد تومان افزایش یافت است. همچنین درآمد عملیاتی فروش داخلی فرآورده و افزایش فروش صادراتی شش ماهه دوم سال ۹۹ در مجموع به میزان چهار هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس، شبندر سود خالص هر سهم شرکت در پایان سال ۹۹ را از ۲۸۱ تومان به ۴۰۸ تومان رسانده که ۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت پالایش نفت تبریز با نماد شبریز هم اعلام کرده که بر اساس تعدیلات اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی و سوخت هوایی اسفندماه ۹۸ این شرکت اصلاح شده و بر این اساس EPS شبریز در سال ۹۹ معادل ۱۶۲ ریال افزایش یافته است. در همین حال، شرکت پالایش نفت شیراز با نماد شراز نیز در مورد تعدیل نرخ خوراک اسفندماه ۹۸ شفاف‌سازی کرده است. بر این اساس شراز با تعدیل نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی اصلی و سوخت هوایی اسفندماه سال ۹۸، افزایش ۱۳۵ تومانی EPS در سال مالی ۹۹ را شناسایی کرده است. شرکت پالایش نفت لاوان نیز در شفاف‌سازی تعدیل سود و زیان در اثر نرخ‌های تازه اعلام شده، افزایش سود شناسایی کرده است. بر این اساس شاوان اعلام کرده که تحت تاثیر تغییرات اعلامی، در سال مالی ۹۹ معادل ۱۰۴ تومان افزایش سود داشته است. گفتنی است پیش‌بینی افزایش سود در نمادهای گروه پالایشی سبب شد تا NAV صندوق پالایش یکم به ۶/۵ درصد افزایش یافته و بدین ترتیب بهترین عملکرد هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را از آن خود کند. در همین حال گروه فرآورده‌های نفتی طی روزهای معاملاتی هفته گذشته با افزایش تقاضا روبه‌رو بوده‌اند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 197215
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا