کابوس ناتمام پوپولیسم

به گزارش جهان صنعت نیوز: بولسونارو با وجود آمار بالای ابتلا و مرگ و میر در این کشور با سهل‌انگاری و جدی نگرفتن ویروس کرونا به وخیم‌تر شدن اوضاع این کشور در مواجهه با این پاندمی دامن زده است. از عدم استفاده از ماسک در انظار عمومی و جریمه ۲۳۰ هزار یورویی گرفته تا رژه موتورسواران برای تبلیغات ریاست‌جمهوری. عملکرد او با سیل انتقاد مردم برزیل روبه‌رو و از سوی مردم متهم به نسل‌کشی شده است. برزیل در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، اکنون با خشکسالی سخت، رو‌در‌رو است. در ۹۰ سال گذشته، چنین خشکسالی‌ای وجود نداشته است، آن هم با خطر افزایش آتش‌سوزی در آمازون.

با عبور شمار جان‌باختگان ویروس کرونا در برزیل از مرز نیم‌میلیون نفر، هزاران شهروند این کشور روز شنبه برای دومین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند و ضمن اعتراض به بی‌کفایتی ژائیر بولسونارو رییس‌جمهوری این کشور در مدیریت این بحران، خواستار برکناری او شدند.

تجمع‌های اعتراضی با حضور جنبش‌های اجتماعی و احزاب سیاسی مخالف در برازیلیا، سائوپائولو، ریودوژانیرو و سایر شهرهای بزرگ در حالی انجام شد که برکناری بولسونارو خواسته اصلی معترضان است. رییس‌جمهور برزیل در برابر اعمال اقدامات مناسب برای مهار این بیماری مقاومت می‌کند و متهم است که موجب تاخیر در تامین واکسن‌ها شده و همچنین ویروس کرونا را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.

اینکه ویروس کرونا، موثرترین راهکار برای ایمن‌سازی بدن است و یا استفاده از ماسک در خودرو منجر به تصادم می‌شود از تازه‌ترین اظهارنظرهای عجیب و غیرتخصصی بولسونارو بوده که خون مردم این کشور را به جوش آورده است.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در سال ۲۰۲۲ بولسونارو شنبه گذشته همراه با صد‌ها نفر از طرفدارانش بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهر سائوپائولو سوار بر موتورسیکلت رژه برگزار کرد. این موضوع سبب شده است که برزیل رتبه نخست قربانیان ناشی از کرونا را به خود اختصاص دهد. این رتبه تاکنون در اختیار آمریکا بود.

یکی از معترضان حاضر در این تظاهرات می‌گوید: ما به نسل‌کشی دولت بولسونارو معترض هستیم؛ دولتی که سال گذشته برای خرید واکسن و یا مراقبت از مردم خود هیچ کاری انجام نداد. در اشاره‌ای انتقادی به آمار جان‌باختگان کرونا در برزیل، در تصاویر منتشرشده، پلاکارد نوشته‌هایی با عبارت «نیم‌میلیون علت برای سرنگونی بولسونارو وجود دارد» در دست معترضان دیده می‌شود.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رییس‌جمهور پیشین برزیل که نام او به عنوان رقیب اصلی بولسونارو برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی مطرح است نیز ضمن ابراز تاسف از عبور آمار فوت بیماران کرونایی در این کشور از مرز ۵۰۰ هزار نفر، این واقعه تلخ را نمونه «نسل‌کشی» دانست.

موسسه علمی «بنیاد اوسوالدو فیوکروز» برزیل در تازه‌ترین گزارش خود ضمن هشدار از وخیم‌تر شدن شیوع کرونا در هفته‌های آینده، شرایط همه‌گیری در این کشور را بحرانی توصیف کرد. این نهاد بهداشتی همچنین در مورد اشباع بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها با مبتلایان جوان هشدار داد و با توجه به عدم امکان پیشبرد طرح واکسیناسیون برای گروه‌های سنی جوان، بر ضرورت استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی تاکید کرد.

بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در برزیل تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. اخبار منتشرشده حکایت از آن دارد که پیشنهاد ارسال واکسن بایون‌تک/فایزر به برزیل از سوی دولت بولسونارو جدی گرفته نشده است.

بر اساس اطلاعات سایت وردومیترز، با ثبت دو هزار و ۳۰۱ مورد جدید فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا در برزیل، مجموع جان‌باختگان این بحران بهداشتی در این غول آمریکای لاتین به بیش از ۵۰۰ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۹۸ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در برزیل ثبت شده است؛ رقمی که پیش از این سابقه نداشته است. به این ترتیب شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۱۷ میلیون و ۸۸۳ هزار نفر رسیده است.

پس از افزایش نارضایتی‌ها و شدت گرفتن اعتراضات، دولت برزیل از ماه مارس واکسیناسیون علیه کووید۱۹ را به برنامه خود افزوده است اما با این حال روند واکسیناسیون در برزیل بسیار کند انجام می‌شود. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت برزیل تاکنون تنها ۴۵/۱۱ درصد جمعیت برزیل (۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر) هر دو دوز واکسن علیه کووید۱۹ و ۶۱/۲۹ درصد از شهروندان، دوز نخست را دریافت کرده‌اند.

برزیل در ماه آوریل با ثبت بیش از چهار هزار مورد مرگ‌ومیر روزانه در اثر بیماری کووید۱۹، موج دوم شیوع کرونا را تجربه کرد و این طور به نظر می‌رسد که این غول آمریکای لاتین در حال حاضر با موج سوم بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت برزیل، بیش از ۶۰ درصد مجموع موارد فوت این کشور از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی ثبت شده که بیانگر وخامت گسترش ویروس و ناکامی این کشور در مهار بیماری است.

در تظاهرات روز شنبه معترضان خواستار کناره‌گیری ژائیر بولسونارو شده‌اند. افزون بر آن، معترضان از دولت درخواست کرده‌اند به نابودی جنگل‌ها و مراتع پایان داده و به اقشار فقیر و کم‌درآمد جامعه که در اثر بحران کرونا آسیب دیده‌اند، کمک مالی کند.

خروج برزیل از فهرست ۱۰ کشور برتر

 برزیل، سال گذشته از نهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ به رتبه دوازدهم تنزل یافت و تنها کشوری بود که از فهرست ۱۰ رتبه برتر خارج شد. این کشور آمریکای جنوبی، حداقل تا سال ۲۰۲۶ از فهرست برترین اقتصاد‌های بزرگ جهان، دور خواهد بود.

 برزیل، سومین کشور با بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کل دنیا گزارش شده، اما بولسونارو، رییس‌جمهور این کشور، تهدید ناشی از همه‌گیری هرچه بیشتر ویروس را نادیده گرفته و بار‌ها از اعمال محدودیت‌های ملی جهت مهار ویروس کرونا، خودداری کرده است! بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، سال گذشته، اقتصاد برزیل ۱/۴ درصد ضعیف شده است و پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۱، معادل ۷/۳ درصد رشد کند.

وخیم‌ترین بحران خشکسالی در برزیل

در شرایطی که برزیل با بحران ناشی از شیوع کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند وخیم‌ترین وضعیت خشکسالی در یک قرن گذشته این کشور را با بحران دیگری مواجه کرده است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، کمبود آب و خطر قطع برق صنعت کشاورزی در برزیل را که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می‌دهد، تهدید می‌کند. وخیم‌ترین بحران خشکسالی تقریبا در یک قرن گذشته، میلیون‌ها برزیلی را با کمبود آب و قطع برق مواجه کرده و تلاش‌های این کشور را برای بهبود اوضاع ناشی از تاخیر مخرب همه‌گیری ویروس کرونا پیچیده کرده است.

مراکز کشاورزی در سائوپائولو و ماتو گراسو بیشترین آسیب را از خشکسالی دیده‌اند به ویژه به دنبال کاهش بارش‌ها در ماه‌های نوامبر و مارس که در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است. سطح آب در ذخایر آبی که آب حدود ۵/۷ میلیون نفر را در شهر سائوپائولو تامین می‌کند به زیر یک‌دهم ظرفیت آن در سال جاری کاهش یافته است. وزیر معادن و انرژی برزیل این موضوع را وخیم‌ترین خشکسالی در ۹۱ سال گذشته توصیف کرده است. به باور کارشناسان، خشکسالی به تورم و افزایش قیمت کالاها در این کشور دامن خواهد زد.

خشکسالی در برزیل در حالی بروز کرده که این کشور با تاثیرات اقتصادی و اجتماعی همه‌گیری کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند. تقریبا یک میلیون برزیلی بر اثر این بیماری جان باخته‌اند که بعد از آمریکا دومین کشوری است که اوضاع کرونایی در آن وخیم است. شمار مرگ‌ومیر کرونایی در برزیل همچنان بالای دو هزار نفر در روز است.

با توجه به افزایش بیش از هشت درصدی قیمت مصرف‌کننده در ماه می، تورم در کنار بیکاری اقشار ضعیف این کشور را تحت فشار قرار داده است. بر اساسا گزارش شبکه تحقیقات برزیل در زمینه غذا و کشاورزی و امنیت غذایی، کمتر از نیمی از جمعیت برزیل همواره به غذای کافی دسترسی دارند و ۱۹ میلیون یا ۹ درصد جمعیت با گرسنگی مواجه هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 197721
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا