۱۵ طرح اقتصادی در قشم توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی درویش‌پور روز دوشنبه در در ارتباط ویدئو کنفرانسی با رییس جمهوری گفت: این طرح‌ها شامل ۱۰ طرح عمرانی، یک پروژه نفتی، ۲ طرح شیلاتی، یک طرح تولیدی و یک طرح گردشگری است که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی  در منطقه آزاد قشم اجرا شده است.

وی ادامه داد: مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ساحلی با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی و توان تصفیه یکهزار مترمکعب آب در روز از جمله طرح‌های افتتاح شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: واحد تولید ماهی خشک با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن انواع محصولات در سال نیز با سرمایه‌گذاری ۳۸۰ میلیارد ریال به ثمر نشست.

وی افزود: مرحله نخست اسکله نفتی حرا قشم با اعتبار ارزی ۵۳ میلیون یورو  از دیگر طرح‌هایی است که در منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

درویش‌پور ادامه داد: مرحله نخست طرح عمرانی اجرای بلوار ساحل جنوبی – رمچاه – هُلُر نیز به طول ۲ کیلومتر و  با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: مرحله نخست سایت گردشگری کَندالو به وسعت ۶ هکتار و با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار باهدف افزایش ظرفیت گردشگری در نوار ساحلی جزیره از دیگر طرح‌های افتتاح شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم با ۴۸۰ حوضچه و با سرمایه‌ای افزون بر ۶۷۰ میلیارد ریال اجرا شد که امروز به ثمر نشست.

وی ادامه داد: همچنین مرحله نخست قطعه سه بزرگراه خلیج‌فارس به طول ۷.۸ کیلومتر و سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم به بهره برداری رسید.

درویش‌پور گفت: مرحله دوم توسعه شرکت زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد ریالی نیز از دیگر طرح‌هایی است که امروز افتتاح شد.

وی افزود: پارک‌های محله‌ای شهری و روستایی نیز در مجموع به وسعت ۶ هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش دولتی در جزیره قشم به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: مرحله دوم کمپ پارک جزایر ناز با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار و به وسعت ۳.۵ از جمله طرح‌هایی است که امروز به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: مرحله نخست هتل ۱۵۲ تخت خوابی نیز با اعتباری معادل یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اجرا و امروز افتتاح شد.

درویش‌پور افزود: مرحله نخست شهرک مروارید در مساحتی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل پنج واحد ویلایی با زیربنای هر واحد ۵۳۰ مترمربع است و با اعتبار ۲ هزارمیلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح‌ها ۸۸۰ فرصت شغلی برای نیروهای بومی جزیره قشم فراهم می‌شود.

کلنگ‌زنی پنج طرح اقتصادی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه گفت:  امروز همچنین پنج طرح عمرانی، چهار طرح نفت، گاز و انرژی، یک طرح شیلاتی، ۲ طرح تولیدی و ۲  طرح گردشگری کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: طرح‌های مذکور با همکاری بخش خصوصی و دولتی این منطقه آزاد و در مجموع با سرمایه‌گذاری داخلی ۳۲ هزار و پنج میلیارد ریال و سرمایه ارزی ۱۷۲ میلیون دلار اجرا می‌شود.

درویش‌پور خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها برای یکهزار و ۹۳۶ نیروی بومی فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

۷۶ طرح در قشم در حال اجراست

وی اظهار کرد: هم اکنون ۷۶ طرح در منطقه آزاد قشم در حال اجرا است که رقم سرمایه‌گذاری آن در ۲ بخش ارزی و ریالی به ترتیب ۴۹۵ میلیون دلار، ۲۲۳ میلیون یورو و ۱۹ هزار و ۱۸۵ هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: هشت طرح عمرانی، هفت طرح نفت، گاز و انرژی، ۲۱ طرح شیلاتی، ۱۳ طرح صنعتی- تولیدی، ۲۵ طرح گردشگری و ۲ طرح محیط زیستی هم اکنون در قشم در حال اجراست.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۷۰۴ نیرو برای اجرای این طرح‌ها مشغول فعالیت هستند و پس از بهره‌برداری نیز چهار هزار و ۵۵۰ اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

 درویش‌پور تاکید کرد: در مجموع ۱۰۵ طرح با اعتبار ارزی ۶۶۷ میلیون دلار، ۲۷۶ میلیون یورو و سرمایه داخلی ۶۱ هزار و ۱۵۰ هزارمیلیارد ریال در پنجمین دور افتتاحیه‌های ریاست جمهوری در منطقه آزاد قشم افتتاح، کلنگ‌زنی و معرفی شد.

وی در پایان یادآور شد: منطقه آزاد قشم پیش ‌از این در چهار مرحله از افتتاح‌های ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید با ۶۳ طرح به اعتبار داخلی ۶۴ هزار و ۶۷۰ میلیاردی و سرمایه ارزی ۳۴۰ میلیون یورو و ۲۸۱ میلیون دلاری حضورداشته است.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 197879
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا