رکوردشکنی چینی‌ها برای بهره‌برداری از یک گلوگاه صنعتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: به عنوان نمونه در شرایطی که در برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، بحران اقتصادی کم‌سابقه‌ای از زمان رکود بزرگ ۱۹۲۸ میلادی به این سو رخ داد و رشد ناخالص اقتصاد جهانی با افولی چشمگیر روبه‌رو شد، این چینی‌ها بودند که با ثبت بیشترین رشد اقتصادی نشان دادند که از این چالش مهم موفق بیرون آمده‌اند. یا در نمونه دیگر این کشور توانست به صورت حیرت‌آوری در شرایطی که سایر کشورها موج چندم همه‌گیری را تجربه می‌کردند، بحران همه‌گیری در سرزمین اصلی را مهار کنند. دقیقا در همین نقطه بود که بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی با این پرسش مهم مواجه شدند که آیا مدل چینی بسیار زودتر از آنکه فکرش را می‌کردند قابلیت جایگزینی با مدل لیبرال دموکراسی را دارد؟

در این رابطه مقامات پکن با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی نه‌تنها از وضعیت کنونی در راستای پرکردن خلأ‌های به وجود آمده در اقتصاد جهانی بهره گرفته‌اند، بلکه اکنون به صورت علنی قدرت‌های بزرگ به خصوص مهم‌ترین رقیبشان یعنی ایالات‌متحده را نیز به چالش می‌کشند. این امر زمانی برجسته‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم در اسفند ماه گذشته یانگ‌جی‌چی دیپلمات ارشد چینی در اجلاس آلاسکا مستقیما به مقامات آمریکایی گفت که آنها صلاحیت لازم را ندارند. موضوعی که بازتاب‌های فراوانی در داخل ایالات‌متحده داشت و کارشناسان این کشور اعلام کردند که این نوع صحبت‌های بی‌سابقه هشداری بزرگ برای آمریکاست. یعنی چینی‌ها اکنون به صورت رسمی ادعای خود برای رهبری جهانی را مطرح کرده و در واقع عملکرد و موضع‌گیری‌های آنها بیانگر تغییر پارادایمی است که چینی‌ها برای تکیه زدن به جایگاه نخست جهانی مشغول تدارک آن هستند.

تولید ۳۰ میلیارد تراشه در یک ماه

هر چند ناظران بین‌المللی معتقدند که مسابقه میان دو قدرت جهانی روز‌به‌روز در حوزه‌های مختلف افزایش خواهد یافت، اما در برخی موارد این رقابت‌ها به خصوص در عرصه اقتصاد و فناوری با وجود نامحسوس بودنش، حامل پیام‌های مهمی است. یک نمونه این رقابت به بحث تولید تراشه‌های الکترونیکی باز می‌گردد. جایی که با افزایش تقاضای جهانی و کمبود عرضه این تراشه‌ها نوعی گلوگاه برای صنایع مختلف به خصوص صنعت خودروسازی و تولید لوازم برقی و خانگی ایجاد شده و در این میان چینی‌ها طی یک ماه گذشته با ثبت تولید ۳۰ میلیارد تراشه الکترونیکی نه‌تنها در حال پرکردن خلأ ناشی از کمبود آنها هستند؛ بلکه تلاش دارند که در رقابت میان غول‌های بخش الکترونیک، موفقیت و برتری خود را نیز به نظام جهانی دیکته کنند.

این خبر را اوایل هفته جاری خبرگزاری بلومبرگ منتشر و اعلام کرد: چین در ماه می ‌حدود ۳۰ میلیارد تراشه برای مدارهای الکترونیکی تولید کرد که این میزان تولید علاوه بر ثبت رکودی جدید، ۳۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

این موضوع تنها برتری در جنگ فناوری با آمریکا نیست، بلکه باعث تقویت موضع چین در بخش صنعت و تولید نیز می‌شود؛ زیرا کاربرد این تراشه‌ها در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت، وسایل برقی و خودروسازی محسوس بوده و پرکردن خلأ ناشی از کمبود عرضه در بازار می‌تواند همزمان با افزایش هژمونی چین در این بخش، صنایع بحران‌زده ناشی از همه‌گیری کرونا را نیز به سمت همکاری‌های بیشتر با پکن متمایل کند.

چالش ساخت و تولید

به طور کلی صنعت ساخت تراشه‌های الکترونیکی انتظار و توانایی تامین چنین حجمی از تقاضا به واسطه اقبال عمومی به استفاده از خدمات مجازی را نداشت و به همین دلیل زنجیره تامین این محصول با محدودیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شد؛ امری که به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد و در این میان به دست آوردن جایگاه اول زنجیره تامین این محصول می‌تواند برای کشور عرضه‌کننده بسیار پر سود باشد.

طبق گزارشی که اخیرا سایت انگلیسی اتواکسپرس منتشر کرده، وجود تراشه‌های الکترونیکی نه‌تنها در ساخت کامپیوتر، تلفن همراه و سایر محصولات کاربرد اساسی دارد، بلکه در صنعت خودروسازی نیز از نمایشگرهای دیجیتال گرفته تا سیستم‌های کنترلی یک ماشین نقشی غیرقابل انکار دارد. به همین دلیل است که کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی خودروسازان را به سمت محدودکردن تولید و همچنین کاستن از امکانات فناوری روی خودروها متمایل کرده است. امری که ممکن است به مدت دو سال به طول انجامیده و حتی در نیمه دوم سال جاری میلادی وضعیت را به مراتب برای تولیدکنندگان سخت‌تر کند.

در این میان تنها صنعت خودرو مورد آسیب قرار نگرفته، بلکه از یخچال و ماشین‌لباسشویی گرفته تا کنسول بازی و لپ‌تاپ همگی دچار محدودیت‌های ناشی از کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی هستند و به دلیل آنکه حجم اعظمی از مصرف این محصول در تولید کامپیوتر، تلفن‌همراه و سایر وسایل هوشمند به کار می‌رود و صنعت خودرو تنها سه درصد بازار تراشه‌ها را در اختیار دارد، به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان این محصول اولویت را به مشتریان بزرگ اختصاص داده و از این منظر صنعت خودروسازی در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد.

آمارها نشان می‌دهد که تاثیر چنین مساله‌ای سبب شده تا به عنوان نمونه پژو ۳۰۸ به جای نمایشگر دیجیتال ناچار به نصب نمایشگرهای آنالوگ شود و در حالی که در جگوار و لندرور هردو تولید در کارخانه‌های انگلستان را متوقف کرده‌اند، شاید شرکت فورد نیز ناچار باشد ۱/۱ میلیون دستگاه خودرو کمتر تولید کند.

از سوی دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز با موارد مشابهی روبه‌رو هستند. اندکی پس از عرضه آیفون ۱۲ پرو، شرکت اپل با سه‌هفته تاخیر این گوشی‌ها را به بازار عرضه کرد. در همین رابطه، سامسونگ و شیائومی نیز نسبت به تاخیر احتمالی در عرضه نسخه‌های بعدی خود اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

بنا بر گزارشی که سایت ZDNet منتشر کرده است، کمبود تراشه‌های الکترونیکی علاوه بر عرضه، روی قیمت محصولات الکترونیکی تاثیر خواهد داشت. زیرا وقتی که در مورد دستگاه‌های الکترونیکی صحبت می‌کنیم، منظور بسیار فراتر از کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های همراه و کنسول‌های بازی است و در واقع باید کالاهای مهم مصرفی مانند لوازم خانگی و حتی پوشاک را نیز مدنظر داشته باشیم.

دقیقا در چنین شرایطی است که با وجود ضربه‌خوردن صنعت تولید تراشه‌های نیمه‌هادی چین به واسطه تحریم‌های آمریکا، این کشور اکنون با رکورد تولید ۳۰ میلیارد تراشه در ماه، نه‌تنها در حال پر‌کردن کمبودهای ناشی از این محصول در صنایع خود است، بلکه به صورت چراغ خاموش با افزایش سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه در حال رساندن خود به راس زنجیره تامین این محصول در بازار جهانی نیز است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن

شناسه : 198220
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا