خروج آهسته از رکود معاملاتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که شاخص طی دو ماه نخست امسال بازدهی منفی ماهانه را ثبت کرده بود. در همین حال نگاهی به روند معاملات بازار نشان از افزایش اقبال معامله‌گران حقیقی برای ورود به دادوستدها در کنار کاهش حجم صفوف فروش دارد. طی خردادماه، میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به اردیبهشت ماه حدود ۴۴ درصد رشد داشته است. تحلیلگران بازار بر این باورند که با عبور از انتخابات ریاست‌جمهوری، معامله‌گران دست‌کم با یکی از ابهامات خود خداحافظی کرده‌اند، با این حال تا تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت جدید و شفاف شدن سیاست‌‌ها، بازار همچنان دست به عصا حرکت خواهد کرد. به ویژه آنکه هنوز مشخص نیست دولت جدید تا چه میزان به کنترل نرخ دلار خواهد پرداخت؛ متغیر مهمی که طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر فضای مذاکرات برجامی هم بوده است. با این حال با توجه به قرار گرفتن بخش بزرگی از سهام در سطح ارزندگی، به نظر می‌رسد با رفع ابهامات، بازار روند صعودی ملایم اما پایداری را آغاز کند.

طی روزهای گذشته بازار سرمایه توانسته است بخشی از ریزش‌های خردادماه را جبران کند. روز گذشته نیز همزمان با آغاز فصل تابستان، بورس روی خوشی به معامله‌گران نشان داد و با رشد مواجه شد. در این روز شاخص کل توانست با ۱۸ هزار و ۲۴۰ هزار واحد رشد روی رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۰۵ واحد قرار بگیرد. در این روز شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۸۵/۰ درصدی روبه‌رو بود. شاخص کل فرابورس نیز توانست ۱۰۹ واحد دیگر پیشروی کند. در این روز همچنین ارزش معاملات خرد به پنج هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به آخرین روز خردادماه ۱۴ درصد رشد نشان می‌داد. این روند رو به رشد از روزهای پایانی خردادماه و با پایان ابهام ریاست‌جمهوری آغاز شده است. با این حال افت‌وخیز دلار طی روزهای گذشته تا حدی معامله‌گران را نسبت به ورود پرقدرت به معاملات با تردید مواجه کرده است. طی روزهای گذشته همزمان با انتشار اخبار مثبت و منفی، معامله‌گران به ویژه در دادوستد سهام دلارمحور بازار سرمایه واکنش‌هایی نشان داده‌اند. نرخ دلار مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر معاملات و اصلی‌ترین ابهام بورس طی روزهای اخیر برشمرده می‌شود که با توجه به مشخص نبودن سیاست‌های دولت جدید و نیز تداوم مذاکرات برجامی این ابهام همچنان باقی است. با توجه به تجربه سال‌های گذشته به نظر می‌رسد دولت بکوشد تا در ابتدای ماه‌های تصدی‌گری، نرخ ارز را کاهش دهد. طی ماه‌های گذشته نیز برخی اظهارات افراد سیاسی و نمایندگان مجلس بر کاهش نرخ ارز تکیه داشته و دولت فعلی را به گران کردن دلار متهم کرده است. از همین رو سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بیم آن را دارند که با آغاز دولت جدید با سرکوب نرخ ارز و کاهش آن به سطوح کمتر از ۲۰ هزار تومان مواجه شوند؛ روندی که گفته می‌شود منفعت بخش تولید و تجارت را تامین نخواهد کرد و زیان فزاینده‌ای را به اقتصاد کشور وارد خواهد آورد. از همین رو معامله‌گران طی آخرین ماه بهار و با وجود کاهش حجم صفوف فروش، همچنان برای ورود به معاملات دست نگه داشته‌اند و در انتظار مشخص شدن سیاست‌های پولی و ارزی دولت جدید هستند.

عملکرد بازار سرمایه در بهار

در بهار تمامی بازارهای مالی و سرمایه‌ای منفی بوده‌اند، با این حال اما بازار سرمایه با ثبت بازدهی منفی ۱۱ درصدی طی سه ماهه نخست سال، همین بازی باخته را نیز به رقبا واگذار کرده و بیشترین عقبگرد را در میان بازارها داشته است. اما نگاه دقیق‌تری به روند بازار نشان از بازگشت احتمالی بازار سرمایه طی ماه‌های پیش‌رو دارد. طی خردادماه بازار سرمایه توانسته است شاهد رشد ارزش معاملات خرد باشد. در حالی که میانگین ارزش معاملات خرد در فروردین ماه دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده و در اردیبهشت ماه به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود، در خردادماه توانسته است مجددا رشد را تجربه کند و به رقم سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دست یابد. در همین حال میانگین حجم معاملات خرد بازار نیز طی سه ماهه نخست سال جاری افزایشی بوده است. در حالی که حجم معاملات خرد در فروردین ماه رقم سه هزار و ۳۰۰ میلیارد برگه سهم را تجربه کرده و در اردیبهشت ماه به چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد برگه سهم رسیده، شاهد آن هستیم که در خردادماه با رشد شگفت‌آوری روبه‌رو شده و به رقم شش هزار و ۱۰۰ میلیارد برگه سهم رسیده که نشان از رشد معاملات همزمان با جذاب شدن قیمت‌ها دارد. در همین حال مقایسه رشد شاخص کل طی بهار سال ۹۹ و سال جاری نشان از کم شدن فاصله ارتفاع شاخص کل با سطح پیشین خود در سال گذشته دارد. بررسی نمودار شاخص کل اگرچه نشان می‌دهد نماگر بازار در اردیبهشت ماه عقبگرد داشته، اما حاکی از افزایش سرعت رشد شاخص در خردادماه و نزدیک شدن به تجربه تاریخی خود در سال گذشته است. با این حال اما بررسی ارزش بازار مجموع بورس و فرابورس طی سه ماهه نخست سال جاری حاکی از کاهش ارزش بازار در بهار امسال است. با این حال اما کارشناسان بازار سرمایه P/E بازار و اغلب صنایع بزرگ را باثبات و ارزنده توصیف می‌کنند که در صورت رفع ابهامات معامله‌گران و ورود پول می‌تواند چرخه بازار را به آسانی به حرکت درآورد. با این حال اما همواره بر این نکته تاکید شده است که رشد افسارگسیخته سال گذشته مجددا تکرار نخواهد شد. به نظر می‌رسد طی ماه‌های اخیر بازار با سرعت بیشتری به سمت تحلیل‌محوری حرکت کرده است و از همین رو پیش‌بینی می‌شود با تعیین‌تکلیف نرخ ارز و سیاست‌های پولی دولت جدید به ویژه تعیین نرخ بهره بانکی و بین‌بانکی، شاهد روشن شدن مسیر پیش‌روی بورس باشیم. گفتنی است در آخرین روز بهار سال جاری، ارزش صفوف خرید بازار سرمایه در پیش‌گشایش به هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان رسیده و به ارزش صفوف فروش با رقم دو هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان نزدیک شده بود. اگرچه تعداد صف‌های خرید در این روز تقریبا یک‌پنجم صفوف فروش بوده است اما در نخستین روز از تیرماه، روند فزاینده تقاضا در بازار ادامه یافت و ارزش صف‌های خرید در پیش‌گشایش بازار به دو هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان در ۹۰ نماد در مقابل صفوف فروشی با ارزش دو هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسید. این روند نشان‌دهنده افزایش خوش‌بینی معامله‌گران برای ورود به دادوستدها و کاهش فضای منفی هیجانی در بازار است. در صورتی که حجم صفوف فروش در برابر صفوف خرید مغلوب شود می‌توان به رشد ارزش معاملات روزانه امیدوار بود. روندی که به تدریج در خردادماه طی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 198233
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا