کندی خروج کالای اساسی از گمرکات و خسارت صاحبان کالا

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد مهدی نهاوندی با اعلام این مطلب اظهار کرد: با اتخاذ تمهیداتی نظیر ترخیص درصدی و تامین ارز به صورت اعتباری از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بخشی از مشکلات مربوط به روند تامین ارز تا حدودی برطرف شده است ولی کماکان در این خصوص با محدودیت ها و نواقص مواجه هستیم .

وی افزود: تداوم فرآیند تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با توجه به بروز خشکسالی کم سابقه و افت ظرفیت تولید داخلی علوفه مورد نیاز کشور از یک سو و افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی کالاهای اساسی از سوی دیگر نیازمند توجه و برنامه ریزی ویژه ای است. متاسفانه هم زمانی این مشکلات با تغییر دولت نگرانی هایی برای مغفول ماندن احتمالی این موارد مهم که تاثیر مستقیم بر تولید و سفره مردم خواهد گذاشت را درپی دارد .

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران ادامه داد: بخشی از تبعات ناهماهنگی ها و به ویژه کندی در فرآیند تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان نهاده های دامی تحمیل و موجب می شود اقلامی که به بنادر و گمرکات رسیده اند برغم تمامی تلاش مسئولان گمرک و واردکنندگان امکان ترخیص پیدا نکنند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای اساسی نیز که از پروسه تامین و تخصیص ارز عبور کرده اند گاهی اوقات در دایره مشکلات توزیع نهاده های دامی از طریق سامانه بازارگاه به دلیل برخی اشکالات زیرساختی محصور می شوند و همین امر منجر به تاخیر در روند خروج نهاده های دامی از انبارهای بنادر و گمرکات و تامین نهاده های دامی مورد نیاز دامداری ها و مرغداری ها می شود.

نهاوندی با بیان اینکه هر روز تاخیر در ترخیص کالا های اساسی از بندر به جز زیان بیشتر نتیجه ای برای صاحب کالا ندارد، اظهار کرد: صاحبان کالا متضرر از معضل کندی در ترخیص کالا از گمرکات هستند .

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات کشور عدم تحلیل صحیح و کارشناسی یا نگرش های بخشی از علل مشکلات تجاری کشور توسط دستگاه های اجرایی کشور هست، خاطرنشان کرد: متاسفانه در فرهنگ سیاسی کشور نگاه خوبی به فعالین اقتصادی که در صف اول جنگ با تحریم ها قرار داشته و با مشکلات زیادی نهاده های تولید مواد اولیه و کالای اساسی مورد نیاز کشور را تامین مینمایند وجود ندارد که این نگاه نیاز به اصلاح دارد . به عنوان مثال در مقاطعی که با انباشت کالاهای اساسی در بنادر مواجه هستیم بعضا انگشت اتهام متوجه صاحبان و وارد کنندگان کالا نشانه می رود که ناشی از همان نگاه منفی هست تا واقعیت ها .

این مسئول صنفی تصریح کرد: البته خوشبختانه اخیرا شاهد بودیم که معاون فنی گمرک برای اولین بار و به صورت کارشناسی عوامل اصلی عدم خروج کالا را تبیین نمود که لازم می دانم به عنوان تشکل تخصصی در امر تامین کالاهای اساسی از رویکرد کارشناسی و فرابخشی گمرک ایران در این قبیل مباحث تقدیر و تشکر نمایم .البته امیدواریم این گونه نگاه های کارشناسی و غیر بخشی در همه دستگاه های دولتی نهادینه شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 198352
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا