xtrim

افزایش هزینه خانوارها/ رشد بالای ۵۰ درصد ۱۶ قلم کالا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تازه ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان داد که  در هر سه شاخص روند افزایشی داشته؛ بطوریکه تورم سالانه به ۴۳ درصد و تورم ماهانه به ۲.۵ درصد رسیده است. اما در این بین هزینه خانوارها برای تامین کالا و خدمات نسبت به سال گذشته بطور متوسط ۴۷.۶ درصد رشد کرده بود. 

کمترین گرانی برای ارتباطات

اما بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات نیز نشان می دهد که به غیر از گروه ارتباطات که زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۱.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای ۲۰ درصد هستند و این در حالی است که ۱۶ گروه کالایی و خدماتی بیش از ۵۰ درصد افزایش هزینه داشتند. 

opal

در بین اقلام، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها نسبت به پارسال به طور متوسط ۶۲.۷ درصد گران شده و گروه خوراکی ها ۶۱.۹ درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است. 

روغن در صدر افزایش قیمت 

در سایر اقلام می توان به گروه «روغن و چربی ها»اشاره کرد که همچنان طبق ماه های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه ها قرار دارد. تورم ۱۱۲.۷ درصدی برای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته ثبت شده و در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال رشد ۲.۷ درصدی دارد. 

همچنین گروه «چای، قهوه و …» با ۷۹.۶ درصد، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۸.۲،  «ماهی ها و صدف داران» ۷۴ درصد و «سبزیجات» ۷۱.۲ درصددر رده های بعدی گرانی قرار دارند.

در سایر اقلام «هتل و رستوران »۶۱.۵ ، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» ۶۹.۷، «مبلمان و لوازم خانگی» ۶۶،  «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۶۸.۳، «گوشت قرمز و سفید» ۶۹ و «نان و غلات» ۶۱.۹ درصد افزایش قیمت دارد. 

«تفریح و فرهنگ» با ۵۵.۲، «حمل و نقل» ۵۰.۴، «پوشاک و کفش» ۵۷.۵، از دیگر اقلامی هستند که در بین کالا و خوراکی ها با افزایش بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده اند. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 198402
لینک کوتاه :